Beginnersrijbewijs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-12-2024
Geachte tweakers,

Ik heb nu anderhalf jaar mijn rijbewijs en heb onlangs een verkeersovertreding begaan. Ik was op weg naar mijn werk op mijn allereerste werkdag. Natuurlijk vroeg van huis vertrokken om op tijd aan te komen. Het was donker en regenachtig op de weg en ik wilde bij echteld de A15 op rijden. Daar staat het volgende bord naast de weg.

http://nl.tinypic.com/vie...c=fxtmvl&s=8#.VKcHAyuG9AE

Ik wilde dus de (2e) afslag naar links (richting Tiel) hebben en ging dus alvast op de linkerbaan rijden. Wat ik niet wist, is dat de linkerrijbaan alleen maar te gebruiken is voor de eerste afslag naar links. Dat staat daar nogal slecht aangegeven op de borden (lees niet). Ik moest dus eigenlijk afslaan richting Arnhem, maar aangezien er file op de A15 stond en ik niet te laat wilde komen, besloot ik om niet linksaf te slaan, maar om rechtdoor te rijden richting de 2e afslag naar links. Dat er verderop een verdrijvingsvlak lag had ik niet gezien. Toen die éénmaal in mijn lichten te zien was, was het al te laat om te stoppen of alsnog links of rechts af te slaan. Ik reed daar dus over een verdrijvingsvlak heen, waar ik op dat moment al van baalde. Ik baalde nog harder toen er ineens een motoragent op mijn raampje klopte om hem te volgen. |:(

Gevolg: 230 Euro boete en gelijk een goede binnenkomer bij mijn nieuwe werkgever ;)

Ik wil nog wel in beroep gaan omdat de borden langs de kant van de weg niet heel duidelijk zijn, maar daar wil ik verder hier liever niet over ingaan. Ik weet dat ik een fout heb gemaakt. Het gaat mij namelijk meer om het volgende.

Ik heb nog een beginnersrijbewijs en ik wist niet zeker of dit voorval mij een punt zou kosten. Ik heb dit inmiddels opgezocht en ik ben erg geschrokken van wat ik ben tegengekomen. Sinds 1 oktober 2014 zijn de regels namelijk verscherpt. Bij 2 punten ben je je rijbewijs al kwijt. Ik vroeg mij af of mijn overtreding ook een punt is en ik kwam het volgende tegen:

http://www.rijksoverheid....t-beginnersrijbewijs.html

" Heeft u een beginnersrijbewijs en houdt de politie u staande voor een verkeersovertreding? Dan krijgt u een strafpunt. Krijgt u binnen 5 of 7 jaar (als u uw eerste rijbewijs voor uw 18e heeft gehaald) 2 strafpunten? Dan meldt het Openbaar Ministerie dit aan het CBR. Het CBR kan uw rijbewijs schorsen. Daarna moet u een rijvaardigheidsonderzoek doen bij het CBR. Dit onderzoek bestaat uit een theorietest en een praktijktest. Blijkt hieruit dat u onvoldoende rijvaardig bent? Dan verklaart het CBR uw rijbewijs ongeldig en moet u opnieuw theorie- en praktijkexamen doen."

Als ik vervolg op de link verkeersovertreding klik krijg ik deze tekst:

" Bij een beginnersrijbewijs kunt u strafpunten krijgen als de politie u aanhoudt voor een verkeersovertreding. De agent die u aanhoudt, moet persoonlijk hebben vastgesteld dat u achter het stuur zat.

Verkeersovertredingen en strafpunten beginnersrijbewijs
U kunt strafpunten krijgen als:

u gevaar of hinder veroorzaakt in het verkeer;
u een verkeersongeval veroorzaakt, waardoor een ander is gedood of zwaar lichamelijk letsel is toegebracht;
u bumperkleeft bij een snelheid van meer dan 80 kilometer per uur;
u op autosnelwegen meer dan 40 kilometer per uur harder rijdt dan is toegestaan. Of op andere wegen meer dan 30 kilometer per uur harder rijdt dan is toegestaan;
u de verkeersregels niet goed naleeft, waardoor een aanrijding met lichamelijk letsel of materiële schade is ontstaan."

Als ik dit zo lees en het dikgedrukte interpreteer heb ik nu dus een punt op mijn rijbewijs. Ik ben immers aangehouden en heb gevaar of hinder veroorzaakt. Wat ik er ook uit interpreteer is dat ik bij iedere overtreding waarbij ik aangehouden wordt door de politie (en beboet wordt) ik mijn rijbewijs kwijt ben. Stel ik rij 90 waar ik 80 mag en ik wordt gelaserd en aangehouden, ben ik dan mijn rijbewijs kwijt? Dat lijkt mij nogal een fikse straf.

Ik ben voor mijn werk afhankelijk van mijn rijbewijs en dit zou betekenen dat ik de komende 3,5 jaar echt wel heel erg voorzichtig moet zijn met het rijden. Dat vind ik geen fijn gevoel. Iedere overtreding kan me evt. mijn rijbewijs kosten, met het gevolg dat ik mijn baan niet kan uitoefenen. Ik ben al zeg ik het zelf een redelijk rustige rijder en rijdt eigenlijk nooit meer dan 5-10km sneller op de teller dan is toegestaan en rijd zeker niet asociaal. Mijn eerdere overtreding schaar ik dan ook onder de omstandigheden en het maken van een domme fout en beslissing van mijn kant. Het was niet bewust asociaal.

Dus zou iemand mij hiermee kunnen helpen? Wordt het de komende 3,5 jaar billen knijpen in de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
Je voorbeeld over 90 rijden waar je 80 mag heb je zelf al ontkracht:
U kunt strafpunten krijgen als:

u op autosnelwegen meer dan 40 kilometer per uur harder rijdt dan is toegestaan. Of op andere wegen meer dan 30 kilometer per uur harder rijdt dan is toegestaan;

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
Hahn schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 22:34:
Je voorbeeld over 90 rijden waar je 80 mag heb je zelf al ontkracht:

[...]
Klopt, maar daar boven staat:

"U gevaar of hinder veroorzaakt in het verkeer"

Dat kan natuurlijk op iedere overtreding slaan. Overruled die zin daaronder dan deze zin?

Maar laat ik dan een ander voorbeeld geven. Stel ik vergeet mijn knipperlicht uit te steken en wordt daarvoor aangehouden. Dan zou ik alsnog mijn rijbewijs kwijt zijn? Ik veroorzaak dan hinder voor het andere verkeer en wordt aangehouden door de politie. Dan zou ik dus volgens deze regels mijn rijbewijs kwijt zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Timoth op 02-01-2015 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Korte antwoord, ja dit is een punt. Of het nu wel of niet goed is aangegeven, je was er op tijd achter dat je verkeerd zat en had de (verkeerde) afslag kunnen nemen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:50
Gevaar of hinder veroorzaken, is het beruchte artikel 5. Als je die had gekregen, dan wist je dat wel.
Verdrijvingsvlak is gewoon een Mulder feit, en daarvoor krijg je geen punt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-05 21:57
Daarnaast :
Het CBR kan uw rijbewijs schorsen.
Dat hoeft dus niet. Gewoon lekker rijden. Je hebt 1 fout gemaakt en precies dan wordt je ook nog aangehouden. Niks aan de hand. Als je je gewoon aan de regels houd wordt je (bijna) nooit aan de kant gezet. De bijna erbij omdat je nu net 1x pecht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Timoth schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 22:37:
[...]

Klopt, maar daar boven staat:

"U gevaar of hinder veroorzaakt in het verkeer"

Dat kan natuurlijk op iedere overtreding slaan. Overruled die zin daaronder dan deze zin?

Maar laat ik dan een ander voorbeeld geven. Stel ik vergeet mijn knipperlicht uit te steken en wordt daarvoor aangehouden. Dan zou ik alsnog mijn rijbewijs kwijt zijn? Ik veroorzaak dan hinder voor het andere verkeer en wordt aangehouden door de politie. Dan zou ik dus volgens deze regels mijn rijbewijs kwijt zijn.
Als je echt zo panisch bent dan kan je maar beter ander werk gaan zoeken en/of niet meer gaan rijden ;)

Gewoon aan de regeltjes houden en hopen dat er niks geks gebeurt, meer kan je niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
DukeBox schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 22:38:
Korte antwoord, ja dit is een punt. Of het nu wel of niet goed is aangegeven, je was er op tijd achter dat je verkeerd zat en had de (verkeerde) afslag kunnen nemen.
Klopt, er rijden daar trouwens dagelijks mensen verkeerd, maar daar wil ik het verder ook niet over hebben. Het gaat mij er dus meer om dat ik dadelijk voor een hele simpele overtreding zoals knipperlicht vergeten, perongeluk met mistlichten rijden etc. mijn rijbewijs kan kwijtraken.

Dat lijkt mij zo sterk, dat ik dat eigenlijk niet geloof. Iedereen kan dat soort kleine dingetjes toch wel eens vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Nee daar krijg je geen punt voor.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-05 21:57
Natuurlijk. Maar er zit een groot verschil in het niet richting aangeven en het niet richting aangeven waardoor je bijna een ongeluk veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Wild Chocolate schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 22:38:
Gevaar of hinder veroorzaken, is het beruchte artikel 5. Als je die had gekregen, dan wist je dat wel.
Verdrijvingsvlak is gewoon een Mulder feit, en daarvoor krijg je geen punt.
Dit!
Artikel 5 staat ook geen boetebedrag voor maar gaat via de ovj. Je hebt zo te lezen geen artikel 5 gehad.

[ Voor 14% gewijzigd door EWK op 02-01-2015 22:49 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:43
Je krijgt echt niet voor elk (relatief) klein vergrijp een strafpunt hoor, daarvoor moet je het echt wel bont maken. Totaal geen reden om hierover in paniek te raken dus.

Daarnaast val je vermoedelijk nog gewoon onder de oude regeling waar je na 3 punten je rijbewijs kwijt bent. Je had je rijbewijs namelijk al voor oktober 2014, toen deze nieuwe regeling blijkbaar van kracht werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoth
Arrne schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 22:50:
Je krijgt echt niet voor elk (relatief) klein vergrijp een strafpunt hoor, daarvoor moet je het echt wel bont maken. Totaal geen reden om hierover in paniek te raken dus.

Daarnaast val je vermoedelijk nog gewoon onder de oude regeling waar je na 3 punten je rijbewijs kwijt bent. Je had je rijbewijs namelijk al voor oktober 2014, toen deze nieuwe regeling blijkbaar van kracht werd.
"Eerste strafpunt voor 1 oktober 2014?
Sinds 1 oktober 2014 gelden er strengere regels voor het beginnersrijbewijs. Heeft u voor die datum uw eerste strafpunt gekregen? Dan gelden de oude regels en moet u uw rijbewijs inleveren na 3 strafpunten."

Maakt niet uit wanneer je je rijbewijs kreeg, maar wanneer je je strafpunt kreeg.

Maar waar het naar lijkt, heb ik dus waarschijnlijk toch geen strafpunt gekregen als ik bovenstaande reacties lees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:43
Vreemde manier om nieuwe regelgeving in te voeren. Eigenlijk ben je dus soepeler richting mensen die al eerder de fout in gegaan zijn.
Ik snap best dat je niet wil dat iemand zijn rijbewijs in moet leveren omdat hij jaren geleden 2 strafpunten gekregen hebt, maar trek dat dan gelijk voor iedereen en laat de regel pas ingaan voor iedereen die na oktober 2014 zijn rijbewijs gehaald heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Je kan de politie bellen en vragen of je een strafpunt hebt op je rijbewijs? Zou ik wel doen. :) Ik zit ook nog in de eerste vijf jaar, maar wat ik zo lees krijg je gelukkig geen strafpunt als je door roodlicht, iéts te hard, geen gordel om hebt of per ongeluk met groot licht aan rijdt. Toch? Dat stelt mij in ieder geval gerust.

Edit: niet dat ik dit doe, maar zoals met dat grote licht is mij een keertje overkomen. :X

[ Voor 12% gewijzigd door iApp op 02-01-2015 23:32 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:44
Ik kan mij zo voorstellen dat zolang jij niet zwart op wit hebt gekregen dat er een strafpunt is gegeven, jij geen strafpunt hebt gekregen. Tenminste, dat zou mijn verweer zijn, punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:01
Verkeerslicht had een pijl in de lens dus had je links moeten gaan. Dat is duidelijk. Punt wel of niet... Als je daar nu mee bezig bent vraag ik me af of het wel goed gaat komen. Net je rijbewijs en je gedragen zoals je dat geleerd hebt en je komt de komende jaren wel door.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:44

Nox

Noxiuz

Timoth schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 22:40:
[...]

Klopt, er rijden daar trouwens dagelijks mensen verkeerd, maar daar wil ik het verder ook niet over hebben. Het gaat mij er dus meer om dat ik dadelijk voor een hele simpele overtreding zoals knipperlicht vergeten, perongeluk met mistlichten rijden etc. mijn rijbewijs kan kwijtraken.

Dat lijkt mij zo sterk, dat ik dat eigenlijk niet geloof. Iedereen kan dat soort kleine dingetjes toch wel eens vergeten?
Blijf met je tengels van de mistlicht af, is bijna nooit nodig en irritant :P

Kort en krachtig: Nee, dit gebeurt niet zomaar.

Tip: schrijf de wegbeheerder een mailtje met als opmerking dat de bebording onduidelijk is (seriously, als er van 2 naar 1 rijbaan gegaan wordt en er staat geen bord, dan is de bebording niet compleet en kan je de boete nietig laten verklaren met wat geluk).

De bevestiging van de wegbeheerder kan je dan opgeven alszijnde een expert die verklaart dat de bebording niet in orde is als ze er wat mee doen.

Doen ze er niks mee: balen.

EDIT:

https://goo.gl/maps/kFfsC

Lijkt me duidelijk, daarvoor staan al zat pijlen aangegeven :P Ik vrees dat je die 230 euro gewoon moet aftikken.

[ Voor 14% gewijzigd door Nox op 03-01-2015 00:33 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heel duidelijk

https://www.google.nl/map...VT4oVZwGsn1nffikp9lWQ!2e0

ik mis wel het bordje voor de rijstrookverdeling die je normaliter voor een kruising ziet

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 03-01-2015 00:51 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:06

SomerenV

It's something!

Je wordt niet bij elk wissewasje langs de weg gezet hoor ;) Dan moet je het, zoals eerder vermeld, inderdaad héél erg bont maken. Dit is gewoon een goede les geweest en het plaatje hierboven laat duidelijk zien dat alles prima aangegeven staat, maar ik kan me voorstellen dat als je net je rijbewijs hebt gehaald dat het allemaal nog spannend is waardoor je sneller dit soort fouten maakt. Turborotondes zijn ook zoiets als je net je rijbewijs hebt. De meesten zijn vrij duidelijk maar er zitten er een paar bij die dat absoluut niet zijn. Na een tijdje zit je meer ontspannen in de auto en maak je dit soort fouten minder.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 19:49
Als je goed leest krijg je alleen een punt als er een ongeval heeft plaatsgevonden door jouw manoeuvre en je staande bent gehouden. ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Paultje3181 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 13:27:
Als je goed leest krijg je alleen een punt als er een ongeval heeft plaatsgevonden door jouw manoeuvre en je staande bent gehouden. ..
Dat is niet zo. Ook rijden onder invloed en een bekeuring krijgen onder artikel 5 kunnen leiden tot een punt.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Niet 'alleen', want er staat ook dit:
u gevaar of hinder veroorzaakt in het verkeer;
Gevaar en/of hinder is er ook zonder dat er schade/gewonden/doden zijn gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Nu online
Hahn schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 13:39:
Niet 'alleen', want er staat ook dit:

[...]
Gevaar en/of hinder is er ook zonder dat er schade/gewonden/doden zijn gevallen.
En dat verwijst naar artikel 5 van de Wegenverkeerswet:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
De TS noemt een bedrag, terwijl artikel 5 via de OvJ loopt. Dus nee, geen punt op zijn rijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik denk ook niet dat 'ie een strafpunt zal krijgen, ik wou enkel het idee uit de wereld helpen dat je alleen een strafpunt krijgt als je een ongeval hebt veroorzaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Nu online
Hahn schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 13:49:
Ik denk ook niet dat 'ie een strafpunt zal krijgen, ik wou enkel het idee uit de wereld helpen dat je alleen een strafpunt krijgt als je een ongeval hebt veroorzaakt ;)
Waardoor zou je dat denken als er ook al het volgende staat:
  • u bumperkleeft bij een snelheid van meer dan 80 kilometer per uur;
  • u op autosnelwegen meer dan 40 kilometer per uur harder rijdt dan is toegestaan. Of op andere wegen meer dan 30 kilometer per uur harder rijdt dan is toegestaan;
Zowel te hard rijden en bumperkleven zijn in mij boekje geen ongevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik denk dat niet, Paultje zegt dat letterlijk:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Timoth schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 22:32:
Wordt het de komende 3,5 jaar billen knijpen in de auto?
Niet als je je aan de regels houdt. :P

Beetje flauw antwoord, maar het is wel zo. In het stukje wat jezelf aangeeft staat al dat je veel meer dan 10 km/h te hard moet rijden voor een punt. Overigens, let wel dat met een beginnersrijbewijs je toegestane alcoholpromillage lager ligt dan normaal, ik geloof dat het tegenwoordig zelfs 0 moet zijn. Maar goed, je beter maar nooit iets met alcohol nuttigen als je moet rijden, maar dat is mijn mening.

Beroep tegen verkeersovertredingen is lastig. Hele volksstammen hebben er al een sport van gemaakt en de regels zijn flink dichtgetimmerd rondom redenen voor beroep. Ik geef je dus weinig kans daarmee.

Bel anders met de politie of ze dit bij het CBR als een punt op je rijbewijs gaan laten zetten. Het kan, maar je mag sowieso niet over verdrijvingsvlakken rijden. Dus misschien laten ze het bij een boete.

Overigens een tip, als je een onduidelijke situatie tegenkomt laat dan het gas even los. Een paar km/h trager rijden geeft je al seconden meer om een situatie te bekijken en interpreteren.
Pagina: 1