Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

2 SSD's in RAID 0 zetten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Sandert98
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 19-04 10:44
Goedenmiddag,

Ik heb een MSI GP60 2PE, de versie met een SSD (1) en een HDD. De SSD (1) is me eigenlijk te klein, en ik heb nog een SSD (2) liggen. Dan zou ik met de 120 GB ingebouwde SSD (1) en de extra SSD (2) van 240 gb op 360 GB SSD komen. Echter zou ik dit niet als 2 schijven willen lezen, maar als 1. Dus zeg maar alleen een C: schijf (SSD (1 + 2)) en een D: schijf (HDD). Hiervoor wil ik in Minitool Partition Wizard een striped volume maken tussen de 2 SSD's. Kan hiervoor al data op de SSD (1) staan die er al in zit? Of moet ik dan eerst even deze klonen naar de HDD, dan de partitie op de SSD (1) verwijderen, om daarna een striped volume te maken, en dan de partitie die oorspronkelijk op de SSD (1) stond, weer te klonen op de SSD's? Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is... XD

Groeten,
Sander

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een striped volume tussen een 120GB en 240GB SSD is niet heel praktisch. Ik ken de minitool partition wizard zo niet, maar wil je echt een RAIDachtig iets doen dan pakt hij 120GB van iedere drive, wat je netto dus niets op zal leveren.

Ik zou al die moeite niet nemen, SSDs in RAID geven weliswaar een bult doorvoersnelheid, maar je accesstimes gaan waarschijnlijk wel wat omhoog.

Sowieso zullen de SSDs leegmoeten (en sowieso zou ik een backup maken van dat ding, als je met partities gaat klooien dan is de kans dat het fout gaat altijd aanwezig).

V&A eindejaarsopruiming - veul meuk voor weinig

Mijn BGG-list

• Sandert98
Het gaat me eigenlijk niet om de snelheidswinst... Het gaat me er alleen puur om dat ik 1 schijf wil hebben, ipv 2, omdat ik dit dodelijk irritant vind haha. Oké, bedankt voor het antwoord dat ze dus wel met 2 lege partities moeten. :)

Met disk management heb ik het op school wel eens gedaan, een striped volume maken. Werkt dit in de praktijk ook goed? Of krijg ik dan 2 schijven van 120 gb zoals je zegt, wat dan 1 schijf van 240 maakt ipv 360..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je gaat stripen dan heb je effectief maar 240GB over, dus daar schiet je niets mee op.

Als je 1 schijf wilt, hang die 120GB dan gewoon in een directory op je eerste disk. Ik vind het zelf nooit fijn om zo te werken, maar als je een fobie hebt voor schijfletters is dat wel een oplossing.
Andere optie is om een spanned volume te maken, maar ik weet niet of je daar fatsoenlijk Windows op kunt installeren.

Mijn BGG-list

• prutser001
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19-04 20:47

prutser001

Origin - Silence81

Minitool partition wizard ken ik niet, maar bij mij weten betekend van 1 schijf naar raid0/1 opnieuw installeren.

Ten tweede als jij een 120+240 bijelkaar stopt houd je effectief gewoon 120+120 over.

Het beste is gewoon een SSD van 250+ halen, of je hdd mounten in een bepaalde folder?
b.v. C:\users naar je HDD e.d het kan ook met program files zodat je SSD schoon blijft.
http://superuser.com/ques...e-as-c-users-in-windows-7

Asus z97 Sabretooth, Intel 4770K, GTX1080, 32GB DDR3 2133, Samsung Evo 850 500GB+1000GB, 4 x 4TB HGST, CM 550 - Uplay - TRS.SilencE

• Sandert98
Bedankt voor jullie antwoorden :) . Gaat dus niet helemaal lukken wat ik bedoelde. Ik heb hier de SSD's al thuis liggen, dus een grotere SSD gaat hem niet worden. Ik maak wel een C:, D: en E: schijf aan. Bedankt voor jullie antwoorden :) !

• vleesjus
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 19-04 15:27

vleesjus

echte vleesjus!

jbod volume aanmaken?

Battle.net tag i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 7970ghz ed.

• Sandert98
Dus als ik het goed snap is een jbod eigenlijk wat ik zoek? Die maakt van 120gb en 240 360 GB samen? Zitten hier ook andere risico's aan vast als raid 0? En hoe maak ik dit?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

JBOD is hetzelfde als een spanned volume. Je hangt meerdere disks in 1 volume. En zodra de eerste disk volzit gaat hij verder met de 2e disk etc. Ik heb geen idee of Trim dan nog lekker werkt.
JBOD kun je in een firmware RAIDcontroller soms aanmaken, maar in Windows kun je een spanned volume maken.

Persoonlijk vind ik dit een van de ranzigste manieren om met disks te werken, omdat je nooit weet op welke disk je data nu uiteindelijk staat.

Mijn BGG-list

• jordy2811
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 11:06
Helemaal met Terw_dan eens. Waarom verkoop je beide SSD's niet en koop je er 1 grote voor terug? Dan ben je verzekert van Trim support, je hebt geen gedoe met configureren, je data is veiliger en hoogstwaarschijnlijk zal een nieuwe disk sneller zijn dan de disks die je nu hebt liggen.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• Sandert98
Ik ga wel gewoon met 3 schijven werken zoals ik het nu hoor haha, geen RAID/jbod. Bedankt voor jullie support :) .

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 19-04 16:13

P_Tingen

omdat het KAN

Met een hard link zou je een folder op je 240GB schijf kunnen laten verwijzen naar de 120GD schijf. Je zou dan met het commando mklink moeten stoeien

... en gaat over tot de orde van de dag

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

quote:
P_Tingen schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 22:21:
Met een hard link zou je een folder op je 240GB schijf kunnen laten verwijzen naar de 120GD schijf. Je zou dan met het commando mklink moeten stoeien
Het kan met mklink, maar je kunt ook ipv een driveletter toewijzen aan een volume, het ding mounten in een directory. Dat is nog een stuk makkelijker eigenlijk.

Mijn BGG-list

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 10:51
RAID 0 werkt erg lekker met 2 SSD's, heb dat zelf al tijden draaien. Het fijne aan raid0 met SSD's is dat de latency zo laag is bij SSD's t.o.v. HDD's dat je dat niet merkt en dus alleen de voordelen hebt (doorvoersnelheid)! :) Let wel, bij raid0 als 1 schijf kapot gaat is de data van je hele array weg!

Inventaris

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nadeel is dat je trimsupport mist. En dat gaat je na een tijd wel opbreken, want dat ga je merken in performance.

Mijn BGG-list

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 10:51
quote:
TERW_DAN schreef op zondag 04 januari 2015 @ 11:22:
Nadeel is dat je trimsupport mist. En dat gaat je na een tijd wel opbreken, want dat ga je merken in performance.
Intel RST (wat de meeste mensen gebruiken imho) en een fatsoenlijke raid controller behouden gewoon trim support.

Inventaris

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

quote:
TERW_DAN schreef op zondag 04 januari 2015 @ 02:01:
[...]

Het kan met mklink, maar je kunt ook ipv een driveletter toewijzen aan een volume, het ding mounten in een directory. Dat is nog een stuk makkelijker eigenlijk.
Klinkt cool, hoe gaat dat dan?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In je diskmanagement er geen driveletter aan toewijzen, maar daar kun je hem mounten in een directory.

Mijn BGG-list

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

quote:
TERW_DAN schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:18:
In je diskmanagement er geen driveletter aan toewijzen, maar daar kun je hem mounten in een directory.
Damn, dat is fokking handig, ik wist niet dat dat kon! Vergeet mklink, begroet disk management:

Dank, dank. _/-\o_

• stresstak
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
quote:
P_Tingen schreef op maandag 05 januari 2015 @ 12:55:
[...]
Damn, dat is fokking handig, ik wist niet dat dat kon! Vergeet mklink, begroet disk management:
Alleen even opletten wat je allemaal doet met die schijf of partitie waar de gemounte ntfs folder aanhangt..

Ik had aan een kleine partitie D: een flink stel mappen gemount aan andere schijven. Het gebeurde me dat acties op D: tevens acties op die gemounte schijven werden. > Backups, virusscans, defrag etc.

• stresstak
  • Registratie: april 2006
  • Niet online
quote:
TERW_DAN schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 14:15:
Persoonlijk vind ik dit een van de ranzigste manieren om met disks te werken, omdat je nooit weet op welke disk je data nu uiteindelijk staat.
Maar de kans is groot dat bij elkaar horende data bij elkaar staat op 1 disk. Wat bij raid 0, 5, 6 niet het geval is. En daar kan ik het ook niet zien of weten, toch ?
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True