Nieuwe iMac, elke dag verschillende crashes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb me na enkele jaren twijfelen een nieuwe Mac aangeschaft, zo'n iMac 27" (niet de 5k). Waarom de twijfel; vanwege de prijs en ik ben een echte PC freak (steeds minder tijd voor). Eerdere apple ervaringen beperken zich tot enkele iPhones & iPads; ik raad het ook iedereen aan.

Nu dacht ik na het uitpakken er vanaf te zijn, maar helaas... hij crashed elke dag 1 a 2 keer volledig (4 seconden knopje indrukken), safari crashed toch een 10x per dag (soms moet ik herstarten, dan gaat het beter).

Wat kan ik doen? Op Windows kijk je naar event viewer, draai ik een geheugen test tooltje, ...

Ter info:
- ik heb enkel remote desktop geinstalleerd om nog aan mijn PC te kunnen
- enige configuratie is een 2de user aangemaakt en desktop lock tijd ingesteld
- auto update aangezet
- ik gebruik alleen safari, remote desktop en imessenger (via iPhone), zit veel op YouTube.

[ Voor 6% gewijzigd door poing op 03-01-2015 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:34
Heb je al een test uitgevoerd om te kijken of het een hardwarematig probleem is?

http://support.apple.com/en-us/HT201257

Heb je Mac OSX al een keer opnieuw geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf2003
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-10 11:43
Als een nieuwe iMac twee keer per dag crashed zou ik terug gaan en deze omruilen. Een (nieuwe) iMac hoort niet te crashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Kort lijstje te volgen acties:

- PRAM reset
- SMC Reset

Helpt dat? Okee. Zo niet:

- Ram er uit, uitblazen met perslucht en RAM er terug in
- Reinstall Mac OS
- PRAM reset
- SMC reset

Helpt dat? Fijn :) Zo niet, op naar Apple en garantie claimen.

[ Voor 12% gewijzigd door sebastius op 03-01-2015 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:12
Zelf geheugen bij geprikt ?
kan zij dat deze niet goed compatible zijn, probeer met de originele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Hoi poing,

Ik ben ook al een tijdje aan het twijfelen over de nog komende air (retina) of een pro. Maar sinds de laatste perikelen rondom Yosemite en iOS8 zijn er bij mij wat vraagtekens omtrent Apple's software.
Gebruik ook een iPhone4 en iPad3 en pas sinds kort draait mijn iPad weer vlekkeloos op iOS 8.1.2
ben met de apparaten ook zeer tevreden.

Redelijk wat gelezen op macrumors over wi-fi issues en problemen met youtube of video algemeen in Safari.
Wat ik zelf gemerkt (op iPad, maar ook wi-fi issues) heb is dat als je router/modem insteld op alleen 802.11n (of ac voor jouw iMac) de security mode op wpa personal en de wpa mode op wpa2 mode only, de wi-fi stabiel is.
Als je router dit niet heeft (ac of 5 Ghz) kan je nog een hoop snelheidswinst halen.

Het is even geleden dat ik op Mavericks heb gewerkt, maar je kan wel ergens bij instellingen in Safari Java uitzetten, geeft en veel plattere weergave maar werkt ook niet automatisch pagina's bij (soms onhandig op forum's enz). Maar voorkomt wel het crashen van Safari, volgens mij heb ze wat problemen met de vernieuwde Java rendering, api of wat ook.
Voor de event viewer heb je console op Mac OS waar gelogd wordt.

Hopen dat het wat stabieler en fijner wordt om op te werken want om nou naar zo'n mooi maar chrashend
oogappeltje te kijken... :-)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik zou absoluut niet gaan hobbien aan een net nieuwe iMac en direct teruggaan naar de winkel. En al helemaal niet beginnen met geheugen banken eruit halen.
sebastius schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 16:32:
Kort lijstje te volgen acties:

- PRAM reset
- SMC Reset

Helpt dat? Okee. Zo niet:

- Ram er uit, uitblazen met perslucht en RAM er terug in
- Reinstall Mac OS
- PRAM reset
- SMC reset

Helpt dat? Fijn :) Zo niet, op naar Apple en garantie claimen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tja je kan wel teruggaan maar het eerste wat ze zeggen is dat je een software reset moet doen :)

Geheugen kun je ook overslaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandinus
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 09:29
Hier ook veel crashes meegemaakt op een 21.5" 2011 iMac. In de console veel kernel meldingen met GPUReset. Probleem lijkt te zijn verholpen na in accessability het vinkje bij reduce transparency aan te zetten.
Wellicht dat dit ook voor jou een oplossing biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nieuwe iMac zonder hardware wijzigingen die crasht? Garantie claimen. Een fabrieksinstallatie is identiek tussen iMacs dus het is niet alsof een software reset zoveel op gaat leveren.

Zelf even een reinstall doen kan wel helpen, maar dat is het dan ook wel.

De oldskool catch-all fixes van de meeste Apple "fans" zoals SMC resets en PRAM resets en NVRAM resets en permissies fixen enz. die als wondermiddel beschouwd worden en aangereikt worden bij problemen die er vaak niks mee te maken hebben zullen in dit geval niet zo veel uithalen.

De problemen die je beschrijft lijken voornamelijk op I/O voor je disk of RAM te gaan, dat kan dus over de hele ketting van filesystem tot aan je fysieke block device zitten (fs driver, dev driver, firmware, moederbord, interconnects, disk firmware, en de hardware zelf). Je kan wel alles gaan zitten debuggen, maar als Console (vergelijkbaar met Event Viewer) niks boeiends te melden heeft en een software herinstallatie niks uithaalt kan je beter gewoon je apparaat omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

@ pandinus

Net als verminder beweging op iOS, zodra je Safari minimaliseet en weer opent zie jemaltijd zo'n fijne geschaalde pagina. Zorgt ook voor crashes volgens mij, alhoewel dat niet altijd op te maken is in diagnose en gebruik op iOS. Verminder beweging aangezet, javascript uit, doorzichtigheid onveranderd.
Draai iOS 8.1.2 nu 3 of 4 weken intensief, zonder 1 melding in het log (iTunes clean install).

[ Voor 9% gewijzigd door GerardVanAfoort op 03-01-2015 20:24 . Reden: Iets omgedraait ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

johnkeates schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 20:14:
Nieuwe iMac zonder hardware wijzigingen die crasht? Garantie claimen.
Yup, dit. Waarschijnlijk heb je een brak geheugenreepje er in zitten, maar aangezien 't ding nieuw is en je geheugen er bij zat is dat allemaal niet jouw probleem.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb enkele tips toegepast, voorlopig zonder crash, maar ik moet er ook weer een tijdje op werken he. Anders bel ik morgen support.

Heb trouwens zelf geen geheugen bijgestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Wat heb je zoal toegepast, en worden de crashes al minder?

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je het bonnetje nog? Daar zou ik beginnen als je een nieuw apparaat hebt direct kuren begint te vertonen.
Pagina: 1