CPU cooler voor vredige rust onder 'normaal gebruik'

Pagina: 1
Acties:

• MrHmmm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik zoek een?
CPU cooler, vooral idle het liefste geruisloos, onder load mag ik wat horen, maar liefst zo min mogelijk.

Ik probeer mijn computer wat stiller te maken. Deze week mijn prehistorische kast (12 jaar oid!!!) vervangen door een Fractal Design Define R5. Dat scheelt al wat, maar ik zit nog niet op het geluidsniveau dat ik graag zou willen hebben. Nu werk ik nog met de stock cooler van Intel met +/- 5 jaar levenservaring, dus is er volgens mij nog best wat winst te halen. Omdat ik zelf totaal niet thuis ben in de cool wereld en ook het nodige onderzoek op internet alleen maar meer verschillende opties blijft aandragen staat mijn vraag nu hier. Brute overclock capaciteit en dergelijke zijn hier niet van belang, ik draai vredig op stock waarden. Ik zoek een goede en vooral stille cooler. (vraag me ook af of ik nu een top-down cooler of zo'n groot blok nodig heb!)

Wat is je budget?
Tot ong €40, maar mag omhoog voor goede redenen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Sta open voor bijna alles, maar heb sterke voorkeur voor kwaliteit. Zie echter door de bomen het bos niet meer

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Fractal Design Define R5
Intel i7 860 (lga1556) met Intel Stock Cooler
Gigabyte GA-P55-A-UD5
AMD Radeon HD 5800 Series
In de stille studeerkamer

• Joris_vHien
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-02 10:50
Ik heb zelf een Fractal Design define mini met een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Als ik de Fan op MAX zet hoor ik hem nog niet eens boven de case fans uit, ik heb hem op een 860k draaien en die heeft een TDP van 95w, geen koel beestje dus.

Hij draait onder geen load zo langzaam dat je als je je oor erbij hebt hem nog niet hoort en aangezien je toch niet wilt overclocken denk ik dat je je i7 hiermee makkelijk koel kan houden :)

Echt een aanrader en dat voor 22,95

[ Voor 20% gewijzigd door Joris_vHien op 03-01-2015 20:05 ]

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Ik ben zelf ook in bezit van de Tranquillo (net als de helft van Tweakers ;)) en ben er erg tevreden over.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• MrHmmm
Ben me even op de Tranquillo aan het inlezen. Ziet er uit als een prima cooler voor een zeer beschaafde prijs...
Waarom nu een rev2??? Is de rev3 van mindere kwaliteit?

Een andere cooler die nu nog in het oog springt is de Scythe Mugen 4 (PCGH?).
Mogelijk nog wat stiller, fractie duurder, maar binnen budget...
Zal dit nog merkbaar stiller/beter zijn?

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
De rev3 is inderdaad van mindere kwaliteit.

De Mugen 4 PCGH is inderdaad stiller, maar is duurder en of je het verschil daarentegen gaat merken...

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

Rev 3 is een cost down tov rev 2, nieuwer is niet altijd beter.

• Joris_vHien
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-02 10:50
De tranquillo is al onhoorbaar. In jouw geval dus zonde om onnodige meer geld uit te gaan geven. Let wel op met de ram geheugen, de fan kan er tegen aan komen als je er grote heatsinks op hebt zitten.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou ipv voor koeling te kijken, toch een kijken naar een Core I3/I5 van de huidige generatie. Niet alleen het stroomverbruik, warmte afgifte etc is beter maar ook de prestaties. Ik werk nu met een I3-4130 met de Fractal Mini en de pc staat bijna 24/7 aan en ik hoor niets terwijl ik 5 harde schijven in heb zitten. Het enige wat ik nu hoor is alleen mijn externe harde schijf en mijn aanslag op mijn ramplank. Ik hoor nog heel zachtjes mijn PC maar dan moet ik er echt naast gaan zitten en ik ben erg gesteld op stilte en deze combi was een zegen in vergelijking met mijn oude pc.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

Half mee eens, 't zal wel een flinke investering zijn.

Steek dan wat meer geld in een kwaliteitskoeler, kan je die ook meenemen als je upgrade.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wil je vergelijkbare prestaties als die van een oude 860, dan zit je aan een i5 4460 a 160 euro en een leuk, modern plankje met M2 slot zit op 90 euro. En dan heb je nog steeds een andere koeler nodig.

Koop een Tranquillo r2 en je bent voor 25 euro klaar.

Overigens, welke HD58xx heb je? Sommigen, zeker reference HD5870's maken een flinke herrie.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

De stockkoeler hoort redelijk stil te zijn en onder idle zelfs geruisloos. Misschien zit die vol stof of is die verkeerd ingesteld, als dat laatste het geval is maakt een nieuwe koeler alleen maar meer lawaai.

• MrHmmm
Gaaf dat jullie allemaal zo meedenken, bedankt!

Stockkoeler was origineel erg stil, maar na 5 jaar trouwe dienst komt er toch best wat meer herrie uit dan vroeger. Ik heb hem al uitgezogen, schoongemaakt, koelpasta vervangen enz. Mocht niet baten. Staat wel goed ingesteld en draait keurig mee al naar gelang de belasting van de CPU. Heb het vermoeden dat de lagers 'op' zijn. Desalniettemin, goede tip.

Voor de koeler gaat het een Tranquillo rev2 worden. Die Mugen is wel heel erg groot, de tweede Fan zit vrijwel tegen de casefan aan. Lijkt me niet bijzonder effectief op die wijze. Met de tranquillo houd ik wat meer ruimte over in de kast en een paar euro's in de zak :) Deze koeler kan mogelijk ook mee naar een volgende upgrade.

Wat processor/mobo betreft loop ik wat prestaties betreft nog niet tegen de grenzen aan. Het is een aardig idee om deze te vervangen, maar ik denk dat dit op dit moment iets te ver gaat.

De grafische kaart is een Asus Radeon HD 5850 1024 MB, inderdaad niet de stilste. Op dit gebied zijn de ontwikkelingen ook wel erg hard gegaan. Wat kost een vergelijkbaar kaartje nu en welk type moet ik dan denken (geen voorkeur Nvidia of AMD overigens)?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De Tranquillo rev2 is een uitstekende koeler!

Qua grafische kaart zou een AMD 7950 HD niet misstaan denk ik. Dit is toch een flinke upgrade ten opzichte van je huidige videokaart, en de 7950HD gaat hier op V&A al voor zon €100 weg :)

Uiteraard weet ik je exacte eisen niet, maar dit is een geweldige kaart voor een zacht prijsje.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Waarom geen Cooler Master Hyper 412S? Deze past binnen het budget en zet volgens mij betere prestaties neer dan de Tranquillo r2 die hier zo populair is. Het verschil is niet zo heel groot als je de verzendkosten meeneemt.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• MrHmmm
Omdat de 412S geen PWM fan heeft??? Ik denk dat dat wel een minpuntje is tov de tranquillo...

Inmiddels ook andere videokaart... ASUS GTX570 DirectCuII voor een heel erg lief prijsje...
Processorcooler moet nog besteld worden, maar ziet er naar uit dat het de Tranquillo wordt...

Langzaam keert de rust terug :)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Dat is zeker een puntje maar wat betreft performance en bang for the buck haalt de 412S de Tranquillo redelijk makkelijk in als ik verschillende reviews lees. Ik twijfel zelf ook tussen deze twee maar denk dat het de 412S gaat worden. Uit sommige reviews maak ik ook op dat de tranquillo helemaal niet zo heel erg stil is bij hogere belasting.

[ Voor 37% gewijzigd door Bor op 07-01-2015 08:44 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1