Gaming, grafisch ontwerp, animatie pc ± €2000

Pagina: 1
Acties:

• PorkStewJoe
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-02-2024
Goedendag en hallo!

Ik ga mijn eerste pc bouwen, en het leek mij een aardig idee het mijzelf gelijk lastig te maken door er óók Mac op te willen zetten. Na research hier en op tonymacx86.com ben ik tot een lijstje gekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 535,50€ 535,50
1Gigabyte GV-N980G1 GAMING-4GD€ 589,95€ 589,95
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 91,95€ 91,95
1Corsair Obsidian 450D€ 101,95€ 101,95
1TP-Link N600 Wireless Dual Band PCI Express Adapter€ 20,67€ 20,67
1Corsair Hydro H60 (2013 edition)€ 63,55€ 63,55
1Corsair AF140 Quiet Edition, 140mm€ 14,99€ 14,99
2Crucial Ballistix Sport XT BLS2C8G3D169DS3CEU€ 141,95€ 283,90
1LG GH24NS95 Zwart€ 16,50€ 16,50
1Corsair AX760€ 145,95€ 145,95
2Samsung 840 EVO 120GB€ 69,13€ 138,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.003,17

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Graag wil ik op deze pc een stevige game kunnen spelen, alsook mijn grafisch ontwerp en animatie werk erop doen. Ik wil er Windows (voor games) en Mac (voor werk) op draaien, hetgeen mijn hardware keuzes enigszins beperkt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet per se een maximumprijs in gedachten. Graag wil ik het echter wel prijs/kwaliteit kosher houden/ Ik kan mij namelijk voorstellen dat men geld in een pc kan blijven pompen, maar dat dat niet per se nodig is voor wat ik ermee wil gaan doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Alleen mijn crappy Windows wired 600 keyboard hoef ik niet echt te vervangen, maar veder: nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals je kan zien heb ik aardig wat RAM, 32GB om precies te zijn. Dit komt naar verluid goed van pas bij het renderen van animatie. Ook de hyper-threading van de i7 schijnt hiervoor geschikt te zijn. De twee SSD’s zijn dus voor de Windows en Mac operating systems, en op de harde schijf komen twee partities voor opslag. Er zit nu één GTX 980 in, en ik denk dat dit voorlopig wel voldoende is. In de toekomst ben ik van plan om er een tweede aan toe te voegen wanneer ze wat in prijs gedaald zijn. Qua koeling heb ik niet echte een idee of ik goed zit. Ik wil twee 140mm fans aan de voorkant plaatsen, de fan achterin inwaarts richten voor de waterkoeling, en één 140mm fan aan de bovenkant plaatsen. Ook qua voltage weet ik dit niet zeker. Misschien dat jullie mij hier wat meer over zouden kunnen vertellen?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Persoonlijk niet, maar ik ben wel beperkt door het feit dat ik er Mac op wil zetten. Echter, ik sta nog steeds open voor suggesties aangezien er genoeg workarounds op het web te vinden zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik woon… compact, dus is een kleinere kast natuurlijk altijd prima. Daarentegen valt er naar mijn ervaring altijd wel wat te verzinnen, dus is de omvang van de kast ook weer niet écht van belang. Een beetje geluid kan ik ook mee leven - ik zit toch meestal met hoofdtelefoon op. Het energieverbruik houd ik natuurlijk het liefst zo laag mogelijk, maar hier heb ik niet zo veel verstand van.

Ga je overklokken?
Ik heb nog nooit geprobeerd te overklokken, maar een artikel op Wikihow (ja ja) heeft mij verlicht en een simpele overklok moet voor mij prima te doen zijn.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-03 14:04
Allereerst: ik zie geen Moederbord in je lijstje ;)

Ik heb enige ervaring met het samenstellen van Animatie systemen. Een paar dingen:

1. De CPU is erg duur. Een 4790K is ook heel snel. Om aan te geven; mijn vrouw maakt al jaren profesioneel animaties op haar i7 920 en een Surface Pro i5. Een 4790K rent giechelend rondjes om haar systemen heen, dus ik durf te zeggen dat je qua snelheid er wel ut gaat komen. => Mobo voor een 1150 is vermoedelijk ook een stuk goedkoper dan een 2011. => Korte check leert dat een hackintosh ook op een 4790K mogelijk is ;)
2. Er is iets aan je keuze voor een Wireless adapter wat me intrigeert. Voor profesioneel editen wil je namelijk twee nassen hebben (1 voor backup) en dat alles op een 1 GB netwerk. De hoeveelheid data die je namelijk gaat gebruiken gaan vermoedelijk die 3GB te boven en je wil ook gewoon een veilige oplossing (vandaar 2 nassen in tandem). 1Gb netwerk wil je om die data een beetje netjes heen en weer te kunnen pompen.
3. Je SSD keuze is niet handig: je wil minimaal 250GB, de 120/128 GB controlers missen namelijk een aantal kanalen (de grotere zijn sneller).

Concreet:
1. Ga voor een 4790K
2. Ga voor een 970 (die 980 is wel heel duur voor wat hij aan extra snelheid biedt)
3. 2x 250GB SSD
4. Het geld wat je bespaart stop je in een Synology Nas.

Verder iets waar ik weinig van weet:

Een kleine kast, (meerdere) zware vidokaarten, en overclocken gaat volgens niet lekker samen. Sowieso is een 970/980 een joekel van een kaart dus hij moet wel passen.

Tot slot: er zullen mensen zijn die je een Quadro GPU aanraden, lees je goed in de materie en bepaal of dat lonend is binnen de apps die je gebruikt. Meestal is een Geforce sneller voor veel minder geld.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:48

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mijn allereerste vraag: hoe zit het met je monitor? Wat heb je nu staan? Wil je dat houden?

• roffeltjes
Oh ja... ik ga vloeken in de kerk: bij DTP zie ik veel Macs, bij animeer werk is het al jaren meestal Linux/Windows. Blender rules the waves. (2d animaties zijn niet veeleisend en boeien niet echt voor deze discussie).

Een en ander komt doordat de Mac Pro zo'n trage update cyclus heeft en dat je meerdere windows bakken in tandem kan klaarzetten voor de prijs van een Mac Pro. En apps als Maya zijn een stuk trager voor OSX, dat is ook al erg kwalijk voor serieus gebruik.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Als je een 6 core wil, kun je beter de i7 5820k pakken, of dat het nodig is, betwijfel ik. Tijdens gamen presteerd de i7 4790k een stuk beter als je die 5820k niet gaat overklokken.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• PorkStewJoe
Bedankt allemaal voor de reacties!

@ roffeltjes: oeps, dat moederboard moet op één of andere manier uit het lijstje gesneakt zijn… Maar met jouw CPU verhaal moet het misschien sowieso toch een andere worden, want je maakt een goed punt. Ik denk dat ik voor de 4790K ga. Ik dacht meer cores = meer future-proof, dus vandaar die 4930K. En met een 4790K lijkt een Gigabyte GA-Z97-D3H mij een best goede optie voor een moederbord.

En die wireless adapter moet er per ongeluk bij gesneakt zijn, want het was helemaal niet mijn bedoeling om een wireless opslagsysteem op te zetten. Schept vertrouwen dat ik mijn eigen pc wil bouwen, maar geeneens een simpel lijstje op kan stellen. 8)7 Maar nu jij zo'n wireless systeem uitgelicht hebt en ik er even wat research naar gedaan heb zit ik er wel een beetje over na te denken :p

Ook bedankt voor de SSD tip. Mijn onervarenheid is blakend...

En voor animatie raad je dus zowaar windows aan? Ik heb tot nu toe ervaring met eenvoudige animatie in After Effects, maar ik was van plan het rijk van serieuze (3D) animatie in te stappen wanneer mijn computer dat adequaat aan kan (met deze nieuwe computer dus).

@ Ed_L: ik heb nu een Macbook Pro, dus geen losse monitor.

@ pwillemske: de 5820K werkt misschien vrolijk samen met een Mac OS, daarover kan ik nu nog geen sluitend antwoord vinden. Maar aangezien zowel jij als roffeltjes de 4790K aanraden denk ik dat ik sowieso maar voor die ga.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
PorkStewJoe schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 14:50:
Bedankt allemaal voor de reacties!

@ roffeltjes: oeps, dat moederboard moet op één of andere manier uit het lijstje gesneakt zijn… Maar met jouw CPU verhaal moet het misschien sowieso toch een andere worden, want je maakt een goed punt. Ik denk dat ik voor de 4790K ga. Ik dacht meer cores = meer future-proof, dus vandaar die 4930K. En met een 4790K lijkt een Gigabyte GA-Z97-D3H mij een best goede optie voor een moederbord.

En die wireless adapter moet er per ongeluk bij gesneakt zijn, want het was helemaal niet mijn bedoeling om een wireless opslagsysteem op te zetten. Schept vertrouwen dat ik mijn eigen pc wil bouwen, maar geeneens een simpel lijstje op kan stellen. 8)7 Maar nu jij zo'n wireless systeem uitgelicht hebt en ik er even wat research naar gedaan heb zit ik er wel een beetje over na te denken :p

Ook bedankt voor de SSD tip. Mijn onervarenheid is blakend...

En voor animatie raad je dus zowaar windows aan? Ik heb tot nu toe ervaring met eenvoudige animatie in After Effects, maar ik was van plan het rijk van serieuze (3D) animatie in te stappen wanneer mijn computer dat adequaat aan kan (met deze nieuwe computer dus).

@ Ed_L: ik heb nu een Macbook Pro, dus geen losse monitor.

@ pwillemske: de 5820K werkt misschien vrolijk samen met een Mac OS, daarover kan ik nu nog geen sluitend antwoord vinden. Maar aangezien zowel jij als roffeltjes de 4790K aanraden denk ik dat ik sowieso maar voor die ga.
Slimme keus, met de I7 4790K heb je ook een beest in huis, ik heb je de I5 4690K, man wat een beest als je van een Intel Core 2 Quad Q8200 @2,33Ghz af komt. (tijdens het gamen loopt ie bijna continu op 3,7Ghz (in combinatie met een Geforce 9600gt 1gb :()

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• roffeltjes
Tsja Ed, van After Effects weet ik niet zoveel. Op het eerste gezicht maakt het weinig uit tussen OSX en Windows, al is het niet helemaal duidelijk hoe het zit met GPU ondersteuning onder OSX. Maar AE leunt meer op je CPU dan op je GPU, dus dat is niet zo spannend.

Voor 3d is Blender op Windows/Linux behoorlijk populair (kosten kwestie, gratis is altijd goed^^).

Eigenlijk is het grootste probleem met OSX al die nieuwe ontwikkelingen als CUDA, ze lopen logischerwijs altijd een tikkie achter door die trage update cyclus. Het is jammer, want voor normaal gebruik prefereer ik OSX (al vind ik Windows 8.1 ook erg prettig).

Betreft NAS: Als het missie kritisch is heb je er twee nodig. Voor advies kan je naar het betreffende forum op tweakers. Voor wat het waard is, wij zijn heel erg tevreden met Synology. Supersimpel spul.

Tot slot: Ja je originele CPU is echt wel sneller. Maar voor dat geld kan je gewoon heel leuke dingen doen Een Nas? Een Wacom Intuos of zelfs sparen voor een cintiq? Hou er rekening mee dat heel veel bedrijfjes lekkker werken met veel minder mooi spul dan jij wil kopen. :+

[ Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 03-01-2015 18:05 ]

Verwijderd

Waarom een 4930K? We leven in 2015 nu niet in 2013 :+

Je kunt nu het beste gaan voor een X99 platform:

Tip: Enkele extra's kan je downgraden zoals sleeved kabels,extra fans etc 8)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 369,80€ 369,80
1MSI X99S SLI PLUS€ 192,95€ 192,95
2Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 349,69€ 699,38
1Corsair Graphite 760T Arctic White€ 169,40€ 169,40
1Corsair Professional Individually sleeved (Type 3, Generation 2)€ 75,95€ 75,95
1Corsair Hydro H100i€ 105,95€ 105,95
1Corsair Air Series AF140 LED Quiet Edition Wit, 140mm€ 12,90€ 12,90
2Corsair Air Series SP120 High Static Pressure Witte led (Twin pack), 120mm€ 19,90€ 39,80
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M4A2400C14R€ 248,95€ 248,95
1Corsair HX1000i€ 191,95€ 191,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 220,95€ 220,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.327,98

• PDZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-03 21:36

PDZ

Het X99 platform biedt momenteel weinig voordelen, als die er al zijn...

De tiid hâldt gjin skoft.

Verwijderd

PDZ schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:15:
Het X99 platform biedt momenteel weinig voordelen, als die er al zijn...
Dat klopt, maar mensen doen hysterisch over prijs, het is misschien 200-300 duurder.

[ Voor 176% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2015 18:20 ]

• PDZ

PDZ

Het is maar net of TS die paar honderd extra aan het X99 platform wil besteden, persoonlijk zou ik het niet doen, maar dat is verder aan TS.

Verwijderd

PDZ schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:20:
Het is maar net of TS die paar honderd extra aan het X99 platform wil besteden, persoonlijk zou ik het niet doen, maar dat is verder aan TS.
200 goedkoper :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 314,-€ 314,-
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER€ 149,90€ 149,90
2Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 349,69€ 699,38
1Corsair Graphite 760T Arctic White€ 169,40€ 169,40
1Corsair Professional Individually sleeved (Type 3, Generation 2)€ 75,95€ 75,95
1Corsair Hydro H100i€ 105,95€ 105,95
1Corsair Air Series AF140 LED Quiet Edition Wit, 140mm€ 12,90€ 12,90
2Corsair Air Series SP120 High Static Pressure Witte led (Twin pack), 120mm€ 19,90€ 39,80
1Kingston HyperX Fury white HX318C10FWK2/16€ 143,95€ 143,95
1Corsair HX1000i€ 191,95€ 191,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 220,95€ 220,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.124,13

• PDZ

PDZ

Jep, toch vind ik bepaalde keuzes in je lijstje een beetje vreemd. Die voeding is dikke overkill en waarom als SSD geen pricewatch: Crucial MX100 512GB? Ongeveer even snel en een stuk goedkoper. Ook snap ik al die fans e.d. niet, hoewel die natuurlijk weggelaten kunnen zoals je eerder al zei. De behuizing is ook wel heel duur, een Fractal Design Define R5 voldoet ook, maar behuizingen zijn persoonlijk. Voor de rest prima.

[ Voor 3% gewijzigd door PDZ op 03-01-2015 18:28 ]

Verwijderd

PDZ schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:26:
Jep, toch vind ik bepaalde keuzes in je lijstje een beetje vreemd. Die voeding is dikke overkill en waarom als SSD geen pricewatch: Crucial MX100 512GB? Ongeveer even snel en een stuk goedkoper. Ook snap ik al die fans e.d. niet, hoewel die natuurlijk weggelaten kunnen zoals je eerder al zei. De behuizing is ook wel heel duur, een Fractal Design Define R5 voldoet ook, maar behuizingen zijn persoonlijk. Voor de rest prima.
Wenslijst heb ik zelf samen gesteld met gedachte aan 300-series van AMD. 1000W is echt nodig als je 2 of 3 way CF wilt draaien (hopelijk doet AMD iets aan hun stroomgebruik)

High Static Pressure fans gaan op radiator en Air Flow fans als case fans

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2015 18:35 ]

• PDZ

PDZ

In dit lijstje wat je hier poste zit geen AMD GPU hé ;)

Verwijderd

PDZ schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:35:
In dit lijstje wat je hier poste zit geen AMD GPU hé ;)
Is de 390 of 390x al uit dan 8)7

• PDZ

PDZ

laat maar.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
5820K met overclock is flink sneller qua renderen dan een 4790K, het voordeel van de 5820k ga je vooral merken als je overclocked. Met dit budget en de genoemde werkzaamheden lijkt me een 5820k prima te verantwoorden. 2 gpu's lijkt me wel weer onzin.

Maar welke apps wordt nou allemaal mee gewerkt. AE maar dus ook 3d animatie?

Ik zou het ook lekker bij windows houden en niet gaan kloten met OSX

specs

• PorkStewJoe
@ Tweaker Sebas: bedankt voor de alternatieve lijstjes! Ik weet niet of alles ook door OSX gesupport wordt, maar met de adviezen in dit topic begin ik bijna te twijfelen of ik niet gewoon alléén WIndows moet draaien. Misschien dat je een aantal noob-achtige vragen van mij kan beantwoorden:
- Je hebt voor Asus i.p.v. Gigabyte GPU’s gekozen. Waarom precies?
- Wat zijn deze "Corsair Professional Individually sleeved"? Kabeltjes? Deze krijg je bij de aankoop van onderdelen al erbij, toch?
- Die H100i koeler ziet er pittig uit, maar waar installeer je deze? Met twee fans stel ik mij voor dat hij alleen bovenin de case gemonteerd kan worden, maar naar wat ik tot nu toe gezien heb behoren de fans voor een radiator koude lucht van buiten naar binnen te brengen, terwijl de bovenste fans voor een goede airflow juist het tegenovergestelde moeten doen, lijkt mij.
- Je kiest voor Kingston RAM, en niet voor Crucial. Vanwaar deze andere keuze?

@ maratropa: ik ben, hoewel onervaren zoals ik aangaf, wel van plan te overklokken. Dus dat kan heel aardig zijn. Hij is ook niet erg veel duurder dan een 4790K, interessant.

Ik werk verder voornamelijk met redelijk grote Photoshop bestanden, maar ik denk dat animatie sowieso stukken belastender is voor het systeem. Wat betreft de OSX vs Windows kwestie: ik heb het vooroordeel dat Windows instabieler is, en dus onbetrouwbaarder om als OS voor mijn professionele werk te gebruiken. Zoals ik al zei: het is een vooroordeel, en nu ik er over nadenk: misschien dat een Custom Mac ook niet per se stabiel is.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik werk al jaren op overlclockte machines met windows en pro apps, superstabiel. Vanaf windows 7 zijn er echt geen issues meer.

Als je vooral met photoshop werkt dan is de 5820K weer minder interessant, Photoshop gebruikt allround een stuk minder goed alle cores/threads van de 5820K. Die 5820K , mits met OC, is vooral interessant als je veel rendert (video en of 3d)

Puur voor het werken/interactie met applicaties, PS, AE maar ook vooral 3D applicaties is dat je veel mhz hebt op 1 core. Dus daar ligt die 4790K op standaard fabriekssnelheden ver voor op de 5820K.

specs

• roffeltjes
Voor wat het waard is: Ik kan me goed vinden in Maratropa's advies. Windows is een prima platform voor wat jij wil. Qua stabiliteit is het in mijn beleving* eerlijk gezegd al meer dan tien jaar lood om oud ijzer (en dan heb ik nog een persoonlijk haat tegen OS9...) en ik durf zeker geen inschatting te doen hoe dat op een Hackintosh gaat.

Ik ben alleen nog steeds bepaald geen fan van Crucial, ik ga hierin toch wel in tegen de mores op dit forum ^^. Er zijn momenteel gewoon teveel issues met de MX100. In dit geval wil je er serieus mee werken en vind ik de keuze van Sebas voor de Evo 850 logischer. Intel en Sandisk zijn ook prima.

* Werk al langere tijd met beide ecosystemen. Mijn vrouw (de animator) zweert bij Windows/Linux, ik als iemand die vooral heel veel kleine office apps heeft (meestal meerdere excel files, mail vensters, word vensters en browser open) vind dat OSX daarin schittert.

Zodra je echt vast langere periodes in één app zit te werken maakt het niks meer uit want de UI binnen de app is meestal nu echt wel hetzelfde geworden. En tsja, dan gaat prijs/prestatie een beetje tegen Apple werken.

Daarnaast, ik ben OS agnost (kan alles wel gebruiken, boeit me niet echt), maar ik vind 8.1 echt een fijn besturingsysteem. Voelt sneller dan Win7 en OSX. Dat is dan ook wel heel bijzonder, windows 8.1 is superlicht (draait ook geweldig op lage specs), daar waar ik bij OSX toch echt merk dat het elk jaar zwaarder is voor je hardware. Maar ja, er zijn ook mensen die Windows 8 de banvloek van de PC vinden, dus het is allemaal gruwelijk subjectief.

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 04-01-2015 15:20 . Reden: Altijd weer spelfauten.... ]

Verwijderd

Ik zou altijd voor de Crucial M550 gaan en dan een lekkere grote ! daar ga je veel plz van krijgen als je met grote bestanden werkt ! Deze ssd heeft namelijk net als de M500 power compensator's waardoor je windows niet corrupteerd als de stroom weg valt, daarbij is het ook nog eens een super snelle ssd. pricewatch: Crucial M550 2,5" 512GB

Daarna zou ik voor de i7 4790k gaan, en die +/- 200 euro uitgeven aan misschien nog een ssd ( je kunt niet gegoed van die dingen hebben ) verder , waarom niet een wat kleinere kast, Deze is lekker stil en koelt perfect : pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black.

Als laaste als je edditing programma's gebruik maken van Opencl dan zouden deze nog wel eens voordeel uit AMD kunnen halen.

Verwijderd

PorkStewJoe schreef op zondag 04 januari 2015 @ 13:48:
@ Tweaker Sebas: bedankt voor de alternatieve lijstjes! Ik weet niet of alles ook door OSX gesupport wordt, maar met de adviezen in dit topic begin ik bijna te twijfelen of ik niet gewoon alléén WIndows moet draaien. Misschien dat je een aantal noob-achtige vragen van mij kan beantwoorden:
- Je hebt voor Asus i.p.v. Gigabyte GPU’s gekozen. Waarom precies?
- Wat zijn deze "Corsair Professional Individually sleeved"? Kabeltjes? Deze krijg je bij de aankoop van onderdelen al erbij, toch?
- Die H100i koeler ziet er pittig uit, maar waar installeer je deze? Met twee fans stel ik mij voor dat hij alleen bovenin de case gemonteerd kan worden, maar naar wat ik tot nu toe gezien heb behoren de fans voor een radiator koude lucht van buiten naar binnen te brengen, terwijl de bovenste fans voor een goede airflow juist het tegenovergestelde moeten doen, lijkt mij.
- Je kiest voor Kingston RAM, en niet voor Crucial. Vanwaar deze andere keuze?

@ maratropa: ik ben, hoewel onervaren zoals ik aangaf, wel van plan te overklokken. Dus dat kan heel aardig zijn. Hij is ook niet erg veel duurder dan een 4790K, interessant.

Ik werk verder voornamelijk met redelijk grote Photoshop bestanden, maar ik denk dat animatie sowieso stukken belastender is voor het systeem. Wat betreft de OSX vs Windows kwestie: ik heb het vooroordeel dat Windows instabieler is, en dus onbetrouwbaarder om als OS voor mijn professionele werk te gebruiken. Zoals ik al zei: het is een vooroordeel, en nu ik er over nadenk: misschien dat een Custom Mac ook niet per se stabiel is.
Zo dat zijn veel vragen, google is your friend 8)7

- Asus = Passieve Fan tot 65°C
- Kabels zijn extratje
- In de 760T kan je bovenin/onderin/voorkant een 240mm radiator plaatsen
- Ram heeft witte heatsink en is niet duurder

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2015 19:43 ]

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:54

mirno

私の名前はMirnoです

Hallo,

Ik heb alles even gelezen, en ik denk dat dit je beste optie is:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 314,-€ 314,-
1Gigabyte GA-Z97M-D3H€ 87,95€ 87,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 354,-€ 354,-
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 109,95€ 109,95
1Fractal Design Define Mini€ 79,44€ 79,44
1LG 25UM65-P Zwart€ 191,12€ 191,12
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 34,95€ 34,95
2Crucial CT2K16G3ELSLQ8160B€ 255,02€ 510,04
1Seasonic S12G 450W€ 64,75€ 64,75
1Crucial MX100 512GB€ 185,95€ 185,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.932,15

RAM
64GB RAM, die set van 2x16GB is op de 1 of andere manier bij 1 winkel erg goedkoop, dus heb daarvan 2 stuks gekozen 4x16GB dus. Als dit teveel is kan je die er natuurlijk altijd uithalen, wordt t weer wat goedkoper van.

Behuizing, CPU (koeling) en moederbord
Wat kleinere behuizing gekozen, alles past er in ;) Zelf vind ik m er wel strak uitzien.
Mugen 4 koeler voor de eventuele overklok.
Moederbord kan ook in Hackintosh.
SSD
Momenteel je beste optie, ook scherp geprijsd. Met veiligheid condensator erin.

Voeding
450W, wat mij betreft beste optie qua vemogen, aangezien je rond 50% load het beste, systeem trekt zo'n 272W, dus vandaar 450W voeding. Meer is echt niet nodig ook niet met overklok!

Golf efficiency, wat mij betreft de beste optie qua voeding, alleen als je niet je GPU in SLI gaat zetten.

Monitor
21:9 scherm, misschien is dit wel handig voor als je ermee gaat werken. Is een optie.

HDD
WD RED, is even betrouwbaarder. Paar tientjes meer, kan opzich geen kwaad.

Wat mij betreft is dit de beste optie, op de RAM na eventueel.

Als er vragen of opmerken zijn hoor ik dit graag.

Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

Verwijderd

16GB vind ik al veel , is 32 niet meer als genoeg, tenzij je een ramdisk wilt maken dan is het wel een ander verhaal, maar anders is 32 al overkill denk ik? kun je dat geld beter stoppen in een extra ssd'tje wat nooit kwaad kan lijkt mij, of in een goede externe hdd als extra backup. Verder wel een hele mooie lijst. als toevoeging, ik zou nog een fan aan de onderkant van de kast plaatsen , heb zelf de groter variant van deze kast , en hij trekt lucht langs de kieren naar binnen, en daarmee ook stof. maar zet je er een extra fan onder in die lucht langs het onderst stof filter naar binnen blaast is het opgelost ( is er geen onderdruk meer in de kast )

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2015 @ 20:59:
16GB vind ik al veel , is 32 niet meer als genoeg, tenzij je een ramdisk wilt maken dan is het wel een ander verhaal, maar anders is 32 al overkill denk ik? kun je dat geld beter stoppen in een extra ssd'tje wat nooit kwaad kan lijkt mij, of in een goede externe hdd als extra backup. Verder wel een hele mooie lijst. als toevoeging, ik zou nog een fan aan de onderkant van de kast plaatsen , heb zelf de groter variant van deze kast , en hij trekt lucht langs de kieren naar binnen, en daarmee ook stof. maar zet je er een extra fan onder in die lucht langs het onderst stof filter naar binnen blaast is het opgelost ( is er geen onderdruk meer in de kast )
Het kan voor rendering wel handig zijn, echter lijkt 32GB me ook wel genoeg, weet niet wat de TS zelf in gedachten had. Is heel simpel aan te passen

我的名字是Mirno

• PorkStewJoe
@ mirno en holhuizen: Photoshop vreet RAM, in ieder geval bij het werk wat ik er mee doe: honderden layers in A2 formaat posters, om wat te noemen. Na wat Gegoogle zie ik dat er gezegd wordt dat je eigenlijk niet genoeg RAM ervoor kan hebben, dus is die 64GB is misschien geeneens zo gek nog niet… Verder ziet het lijstje er ook heel prima uit, mirno! Jij raad een MSI GPU aan, en niet de Asus zoals Tweaker Sebas. Uiteindelijk lopen die verschillende GTX 970’s ook weer niet zo heel sterk uit elkaar, toch? En zo’n grote SSD lijkt mij ook een prima plan.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

PorkStewJoe schreef op zondag 04 januari 2015 @ 22:14:
@ mirno en holhuizen: Photoshop vreet RAM, in ieder geval bij het werk wat ik er mee doe: honderden layers in A2 formaat posters, om wat te noemen. Na wat Gegoogle zie ik dat er gezegd wordt dat je eigenlijk niet genoeg RAM ervoor kan hebben, dus is die 64GB is misschien geeneens zo gek nog niet… Verder ziet het lijstje er ook heel prima uit, mirno! Jij raad een MSI GPU aan, en niet de Asus zoals Tweaker Sebas. Uiteindelijk lopen die verschillende GTX 970’s ook weer niet zo heel sterk uit elkaar, toch? En zo’n grote SSD lijkt mij ook een prima plan.
Zijn nagenoeg identiek ;) Zie hier: http://nl.hardware.info/v...rten-vergelijkingstabel-3

Die MSI is echter aldoor 1-2 fps beter, maar dat is verwaarloosbaar

Geen praktisch merkbare verschillen, maar aangezien die serie van MSI het al jaren zo goed doet, goede prestaties voor een lagere prijs dan gemiddeld. Ga ik vaak voor de MSI variant. Maar wat je uiteindelijk kiest maakt niet echt uit ;)

Wat vind je van de monitor?

我的名字是Mirno

• PorkStewJoe
Bij de Asus staat bij de reviews vermeld dat het een “Lage standaardoverklok” heeft. Bij de MSI kaart staat “Overklokken is een beetje aparte ervaring ivm de Boost feature”. Dit was de reden waarom ik aanvankelijk voor een Gigabyte kaart ging aangezien deze het meest no-nonsense leek te zijn op het gebied van overklokken (aangezien ik hier dus niet ervaren in ben). Daarnaast wordt er op het internet over de MSI kaarten geklaagd vanwege coil whine, maar dit zullen wel de paar rotte appels in de mand zijn. Al met al weet ik het dus niet zo goed meer. :)

En ja, de monitor! Die is echt geschift (op een goede manier!). Ik heb nog nooit een 21:9 monitor gezien. :0 Lijkt mij erg handig om op te werken; het is eigenlijk een dual monitor setup in één monitor. Het enige wat ik niet kan achterhalen is of de kleuren natuurgetrouw zijn en hij alle grijswaarden wel mooi weergeeft. Dit is natuurlijk van belang voor grafisch ontwerp. In reviews op pcmag.com heb ik kunnen zien dat bijvoorbeeld de Dell Ultrasharp UZ2315H en de AOC i2473Pwm hier zeer goede prestaties leveren, en geen kleurafwijkingen hebben - dus had ik tot nu toe die twee in gedachten.

Verwijderd

PorkStewJoe schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:37:
Bij de Asus staat bij de reviews vermeld dat het een “Lage standaardoverklok” heeft. Bij de MSI kaart staat “Overklokken is een beetje aparte ervaring ivm de Boost feature”. Dit was de reden waarom ik aanvankelijk voor een Gigabyte kaart ging aangezien deze het meest no-nonsense leek te zijn op het gebied van overklokken (aangezien ik hier dus niet ervaren in ben). Daarnaast wordt er op het internet over de MSI kaarten geklaagd vanwege coil whine, maar dit zullen wel de paar rotte appels in de mand zijn. Al met al weet ik het dus niet zo goed meer. :)

En ja, de monitor! Die is echt geschift (op een goede manier!). Ik heb nog nooit een 21:9 monitor gezien. :0 Lijkt mij erg handig om op te werken; het is eigenlijk een dual monitor setup in één monitor. Het enige wat ik niet kan achterhalen is of de kleuren natuurgetrouw zijn en hij alle grijswaarden wel mooi weergeeft. Dit is natuurlijk van belang voor grafisch ontwerp. In reviews op pcmag.com heb ik kunnen zien dat bijvoorbeeld de Dell Ultrasharp UZ2315H en de AOC i2473Pwm hier zeer goede prestaties leveren, en geen kleurafwijkingen hebben - dus had ik tot nu toe die twee in gedachten.
Iemand die om videokaarten geeft, kiest nu sowieso niet voor de 970, want de 390/390X komt in februari uit.

• PorkStewJoe
Liever een AMD kaart dan, zeg je? Is de 390/390X objectief beter dan? Ik wil best nog een maandje wachten als dit betekend dat ik een veel betere kaart krijg, natuurlijk...

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:39

br00ky

Moderator Harde Waren
Er zijn wat gelekte gegevens, waaruit blijkt dat (waarschijnlijk) de 390x boven een 980 uitsteekt. Veel speculatie nog.

Verwijderd

br00ky schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:27:
Er zijn wat gelekte gegevens, waaruit blijkt dat (waarschijnlijk) de 390x boven een 980 uitsteekt. Veel speculatie nog.
Zijn er al leaks voor nieuwe Nvidia kaarten (behalve 960)?
Tot begin 2016(Pascal van Nvidia) zal AMD denk ik beste kaarten hebben. En omdat Freesync-beeldschermen veel goedkoper worden dan G-sync wacht ik nog eventjes ;)

• PorkStewJoe
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 01:23:
Iemand die om videokaarten geeft, kiest nu sowieso niet voor de 970, want de 390/390X komt in februari uit.
Alles wat ik kan vinden meld de eerste helft van 2015 als release periode. Hoezo ben je er zo zeker van dat deze volgende maand al geleased worden? :)

Die nieuwe AMD kaarten, vallen die in dezelfde prijsklasse als de 970? Of zullen ze qua prijs rond de 980 gaan zitten? (of valt heir nog niks over te zeggen?)

[ Voor 54% gewijzigd door PorkStewJoe op 07-01-2015 13:29 ]

Pagina: 1