recovery partitie onbenaderbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-10 11:42

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik heb een Asus N56 notbook met Windows 8. Ik ging er van uit dat er recovery-DVD's bij zouden zitten, maar niets is minder waar. Die had ik zelf moeten branden, en dat heb ik dus niet gedaan.

Vrijwel direct na aanschaf heb ik er een SSD bijgezet (mbv een hdd-caddy) en daaarop Linux geinstalleerd. Dit ging niet erg soepel, i.v.m. secure boot en uefi. Na dit uitgezet te hebben in de bios bootte linux perfect, maar Windows niet meer.

Windows is nu onbruikbaar, en dat vind ik zonde. Ik hoef niet te dual-booten, want ik gebruik Windows toch nooit op de laptop, maar ik wil het er eigenlijk wel op terug kunnen zetten, mocht ik hem ooit anders gaan gebruiken of willen verkopen.

Ik heb de originele boot- en recovery partitie nog op de schijf staan. Ik heb vanalles geprobeert om de boel te recoveren, maar het lukt mij gewoonweg niet. Ik krijg geen boot-menu en dus ook geen recover optie.

Is het mogelijk om van de recovery partitie,een recovery DVD of USB stick te maken? Ik heb nog een losse PC met Windows 7 waarop ik de schijf zou kunnen aansluiten. Of weet iemand een andere oplossing?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:26
Bij sommige leveranciers kun je installatie media opvragen bij de helpdesk.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 10:09
Je had toen de pc nieuw was een copie moeten trekken van je hd, een bit by bit copie.(en je dvd's maken).
Dan had je nu een schone backup gehad.
Je kunt nu ook nog die copie maken, en dit zou ik als eerste doen.

Dan kun je proberen te booten van alle harde schijven/ssd. Dan zie je misschien de windows bootloader.

Of een bootable cd maken van supergrub, http://www.supergrubdisk.org/
Maak de supergrub2 cd, boot hier van.
Dan probeer daar te starten vanaf elke partitie die je ziet, je hebt geen brub of nt loader nodig, je kunt direct erna toe springen(windows of linux), en hopen dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
kraades schreef op zondag 04 januari 2015 @ 11:15:
Bij sommige leveranciers kun je installatie media opvragen bij de helpdesk.
Heb ik kort geleden opgezocht, kost 50 of 70 euro... voor iets wat ik al betaald heb ;(
jan99999 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 11:38:
Je had toen de pc nieuw was een copie moeten trekken van je hd, een bit by bit copie.(en je dvd's maken).
Dan had je nu een schone backup gehad.
Je kunt nu ook nog die copie maken, en dit zou ik als eerste doen.

Dan kun je proberen te booten van alle harde schijven/ssd. Dan zie je misschien de windows bootloader.

Of een bootable cd maken van supergrub, http://www.supergrubdisk.org/
Maak de supergrub2 cd, boot hier van.
Dan probeer daar te starten vanaf elke partitie die je ziet, je hebt geen brub of nt loader nodig, je kunt direct erna toe springen(windows of linux), en hopen dat het werkt.
Ik heb zowel mbv supergrub als met een andere linux bootdisk geprobeerd te booten van de windows disk. Het blijft niet mogelijk, niet meer sinds ik de secure boot uitgezet heb. Met secure boot aan boot hij helemaal niets...

Als ik kon booten naar Windows op wat voor manier ook, dan had ik er nog wel uitgekomen m.b.v. de recovery. Helaas kan dat dus gewoonweg niet meer. Wel is de recovery partitie volledig in tact. Ik vraag mij dan dus ook af of daar niet nog iets mee te doen is...?

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

Maak met Windows Boot Genius een bootable DVD of USB stick.
Boot hiermee de PC.
En kijk of je de partitie kan kopiΓ«ren of een image kan maken.
Als een bootable dvd/usb heb van Norton Ghost of van Acronis True image kan je ook mee booten en een Image maken

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Als de partitie waar windows oorspronkelijk op staat er nog is zou je misschien met het commando bootrec iets proberen?
http://www.techspot.com/guides/630-windows-8-boot-fix/
Je moet dan wel eerst een recovery disk ergens vandaan halen.
En het kan ook zijn dat hierna je linux niet meer boot.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:00
Maar, wil jij perse je recovery partitie terug Γ³f wil jij ooit de mogelijkheid hebben om weer Windows 8 te gebruiken?

Persoonlijk recover ik nooit laptops, vaak zit er, ook bij ASUS, zoveel meuk tussen, dat ik liever een schone installatie doe. In de BIOS/EUFI/firmware van jouw laptop zit gewoon de Windows 8 licentiecode, wanneer je een Windows 8 oem CD erin stopt wanneer je weer Windows wilt installeren, haalt deze de key automatisch op uit dat stukje BIOS/UEFI/firmware. Als je zo'n CD nodig hebt (OEM), kan je altijd even langs je normale computer boer lopen om daar zo'n CD te vragen, vaak doen ze daar niet zo moeilijk over, kost je misschien een paar euro voor een lege DVD.

Als dat niet lukt, stuur dan gerust een DM, dan stuur ik je wel een image op van een originele Windows 8 home DVD.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ah, werkt dat zo!

Thanks Hammetje, dat is precies wat ik moest weten :)

Ga het binnenkort eens proberen. Als ik hem (ooit) maar naar de legale Windows kan terugzetten ben ik tevree :)

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Key in de bios... Nooit geweten dat het tegenwoordig zo werkt. Goed om te weten. Bedankt.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Pagina: 1