Energiezuinig redelijk compacte office pc

Pagina: 1
Acties:

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hallo allen,
de pc van mijn ouder is aan vervanging toe. Een overzicht van punten om rekening mee te houden:

- De pc wordt eigenlijk alleen gebruikt voor Office, internet en het bekijken en opslaan van foto's. De specs hoeven dus zeker niet high-end te zijn, maar het doel is wel de komende 7-8 jaar vooruit te kunnen zonder upgrades (hooguit een extra HD). Daarom liever nu iets meer uitgeven aan een goede CPU dan later moeten upgraden.
- Aangezien mijn ouders sinds enkele jaren bewust met energie omspringen zou het fijn zijn als deze in idle modus (95% van de tijd) weinig energie verbruikt. De meerprijs van een energiezuinig component moet echter niet exorbitant zijn (bijv 50 euro extra om 2W te besparen).
- De PC komt in de kelder te staan en wordt via lange kabels aan een monitor/toetsenbord /muis/speakers/externe DVD brander aangesloten in de woonkamer (dit systeem werkt inmiddels al 15 jaar naar behoren). Geluid en koeling is daarom geen issue.
- Het zou fijn zijn als de kast compact is. De kelder wordt namelijk gebruikt als opslag.
- Het maximum bedrag is 700 euro. Alle randapparatuur is reeds aanwezig, evenals een externe brander. Het gaat dus enkel om de kast en componenten daarin.
- Er is ongeveer 100GB aan documenten dat opgeslagen dient te worden.
- Uiteraard wordt er niet mee geoverclockt.

Dit heb ik zelf uitgezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 163,-€ 163,-
1ASRock B85M-ITX€ 70,-€ 70,-
1LC-Power 1360MI Mini-ITX€ 51,90€ 51,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,95€ 62,95
1Crucial MX100 512GB€ 185,95€ 185,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 533,80

Uiteraard ben ik benieuwd of jullie het systeem passend vinden voor het doel. Daarnaast ben ik benieuwd of de 75W voeding van de kast toereikend is.

Bij voorbaat dank.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
100GB aan documenten ... denk je aan backups?

Verder durf ik niet te zeggen of die 75W voeding voldoende zal zijn. Mijn gevoel zegt van wel maar dat is helemaal afhankelijk van de kwaliteit van die voeding.

https://discord.com/invite/tweakers

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 10:46
Heb je al eens gekeken naar de Intel NUCs?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Next Unit of Computing (V3) Core i5-4250U€ 320,50€ 320,50
1Crucial CT102464BF160B€ 61,95€ 61,95
1Samsung 840 EVO mSATA 500GB€ 214,03€ 214,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 596,48

Hiermee krijg je een mooi compact systeempje dat ook nog eens erg zuinig is.

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Sorry, maar als je het OS ongemoeid laat heb je zelfs over 7 jaar geen snellere cpu nodig. De keus voor een quadcore cpu vind ik dan ook nogal overkill. Dit is de ideale situatie waar je met een dualcore prima uit de voeten kan.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• wcduck
  • Niet online
@niektb: Ik heb inderdaad gekeken naar de NUC en BRIX. Mijn conclusie was dat je minimaal 100 euro extra spendeert aan het feit dat hij klein is, en dat er altijd een (stuk) tragere cpu in zit dan het equivalent in een itx systeem (meestal de U of S versie). Dat is het niet waard, de kelder is groot genoeg voor die paar liter extra ruimte.

Madrox, denk je echt dat een dual core over 7 jaar nog mee kan komen? Jij adviseert dan een i3 cpu?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09
Je zou een pricewatch: AMD A8-7600 Boxed kunnen overwegen. De CPU is trager maar de GPU presteerd een stuk beter. En als je dingen als video-acceleratie van adobe flash in gedachten neemt lijkt het me dat een sterkere gpu meer voordelen met zich meebrengt dan een sterkere cpu op een termijn van 8 jaar.

Edit; en dit is de APU die je in de BIOS een tdp van 45 of 65Watt kunt toewijzen als ik me niet vergis.

[ Voor 12% gewijzigd door NitroX infinity op 03-01-2015 11:03 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• wcduck
  • Niet online
NitroX infinity schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 10:54:
Je zou een pricewatch: AMD A8-7600 Boxed kunnen overwegen. De CPU is trager maar de GPU presteerd een stuk beter. En als je dingen als video-acceleratie van adobe flash in gedachten neemt lijkt het me dat een sterkere gpu meer voordelen met zich meebrengt dan een sterkere cpu op een termijn van 8 jaar.
Ik dacht dat Flash juist uitgefaseerd werd en dat men overging naar HTML5? Browsen gaat toch niet sneller met een sneller videokaart? Voor de rest kijken ze hooguit home-video's gemaakt met een telefoon, nooit films.

• NitroX infinity
HTML5 zal toch ook wel hardware-acceleratie kennen? Bij flash gaat het via de GPU als ik me niet vergis dus HTML5 zal dat ook wel doen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• wcduck
  • Niet online
NitroX infinity schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 11:09:
HTML5 zal toch ook wel hardware-acceleratie kennen? Bij flash gaat het via de GPU als ik me niet vergis dus HTML5 zal dat ook wel doen.
Bedankt voor de opmerking. Ik heb het uitgezocht: juist in hardware-acceleration voor de browser is de iGPU van Intel een stuk sneller dan die van AMD. Bij gamen is AMD vaak sneller (voor hetzelfde geld dat je aan de CPU uitgeeft). Wat dat betreft is Intel dus de juiste keuze.

http://nl.hardware.info/r...futuremark-peacekeeper-20

• NitroX infinity
Okee, dan had ik het mis, maar neem wel in gedachten dat dat alleen Internet Explorer 10 is. Dat zegt niets over de overige browsers lijkt mij?

• wcduck
  • Niet online
NitroX infinity schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 11:30:
Okee, dan had ik het mis, maar neem wel in gedachten dat dat alleen Internet Explorer 10 is. Dat zegt niets over de overige browsers lijkt mij?
Daar heb je gelijk in, maar het verschil is dusdanig groot dat mij doet vermoeden dat de iGPU van AMD een Intel iGPU nooit zal verslaan in een browser.

• NitroX infinity

• wcduck
  • Niet online
Hahaha, uiteraard bedoelde ik dat de AMD iGPU nooit die van Intel kunnen verslaan in de browser. Ik zie mijn ouders niet zo snel een shoot-em-up spelen.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3450 Boxed€ 75,-€ 75,-
1Asus H81T€ 72,05€ 72,05
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 93,50€ 93,50
1Kingston KTA-MB1333/4G€ 45,-€ 45,-
1Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 379,50

Dit niet iets?

Een pentium in een passief kastje weet niet hoe het met stof zit maar met deze heb je daar in ieder geval geen last van eventueel een T versie met een lage tdp. Al zal hoogstwaarschijnlijk het verbruik idle ongeveer gelijk liggen. Hij zou zelfs achter een monitor met vesa worden gehangen. Met een beetje knutselen kan hij denk ik ook aan de muur. weet even niet of je een vesa mount erbij krijgt of als de kast hiervoor gaatjes heeft. In dat eerste geval zou het gewoon schroeven zijn tweede zal iets moeten worden uitgemeten.

Nu nog een 256gb SSD maar een 512gb zou ook kunnen.

Verder 4GB ram eventueel 6gb mocht er iets meer gevraagd worden.over een tijdje al lukt mij die kans klein

[ Voor 5% gewijzigd door Splitinfinitive op 03-01-2015 16:26 ]

• NitroX infinity
Neem dan een pricewatch: Intel Pentium G3420 Boxed. Die is slechts 200MHz langzamer maar wel zo'n €20 goedkoper. En dat geld gebruiken om een 8GiB setje geheugen te nemen; pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3N18AES4CEU

Overigens, die kast is niet echt geschikt. Volgens de site van Akasa kun je daar beter niet een cpu in zetten met een tdp hoger dan 35Watt; http://www.akasa.com.tw/u...i%20ITX&model=AK-ITX05-BK

[ Voor 30% gewijzigd door NitroX infinity op 03-01-2015 17:00 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
NitroX infinity schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 16:54:
Neem dan een pricewatch: Intel Pentium G3420 Boxed. Die is slechts 200MHz langzamer maar wel zo'n €20 goedkoper. En dat geld gebruiken om een 8GiB setje geheugen te nemen; pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3N18AES4CEU

Overigens, die kast is niet echt geschikt. Volgens de site van Akasa kun je daar beter niet een cpu in zetten met een tdp hoger dan 35Watt; http://www.akasa.com.tw/u...i%20ITX&model=AK-ITX05-BK
Wat heb je voor huis, tuin, keukengebruik aan 8gb ram?? Dat is een vereiste voor games, hun zullen meer baat hebben bij een snellere processor.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• NitroX infinity
Maar die 200MHz is geen €20 waard.

De PC moet 7 tot 8 jaar mee, 8 jaar geleden kon je nog met 2GiB vooruit, nu niet meer. Het internet vereist steeds meer en meer kracht en geheugen om te kunnen browsen.

• wcduck
  • Niet online
Bedankt voor alle tips. Wat betreft de kast: deze komt, net als de huidige kast, in de kelder te staan. 100% weggewerkt dus. Ergens ophangen zal dus niet nodig zijn.

Over het geheugen deel ik de mening dat 8GB het minimum wordt. De huidige pc is nu 7,5 jaar oud en was gekocht met 2GB geheugen. Een paar maanden geleden toch besloten dit te upgraden aangezien de huidige software (office pakket, veel Chrome vensters) nu veel intern geheugen vergt.

Dan de CPU: meerdere mensen hebben inmiddels aangegeven voor een stuk tragere cpu te gaan. Denken jullie dat deze volstaat over 8 jaar?

Heeft iemand nog een idee of de voeding van de LC-Power kast voldoende vermogen kan bieden voor het systeem?

• NitroX infinity
De positie die de Core 2 Duo (E6600), 8 jaar geleden bezette, wordt nu bezet door de Core i5 (4460). Vandaag de dag kun je nog best internetten met een Core 2 processor. Ikzelf zat tot in de tweede helft van 2013 met een Pentium Dual Core E5200 (en tot eind 2014 met een C2D E8400) en ik denk dat die ook nog wel voldoende zou zijn.

Echter, ik denk dat in de komende jaren quad core de overhand gaat krijgen en een dual core het niet lang meer vol zal houden. Ik zou voor een i5 gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 03-01-2015 17:47 ]

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:07
Uit nieuwsgierigheid: wat is de reden dat de huidige PC in de kelder staat?

• wcduck
  • Niet online
upje schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 17:41:
Uit nieuwsgierigheid: wat is de reden dat de huidige PC in de kelder staat?
Het is netjes weggewerkt op die manier. Een midi-tower is redelijk groot (was voorheen altijd big of midi tower). Dat neemt de nodige ruimte in in de woonkamer. Ook is het nu volledig stil in de huiskamer, wat ook wel fijn is. De afstand tot de pc is overigens 5 meter.

@Nitrox. Bedankt voor de input. Een goede analyse lijkt me zo. Ik denk dan ook dat ik voor de i5 zal gaan in combinatie met de 8GB geheugen.

Wat rest is de kast. Heeft iemand nog leuke alternatieven? Wellicht iets met een pico PSU(heb gehooord dat deze behoorlijk zuinig zijn)?

[ Voor 23% gewijzigd door wcduck op 03-01-2015 18:05 ]

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

kun je de oude kast niet hergebruiken? scheelt weer wat in aanschaf, dan met bijvoorbeeld een Bequit voeding en je zou er weer een tijdje tegen aan kunnen, kast lijkt mij toch niet in het zicht te komen.

volgens: http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine

kom ik bij een 90% load uit op 110watt minimale PSU dus mischien is die 75watt net aan de krappe kant.

ik zou zelf een iets sterker model nemen.

[ Voor 33% gewijzigd door Splitinfinitive op 03-01-2015 20:27 ]

• wcduck
  • Niet online
Splitinfinitive schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 20:15:
kun je de oude kast niet hergebruiken? scheelt weer wat in aanschaf, dan met bijvoorbeeld een Bequit voeding en je zou er weer een tijdje tegen aan kunnen, kast lijkt mij toch niet in het zicht te komen.

volgens: http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine

kom ik bij een 90% load uit op 110watt minimale PSU dus mischien is die 75watt net aan de krappe kant.

ik zou zelf een iets sterker model nemen.
Bedankt voor de input. De kast (en voeding) zijn bij mijn weten uit 2002. Die zijn dus wel aan vervanging toe. Ik vrees dat je gelijk hebt dat de voeding te klein is. Dat is wel jammer, want de kast was lekker compact. Iemand suggesties?

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

eventueel deze: pricewatch: LC-Power LC-1410mi met een 200 watt intene psu volgens mij pico.

• wcduck
  • Niet online
Splitinfinitive schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 20:55:
eventueel deze: pricewatch: LC-Power LC-1410mi met een 200 watt intene psu volgens mij pico.
Bedankt voor de suggestie. Deze kast is nog goedkoper ook (helaas ook een stuk groter). Dit wordt het totaal dan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 163,-€ 163,-
1ASRock B85M-ITX€ 70,-€ 70,-
1LC-Power LC-1410mi€ 32,84€ 32,84
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,95€ 62,95
1Crucial MX100 512GB€ 185,95€ 185,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 514,74

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

wcduck schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 10:52:
@niektb: Ik heb inderdaad gekeken naar de NUC en BRIX. Mijn conclusie was dat je minimaal 100 euro extra spendeert aan het feit dat hij klein is, en dat er altijd een (stuk) tragere cpu in zit dan het equivalent in een itx systeem (meestal de U of S versie). Dat is het niet waard, de kelder is groot genoeg voor die paar liter extra ruimte.

Madrox, denk je echt dat een dual core over 7 jaar nog mee kan komen? Jij adviseert dan een i3 cpu?
Als je dingen blijft doen die je beschrijft hierboven ben ik daar 100% van overtuigt, ja.

Unfortunately not everything you find on the internet is true. Running one single threaded app with leave 3 CPU core idle in a Quad core.

MS Office is for the most part single threaded. The things that are really slow are the reading and writing from disk, not the CPU activities.

Web browsing is more often limited by Network speed, not CPU speed.

More cores are not a bad thing, but they do tend to add to the heat and power consumption.

For Office use and web browsing either CPU will do just find. You won't notice the difference.

Harddisk/SSD snelheid doen er veel meer toe, lees ik hier en ik kan dat be-amen. Netwerk snelheid > Internet en ook weer de hdd/ssd snelheid bij het browsen, maken veel meer impact dan het aantal cores, ook al omdat de browsers, net als Ms Office, hoodzakelijk single-threaded zijn.

En de Pentuims en I3 singlecore's zijn rappe cores, die gaan met dit soort werk wel 10jr mee.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• NitroX infinity
Ik denk dat jij de boel overschat. Of wil je beweren dat een Celeron uit 2004 vandaag de dag ook nog goed genoeg is? En waar haal je die quotes weg, een bron is wel zo leuk.

Dual-core bestaat al sinds Mei 2005 en quad-core sinds Januari 2007 (voor de desktop). Programma's worden steeds vaker geoptimaliseerd voor meerdere cores. Ik zie echt niet dat een low-end dual-core van nu het over 8 jaar nog redt.

• wcduck
  • Niet online
Nitrox, ik denk dat je gelijk hebt. Ik ga voor de i5. Ik vermoed dat de komende 7 jaar software meer gebruik zal gaan maken van meerdere cores.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

NitroX infinity schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 16:54:

Overigens, die kast is niet echt geschikt. Volgens de site van Akasa kun je daar beter niet een cpu in zetten met een tdp hoger dan 35 watt
Nog even een late reactie...

De euler heeft inderdaad als aanbevolen Max tdp 35 watt maar productreview: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter review door TERW_DAN

Geeft aan dat 65 watt ook geen probleem is dus dan zal de 54watt tdp van de hasswell

Ook wel lukken.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:39

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat ik me trouwens dit hele topic al afvraag, wat is het voordeel van een kastje in de kelder/berging/kruipruimte als die ook gewoon weggewerkt kan worden aan je monitor? Dan staat die ook niet in een potentieel vochtige of stoffige ruimte.

Het is al genoemd maar een pricewatch: Antec ISK 110 Vesa plak je zo achter je scherm.

• wcduck
  • Niet online
br00ky schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:00:
Wat ik me trouwens dit hele topic al afvraag, wat is het voordeel van een kastje in de kelder/berging/kruipruimte als die ook gewoon weggewerkt kan worden aan je monitor? Dan staat die ook niet in een potentieel vochtige of stoffige ruimte.

Het is al genoemd maar een pricewatch: Antec ISK 110 Vesa plak je zo achter je scherm.
Alle kabels liggen er al. Het is dus een kwestie van aansluiten en klaar. De werkplek van de pc is redelijk klein. Een kastje achter de monitor neemt dan altijd weer plek in. Daarnaast heb je dan vaak te maken met geluid. De kelder is overigens droog en koel.

Pagina: 1