Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Boots
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-05-2024
Hoi, ik ben bezig met het opzetten van Wake-On-LAN functionaliteit bij mijn netwerk thuis voor mijn hoofd computer, zo ver ben ik tegen vele keren gelopen dat het soms wel, soms ook niet werkte. Maar sowieso niet na de computer voor een periode langer dan 30 minuten uitgeschakeld/in slaap stand te hebben staan.

Ik wil deze functionaliteit vooral omdat mijn computer nu al enige tijd dient als host voor Streaming Gaming en ik het zonde vind om hem de hele dag te hebben draaien om klaar te staan voor dit gebruik.

Eerst zal ik hier even mijn huidige setup en andere noemenswaardigheden neerzetten.

Computer.
  • Asus P8H67 Rev. 3.0, BIOS versie volgt nog. onboard LAN niet in gebruik.
  • Intel PCIe Gigabit LAN. (EXPI9301CT)
  • Windows 8.1 x64.
De rest van de hardware lijkt mij minder belangrijk voor dit probleem, ik zie niet hoe ze invloed zouden kunnen hebben, maar op verzoek kan ik ze altijd nog toevoegen.

Netwerk.
  • Internet: UPC Zakelijk Fiber Power. (120/12Mbit)
  • Modem: Cisco EPC3925. (Deze kan vrees ik niet geflasht worden...)
  • Verbinding naar computer: Gedraad.
  • WOL Uitvoering: Vanaf mobiel met app 'WOL Wake On LAN WAN', buiten thuis netwerk om.
Zover lijkt alleen binnen het netwerk, als mijn mobiele telefoon met het netwerk verbonden is, de functie te werken, buiten het netwerk sowieso niet.

De Intel kaart wordt wel ondersteund voor WOL, alleen vreemd genoeg zou er een optie genaamd 'Enable PME' op moeten zitten, deze is nergens te vinden in de lijst bij het apparaat. Ik las ergens dat wat het beste werkt, is de modem in Bridging mode zetten, eventueel DMZ aan, en er dan een geschikte router achter zetten geflasht met dd-wrt zodat ik eventueel op het netwerk van buitenaf kan inloggen en intern een broadcast voor WOL kan versturen. Nou heb ik geen 100% bevestiging dat dit werkt dus misschien iemand die dit kan bevestigen? Misschien dat ik ergens een oudere router kan vinden en die kan flashen om het in ieder geval uit te proberen.

Tevens lijken alle mogelijke instellingen betreft WOL goed te staan, in het BIOS is alleen geen PME optie te vinden, alleen de optie dat een PCI/PCIe apparaat de computer mag wekken, maar gezien in sommige gevallen de computer wel succesvol ontwaakt, lijkt mij dit goed te staan? Ik weet niet zeker waar het mis gaat maar ik gok dat of Windows de netwerk kaart na enige tijd uitschakelt wanneer de computer in S1-5 is (lampjes op de netwerk kaart blijven wel branden en modem heeft nog steeds LAN verbinding, dus misschien niet), of dat mijn modem iets niet doet/kan? Heeft iemand enig idee? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:50
Het werkt niet van buiten af omdat het mac address uit de arp table verdwijnt na een x aantal minuten hierdoor weet de router niet waar het packet heen moet.

Je zou port 7 of 9 (uit mn hoofd) moeten port forwarden om van buiten af het packet uberhaupt door te laten komen richting je pc.. echter loop je hierna tegen het hierboven genoemde probleem aan..

op het moment dat je verbonden bent met je thuisnetwerk word het 'magic packet' als broadcast verzonden en komt het dus aan bij alle aangesloten apperaten en zal jouw PC wakker worden ( als je het goeie macadress opgegeven hebt in je WOL Tooltje..

edit: blijkbaar vind mn browser het nodig om m'n text automagisch aan te passen naar engels.. 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Cpt_ZakLamP op 03-01-2015 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bovenstaande klopt helemaal zelfs WOL over VPN werkt niet vervelend maar waar dus je zal een intern apparaat de opdracht voor het versturen van het WOL pakketje moeten geven. Dit was wel mijn oplossing.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
De Fritzbox 7390 (anderen waarschijnlijk ook) heeft een functie dat als je een poort forward naar een pc in je netwerk, je ook automatisch een wake on lan packet naar die pc verstuurt. Mijn oplossing is een Raspberry Pi die ik van buitenaf met ssh kan bereiken het WOL signaal laten versturen. Verbruikt heel wat minder stroom dan een pc continue aan hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Boots
Was vergeten te melden, poort 7 en 9 zijn inderdaad naar deze computer geforwardt. Ik zou ook mijn Netbook thuis kunnen laten staan en draaien gezien deze maar iets van 10 watt gebruikt, en deze de magic pakket kunnen laten verzenden, hoewel ik dit apparaat soms nodig heb buiten huis.

Zou dus inderdaad een router met dd-wrt firmware een idee zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:50
Misschien is het daarin mogelijk om een statische entry te maken in de 'arp table'.. dan zou het in theorie moeten werken.

Een andere optie zou zijn om de router zelf het packet te laten sturen misschien dat dit mogelijk is via de webinterface of de commandline?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wens
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 18:04
Fast Startup al uitgeschakeld?
Zie "Wake on LAN" (WOL) behavior in Windows 8 and Windows 8.1

[ Voor 39% gewijzigd door wens op 03-01-2015 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Boots
Aye, Fast Startup is uit, leek mij sowieso niet nodig met SSDs aan boort. ;)

Grappig trouwens hoe Microsoft zichzelf tegenspreekt in dat artikel, wens.

"WOL from S4 or S5 is unsupported." "Therefore, WOL is supported only from sleep (S3) or hibernation (S4) states in Windows 8 and 8.1."

En Cpt_ZakLamP, hoe werkt dat precies? de arp table? Ga het eventueel ook even opzoeken straks. Mijn modem heeft tevens geen ingebouwde wek functie, router komt nog indien nodig.

[ Voor 30% gewijzigd door Nick Boots op 04-01-2015 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Boots
Okay, nog verder getest en het werkt dus wel extern, maar lijkt te stoppen met werken na enige tijd lange stil te hebben gestaan. Het is niet duidelijk of dit aan de modem ligt of dat de kaart wordt uitgeschakeld, het laatste betwijfel ik gezien de kaart zijn LEDs blijven branden en de modem aan geeft nog steeds LAN verbinding te hebben.

Ik zal tevens even nog alle gerelateerde instellingen samenvatten in de hoop een duidelijk beeld te kunnen scheppen, het blijft een raadsel waarom het nog steeds niet perfect werkt.

Modem: Cisco EPC3925, firmware: epc3925-ESIP-12-v302r125573-131230c_upc.

Instellingen:
  • Statisch IP toegewezen aan doel computer buiten DHCP table.
  • Poort 7 en 9 geforwardt.
Computer: Zie details eerste post, BIOS inmiddels geupdate naar v3801, geen nieuwe gerelateerde instellingen gevonden.

Instellingen:
  • BIOS lijkt alleen twee gerelateerde Wake On instellingen te hebben, Wake On PCI en Wake On PCIe.
  • Cruciale instellingen zoals Wake On LAN in BIOS en Enable PME in Windows niet te vinden.
  • Bij Eigenschappen van Intel(R) Gigabit CT-desktopadapter > Energiebeheer zijn alle functies aangevinkt inclusief wekken bij Magic Pakker.
  • Bij Eigenschappen van Intel(R) Gigabit CT-desktopadapter > Geavanceerd is Wachten op Verbinding aangezet.
Dit zijn zo'n beetje alle instellingen die ik heb verricht. En ik test dan het wekken niet vanuit S5, dit werkt sowieso niet, maar vanuit S1/S3. Helaas werkt het nog niet perfect. Ik heb wel begrepen dat de modem iets moet 'onthouden' wat die maar voor enige tijd doet. Ik lees het hier en daar bij het opzoeken van informatie maar ik heb zover nog niemand gevonden die het fijne er van weet. :/

Update: Inmiddels iets interessants gevonden, het probleem lijkt inderdaad in een zogeheten ARP table te zitten, ik vind wel een ARP overzicht in mijn modem, maar geen manier om het af te stellen nog, maar ik lees in dit topic iets over telnet, eens onderzoeken.

Update 2: En chips... Ik had m'n adres in de ARP table, maar ik heb hier weinig verstand van, kreeg het gevoel dat er meer dan een ARP table is? Nu doet WOL het helemaal niet meer, ook als ik de entry uit de ARP lijst verwijder... Hulp is nu echt gewenst... :?

[ Voor 16% gewijzigd door Nick Boots op 07-01-2015 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Heb je het inmiddels werkend gekregen?
Ik probeer momenteel hetzelfde te doen en kwam ook bij de ARP table uit. Heb je die met Telnet aangepast?
Groet!
Johannes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 00:17
Ik ben ook benieuwd of je verder bent gekomen. Zelf heb ik nog niet kunnen testen en wellicht is het zelfs niet nodig.

Wat je zou moeten doen is kijken hoe je arp timeout is geconfigureerd op je modem. Bij Cisco apparatuur die wij bv. beheren is dat 4u. Na deze 4u verdwijnt je computer of ander device uit de arp tabel. Belangrijk om te weten is dat deze tabel de relatie tussen je L3 en L2 adres onthoudt. Zodra jouw computer zich niet meer heeft aangemeld binnen 4u verdwijnt deze en zal je magic packet niet meer aankomen.

Een andere optie is je ip adres en Mac adres statisch in de arp tabel plaatsen ipv dynamisch.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd. Anders zie ik je reactie wel tegemoet.

[ Voor 7% gewijzigd door ddkiller0900 op 11-02-2015 12:32 . Reden: Meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:30
Frogmen schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 19:40:
Bovenstaande klopt helemaal zelfs WOL over VPN werkt niet vervelend maar waar dus je zal een intern apparaat de opdracht voor het versturen van het WOL pakketje moeten geven. Dit was wel mijn oplossing.
Dat is heel erg afhankelijk hoe je je VPN configureert...
Ik heb mijn VPN momenteel bridged met mijn lokale netwerk zodat ook alle broadcasts propageren over de vpn, ondanks dat niet mijn hele internet verkeer over de vpn gaat. Op die manier kan ik prima met mijn telefoon van buitenaf over vpn mijn pc starten.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Pagina: 1