Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:58
Ik zoek een?
Kadootje voor mijn vader. Onlangs een nieuwe laptop gekocht met goede specs (zie onder) Enige wat hier nog in mist is een SSD. Aangezien hij binnenkort jarig is hebben we besloten om deze te geven voor zijn verjaardag.

Wat is je budget?
€ 75,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt voorkeuren. Maar wat ik tot nu toe heb gevonden is dat de SSD's van het moment toch wel de Crucial en de Samsung Evo zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De SSD word gebruikt in een 17.3" Asus Laptop met Full HD Scherm, i7 4710HQ Processor en een Nividia GTX 850M Videokaart in combinatie met 8 gb werkgeheugen en een 500GB harde schijf.

Ik weet dat er al veel topics over zijn geweest maar daar geeft iedereen eigenlijk aan dat de MX100 een betere keuze is omdat deze een stuk goedkoper is. Het prijsverschil tussen de Crucial en de Samsung is € 10,-. Om de prijs hoeven we het dus niet te laten.

Wat ik lees en zie is dat de Samsung hogere snelheden heeft maar minder goede beveiliging tegen stroomuitval. Aangezien de laptop voornamelijk aan de stroom zal zitten en als backup dan nog de accu heeft lijkt me die beveiliging iets minder relevant?

De Crucial is dan iets lager qua snelheden, maar wel betere beveiliging. Kortom; ik weet het gewoon niet.
Gevoelsmatig zeg ik Samsung, maar dat is puur gevoel omdat ik het idee heb dat die de beste SSD's maken.

De laptop heeft plek voor 2 schijven. De 500GB HDD zal er dan ook naast blijven draaien. De SSD zal gebruikt worden voor Windows en de programma's. De overige bestanden komen op de normale HDD. Ook draait er nog een 2TB synology naast.

[ Voor 7% gewijzigd door Robbie T op 04-01-2015 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:49
Het verschil in snelheid tussen de SSD's merk je eigenlijk alleen als je zeer grote bestanden tussen twee SSD's gaat verplaatsen. Dus van de ene Samsung naar de andere of van de ene Crucial naar de andere. In dat geval zal de Samsung wat sneller zijn. Bij standaard gebruik is het verschil in snelheid nauwelijk op te merken.

Tenminste, ik meen dat in één van de SSD tests van Tweakers gelezen te hebben.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Crucial MX100. Is goedkoper en het verschil in snelheid zal je niet merken. Wel zou ik aanraden om voor 91€ de 256GB te kopen, 128GB zit echt heel snel al vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:20
In een laptop altijd een mx100 omdat deze stroomverlies bescherming heeft. De samsung heeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
loki504 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 12:41:
In een laptop altijd een mx100 omdat deze stroomverlies bescherming heeft. De samsung heeft dat niet.
Aangezien de laptop voornamelijk aan de stroom zal zitten en als backup dan nog de accu heeft lijkt me die beveiliging iets minder relevant?
Arthur-M. schreef op zondag 04 januari 2015 @ 12:39:

Crucial MX100. Is goedkoper en het verschil in snelheid zal je niet merken. Wel zou ik aanraden om voor 91€ de 256GB te kopen, 128GB zit echt heel snel al vol.
Zat ik inderdaad ook nog even aan te denken, maar aangezien deze schijf zal worden gebruikt als schijf voor Windows en programma's en de normale 500GB er naast zal blijven draaien (dual bay laptop) is er ruimte genoeg. Temeer omdat er nog een 2TB Synology naast staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Gevoelsmatig Samsung kiezen snap ik niet helemaal; ze hebben altijd goede hardeschijven gemaakt maar dat zegt niets over hun SSDs. Zo is onlangs gebleken dat er een behoorlijke 'fout' zat in de firmware: nieuws: Samsung verhelpt degradatieproblemen 840 EVO-ssd's

Overigens zou ik gaan voor de Crucial MX100 van 256 GB. Ik heb zelf een Samsung 840 EVO (helaas was er toentertijd nog geen Crucial MX100..) van 120 GB en dat ding zit bizar snel vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:27
Ik zou zelf wachten tot na de CES. Grote kans dat daar nieuwe SSD's worden aangekondigd, meer ga ik er niet over zeggen :P

Wat betreft deze twee, de MX100.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:49
Dat op de CES nieuwe SSD's worden aangekondigd betekent niet dat ze onmiddelijk beschikbaar zijn of dat oudere schijven een prijsverlaging krijgen, toch?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:20
NitroX infinity schreef op zondag 04 januari 2015 @ 12:59:
Dat op de CES nieuwe SSD's worden aangekondigd betekent niet dat ze onmiddelijk beschikbaar zijn of dat oudere schijven een prijsverlaging krijgen, toch?
Klopt kan zo maar 1 a 2 maanden tussen zitten. Tevens is de vraag hoeveel meerwaarde het gaat bieden. ( iemand enig idee waar ze in ssd land mee bezig zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Inmiddels de koop doorgehakt en een 256GB Crucial MX100 gekocht. Bedankt allen!
Pagina: 1