Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik heb onlangs een nieuwe Samsung EVO 850 aangeschaft en ontdekt dat TRIM met OS X Yosemite niet zal werken. Je hebt wel TRIM Enablers die je kunt downloaden maar het gebruik hiervan gaat ten koste van de veiligheid van je systeem en deze wil ik dus niet uitproberen.

Kan iemand die kennis van deze zaken heeft, me vertellen of ik me zorgen moet maken? Is Garbage Collection van Samsung voldoende als je geen TRIM gebruikt? (Ik weet dat het twee verschillende dingen zijn) Zullen de levensduur/prestaties van mijn SSD later achteruit gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Het enige juiste antwoord is: Dat hangt er vanaf.

Langer verhaal, gebaseerd op gemiddeld computer gebruik van een gemiddelde gebruiker.
Doordat jij niet altijd de volledige SSD vol schrijft geef je de unit de mogelijkheid om met zijn blokjes te schuiven (garbage collection) en zul je altijd wel een paar gigabyte vrij hebben voor de nieuwe data die je schrijft. Een gemiddelde gebruiker schrijft namelijk niet meer dan een paar gigabyte nieuwe data per dag op een schijf. Zolang je de schijf niet ramvol stopt en er niet veel naar schrijft (lees: niet meer dan 30% van de schijf per dag) ga je niet merken dat er geen TRIM op zit.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 15:05

Blonde Tux

<advertisement>

Kijk anders ook even door dit draadje: Het SSD in je Apple topic

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 16:02

Saven

Administrator

Maar betekent nog steeds dat Apple schofterig is omdat het wel trim support voor zn eigen SSD's aanzet. Onder het mom van slechte veiligheid externe drivers blokkeren.. Als ze fatsoen hadden, hadden ze wel gezorgd dat trim altijd aan stond. Hebben ze bij MS ook gewoon netjes gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 15:05

Blonde Tux

<advertisement>

Als je handig genoeg bent om zelf een SSD in je Mac te zetten, ben je net zo handig om TRIM aan te zetten.
Hier een howto om het te realiseren:
http://www.mactrast.com/2...trim-ssds-os-x-mavericks/

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phemelrijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:45

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2015 @ 06:38:
Goedemorgen,

Ik heb onlangs een nieuwe Samsung EVO 850 aangeschaft en ontdekt dat TRIM met OS X Yosemite niet zal werken. Je hebt wel TRIM Enablers die je kunt downloaden maar het gebruik hiervan gaat ten koste van de veiligheid van je systeem en deze wil ik dus niet uitproberen.

Kan iemand die kennis van deze zaken heeft, me vertellen of ik me zorgen moet maken? Is Garbage Collection van Samsung voldoende als je geen TRIM gebruikt? (Ik weet dat het twee verschillende dingen zijn) Zullen de levensduur/prestaties van mijn SSD later achteruit gaan?
Vanaf os x 10104 is t aan te zetten. Lijkt erop dat in volgende os x standaard toegevoegd gaat worden. Zie hier oa voor de terminal code http://www.macrumors.com/2015/07/01/os-x-trim-ssd/

Zie ook hier downloads: Apple OS X 10.10.4

[ Voor 6% gewijzigd door phemelrijk op 13-07-2015 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
phemelrijk schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:43:
[...]

Vanaf os x 10104 is t aan te zetten. Lijkt erop dat in volgende os x standaard toegevoegd gaat worden. Zie hier oa voor de terminal code http://www.macrumors.com/2015/07/01/os-x-trim-ssd/

Zie ook hier downloads: Apple OS X 10.10.4
Ik denk dat ie het na een half jaar wel weet ;)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phemelrijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:45

phemelrijk

Wat is dat dan ?

pwillemske schreef op maandag 13 juli 2015 @ 22:31:
[...]

Ik denk dat ie het na een half jaar wel weet ;)
Tja. Wie weet. Of niet. Ik las t ook pas net ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oud topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.