Aparte hotelschakeling maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Omdat ik het toch niet in de topictitel krijg, hierbij de uitleg. Ik wil een schakelaar toevoegen voor een lichtpunt, en samen met de bestaande schakelaar een hotelschakeling maken. Ik kan bedrading toevoegen vanaf de nieuwe schakelaar naar het lichtpunt.
Echter, de bedrading vanaf de bestaande schakelaar is natuurlijk maar enkelvoudig uitgevoerd, niet voorbereid op een hotelschakeling. Dus maar 1 schakeldraad, en daar kan ik niet bij (want zit in het beton).

De vraag is, hoe kan ik een hotelschakeling maken ookal loopt er vanaf 1 schakelaar maar 1 schakeldraad?

Volgens mij kan ik alleen maar tot een "halve hotelschakeling" komen, waarbij ik de nieuwe schakelaar laat schakelen tussen het schakeldraad van de andere schakelaar, of een nieuw aangesloten bron. Dus of aan schakelen middels nieuwe bron (zelfde kleur draad, zit op zelfde groep) waarbij het schakeldraad van bestaande schakelaar naar lichtpunt is onderbroken, of in "uit stand" de oude schakeling in stand laten, waarbij het schakeldraad van bestaande schakelaar naar lichtpunt weer verbonden is.

Enige manier om het op te lossen is waarschijnlijk met een 230v naar 230v relais?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Volgens mij kan dat makkelijker. Als ik het goed begrijp kun je gewoon de draden van de oude schakelaar doortrekken toch?

Zoiets bedoel ik.
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/zondervan/wisselschakeling2.gif

Dus de fasedraad en de schakeldraad van de oude schakelaar verlengen naar de nieuwe schakelaar, met daartussen een 'schakeldraad' tussen de twee schakelaars. Hoef je geen "nieuwe" fasedraad te gebruiken, of relais.

[ Voor 5% gewijzigd door MB113 op 03-01-2015 21:41 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

2 verse draden aan de ene schakeldraad knopen en dan aan de andere kant de schakeldraad eruittrekken waarmee je de 2 draden door trekt

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

@ts Zoals je het beschijft ontkom je niet aan relais
maar draden trekken is niet moeilijk

Vergeet de klik aan klik uit systemen niet. kost iets meer maar is wel heel makkelijk.
MB113 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 21:35:
Volgens mij kan dat makkelijker. Als ik het goed begrijp kun je gewoon de draden van de oude schakelaar doortrekken toch?

Zoiets bedoel ik.
[afbeelding]

Dus de fasedraad en de schakeldraad van de oude schakelaar verlengen naar de nieuwe schakelaar, met daartussen een 'schakeldraad' tussen de twee schakelaars. Hoef je geen "nieuwe" fasedraad te gebruiken, of relais.
Ook hier ontkom je niet aan een extra draad
memphis schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 21:51:
2 verse draden aan de ene schakeldraad knopen en dan aan de andere kant de schakeldraad eruittrekken waarmee je de 2 draden door trekt
Nee alle drie tegelijk doen is vaak beter (1 fase/2 schakel) met een trekveer bij voorkeur, deze is veel sterker

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 03-01-2015 21:59 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bedankt voor de suggesties. Misschien is het doortrekken inderdaad makkelijker dan ik zou denken. Echter zijn de schakelaars alleen uitgerust met schakeldraad volgens mij, en komt de fase dus rechtstreeks (niet via de schakelaar leidingen). Dus ik kan alleen twee schakeldraden doortrekken als dat lukt. Ik zal eens kijken of ik het plafond kapje eraf kan halen of daar dan twee buizen uitkomen (1x fase + aarde, en andere buis met schakeldraad).

@Fish, hoezo is alle drie tegelijk doen beter als er al een fase draad ligt? Omdat het mogelijk elkaar in de weg zou zitten tijdens het trekken? In mijn geval ligt er volgens mij alleen schakeldraad in.
Tenminste, bij de andere schakelaars die ik open heb gehad tot nu toe kwam ik alleen schakeldraad tegen, verder niks (terwijl alles uiteraard is uitgerust met fase maar ook aarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

@Fish, hoezo is alle drie tegelijk doen beter als er al een fase draad ligt? Omdat het mogelijk elkaar in de weg zou zitten tijdens het trekken? In mijn geval ligt er volgens mij alleen schakeldraad in.
Ik neem aan dat je een loze leiding in gebruik gaat nemen? die enkele schakeldraad is een meetdraad om aan te tonen dat de leiding doorgankelijk is en niet ergens is geplet.
Tenminste, bij de andere schakelaars die ik open heb gehad tot nu toe kwam ik alleen schakeldraad tegen, verder niks (terwijl alles uiteraard is uitgerust met fase maar ook aarde).
Jo sorry erg ondelijk van je. maar als je een schakelaat hebt met 1 schakel draad en verder niets werkt het niet. En als je er één hebt met 3 of 4 schakeldraden dan is het een schakelaar in een hotel of kruisschakeling.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok. Nee ik ga geen loze leiding gebruiken. Er ligt al een leiding (of twee) naar het lichtpunt toe. Ik ga nu ook een leidingkoof open maken (voor andere reden) en ik dacht ik maak gebruik van de gelegenheid om de schakelaar daar ook in te zetten, dat is namelijk een veel logischere plek. Het lichtpunt zit in een betonnen plafond, maar vanaf die nieuwe schakelaar kan ik door de leidingkoof, en hoef ik alleen nog maar een half metertje vals te spelen met een mini plasticleidingkje over het plafond wat niet direct hoeft op te vallen.
Het is dus niet echt je standaard situatie. Ik heb wel een lichtschakelaar bij m'n voordeur, maar 9 van de 10 keer moet wil je hem aan doen als je van de woonkamer komt, aan de andere kant van de gang. Hotelschakeling is natuurlijk het prettigst.

Ik moet dus twee schakeldraden vanaf bestaande schakelaar trekken, die dan uitkomen in het lichtpunt in het plafond. Vanaf daar moet ik met een derde schakeldraad (samen met de twee andere schakeldraden) naar de nieuwe schakelaar om de hotel schakeling te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

!null schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 21:20:
De vraag is, hoe kan ik een hotelschakeling maken ookal loopt er vanaf 1 schakelaar maar 1 schakeldraad?
Enige manier om het op te lossen is waarschijnlijk met een 230v naar 230v relais?
Dat kan heel makkelijk zonder extra draad: Klik Aan Klik Uit :) Bij je bestaande schakelaar plaats je een mini schakelaar en op de gewenste plek plaats je een KaKu draadloze wandschakelaar. Zowel de oude schakelaar als draadloze schakelaar kunnen nu de lamp inschakelen.

Bestellijstje:
http://www.klikaanklikuit...bouw-schakelaar-awmr-231/
http://www.klikaanklikuit...wandschakelaar-awst-8801/

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Kost toch weer 50 euro, versus hergebruik van spullen met weinig extra kosten. Klik-aan klik-uit is wel makkelijker, echter gaat die leidingkoof toch open.
Maar dat mini-relais is niet geschikt voor LED staat er? Het is toch gewoon een relais? Ik heb overal LED.

Als het goed is moet een beetje schakeldraad en een trekveer genoeg zijn, tenzij er erg moeilijke bochten in zitten, dan kom ik wel terug met hangende pootjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

let je wel op dat je niet verschillende groepen in 1 leiding mag leggen.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 17:38
ik zou gaan voor een Puls Relais. Je dient wel de schakelaren te vervangen naar terug verende schakelaren, Maar hoef je geen extra draad te trekken. Je drukt 1x op de scahkelaar en het licht gaat aan, en dan nog een keer gaat het licht uit (of na 10 minuten). Door meerdere schakelaren parrallel te schakelen wordt het een 'hotelschakeling'.

Je kan het ook zelf maken, maar dan moet je 12V beschikbaar hebben

[ Voor 0% gewijzigd door Luukje01 op 04-01-2015 12:31 . Reden: slaapkop luukje :/ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:45
Pulse relais,klikaan/klikuit spullen zijn prima voor de tweakers en de gemaksdieren onder ons, maar voor iemand de gewoon zijn licht wil bedienen is een wissenschakeling (zo heet het ding tegenwoordig) toch meer dan voldoende? Er hoeven maar 2 draden tussen de schakelaars dan, waardoor je minder moeilijk hoeft te doen bij het aansluiten.

[ Voor 16% gewijzigd door Justin013 op 04-01-2015 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Justin013 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 13:09:
wissenschakeling (zo heet het ding tegenwoordig) doen bij
Als je dan toch onnodig wil corrigeren, schrijf het dan teminste goed. Het is een "Wisselschakeling". Er is niets mis met hotelschakeling iedereen snapt wat het is.

Het is ook niet 1 ding .. het is een schakeling ... van dingen

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 04-01-2015 13:14 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 10:46

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoe werkt dat pulsrelais eigenlijk waar luukje naar linkt? Als S1 wordt ingedrukt trekt het relais aan waardoor beide poten van het relais schakelen. Nu wordt het relais door R2 aangetrokken maar hoe krijg je hem weer los? Als je je S1 weer indrukt gaat er ook stroom lopen door R1 maar er loopt ook nog steeds stroom door het relais toch? Of zorgt C1 ervoor dat er geen spanning over het relais staat dan?

Afbeeldingslocatie: http://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=64126&stc=1&d=1288526353
Pagina: 1