Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-09 10:28
Hallo tweakers,

Ik ben sinds 30/12 eigenaar van de i7 4790K processor. Het is een prima ding en is heerlijk snel. Het enige probleem is dat hij ontzettend warm wordt. Ik heb een gelid tranquillo rev. 2 koeler direct aangesloten op mijn mobo. Op idle is de CPU rond de 26 graden, wat nog mee valt. Maar als hij werk moet gaan doen stijgt de temp al snel naar 60 graden bij maar 20% load. Ik heb alles al geprobeerd en ben een beetje ten einde raad. Heeft iemand van jullie nog een idee?

Bedankt!
Rik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:20
Wat heb je dan zoal geprobeerd?
De koeler opnieuw gemount met nieuwe koelpasta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
Jup, de koeler heb ik tot 2 keer toe opnieuw geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:04
Even een domme vraag, weet je zeker dat je al het bescherm plastic/folie hebt verwijderd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:26

MsG

Forumzwerver

Hoe warm wordt hij als je hem volledig stressed met Prime95? Voor hetzelfde geld wordt hij dan ineens niet veel warmer meer.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
MsG schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 17:52:
Hoe warm wordt hij als je hem volledig stressed met Prime95? Voor hetzelfde geld wordt hij dan ineens niet veel warmer meer.
Goed idee om dat even te testen. Het kan zijn dat pas bij 60 graden de vloeistof in de heatpipes goed begint te verdampen en in dat geval zal de temperatuur weinig stijgen bij zwaardere belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Prominer schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 12:42:
Hallo tweakers,

Ik ben sinds 30/12 eigenaar van de i7 4790K processor. Het is een prima ding en is heerlijk snel. Het enige probleem is dat hij ontzettend warm wordt. Ik heb een gelid tranquillo rev. 2 koeler direct aangesloten op mijn mobo. Op idle is de CPU rond de 26 graden, wat nog mee valt. Maar als hij werk moet gaan doen stijgt de temp al snel naar 60 graden bij maar 20% load. Ik heb alles al geprobeerd en ben een beetje ten einde raad. Heeft iemand van jullie nog een idee?

Bedankt!
Rik
We kunnen je beter helpen als je precies aangeeft waar je computer uit bestaat. Ook is het handig om met paint even een tekeningetje te maken waar in de kast allemaal fans zitten, en welke richting ze op blazen. :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
  • Laatst online: 15-01 18:52
Ploink schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:14:
[...]

Goed idee om dat even te testen. Het kan zijn dat pas bij 60 graden de vloeistof in de heatpipes goed begint te verdampen en in dat geval zal de temperatuur weinig stijgen bij zwaardere belasting.
Dit inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
Hallo,

Voor de mensen die het wilden weten, hieruit bestaat mijn PC:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 314,-€ 314,-
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3€ 109,90€ 109,90
1EVGA GeForce GTX 970 Superclocked ACX 2.0 4GB€ 347,95€ 347,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Corsair Carbide SPEC-02 Red Led€ 54,90€ 54,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Cooler Master Blade Master 120MM/25MM PWM, 120mm€ 7,95€ 7,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 127,95€ 127,95
1Seasonic M12II Evo 520W€ 59,85€ 59,85
1Crucial MX100 128GB€ 61,01€ 61,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.157,41

De airflow in mijn case is als volgt:
Overigens zit voor de outtake fan nog de processor koeler die de richting van de outtakefan op blaast. Hij blaast dus niet tegen de airflow in.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/20ra1yh.png

Nee, ik heb nog nooit gebruik gemaakt van Prime95, omdat ik niet weet hoe ik dit correct en veilig kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:01

Thomg

Aww yiss

Kleine opmerking, je kan de psu nog omdraaien.

Je kan even eems prime95 draaien en kijken of die niet echt meteen naar de 95 graden schiet en throttlet als een malle.

Prime95 zie ik mijn temperatuur ook richting de 93 graden gaan, maar dit is in geen enkele vorm representatief voor een gebruikers workload, een monitor tooltje heeft als allerhoogste temperatuur 69 62 graden uitgelezen bij het benchmarken van 3dmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:48

M2M

medicijnman

voel eens aan het koelblok of het wel warm is onder een kwartiertje full load

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:12

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

je kunt ook OCCT gebruiken, deze heeft een ingebouwde monitor (meerdere), en je kunt een Tmax instellen waarop hij de stresstest beëindigt. als jij 85 graden de max vindt, zet je die op 85 graden en start je de test. wel even AVX Linpack aanklikken dan

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerNosferatu
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Misschien wat laat maar ik heb een gelijkaardig probleem gezien met een 4790K in combinatie met een Z97X Gaming 3.

Het systeem werkte perfect en stil met een Scythe Katana/Kotetsu (weet ik niet meer zeker welke) maar als er panorama's werden gerenderd met Hugin en dus full-time 100% belasting ging de CPU temp zo hoog dat het moederbord zelfs begon te piepen door overschrijding van de thermal threshold.

"Probleem" zat hem in de Z97X Gaming 3 die de CPU standaard overklokte. Dit kon zonder problemen bij gaming en dagdagelijks gebruik totdat je de CPU serieus ging stressen.
Ik heb dit toen opgelost door de voltages allemaal terug op de 4790K standaardwaarden te zetten en heb sindsdien geen klachten meer gehoord.

Misschien dat deze out-of-the-box overclocking van het Gigabyte moederbord jou ook parten speelt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adrenalen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08-2023
De koeler op een gewoon fanslot aangesloten ipv op het cpufanslot? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
DerNosferatu schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:56:
Misschien wat laat maar ik heb een gelijkaardig probleem gezien met een 4790K in combinatie met een Z97X Gaming 3.

Het systeem werkte perfect en stil met een Scythe Katana/Kotetsu (weet ik niet meer zeker welke) maar als er panorama's werden gerenderd met Hugin en dus full-time 100% belasting ging de CPU temp zo hoog dat het moederbord zelfs begon te piepen door overschrijding van de thermal threshold.

"Probleem" zat hem in de Z97X Gaming 3 die de CPU standaard overklokte. Dit kon zonder problemen bij gaming en dagdagelijks gebruik totdat je de CPU serieus ging stressen.
Ik heb dit toen opgelost door de voltages allemaal terug op de 4790K standaardwaarden te zetten en heb sindsdien geen klachten meer gehoord.

Misschien dat deze out-of-the-box overclocking van het Gigabyte moederbord jou ook parten speelt ?
Aha, dit is een goede opmerking. Jammer dat mijn mobo heb standaard overclocked. Ik vond het al raar dat hij telkens op 4,4Ghz liep. Ik ga dit eens proberen. Weet iemand wat de voltages zijn voor deze processor of kan ik die ergens op internet vinden. Anders zoek ik die voltagens zo eens op ter vergelijking.
adrenalen schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 14:47:
De koeler op een gewoon fanslot aangesloten ipv op het cpufanslot? :-)
De koeler zit (en zat) de hele tijd op het cpu fan slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
@ DerNosferatu: ik mag toch hopen dat ie niet over de temps had onder auto OC waar het over heeft. Dat is lijkt me 1 van de eerste dingen die je dan checkt en terugzet.
Jammer dat sommige topicstarters zo onduidelijk zijn in wat ze dan precies hebben geprobeerd, wat de settings zijn, etc. Hier kan je zo lekker weinig mee.

Edit: hm... blijkbaar niet. 8)7
Thomg schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 22:34:
Prime95 zie ik mijn temperatuur ook richting de 93 graden gaan, maar dit is in geen enkele vorm representatief voor een gebruikers workload
Want? Een normale gebruiker rendert nooit een film van een uur? Prime95 lijkt me eerder wel realistisch. Als je het over onrealistisch hebt is dat LinX+AVX. Of zelfs 2 uur LinX+AVX en tegelijkertijd Furmark. Zo heb ik ook wel eens overkloks getest, erugh zwaar hoor. Maar als die dat haalt is ie zeker wel 100% 24/7 stabiel. Niet van toepassing voor de OC records, dat snappen we dan wel. :P O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Aardwolf op 08-01-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

marcel87 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:23:
Want? Een normale gebruiker rendert nooit een film van een uur? Prime95 lijkt me eerder wel realistisch. Als je het over onrealistisch hebt is dat LinX+AVX. Of zelfs 2 uur LinX+AVX en tegelijkertijd Furmark. Zo heb ik ook wel eens overkloks getest, erugh zwaar hoor. :P
Een film renderen produceert veel minder hitte dan een film renderen, verschil is echt afschuwelijk groot. Small FFT vs Blend resulteert in een sterk contrast van maximale temperatuur.

Om dezelfde reden heb ik ook mijn 5820K een turbo gegeven van 4.6Ghz en de fanspeed laag gezet, niet omdat dit 100% veilig is, maar omdat dit in de praktijk bewezen is dat dit geen problemen oplevert. Ik heb de temperatuur nog geen één keer boven de 70 graden gezien ( prime telt niet ) en ik zet echt zo nu en dan een flinke load op de proc.

[ Voor 23% gewijzigd door Thomg op 08-01-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:48

M2M

medicijnman

Thomg schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:26:
[...]

Een film renderen produceert veel minder hitte dan een film renderen, verschil is echt afschuwelijk groot. Small FFT vs Blend resulteert in een sterk contrast van maximale temperatuur.

Om dezelfde reden heb ik ook mijn 5820K een turbo gegeven van 4.6Ghz en de fanspeed laag gezet, niet omdat dit 100% veilig is, maar omdat dit in de praktijk bewezen is dat dit geen problemen oplevert. Ik heb de temperatuur nog geen één keer boven de 70 graden gezien ( prime telt niet ) en ik zet echt zo nu en dan een flinke load op de proc.
Totdat je een keer software draait die je processor wel vol belast en je op dat moment tegen een probleem aan loopt.

Dit hebben we vaker gezien met videokaarten. Als nieuwe games uitkomen die een videokaart meer belasten dan oudere games dat konden, kun je met een nieuwe (of andere) game tegen problemen aanlopen.

Dus ik stel mijn overkloks e.d. liever iets te safe in (safe met de maximale belasting uit een synthetische test) dan net op het randje met "normale" programmas.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

M2M schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:44:
[...]

Totdat je een keer software draait die je processor wel vol belast en je op dat moment tegen een probleem aan loopt.

Dit hebben we vaker gezien met videokaarten. Als nieuwe games uitkomen die een videokaart meer belasten dan oudere games dat konden, kun je met een nieuwe (of andere) game tegen problemen aanlopen.

Dus ik stel mijn overkloks e.d. liever iets te safe in (safe met de maximale belasting uit een synthetische test) dan net op het randje met "normale" programmas.
Het is onmogelijk om de processor meer hitte te laten produceren dan blend tenzij ik specifiek iets draai dat mijn proc op mijn donder geeft.
Waar anderen losgaan op 100% stabiliteit bewezen rotsvast ga ik liever voor stilte en lager verbruik.
Meningen verschillen.

Onmogelijk is natuurlijk niet waar, als dit echt een doorn in het oog is... Vervang het maar door onrealistisch.

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 08-01-2015 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerNosferatu
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Prominer schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:18:
Weet iemand wat de voltages zijn voor deze processor of kan ik die ergens op internet vinden. Anders zoek ik die voltagens zo eens op ter vergelijking.
Heb niet onmiddellijk die info voorhande maar als mijn geheugen me niet in de steek laat zou ik zeggen: een maximum van 1.160V. Het systeem waar ik het over had draait na correctie, dacht ik, op 1.150V. Maar nog maals, mijn geheugen is geen algemene waarheid :N , je controleert deze waarden best met een betrouwbare bron of - als deze mogelijkheid bestaat - gewoon alle settings op standard/normal zetten.

Ook zou ik je aanraden op het net wat rond te lezen over de Devils Canyon aka 4790K, zeker als je wil overklokken. De ene sample is namelijk de andere niet als het op overklokken aankomt, iets wat van het ene extreme naar het andere gaat in deze i7-serie. De ene kan beduidend meer voltage verwerken (als in overklokken) dan de andere, die daar heel wat meer moeite mee heeft. Maar stock werken ze allemaal goed.
marcel87 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:23:
@ DerNosferatu: ik mag toch hopen dat ie niet over de temps had onder auto OC waar het over heeft. Dat is lijkt me 1 van de eerste dingen die je dan checkt en terugzet.
Raar genoeg was mijn geval geen autoOC. Misschien dat de installatie van de Gigabyte software hier iets mee te maken had, dat weet ik niet. (was niet mijn eigen desktop) Alle values waren fixed opgegeven, enkel de CPUfan stond op auto :|

Tja, het werkte perfect tot het moment dat je echt de CPU aan het werk wil zetten. Ik veronderstel dat de gewone huis-tuin en keukengebruiker dit waarschijnlijk nooit doet waardoor het inderdaad geen probleem is maar als je begint met panorama's te renderen of voor de lol Pi even tot -tig cijfers na de komma wil bekijken ... dan wordt het net wat te warm.

Ach weet je, ik dacht, ik gooi het in de groep, misschien dat de OP er iets aan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Precies, ook niks mis mee hoor. Maar aangezien TS zo bar weinig info geeft wordt het ook maar een beetje raden. Het kan aan zoveel liggen. :)
Thomg schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:47:
[...]

Het is onmogelijk om de processor meer hitte te laten produceren dan blend tenzij ik specifiek iets draai dat mijn proc op mijn donder geeft.
Waar anderen losgaan op 100% stabiliteit bewezen rotsvast ga ik liever voor stilte en lager verbruik.
Meningen verschillen.
Waarom kan dat niet samen gaan? Weet je dan waar bij jou de grens ligt tussen 100% stabiliteit vs je settings? Misschien is je CPU onstabiel bij hoge load, maar misschien toevallig ook wel rotsstabiel door teveel voltage. Die grens tast je af bij stresstesting naar 100% stabiliteit. Misschien is die dus helemaal niet zuinig, wie zal het zeggen. En ja stilheid... neem een fancontroller, dan heb je de controle.
Onmogelijk is natuurlijk niet waar, als dit echt een doorn in het oog is... Vervang het maar door onrealistisch.
Onrealistisch ook niet per se. Het ligt er maar aan wat je ermee doet. :)
Tot ruim een jaar terug riepen we ook dat 100% op de GPU onrealistisch was, totdat het gros ging minen. tja... meningen EN bezigheden verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

marcel87 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 18:36:
Waarom kan dat niet samen gaan? Weet je dan waar bij jou de grens ligt tussen 100% stabiliteit vs je settings? Misschien is je CPU onstabiel bij hoge load, maar misschien toevallig ook wel rotsstabiel door teveel voltage. Die grens tast je af bij stresstesting naar 100% stabiliteit. Misschien is die dus helemaal niet zuinig, wie zal het zeggen. En ja stilheid... neem een fancontroller, dan heb je de controle.
Hmm, ik bedoel dat de pwm scaling relatief laag is bij mij, 0.75% per °C, in theorie zou de fan dus op volle snelheid moeten draaien bij 133°C wat dus nooit gehaald zal worden, over het algemeen raad men minimaal 1.25% aan, 100% op 80°C, maar dan moet ik wel de hogere fansnelheid ( en noise ) voor lief nemen bij lagere temperaturen. Nu is dit dan wel nitpicking bij idle, 30-40°C, want dan heb ik het over 22.5-30% vs 37.5-50%, toch is het verschil merkbaar.
Veel getalletjes en nummertjes :o
marcel87 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 18:36:
Onrealistisch ook niet per se. Het ligt er maar aan wat je ermee doet. :)
Tot ruim een jaar terug riepen we ook dat 100% op de GPU onrealistisch was, totdat het gros ging minen. tja... meningen EN bezigheden verschillen.
Vreemd, ik kan me niet herinneren dat dit ooit gezegd werd... Ik zag vaak genoeg dat m'n oude 7870 constant op 100% zat bij bf3. Bij furmark werd ie toch nog steeds heter dan bf3, ook al zaten ze allebei op 100%. Nouja, vandaag de dag niet echt meer omdat AMD en vooral Nvidia keihard lopen te throttlen bij furmark, boehoe. :(

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 08-01-2015 19:18 ]

Pagina: 1