90 mbit netwerkapparatuur advies

Pagina: 1
Acties:

• MrMehh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-02 09:37
Ik zoek een?
Router en powerline adapter set en evt. modem

Wat is je budget?
Router - €100 tot €150, Powerline - €50 tot €60

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
D-Link, TP-Link lijken de goedkopere maar ik sta open voor alternatieven

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
We wonen in een vrij klein huis dus afstanden zijn niet het grootste probleem, verder hebben we eigenlijk wel elk soort apparaat in huis; Windows desktops en laptop, iMac, iPods, iPhones, iPad, Philip 42PFLxxxx TV, Eneco Toon

Beste tech goden,

Zoals in de titel vermeld ben ik opzoek naar wat apparatuur voor ons netwerk. We hebben een Ziggo pakket met 90/9 mbit internet en onze huidige D-Link DIR635 (2007) router lijkt een beetje te leiden onder verouderde hardware en firmware. We hebben vrij veel apparaten in huis die gebruik maken van het internet en de prestaties zijn zeer, zeer matig. Ik gebruik Steam meestal als downloadsnelheid benchmark en ik krijg gemiddeld 1,5 mb/s en om de zoveel minuten valt alles uit (ik denk dat dat de router is die teveel beladen wordt?). Dit zijn mijn speedtest.net resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4030235450.png

Met de hoeveelheid geld die we ervoor moeten betalen dacht ik toch wel dat er wat te verbeteren valt. Ik ging er dus vanuit dat een router upgrade wel zou moeten helpen en ik ga mijn eigen verbinding met powerline aanleggen voor de beste verbinding. Ik wou uiteraard geen overhaaste beslissingen en aankopen aansmeren bij mijn ouders dus ik vraag jullie eerst advies. Er is natuurlijk ook nog de modem die deze problemen kan veroorzaken maar ik heb me daar nog niet zo in verdiept.

Alvast bedankt!

PS. excuses voor de taalfouten, in Groningen opgroeien doet wat met je :P

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:07
Ik snap je verhaal niet zo:
- Welke apparaten zijn draadloos en welke bedraad aangesloten?
- Wat is er mis met het standaard Ziggo-modem?
- Waarom heb je powerline nodig?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
Voordat je onnodig geld gaat uitgeven zou ik altijd even controleren waar het probleem zit.

Maar ik vermoed wel dat het zit bij de router (dat is nou eenmaal vaak zo).

Kun je geen kabel trekken? Powerline adapters staan ook niet bekend om hun geweldige prestaties. Als het goed werkt werkt het goed, maar veel mensen hebben problemen met onstabiele adapters, onstabiele verbindingen, trage verbindingen etc.

Is het verder druk in de lucht met netwerken? Mogelijk zit je samen met diverse netwerken op 1 frequentie kanaal tegen elkaar in te schreeuwen en kun je al veel oplossen door een rustiger kanaal op te zoeken

[ Voor 20% gewijzigd door timberleek op 03-01-2015 13:51 ]

• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-02 07:18
MarcoC schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 13:49:
Als hij een standard ziggo modemrouter heeft, is die niet erg sterk kwa signaal. Als het nog echt een normale oude modem is, kan het zijn dat deze maar tot 40Mbit kan, en dus 50Mbit bottlenecked.

OT:

Heb je een Ziggo ModemRouter? Zoniet, bel dan ziggo eens op om die te laten plaatsen. Scheelt al een hoop, daarna zou ik gewoon met een powerline adapter op een punt waar het signaal slecht is een Acces point aanleggen. Heb ik zelf ook gedaan en werkt perfect!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Ik heb, vanwege recente glasvezel verbinding, de standaard geleverde Fritzbox 7360 vervangen voor een Edgerouter Lite.

De Fritzbox kon de snelheid niet aan en gaf me veel te lage waarden.
Met de Edgerouter Lite haal ik zonder problemen volle bak aan snelheid.

Kan het je aanraden.
Combineer dat met een Unifi AP en je bent up and running.

Grootste voordeel is dat je voortaan provider onafhankelijk bent. En je je eigen apparatuur op orde hebt.

Powerline zou ik proberen te vermijden. Trek kabels.
Repeaters ook niet doen.

Abort, Retry, Quake ???

• MarcoC
ItsShowTimeZ schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 13:59:
[...]

Als hij een standard ziggo modemrouter heeft, is die niet erg sterk kwa signaal. Als het nog echt een normale oude modem is, kan het zijn dat deze maar tot 40Mbit kan, en dus 50Mbit bottlenecked.
Wellicht, maar dat kunnen we beter aan TS vragen in plaats van voor hem in te vullen. Zoveel is er niet mis mis met de recente Ziggo-modems. Signaal is ook gewoon prima. De klachten komen voornamelijk van mensen die hem in de hoek van het huis in een meterkast zetten en dan klagen dat het signaal niet overal best is. Dat kan natuurlijk, maar dat ligt aan de plaatsing en niet aan het modem zelf.

• MrMehh
MarcoC schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 13:49:
Alle apparaten zijn draadloos verbonden behalve de TV. Met de modem is niks mis, ik dacht alleen dat daar ook een bottleneck zou kunnen zitten met de snelheid van het internet naar de router?
[...]
OT:

Heb je een Ziggo ModemRouter? Zoniet, bel dan ziggo eens op om die te laten plaatsen. Scheelt al een hoop, daarna zou ik gewoon met een powerline adapter op een punt waar het signaal slecht is een Acces point aanleggen. Heb ik zelf ook gedaan en werkt perfect!
We hebben een Ubee Wi-Fi modem met aparte D-Link router. De modem kregen we destijds met ons nieuwe pakket geloof ik.

Kabels aanleggen gaat hem niet worden, is te ingewikkeld met de constructie van het huis. We hebben gemiddeld 7 andere netwerken om het huis, dat zou een issue kunnen zijn maar ik heb onze router al op een andere channel gezet, dat zou toch ook iets moeten helpen.

• MarcoC
Waarom gebruik je een aparte D-Link router? Je hebt een verouderde router en je wilt een moderne router terwijl je er al één hebt die je niet eens gebruikt? Wat een gekkigheid.

Probeer eerst eens te achterhalen wat nou precies het probleem is voordat je veel geld gaat uitgeven. Haal de bottlenecks (nutteloze router, overbodige afstanden) even weg en verifieer je verbinding. Bijvoorbeeld:
1. Pak een laptop, en sluit deze met een kabel aan op het Ziggo-modem (ga ernaast zitten). Controleer of je de beoogde snelheden haalt.
2. Ga naast het Ziggo-modem zitten en controleer je snelheden via wifi (liefst zowel 2,4GHz als 5GHz, vergeet de D-Link).

Wat zijn de resultaten?

[ Voor 77% gewijzigd door MarcoC op 03-01-2015 14:22 ]

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 00:13
[...]

Het Ziggo modem is idd erg zwak qua signaal en heeft een interne antenne. Dat i.c.m. de plaatsing (b.v. meterkast etc.) kan zo'n modem NIET aan! De oplossing voor mij was het plaatsen van een D-Link Powerline 500 en dat werkt zeer goed. :) (Neem wel een 500 en NIET lager!!!!! Dit i.v.m. verliezen tussen de Powerlines zelf.) Aan de Powerline in de woonkamer heb ik de D-Link router DIR-655 hangen, waardoor ik een prima draadloze verbinding kan maken.

Dit is de meest eenvoudige en snelste oplossing voor je probleem.

• MarcoC
jovadca schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 14:29:
[...]

Het Ziggo modem is idd erg zwak qua signaal en heeft een interne antenne. Dat i.c.m. de plaatsing (b.v. meterkast etc.) kan zo'n modem NIET aan! De oplossing voor mij was het plaatsen van een D-Link Powerline 500 en dat werkt zeer goed. :) (Neem wel een 500 en NIET lager!!!!! Dit i.v.m. verliezen tussen de Powerlines zelf.) Aan de Powerline in de woonkamer heb ik de D-Link router DIR-655 hangen, waardoor ik een prima draadloze verbinding kan maken.

Dit is de meest eenvoudige en snelste oplossing voor je probleem.
Voor welk probleem? De lage internetsnelheid? Ik lees nergens dat TS last heeft van een zwak signaal eigenlijk. Waar lees jij dat?

• MrMehh
Correctie, we hebben een Ubee EVM3200, modem ZONDER Wi-Fi. Vandaar de aparte D-Link router Marco. Als ik een kabel direct in de router prop krijg ik dit soort taferelen:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4030336819.png

De router staat in de woonkamer maar zoals ik al zei, ons huis niet heel erg groot en we hebben op elk apparaat, door het hele huis volle verbinding dus daar ligt verder het probleem niet.

• MarcoC
MrMehh schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 14:33:
Correctie, we hebben een Ubee EVM3200, modem ZONDER Wi-Fi. Vandaar de aparte D-Link router Marco. Als ik een kabel direct in de router prop krijg ik dit soort taferelen:

[afbeelding]

De router staat in de woonkamer maar zoals ik al zei, ons huis niet heel erg groot en we hebben op elk apparaat, door het hele huis volle verbinding dus daar ligt verder het probleem niet.
Kijk, dit is nou essentiële informatie (die je beter in de OP had kunnen vermelden ;) ).

Op wat voor manier verbind je met de D-Link? 802.11n? Wat voor overdrachtssnelheid geeft Windows aan?

• MrMehh
MarcoC schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 14:36:
[...]
Kijk, dit is nou essentiële informatie (die je beter in de OP had kunnen vermelden ;) ).

Op wat voor manier verbind je met de D-Link? 802.11n? Wat voor overdrachtssnelheid geeft Windows aan?
Dat was wellicht verstandig geweest, mijn excuses :) . Alles is met 802.11n verbonden, 2,4GHz en IPv4. Mijn Sweex netwerkkaart werkt met 300 Mbps, dat geeft Windows ook aan. De router geeft ~120 Mbps aan naar IP van mijn PC met ~90% signal.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:55
Nou die sweex gaat sowieso geen 300 halen, 1e klas meuk. Van powerline zou ik ook wegblijven en gewoon een kabel trekken waar nodig.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:45

Saven

Administrator

5ghz router een optie? heb je waarschijnlijk geen last meer van buren

• MarcoC
MrMehh schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 14:42:
[...]

Dat was wellicht verstandig geweest, mijn excuses :) . Alles is met 802.11n verbonden, 2,4GHz en IPv4. Mijn Sweex netwerkkaart werkt met 300 Mbps, dat geeft Windows ook aan. De router geeft ~120 Mbps aan naar IP van mijn PC met ~90% signal.
Over wat voor afstand praten we?

Op basis van de informatie die je geeft zou ik investeren in een fatsoenlijke dual band AP (TP-LINK WDR3600/4900, niet duur en zeer stabiel) en waar nodig/mogelijk de netwerkkaarten in de clients up te graden naar netwerkkaarten die 5GHz ondersteunen. Dan heb je wellicht geen eens powerline of kabels nodig en ben je voor <€100 klaar.

• MrMehh
chaoscontrol schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 14:48:
Nou die sweex gaat sowieso geen 300 halen, 1e klas meuk. Van powerline zou ik ook wegblijven en gewoon een kabel trekken waar nodig.
Die Sweex is ook vrij oud en ik wou 'm eigenlijk upgraden. Toen ik dus research ging doen kwam ik dus achter deze chaos met onze router enzo.
Saven schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 14:49:
5ghz router een optie? heb je waarschijnlijk geen last meer van buren
Daar dacht ik ook al aan. Ik zag dat onze D-Link 300mbps wi-fi snelheid heeft en alleen 2,4GHz ondersteund. Ik keek dus al naar routers met 1,3Gbps draadloos en 5GHz ondersteuning.
MarcoC schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 14:51:
[...]
Over wat voor afstand praten we?

Op basis van de informatie die je geeft zou ik investeren in een fatsoenlijke dual band AP (TP-LINK WDR3600/4900, niet duur en zeer stabiel) en waar nodig/mogelijk de netwerkkaarten in de clients up te graden naar netwerkkaarten die 5GHz ondersteunen. Dan heb je wellicht geen eens powerline of kabels nodig en ben je voor <€100 klaar.
Van de router naar mijn PC is alleen verticale afstand, ik schat zo'n 3-4 meter met een plafond ertussen. Ik zat al te neigen naar een dual band router, ik keek naar de D-Link DIR-868L en dan in mijn PC een TP-link TL-WDN4800 netwerkkaart met 5GHz ondersteuning en 450 Mbps Wifi snelheid. Maar voordat ik dat ga doen wou ik eerst jullie even raadplegen. ;)

• MarcoC
MrMehh schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 14:55:
[...]

Die Sweex is ook vrij oud en ik wou 'm eigenlijk upgraden. Toen ik dus research ging doen kwam ik dus achter deze chaos met onze router enzo.

[...]

Daar dacht ik ook al aan. Ik zag dat onze D-Link 300mbps wi-fi snelheid heeft en alleen 2,4GHz ondersteund. Ik keek dus al naar routers met 1,3Gbps draadloos en 5GHz ondersteuning.

[...]

Van de router naar mijn PC is alleen verticale afstand, ik schat zo'n 3-4 meter met een plafond ertussen. Ik zat al te neigen naar een dual band router, ik keek naar de D-Link DIR-868L en dan in mijn PC een TP-link TL-WDN4800 netwerkkaart met 5GHz ondersteuning en 450 Mbps Wifi snelheid. Maar voordat ik dat ga doen wou ik eerst jullie even raadplegen. ;)
Waarom wil je precies die D-Link eigenlijk? Ik zou eerder de TP-LINK WDR4300 adviseren. Kost een stuk minder en doet hetzelfde. Die termen als "1,3Gbps" haal je alleen via 802.11ac en dat moeten je clients ook maar net ondersteunen allemaal. Kost erg veel geld terwijl je met 802.11n ook al op een respectabele snelheid kan komen.

• MrMehh
MarcoC schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 15:01:
[...]
Waarom wil je precies die D-Link eigenlijk? Ik zou eerder de TP-LINK WDR4300 adviseren. Kost een stuk minder en doet hetzelfde. Die termen als "1,3Gbps" haal je alleen via 802.11ac en dat moeten je clients ook maar net ondersteunen allemaal. Kost erg veel geld terwijl je met 802.11n ook al op een respectabele snelheid kan komen.
Ik keek eigenlijk alleen naar de wifi snelheid dus vandaar de D-Link. Maar stel dan dat ik een Asus PCE-AC56 kaart in mijn PC stop met 802.11ac 5GHz ondersteuning, zit ik dan weer een stap hoger qua snelheden? Er zit €20 verschil tussen de kaarten en als het verschil significant hoger is wil ik het geld er best in stoppen.

Daarnaast kunnen we het ook een beetje future-proofen en de iMac ondersteund 802.11ac al dus dat is verder niet zo'n probleem. Als we maar een beetje gebruik kunnen maken van dat dure maar snelle internet. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door MrMehh op 03-01-2015 15:18 ]

• --MeAngry--
  • Laatst online: 16:02

--MeAngry--

aka Qonstrukt

AC gaat eigenlijk vooral sneller zijn op korte afstanden en met weinig obstakels. Als er een betonplafond tussen zit kan dit al wel eens tegenvallen. Zeker als het er twee zijn. Horizontaal werkt WiFi is huizen meestal beter dan verticaal.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-02 11:32

Jimbolino

troep.com

Beste oplossing:
Kabel trekken en altijd de max. snelheid halen. Is even een uurtje werk, maar je hebt nooit meer last van lag/storing.

Vieze maar goedkoopste oplossing:
Stekker uit modem trekken en ziggo bellen om te melden dat je modem kapot is.
Als ze voorstellen om een monteur te sturen zeg je dat dat niet nodig is en dat je gewoon een nieuw modem wilt. Ziggo stuurt standaard alleen nog maar wifi modems (ivm wifi spots).

Wat ik niet zou doen:
Veel te veel geld investeren in "wireless" oplossingen waarmee je last hebt van storingen etc. Wireless en powerline blijven altijd achterlopen op de snelheid die je krijgt via de kabel of glasvezel.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• aZuL2001
  • Laatst online: 31-01 11:11
MrMehh schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 15:10:
[...]
Ik keek eigenlijk alleen naar de wifi snelheid
En je weet dat die "snelheden" pure marketing is?
Je in praktijk nooit meer dan net onder de helft haalt?

Je meer hebt aan een stabiel signaal met een wat lagere snelheid dan een instabiel signaal op hoge snelheid?
Het totaal nutteloos is als je alleen wat webpagina's bekijkt en niet met grote bestanden over je draadloos sleept?

Abort, Retry, Quake ???

• MrMehh
--MeAngry-- schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 15:18:
AC gaat eigenlijk vooral sneller zijn op korte afstanden en met weinig obstakels. Als er een betonplafond tussen zit kan dit al wel eens tegenvallen. Zeker als het er twee zijn. Horizontaal werkt WiFi is huizen meestal beter dan verticaal.
Ons huis komt uit 1938 dus ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen maar ik ga er vanuit dat het plafond van hout is en niet beton. De muren tussen de kamers zijn kunststof en hout en een paar stenen muren maar dat is buiten het draadloze 'gebruiksgebied'.
aZuL2001 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 15:24:
[...]

En je weet dat die "snelheden" pure marketing is?
Je in praktijk nooit meer dan net onder de helft haalt?

Je meer hebt aan een stabiel signaal met een wat lagere snelheid dan een instabiel signaal op hoge snelheid?
Het totaal nutteloos is als je alleen wat webpagina's bekijkt en niet met grote bestanden over je draadloos sleept?
Ik begrijp zeker dat het marketing is maar het verschil lijkt me alsnog wel een beetje significant? We hebben niet voor niets dit 'plus-pakket'. Ik download vaak games via Steam van 20GB, Battlefield 4 met premium zit al op zo'n 50GB. Er wordt over het algemeen wel veel gedownload hier, het is niet alleen Facebook en Google.
Jimbolino schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 15:19:
Beste oplossing:
Kabel trekken en altijd de max. snelheid halen. Is even een uurtje werk, maar je hebt nooit meer last van lag/storing.
Kabels trekken is niet echt een optie. We moeten dan echt vloeren en muren openbreken om erbij te kunnen en dat wordt wel meerdere dagen werk, als we het zouden doen. En i.c.m de gezondheid van mijn vader zouden we mensen moeten inhuren en dan wordt het allemaal wel een heel duur geintje.

[ Voor 16% gewijzigd door MrMehh op 03-01-2015 15:32 ]

• MarcoC
802.11ac kan je in investeren, maar die snelheden zijn eigenlijk alleen haalbaar op korte afstand. Ik vind het zelf niet zo interessant, zeker als je internetverbinding "maar" 90mbit/s is. Dat haal je makkelijk draadloos met de juiste apparatuur (fatsoenlijke client netwerkkaart en fatsoenlijke dual-band AP, hoeft zeker niet duur te zijn).

• MrMehh
MarcoC schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 15:31:
802.11ac kan je in investeren, maar die snelheden zijn eigenlijk alleen haalbaar op korte afstand. Ik vind het zelf niet zo interessant, zeker als je internetverbinding "maar" 90mbit/s is. Dat haal je makkelijk draadloos met de juiste apparatuur (fatsoenlijke client netwerkkaart en fatsoenlijke dual-band AP, hoeft zeker niet duur te zijn).
Hmm, ja dat is duidelijk. In dat geval gaan we denk ik maar gewoon voor de 802.11n met de dual-band AP van TP-Link en dan upgrade ik de netwerkkaarten in de PC's wel. Bedankt voor het advies!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 16:02

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Dat lijkt me inderdaad de juiste keuze hier. :Y

[ Voor 5% gewijzigd door --MeAngry-- op 03-01-2015 15:51 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1