Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 00:53
We hebben thuis een wifi netwerk met een weak-spot. Omdat ik daar graag bekabeld internet en sterker wifi signaal wil heb ik een Powerline Extender aangeschaft van TP-Link, namelijk de TL-WPA4220.

Internet komt binnen in de meterkast, waar de modem en de router staan. Daar de kleine adapter in het stopcontact gedaan en via UTP aangesloten op de router. De grote adapter in het stopcontact in de huiskamer en daar bedraad een mediaspeler + televisie op aangesloten. Dat werkt prima, so far so good.

Het probleem is het wifi signaal. De Powerline kan het bestaande wifi netwerk dupliceren of een eigen SSID krijgen. Echter zodra de Powerline wifi signaal gaat uitzenden valt constant het internet weg. Eerst had ik 'm gedupliceerd, ik dacht dat het daar misschien door kwam. Maar ook een apart SSID geeft hetzelfde probleem. Internet valt constant weg en als er wel internet is dan is de snelheid dramatisch. Zonder Powerline haal ik met enig gemak de 90+ mbps, met Powerline kom ik niet eens boven de 10 mpbs uit. Zowel niet via het netwerk van de Powerline als via mijn eigen wifi netwerk.

Ik lees veel (eigenlijk bijna alleen maar) positieve recensies over de TL-WPA4220, dus ik snap niet waarom het bij mij zo slecht werkt. Iemand een idee wat er fout kan gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan genoeg fout gaan, maar je vertelt bijna niets over je instellingen dus kunnen we daar ook weinig over roepen :o

Eerste verdachte als ik dit lees is dat je beide netwerken op zelfde kanaal hebt staan of (nog erger) aangrenzende kanalen...

Bij gebruik meerdere AP's is 'auto' geen optie, je moet de kanalen zelf toewijzen om te voorkomen dat je jezelf gaat storen tenzij je een managed netwerk hebt, maar goed, dat haal je niet voor EUR 40 in huis met dit soort spul :z. 'Best practice' is om alleen kanalen 1, 6 en 11 te gebruiken. In de EU is dat licht verspillend omdat je 12 en 13 niet gebruikt. 1, 5, 9 en 13 zou hier ook kunnen namelijk. Maar wat dan ook je doet, zorg dat je eigen APs minimaal 4 en liefst 5 kanalen uit elkaar zitten, en dat ze zo min mogelijk overlappen met APs van de buren. Als dat onvermijdelijk is (drukke buurt, weinig demping door muren enzo), ga dan liever vol op een ander AP zitten dan er half over. Dus als er op 1, 6 en 11 andere netwerken zitten is het toch beter om op 1, 6 of 11 te zitten dan bijv 2, 4 of 8 :o

Maar goed, check eerst dus je eigen settings. Als het zonder de TL-WPA4220 beneden goed werkte heb je zeker niet overdreven last van de buren, alleen van jezelf :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 00:53
Het heeft niets met kanalen te maken, ik heb al kanalen die weinig/niet gebruikt worden en die zitten voldoende van elkaar af.

Ik heb de settings van de powerline bekeken en ik denk dat ik weet wat het probleem is. De range van mijn netwerk is 10.0.0.x en de powerline geeft zichzelf een IP-adres in de range 192.168.1.x

In de settings van de Powerline kan je het IP-adres aanpassen, dus ik wilde de powerline een vast ip-adres geven, bijv. 10.0.0.25 om dit probleem te voorkomen. Alleen hij slaat het gewijzigde IP-adres niet op. Na wijzigen herstart de powerline zichzelf en vervolgens heeft het apparaat weer een random 192.168.1.x ip-adres.

Zonder powerline werkt alles prima, wifi snel en stabiel. Met powerline kom ik wel op het netwerk van de powerline, maar vervolgens is alles onbereikbaar; internet, lokale apparaten zoals modem/router/nas, etc. Powerline eruit, router reset en alles werkt weer als vanouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je dat vermoedt, stel even bij wijze van proef je eigen netwerk IP in op een /24 binnen de 192.168.0.0/16 en kijk of het dan wel gaat werken.

Let daarbij op dat dat kreng per default 192.168.1.1 heeft, dus dat moet je nadrukkelijk niet als gateway adres nemen (bedankt TP-Link voor deze slimme default...)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-10 15:41

avotar

P0werd by Black Coffee

.GoO schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 13:25:
We hebben thuis een wifi netwerk met een weak-spot. Omdat ik daar graag bekabeld internet en sterker wifi signaal wil heb ik een Powerline Extender aangeschaft van TP-Link, namelijk de TL-WPA4220.

Internet komt binnen in de meterkast, waar de modem en de router staan. Daar de kleine adapter in het stopcontact gedaan en via UTP aangesloten op de router. De grote adapter in het stopcontact in de huiskamer en daar bedraad een mediaspeler + televisie op aangesloten. Dat werkt prima, so far so good.

Het probleem is het wifi signaal. De Powerline kan het bestaande wifi netwerk dupliceren of een eigen SSID krijgen. Echter zodra de Powerline wifi signaal gaat uitzenden valt constant het internet weg. Eerst had ik 'm gedupliceerd, ik dacht dat het daar misschien door kwam. Maar ook een apart SSID geeft hetzelfde probleem. Internet valt constant weg en als er wel internet is dan is de snelheid dramatisch. Zonder Powerline haal ik met enig gemak de 90+ mbps, met Powerline kom ik niet eens boven de 10 mpbs uit. Zowel niet via het netwerk van de Powerline als via mijn eigen wifi netwerk.

Ik lees veel (eigenlijk bijna alleen maar) positieve recensies over de TL-WPA4220, dus ik snap niet waarom het bij mij zo slecht werkt. Iemand een idee wat er fout kan gaan?
Ben je hier ooit nog uitgekomen?
Ik heb exact hetzelfde issue als jij.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD