Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben al een jaar of 14 actief in de ICT sector als software/web developer en al een aantal keren van baan gewisseld omdat ik, meestal na een jaar of 2 a 3, niet meer door kon groeien of er geen uitdaging meer was in mijn werk.

Nu zit ik wederom bijna 3 jaar bij dezelfde werkgever en ook hier loop ik tegen dezelfde dingen aan, maar nu is er nog meer aan de hand, namelijk dat ik twijfel of ik dit nog wel leuk vind, of beter gezegd .. of ik niet beter iets anders kan gaan doen.

Programmeren zal ergens altijd een hobby / passie blijven en ik zal daarom niet snel stoppen binnen de ICT maar toch heb ik het idee dat er 'meer' is, krachten die ik nu niet (volledig) benut in mijn dagelijks werk.

Ik heb naast mijn werk een tijdje als ZZPer gewerkt maar ook dit bleek niet helemaal mijn ding te zijn, tenminste, het 'ondernemen' niet, door al het geregel, bespreken, klantencontact en administratie kwam ik eigenlijk bijna niet toe aan hetgeen dat me aanvankelijk zo trok: het bedenken en ontwikkelen van mooie oplossingen.

De meeste werkgevers die ik gehad heb waren kleinere bedrijven, waar je vaak de enige developer of ben je met een man of 2 a 3. In zo'n situatie heb je eigenlijk weinig controle over de soort opdrachten en loop je eigenlijk achter de feiten aan omdat je veel brandjes moet blussen, veel pappen en nathouden en vaak lompe bugfixes uit moet voeren op de onwettige bastaardcode van de vorige pogrammeur die er zat.

Vaak kwam ik bij dit soort bedrijven met nieuwe ideeen of initiatieven, waar nooit tijd, geld of animo voor was. Behalve als je dit in je vrije tijd ontwikkelde, dan was het uiteraard ineens een super idee.

Bij een groter bedrijf waar ik gewerkt heb werkte ik voornamelijk intern, waarbij de ICT afdeling eigenlijk de 'bitch' was van het bedrijf en waar je dus ook maar een hele kleine hoeveelheid invloed uit kunt oefenen op hetgeen wat je ontwikkeld. Vaak is dit werk ook een stuk repetatiever dan bij kleine bedrijven gezien er meestal een core-business is en daarbinnen qua development niet veel verschillende dingen gedaan hoeven te worden.

Zoals je leest (als je zo ver gekomen bent) ... weet ik best goed wat ik NIET wil en een beetje wat ik wel wil. Maar gezien ik er niet echt uitkom wat dan wel meer 'mijn ding' zou zijn ...

vraag ik me af of iemand de situatie herkent en misschien wat pointers heeft hoe ik nu het beste kan vinden wat ik zoek ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:50
Bij je verhaal heb ik het gevoel dat je het liefst een prachtig product wilt ontwikkelen, op jouw manier en je gewenste kwaliteit. Dit ga je eigenlijk niet kunnen vinden in loondienst, noch is het realistisch als zelfstandige (of bedrijfsleider) met opdrachtgevers.

Wat wel mogelijk is, is eerst een product of dienst ontwikkelen en die vervolgens te koop zetten. Hierbij heb je de vrijheid om te ontwikkelen op de manier die je wilt en kun je je bezig houden met je favoriete deel van het werk. Het nadeel is echter dat je product aan de man zal moeten worden gebracht, wat tijd kost. Hiervoor zou je misschien moeten zoeken naar een business partner die dit soort dingen wilt regelen, zodat jij kan focussen op het developpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:09
Wat ik niet helemaal terug kan vinden in je post is of de bedrijven waar je hebt gewerkt, je vooral dingen deed voor externe klanten of voor interne/klanten cq. het bedrijf zelf? Heb je wel eens gekeken naar bedrijven waar je als programmeur het product/dienst van het bedrijf zelf maakt? Dus technology driven bedrijven. Ik noem bijvoorbeeld: ontwikkeling aan eigen webwinkel en alles eromheen (Coolblue, Fonq, Bol, Seoshop), PSP's (Adyen, Mollie) en allerhande startups of ex-startups (Blendle, MessageBird waar ik werk), etc, etc.

Mijn persoonlijke ervaring is dat daar wat meer kan en wat meer gekeken wordt naar eigen initiatieven en inbreng omdat je direct het product en dus het bedrijf verbeterd.

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Speedener

Ik heb beide gedaan, productontwikkeling binnen een bedrijf, producten voor externe klanten. Waarbij de eerste vaak geërfde projecten waren die vooral veel onderhoud en bugfixes nodig hadden en waar vaak niet de capaciteit was om een compleet nieuwe versie te bouwen maar er constant op een instabiele basis nieuwe features werden geprogrammeerd met alle omwegen en hacks van dien.

Ik merk vaak dat er een mentaliteit heerst van :'klanten betalen ervoor dus het zal allemaal wel'

Wat hierboven al geopperd is is dat er meer inbreng en initiatief komt kijken bij bedrijven met eigen producten. Dit is inderdaad zo maar ook hierbij heb ik gemerkt dat na een tijd er weinig vernieuwing inzit of uitdaging meer biedt ... Misschien kwam dit doordat het product een beperkte niche bediende waarbij er een limiet is van features of mogelijkheden. Om een voorbeeld te noemen, bij een vorige werkgever had men een nieuwsbrief applicatie die zij exploiteerden, je kunt hier na een tijd gewoon weinig nieuwe features in stoppen, gezien het medium erg beperkt is. Toen ik het idee aandroeg om dit uit te bouwen tot een direct marketing tool en modules te maken om CRM en Social media aan te kunnen sturen werd hier nogal lafjes op gereageerd.

Soms denk ik dat ik te veel wil, teveel wil vernieuwen of altijd meer/anders wil ... Maar meestal denk ik dat vaak veel bedrijven het wel prima vinden, bang zijn om risico's te nemen of liever meer geld steken in marketing om een middelmatig product als topproduct te verkopen dan daadwerkelijk een topproduct willen leveren.

Ik roep de laatste tijd ook steeds vaker dat ik misschien maar gewoon moet gaan werken als kok, al denk ik niet dat ik daarmee even veel kan verdienen als met developen. Daarnaast denk ik dat zo mijn passie voor koken ook weleens kan verdwijnen als het 'werk' wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:15

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Kun je naast een huidige baan wellicht je kennis kwijt aan tech-startups? Dan kun je helpen een product te maken en daarna verder bij een nieuwe startup aan een ander project. Door je huidige baan te houden heb je dan nog wel voldoende inkomen.

Als je een heel andere richting op wil moet je zeker rekening houden met een daling in salaris en wellicht een studie.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2015 @ 12:20:
Vaak kwam ik bij dit soort bedrijven met nieuwe ideeen of initiatieven, waar nooit tijd, geld of animo voor was.
Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:37:
Ik merk vaak dat er een mentaliteit heerst van :'klanten betalen ervoor dus het zal allemaal wel'
Dit is vrijwel overal de mentaliteit. Wil je echt ook nieuwe dingen mogen proberen op de baas zijn tijd dan zal je haast een bedrijf als Google moeten vinden. En die zijn redelijk zeldzaam.

Is detachering dan misschien niet iets? Bovenstaande punten zullen daar ook blijven, maar je hebt dan wel meer afwisseling. Wie weet dat het werk dan interessanter voor je blijft als je niet al te lang bij een klant blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Detachering heb ik zelf ook al over gedacht, maar er zijn helaas niet heel veel detacheerders op opensource gebied.

Toevallig recentelijk bij een detacheerder op de koffie geweest maar die bood me wel erg weinig salaris en had daarnaast bijna alleen opdrachten in de randstad, wat niet echt heel lekker te bereizen is vanuit Breda.. denk dat ik dan binnen een half jaar ook gek word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2015 @ 17:30:
Detachering heb ik zelf ook al over gedacht, maar er zijn helaas niet heel veel detacheerders op opensource gebied.
Definieer eens open source in dit geval? Ik neem aan dat je doelt op talen en tooling die je gebruikt. Maar wellicht kan het ook voor je interessant zijn om niet open source te doen. Je horizon wat verbreden en nieuwe ervaringen opdoen.
Toevallig recentelijk bij een detacheerder op de koffie geweest maar die bood me wel erg weinig salaris en had daarnaast bijna alleen opdrachten in de randstad, wat niet echt heel lekker te bereizen is vanuit Breda.. denk dat ik dan binnen een half jaar ook gek word.
Misschien moet je dan eens kijken bij een grote detacheerder, denk aan bedrijven als Atos, Capgemini, Ordina, Sogeti, CMG en consorten. Die hebben doorgaans door heel het land wel klanten, ook in Brabant lijkt me. Of je moet gaan voor een kleine regionale detacheerder, maar dan loop je risico dat je alleen bij een vast groepje klanten steeds rond gaat.

Salaris zal je over moeten onderhandelen natuurlijk. Maar meestal zal een detacheerder iets lager inzetten omdat ze ook andere dingen bieden aan je als een auto van de zaak, telefoon met abo en mogelijk een laptop. Dat kan het wat mindere salaris soms compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met Opensource bedoel ik inderdaad voornamelijk qua talen, PHP, Javascript, HTML, Python, Perl, Linux shell scripting. Daarnaast kan ik ook wat .NET (C#), C++ en nog wat Java maar die talen trekken me iets minder om een of andere reden.

DIe 'grote jongens' heb ik ook weleens aan gedacht maar deze doen bijna allemaal voornamelijk Java en .NET en een aantal doen nog wat dingen als Drupal erbij.

Dingen als een telefoon / laptop van de zaak zie ik niet als compensatie van een laag salaris als ik deze echt nodig heb om te kunnen werken, maar een auto is dat inderdaad wel indien hier ook prive-kilometers mee gemaakt mogen worden.

Payrolling zou ook nog een optie zijn natuurlijk, mezelf verhuren via allerlei bureaus die me dan ergens plaatsen voor een X periode... schijnt ook goed te verdienen maar zekerheid heb je dan toch minder en een huis kopen wordt dan vaak lastig gezien je geen vast contract hebt.

Ergens heeft een team-lead functie me altijd wel aangesproken, gezien mijn uiteenlopende ervaring denk ik zeker een team te kunnen leiden op technisch gebied en daarbij als spil tussen ontwikkeling en management te kunnen zitten. Echter veel vacatures die ik tegenkom voor lead-developer zijn voor teams van 2 of 3 developers binnen kleine bedrijven, waardoor dat hele 'lead' weinig echte betekenis heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 19:35:
DIe 'grote jongens' heb ik ook weleens aan gedacht maar deze doen bijna allemaal voornamelijk Java en .NET en een aantal doen nog wat dingen als Drupal erbij.
Tja, misschien bied het wel een ander perspectief. Je huidige situatie ben je ook niet helemaal tevreden mee.
Dingen als een telefoon / laptop van de zaak zie ik niet als compensatie van een laag salaris als ik deze echt nodig heb om te kunnen werken, maar een auto is dat inderdaad wel indien hier ook prive-kilometers mee gemaakt mogen worden.
De grote detacheerder staan geloof ik allemaal privé kilometers toe met de lease auto, alleen hoeveel verschilt per bedrijf.
Payrolling zou ook nog een optie zijn natuurlijk, mezelf verhuren via allerlei bureaus die me dan ergens plaatsen voor een X periode... schijnt ook goed te verdienen maar zekerheid heb je dan toch minder en een huis kopen wordt dan vaak lastig gezien je geen vast contract hebt.
Dan kan je denk ik nog beter ZZP'er worden. Dan heb je ook nog de winst. Ik zie niet hoe payrolling anders is dan in de detachering werken, behalve dat er mijn inziens meer nadelen aan kleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik werk bij één van de grote jongens, nog maar sinds kort maargoed. en een vriend van me heeft bij een andere gewerkt. Je hebt gelijk dat die veel java en C# etc doen. Maar PHP en python komt zeker wel langs.
Die vriend van me is PHP ontwikkelaar. Ook al hebben bedrijven een focus, ze doen echt heel veel. Dus je kan vrijwel alles wel doen bij één van de grote jongens. Daarnaast heeft elk bedrijf weer een andere focus, dus daar zit ook wat uitzoek werk in.

Maargoed Ik denk dat je daar echt wel kansen hebt om te doen wat je wilt. Geef dit dan wel duidelijk aan tijdens een eventuele sollitatie.

Maargoed het probleem is dus dat je niet weet wat je wilt. Is het overigens echt een probleem? Misschien ben je wel iemand die graag elke 3 jaar iets nieuws doet...
Ook al eens gedacht om met een coach te gaan praten oid? Niet van je werkgever maar een onafhankelijk persoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@EJPostema

Het is niet echt zozeer dat ik niet weet wat ik wil, alleen meer hoe ik daar kom eigenlijk ... ik heb wel degelijk een aantal eisen op gebied van hoe de organisatie werkt en het werk en mijn verantwoordelijkheden.

Ik denk dat ik de voordelen van een wat grotere organisatie tov weer een kleinere, misschien wat innovatievere , club tegen elkaar af moet wegen en per bedrijf moet kijken wat er daar omgaat en hoe de teams in elkaar steken. Daarnaast ook duidelijker moet zijn in mijn voorwaarden en wensen.

Voorheen ben ik ook veel via recruiters bij bedrijven terecht gekomen, meestal enkel op gesprek omdat recruiters er nogal om bekend staan de mooiste plaatjes te schetsen en er dan in dat verhaal grote gaten vallen tijdens een gesprek.

Dat iedere X jaar iets nieuws moeten hebben is ook niet geheel hoe het zit, al heb ik dat mezelf ook weleens afgevraagd. Het is vaker zo geweest dat ik een lange tijd me echt inzet om dingen te verbeteren, oude problemen aan te pakken, soms zelfs simpele dingen als versiebeheer introduceren (je wil niet weten hoeveel bedrijven zonder werken), protocollen opstellen, nieuwe concepten bedenken en uitwerken. Dit doe ik totdat ik merk dat het niets oplevert, niet voor mij en/of niet voor het bedrijf... ergens raak ik dan gedemotiveerd en is het tijd om weg te gaan.

Een van mijn werkgevers vroeg een keer, letterlijk : 'Heb je het wel naar je zin hier, want je hebt overal wel iets over te zeiken' ... waarna ik antwoorde : 'Als ik over dingen zeik betekent dat dat ik de drive heb om dingen te verbeteren... zo snel je me niet meer hoort, ben ik hoogstwaarschijnlijk binnen 2 maanden weg' en dat is wel een beetje hoe ik er in sta.

Ik weet dat niet alles in een keer kan veranderen, maar als je de enige of een van de weinige binnen een bedrijf bent die dingen willen verbeteren gaat er toch iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 114% gewijzigd door _eLMo_ op 20-02-2018 18:55 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dooddoener, maar welcome to the real world.

Als jouw werk 25% tot 50% van de tijd leuk is, dan heb je het goed gedaan :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:56
CMD-Snake schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:52:
[...]

[...]

Dit is vrijwel overal de mentaliteit. Wil je echt ook nieuwe dingen mogen proberen op de baas zijn tijd dan zal je haast een bedrijf als Google moeten vinden. En die zijn redelijk zeldzaam.

Is detachering dan misschien niet iets? Bovenstaande punten zullen daar ook blijven, maar je hebt dan wel meer afwisseling. Wie weet dat het werk dan interessanter voor je blijft als je niet al te lang bij een klant blijft hangen.
Het is ook een beetje een insteek. Eigenlijk overal waar ik heb gewerkt heb ik mijn ideeen kunnen uitwerken. Dat is vaak met wat wurmen, op je strepen staan en tijd 'stelen' dat dat lukt, maar het lukt wel, en ik heb eigenlijk nooit klachten gehad over deze aanpak, sterker nog ze willen vaak dat ik meer van dit soort initiatieven doe. Maargoed, het blijft een hele hoop trekken en duwen om het voor elkaar te krijgen.

Soms is het ook een kwestie dat de boel eerst moet knappen voordat er iets gebeurt. Geloof me, als de belangrijkste dienst eruit ligt omdat er teveel toegevoegd wordt, dan willen ze opeens wel weer een stapje terug nemen. Moet je ook wel overtuigd zijn dat het niet je eigen fout is, en ook vaak hebben aangekaart dat er zeer riskant gekozen is.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlugge Japie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-05-2023
Voor mij ook een zeer herkenbaar verhaal; ik had het zelf geschreven kunnen hebben, al heb ik wat minder werkervaring nog (8 jaar). Ik twijfel de laatste tijd weer om te switchen naar een andere werkgever, maar heb mijn verwachtingen al naar beneden bijgesteld...

Wat voor mij helpt is om leuke priveprojectjes te hebben, waarmee ik kan experimenteren met nieuwe technieken, andere talen, die ene nieuwe library etc.
_eLMo_ schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:05:
stop met klagen, en go with the flow.
Een oud collega van mij, die een aantal maanden geleden al opstapte, zei "only dead fish go with the flow" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[ Voor 97% gewijzigd door _eLMo_ op 20-02-2018 18:55 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-09 20:07
Wij hebben met een klein team (begonnen met twee man) onderhoud van een bestaande applicatie opgepakt en deze uitgebreid. Vervolgens hebben we een webbased oplossing gemaakt die we voor de bestaande gebruikers onderhouden en uitbreiden, maar waar we ook actief nieuwe klanten voor zoeken (en vinden).

Intussen werken we hier met zes mensen aan en hebben we zelf redelijk vrij de keuze in wat we wel en niet oppakken. Ook nemen we tijd voor structurele verbeteringen, zodat uitbreidingen in de toekomst weer goedkoper, sneller en betrouwbaarder gerealiseerd kunnen worden.

Van de licentie-fees kunnen we het jaar al rondkomen, waardoor we bij nieuwe maatwerkopdrachten indien nodig het team kunnen uitbreiden.

We hebben er hard voor gewerkt en her en der ook het nodige geluk gehad, maar het is dus niet onmogelijk om iets op te zetten. Bij tijd en wijlen was het wel lastig combineren met 'n sociaal leven overigens :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:46

Onbekend

...

Ik heb eigenlijk het zelfde "probleem". Ik ben softwareprogrammeur bij een ict-bedrijf, en heb de zelfde ervaringen. Ik weet het beter, maar er is daarvoor geen tijd om dat te programmeren en te testen, ook al besparen en verdienen ze later er veel meer tijd en geld mee.
Het salaris kan natuurlijk altijd beter, maar bij vacatures die ik tegen kom is het salaris nauwelijks beter. Daarnaast is de werkzweer ook niet slecht en weet ik niet of ik het evenveel naar mijn zin heb bij een ander bedrijf. Kortom zijn er voor mij geen grote redenen om bij mijn huidige werkgever te vertrekken.

Helaas kan ik vanwege het concurrentiebeding e.d. niet zelfstandig dit soort stukken software schrijven, waardoor een eigen (goede) inkomstenbron nauwelijks mogelijk is. De beste ideeën doe je natuurlijk op als je ziet dat andere mensen tegen bepaalde problemen aanlopen. :)

Ik heb nu eigenlijk ook een beetje de mentaliteit gekregen dat het bedrijf zelf moet ontwikkelen, in plaats van het bedrijf door mij alleen. Ik heb er namelijk geen aandelen in en van de winst zie ik toch nauwelijks iets van, dus voor mijzelf heeft het dan geen zin om dan het werk extreem goed uit te voeren.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1