JJe kunt in ieder geval stellen dat de Samsung televisiemodellen van 2014 kwalitatief minder zijn dan van 2013.
Op zoek naar een goede televisie heb ik vele Duitse bladen door gespit. Wat mij hierbij vooral sterk opviel dat op het punt beeldkwaliteit de modellen van 2013 in het algemeen beter scoorden. Dit fenomeen lijkt zich overigens bij meerdere fabrikanten voor te doen. Op andere punten is wel voortuitgang geboekt: smart-tv, etc.
De mediaspeler en -server – die overigens heel veel mediaformaten en containers ondersteund –bevat nog erg bugs.
Mij gaat het bij een televisie primair om de beeldkwaliteit. En dan blijven er bar weinig toestellen over in de bovenklasse of duurdere middenklasse.
Zelf heb ik UE40H7000 en UE46H7000 in huis gehad. Beiden een drama en dan met name het 40" model. Helaas voor mij had ik het 40-model in de winkel aangeschaft en er dus geen zichttermijn gold zoals bij online aankopen. De 46" had ik via internet aangeschaft binnen twee dagen retour gezonden. Daar betaal je dan €902 voor. Troep.
Structurele problemen van de H7000-serie:
- backlight bleeding
- clouding
- pillaring (onevenwichte verdeling van de backlight over het paneel)
- vertical banding (dirty screen effect)
- bewegingsonscherpte
Geen van de problemen was middels de beeldinstellingen te verminderen tot een "acceptabel" niveau. Zelfs met de backlight op 1-5 waren de problemen nog duidelijk waarneembaar.
Het paneel van het 40"-model is dan ook vervangen… door een paneel dat nog veel slechter was. Zat bij het eerste paneel het DSE nog langs de schermranden (2-3 vanuit de schermrand. De DSE-vlakken waren 7-8cm breed met enkele uitschieters tot 16-18cm.) Bij het tweede paneel waren de DSE-problemen vergelijkbaar maar nu was ook het centrum van het paneel getroffen door DSE. Er viel niet naar te kijken.
DSE was ook met de backlight op 0 nog duidelijk waarneembaar.
Ook een extern beheer sessie waarbij o.a. de backlightintensiteit is teruggeschroefd bracht geen verbetering. Sterker nog de DSE werd er nog hardnekkiger door. Het werd een grote grijze waas. Die heel duidelijk was waar te nemen bij bewegende beeldingen. Zelfs bij hele langzame horizontale pan-shots in films of series. Voetbalwedstrijden was helemaal een drama.
Bij het 46"-model was een duidelijk vertikaal streeppratoon (enkele pixels breed) waarneembaar, waarbij dunne donkere strepen werden afgewisseld door witte of licht grijze strepen. Over het gehele scherm van de linker- tot aan de rechterpaneelrand.
Bij beide toestellen lekte er licht tussen de bezel en het scherm (langs de linker- en rechterzijde van het paneel ongeveer 2-8 vanaf de onderzijde).
Bovendien fliste regelmatig de backlight op tijdens donkere scènes waar door grote delen van het scherm dat donker (zwart) moest zijn ineens licht grijs werd.
“Backlight clouding
Samsung still hasn't solved the problem of light leakage from the edges of the screen, although it is confined to the bottom edge of the UE46H7000. It's also not terribly bad, so is barely noticeable except when watching very dark scenes. You can also engage the Cinema Black mode during letterbox viewing to provide a solid black frame, by reducing the backlight at the edges.”
Bron:
Techradar
Ook andere series hebben al jaren last van deze problemen (maar de mate verschilt per modelreeks en jaar). Waarschijnlijk omdat het veelal edge-lit toestellen zijn.
Afbeelding: pillaring
Bron: John-Michael Del Valle’s Blog
Bovenstaande afbeelding is een goed voorbeeld van pillaring. Bij pillaring licht de gehele linker- en rechterzijde van het paneel sterker op dan de rest van het scherm (vandaar de term pilaar-effect).
Bij de H7000-serie treedt dit effect het sterkst op langs de onderzijde van het paneel en in iets mindere mate langs de linker- en rechterpaneelrand.
De onderzijde bevat zowel aan de linker- als rechterzijde een sterke backlight die een groot deel van het scherm moet verlichten/aansturen. En waarbij de leds langs de linker- en rechterpaneelrand ondersteuning verlenen.
Het probleem is: welk toestel moet ik nu aanschaffen. Er zijn niet zo heel veel televies met bovengemiddelde beeldeigenschappen.
[
Voor 7% gewijzigd door
ariekanari op 04-01-2015 23:41
]