Firmware upgrade Seagate 3TB Hdd (ST3000DM001) noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188588

Topicstarter
Ik ben sinds een kleine 2 jaar in het bezit van een Seagate harde schijf, model ST3000DM001-1CH166 met firmware CC43.

Via de Seagate support website kun je een nieuwere firmware voor deze schijf downloaden omdat er nogal wat problemen met deze schijven zouden zijn. Mijn schijf werkt overigens perfect en heeft geen problemen. Ze zeggen altijd "don't try to fix it when it ain't broke" maar ik twijfel toch wel.

Overigens zouden Seagate schijven met nummer "1CH166" achter het modelnummer in China zijn geproduceerd en zouden dit dus vooral probleemschijven zijn. Echter, volgens mij is mijn schijf in Thailand geproduceerd (staat geloof ik op sticker) en ik kwam op internet tegen dat dit bij meer mensen het geval is.

Probleem is dat je de firmware niet zomaar kunt upgraden, je moet een bootable usb stick maken en alle andere schijven loskoppelen, het is best een hele klus als ik dat zo lees maar men geeft niet voor niets een nieuwe firmware uit. Of is die nieuwere firmware er slechts om tikjes en schrapende geluiden te reduceren? Waar ik overigens geen last van heb.

Ik gebruik de schijf overigens feitelijk alleen als data schijf en niet als bootschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik heb deze schijven ook. Ik heb er 3 gewoon voordat ik ze ging gebruiken geupdate maar de laatste versie. Ging heel simpel en was zo klaar. Met de tool van seagate.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
rikadoo schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 20:06:
Ik heb deze schijven ook. Ik heb er 3 gewoon voordat ik ze ging gebruiken geupdate maar de laatste versie. Ging heel simpel en was zo klaar. Met de tool van seagate.
Via SeaTools? Via advanced tests kom je op de website om de firmware te downloaden. Maar hoe dan verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 188588 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 20:39:
[...]

Via SeaTools? Via advanced tests kom je op de website om de firmware te downloaden. Maar hoe dan verder?
Ik heb het inmiddels gevonden, gedownloade files naar usb stick met setup programmaatje en dan vanaf usb stick booten en dan kom in je in soort DOS scherm (Linux?) en dan kun je updaten.

Je hebt verder weinig keuzes en mijn cc43 firmware is nu geupdate naar cc29 en dat is wel beetje raar maar het zal wel goed zijn. Als je op internet zoekt kom je er niet meer uit, er zijn in de ST3000DM001 modelreeks zoveel verschillende series en firmwares in omploop dat zelfs Seagate volgens mij geen idee meer heeft hoe het nu precies zit.