advies meterkast utp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 12:06
Beste tweakers,

Hoe richt ik alles in na het AOP?
Graag wil ik alles van Netgear hebben.

In de meterkast komen uit:
20x utp, vanuit elke ruimte dubbele cat7 in wcd met stugge kabel naar meterkast toe.

Wat heb ik nodig om alle 10 wandcontactdozen van de utp te laten werken?
klopt deze gedachtegang:

aop --> modem ziggo --> patchpanel (merk+type: netgear+???) --> wcd
de wifi router van Netgear R8000 wil ik na de wcd in de woonkamer zetten zodat deze meteen als switch gebruikt kan worden om daar dan ook ps3, smart tv aan te sluiten.

Wat ik nu dan nog niet heb is een patchpanel, welke raden jullie mij aan en klopt het dat ik in de patchpanel de 20 utp kabels kan bevestigen, en dan de patchpanel aan het ziggo modem kan verbinden? Of komt er hier meer bij kijken?

alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

je router moet (tenzij je gebruik wil maken van v-lans) tussen het modem van Ziggo en de 20+1-poort switch zitten.

Vervolgens knoop je de kabels uit de kamers in een patch panneel en maak je verbinding met de switch met 20 kleine netwerkkabeltjes tussen switch en patchkast.

En dan heb je nog een extra 5-poort switch bij de TV nodig voor de extra aansluitingen daar.

edit: zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EHSAqPKrcsdQxHdiQUSPBiIG/full.jpg

Grijze kastje links is het patch panneel, aan de achterkant lopen de kabels naar de verschillende WCD's, aan de voorkant kleine netwerkkabeltjes naar de switch en bovenop de plank aan de linkerkant de router.

[ Voor 29% gewijzigd door M2M op 03-01-2015 19:04 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
en de switch verbind je aan het modem van ziggo?

dus, aop - modem ziggo - router - switch - patchpanel - wandcontactdozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
ik kan toch als switch bij de tv die dure Netgear R8000 zetten met wifi? om deze nou in de meterkast te zetten lijkt me ook erg zonde van het wifi bereik en dan een andere router (netgear ???) in de meterkast zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 15:34
joop81 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 19:29:
ik kan toch als switch bij de tv die dure Netgear R8000 zetten met wifi? om deze nou in de meterkast te zetten lijkt me ook erg zonde van het wifi bereik en dan een andere router (netgear ???) in de meterkast zetten?
Betreft het apparaat van Ziggo een modem of een modem/router combinatie??

In het geval van de tweede, kan je de netgear in de woonkamer plaatsen geconfigureerd als AP.
Echter zal je dan nog steeds een switch moeten plaatsen in de meterkast omdat die 20 aansluitingen simpelweg fysiek niet in het modem/router van Ziggo passen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:51
Als je één grote managed switch koopt kun je als je later overstapt op glas vóór de router van de provider het netwerk splitsen. Dat scheel een hoop frustratie met de beperkte mogelijkheden en problemen met de modems van glasproviders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:31

Zenix

BOE!

Het kost daarnaast ook poorten om de diverse switches met elkaar te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
ik heb "maar" 20 poorten nodig op de switch, dus kan er dan 3 van 8 aan elkaar koppelen.
Wat zou de snelste/beste oplossing zijn om te kopen?

ik zie dat de 24 poorts een eigen voeding nodig heeft, dat hebben de 8 poorts niet. Welke optie zouden jullie aanraden?

en dan nog een belangrijke vraag, welke patchpanel kan ik hier goed voor gebruiken? ik vind niks van cat7 en ook niks van netgear...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:31

Zenix

BOE!

joop81 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 19:02:
ik heb "maar" 20 poorten nodig op de switch, dus kan er dan 3 van 8 aan elkaar koppelen.
Wat zou de snelste/beste oplossing zijn om te kopen?

ik zie dat de 24 poorts een eigen voeding nodig heeft, dat hebben de 8 poorts niet. Welke optie zouden jullie aanraden?

en dan nog een belangrijke vraag, welke patchpanel kan ik hier goed voor gebruiken? ik vind niks van cat7 en ook niks van netgear...
Je hebt dan ook 3 stopcontacten nodig in de meterkast, het is niet handig om meerdere switches te hebben qua management dus ik zou echt 24 poort nemen.

Patchpanel is gewoon waar je de kabels op aansluit, is geen apparaat. Er zijn nog geen CAT7 patch panelen of keystones beschikbaar voor normale prijs. Daarom zou ik CAT6A patch paneel kopen, daarmee haal je ook 10Gigabit.

Bijvoorbeeld:
http://stores.ebay.nl/hkl...112&_trksid=p4634.c0.m322
Daar zou ik persoonlijk gewoon CAT6A keystones kopen met een patchpanel.

Als je liever niet wilt wachten en in Nederland wilt kopen: http://www.hardwarewebwin...ath=29_70045_70046&page=1 koop je hier gewoon een paneel voor 24 keystones, en dan vervolgens 24 CAT6A keystones.
Kan natuurlijk ook bij andere winkels: dus een 24 poorts patchpanel voor keystones en dan nog 24x CAT6A keystone.

Je setup ziet er dan zo uit AOP > Modem/router > Switch > Patchpaneel > Wandcontactdoos.
Een patch paneel wordt gebruikt zodat je dan kabels beter kan wegwerken en een WCD bijvoorbeeld ergens anders mee kan verbinden in de toekomst, anders zit je met 20 lange kabels in je meterkast en wordt het een zooi.

[ Voor 40% gewijzigd door Zenix op 04-01-2015 19:30 ]

Pagina: 1