HDD Samsung F1 Spinpoint HD103SJ niet meer benaderbaar

Pagina: 1
Acties:

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:55
Hallo Heren,

Sinds twee dagen bezig om mijn 1 TB HDD Samsung F1 Spinpoint te benaderen, maar krijg het niet voor elkaar.

Hij zit als opslag naast mijn Crucial SSD (M4-CT 128 GB) waar Windows 8 - 64 bit op draait.

Voorgisteren starte de pc niet meer op. Windows rondje bleef draaien, met logo op de achtergrond)

Moederbord: ASUS Sabertooth 990FX R2.0 met 16 GB corsair DDR3 geheugen

PC start wel, ik kom ook wel in de (UEFI) BIOS. Die "ziet" ook daadwerkelijk de HDD bij de boot opties, maar verder kom ik er niet mee.

Dingen gedaan:

= sata kabel verwisseld met een nieuwe - geen resultaat
= opstarten in safe mode - geen resultaat, scherm blijft hangen
= booten met bootable usb om te repareren - geen resultaat, scherm blijft hangen in "automatisch herstel
voorbereiden".
= sata kabel SSD en HDD omgestoken op moederbord - geen resultaat

F1 HDD lijkt wel te draaien indien pc loopt

pc opgestart ZONDER f1 spinpoint - pc start op ....aha :9

Dus de HDD lijkt het probleem te zijn. Zodra deze aangesloten word, start de pc niet meer op.

De HDD zit op dezelfde stroomaftakking als de SSD, dus een power probleem lijkt het niet te zijn.

Dus: HDD krijgt stroom, draait ook wel (voel 'em trillen) maar is verder niet benaderbaar.

Ik heb een aantal mappen van de SSD naar de HDD gelinkt, zoals Downloads en Documenten, om de SSD niet te vol te maken. Ik denk dat daar ergens de knik zit?????

CHKDSK kan ik niet uitvoeren omdat de pc de HDD (D schijf) niet ziet als 'ie niet is aangesloten, maar de pc start niet op als 'ie wel is aangesloten, zodat ik het commando CHKDSK voor de HDD kan ingeven 8)7

Tja........

Wat kan ik nog meer doen, om een compleet nieuwe install te voorkomen, en mijn data op de HDD te recoveren?

Bij voorbaat dank.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
CHKDSK wil je ook niet doen met een defecte schijf, want het kan zijn dat dan alle data weg.

Sluit hd aan via usb, en kijk of de hd dan wel werkt. Externe behuizing of usb naar sata kaartje.

Hd kan natuurlijk gewoon defect zijn.

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:55
Ik heb de HDD laten testen bij de lokale pc boer. Hij krijgt 'em ook niet meer aan de gang. HDD kapot dus.

Maar meteen een Seagate ST2000DM001 (uit de BBG) gekocht.

Tevens een adapter SATA - USB aangeschaft om te kijken of ik later nog data kan saven.

Bedankt voor de tip, Jan