Dre schreef op zondag 04 januari 2015 @ 22:12:
Oplossing #1: Haspel of een ander verlengsnoer in serie (=weerstand). Opgerold of afgerold maakt volgens mij niks uit? Immers geen differentiaalstroom... en daarboven op nog geen kernmateriaal....
<klopt>.
De conclusie klopt volledig, alleen heet dit niet differentiaalstroom, maar goed dat terzijde en ook niet zo belangrijk. Elke leiding heeft een inductieve weerstand X, deze komt aan bod bij het deelvak leidingberekening van de elektrotechniek en kan gewoon exact worden berekend. Bij eventuele interesse heb je de formule zo te pakken met de zoekterm leidingimpedantie. Niet iedereen leest echter vlot zo'n toch wel vrij complexe formule, daarom in eenvoudige bewoordingen:
Die inductieve weerstand van een leiding of kabel is
evenredig met de logaritme uit het quotiënt a/d, waarin a de hartafstand is tussen de geleiders en d de diameter van de geleider.
Bij een snoer liggen de aders zo dicht tegen elkaar dat de X, hoewel hij er wel terdege is, vrij gering is. De ohmse weerstand overheerst en opgerold of rechtuit maakt wat
dat betreft geen verschil, Bij een ader doorsnede van 2,5 mm
2, (dat zou ik wel willen adviseren bij deze toepassing), heeft een vrij gangbare lengte van 15 meter een ohmse weerstand van 0,21 ohm. Ik schat zo in dat zo'n weerstand maar een heel geringe demping geeft op die inschakelpiek. Onderschat zo'n piek niet, deze kan afhankelijk van de momentele waarde van de sinus honderden ampère zijn. Nog een extra haspeltje er tussen? Heel misschien dat dit net dat minimale verschil zal geven tussen
"to trip or not to trip". Het gaat bij die piek maar om een fractie van een halve periode.
.
Wat betreft de smeltveiligheden karakteristiek D, wellicht te overvloede, bedenk dat je ook bij smeltveiligheden ook trage patronen hebt. Over eventuele problemen met selectiviteit hebben we het al over gehad. wees daar gewoon op bedacht. Bij een bereikbare automaat is de overlast natuurlijk maar klein.