Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke router (aan een UPC/Cisco EPC3925)?

Pagina: 1
Acties:

• jvdburgt1980
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-02 10:11
De titel zegt het al: ik zoek een router om het WiFi-bereik in huis op te krikken, want dat gare kastje van UPC is gruwelijk instabiel.

Het enige dat ik wens is een stabiel WiFi-netwerk voor smartphone en iPad. Ik heb alles dat belangrijk is thuis (PC, HTPC, NAS'sen) bedraad aangesloten (via een switch), dus het gaat puur om een stabiel WiFi signaal voor "normaal" surfen.

Ik kom er net achter dat ik helemaal niet thuis ben in de wereld van routers :? , so any help/tips would be greatly appreciated!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:25
Denk dat je beter een access-point kan zoeken. Welke eisen heb je nog meer? Wifi G of N, Gigabit poort, etc.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-11 16:15
Je hebt 3 optie's.
- Een AP (Access Point) waarmee je dus een 2e netwerk opzet voor boven zodat u daar ook goed bereik hebt. Maar dan heb je dus wel 2 namen.
- Een versterker (Zodat het WiFi signaal versterkt word en vaak komt dit dan een stuk verder als je hem goed plaatst)
- Een router (Router functie uit in horizon box en router aan je modem zetten. Dit zorgt ook voor een stabiel netwerk zowel beneden als boven

Nu is het wel belangrijk om te weten wat je eisen zijn. 2.4GHz of 5GHz (als je apparaten dit ondersteunen) en wat voor snelheid er doorheen gaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware gaat over computerhardware he, niet over netwerkspullen. Daarvoor hebben we gek genoeg... Netwerken :P

Move OH -> NT

On-topic: eens met plizz, als je probleem met WiFi is, moet je dat aanpakken, dus een andere AP erbij zoeken (evt router als AP instellen). Hou helder voor de geest wat een router is: een apparaat wat netwerken verbindt. Heeft niets met WiFi te maken. Vaak zit er wel een WiFi AP op, maar bedenk dat je met een losse router ook dat ding moet beheren - en als je verschil AP-router niet weet ben je beter af dat niet te doen :+

Oh en rolandos 582, weet niet exact wat je bedoelt met "versterker", maar volgens mij bedoel je een repeater en heb je ook klok horen luiden zonder klepel te vinden. Een repeater vangt een WiFi-signaal op in een bepaald kanaal en zendt het weer in zelfde kanaal uit. Best case 50% snelheidsverlies, best case 50% winst qua bereik - maar binnenhuis is bereik je probleem nooit (eh, tenzij je in Versailles woont oid), je probleem is ofwel demping danwel interferentie, en een repeater doet niets aan die twee problemen. Dus geen zinnige keuze in een normale NL eengezinswoning.
Snap trouwens ook niet waarom je over Horizonbox begint. Dat is een Samsung G7400, TS heeft het over een EPC3925, gewoon een ouderwetse modem/router/AP. Die Horizondingen zijn overigens niet in bridge mode te zetten, dus aparte router is daar sowieso geen optie bij tenzij je ook aparte modem weet te regelen...

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 03-01-2015 01:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik heb zelf een paar maanden geleden mijn Linksys E4200 (v1) vervangen voor een Asus RT-AC87U. Had ook last van erg instabiel WiFi (me dunkt door het gebrek aan externe WiFi antennes op de E4200).

Op allebei draai(de) ik DD-WRT, de standaard firmware is namelijk een beetje brak bij die van de Asus. Sindsdien heb ik super stabiel WiFi signaal met goed bereik. Enige nadeel, het is echt een beest van een router qua grootte :D Ik broadcast overigens alleen op 2.4ghz.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan nog twee nadelen noemen bij de AC87U:
- DUUR, > EUR 200
- Zodanig onzuinig dat je je kachel wel uit kunt zetten :z

Dat gezegd, inderdaad beste WiFi-performance van dit moment met z'n Quantenna QSR1000 chipset. Heb vooralsnog geen probleem gehad met standaardfirmware ervan (noch als router, noch sinds ik'm als AP ingezet heb). Waar liep jij tegenaan?
Kid Buu schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 03:18:
[...]

Ik broadcast overigens alleen op 2.4ghz.
WTF? :X

Dat ding heeft dus beste 5GHz chip en antennes van dit moment, maar voor 2.4GHz gebruikt het een oude BCM4360, wat puur voor de legacy erin zit. Een TP-Link WR-1043ND (waar ik vaak genoeg gal over gespuid heb ivm geen 5GHz) van nog geen EUR 40 zou gelijk of beter presteren 8)7

Dit is alsof je een vliegtuig koopt, maar het alleen gebruikt om over de grond mee voort te bewegen :o

On-topic: tenzij TS onbeperkt budget heeft lijkt me een AC87U volledige overkill. Komt bij dat het nog altijd beter is om meerdere redelijke AP's in huis te hebben dan een monster (die monster kan wel krachtig zijn, maar je mobile devices gaan er niet harder/helderder van zenden :o ). Voor de EUR 200 van een AC87U kun je bijv drie stuks Netgear WNDR4300 plaatsen (of twee plaatsen en voor het verschil een avond flink zuipen >:) ). Uiteraard minder snel met ac clients, maar als je die niet hebt is het verschil verwaarloosbaar en je kunt daarmee exact daar dekking geven waar je het nodig hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 03-01-2015 13:44 ]

Oslik blyat! Oslik!

• jvdburgt1980
Hey! Dank voor de reacties en het verplaatsen ;)

Als ik het zo goed begrijp heb ik eigenlijk alleen een AP nodig. Maar dan toch even voor de duidelijkheid: wat mij betreft wil ik helemaal geen wifi meer via de UPC-modem, maar alleen nog maar via het nieuwe AP (danwel router).

Wat betreft de overige punten nog wat meer toelichting:
- budget: voor mijn gevoel is 50 euro wel de max. (60 als daar een heeeeel goede reden voor is);
- frequentie: geen idee. Met alleen maar wat surfen en af en toe spotify of youtube streamen is 2,4 Mhz dan prima, of heeft 5 aanwijsbaar voordeel? Zoals eerder gezegd zijn alle belangrijke apparaten bedraad aangesloten.
- ander puntje: ik stream via Airplay op XBMC/KODI. Ik meen me te herinneren dat de (bedrade) HTPC en de (draadloze) bron dan in hetzelfde netwerk moeten zitten. Werkt dit dan ook met een AP, of moet ik dan de HTPC op een nieuwe router aansluiten die dan meteen als draadloos AP fungeert?

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:26
rolandos582 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 22:04:
Je hebt 3 optie's.
- Een AP (Access Point) waarmee je dus een 2e netwerk opzet voor boven zodat u daar ook goed bereik hebt. Maar dan heb je dus wel 2 namen.
- Een versterker (Zodat het WiFi signaal versterkt word en vaak komt dit dan een stuk verder als je hem goed plaatst)
- Een router (Router functie uit in horizon box en router aan je modem zetten. Dit zorgt ook voor een stabiel netwerk zowel beneden als boven

Nu is het wel belangrijk om te weten wat je eisen zijn. 2.4GHz of 5GHz (als je apparaten dit ondersteunen) en wat voor snelheid er doorheen gaat.
Een accespoint kun je zo instellen dat ie twee de zelfde namen heeft waardoor de apparaten het sterkste signaal pakt.

Een repeater komt wel een stuk verder, en meestal heb je ook goed bereik maar de snelheid is een ramp. Dit is zo'n oplossing waar je eigenlijk niks aan hebt want dan heb je als nog een slechtere verbinding. Als je iets doet doe het dan gelijk goed.

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16

Kid Buu

Huh, Pietje?

dion_b schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 13:25:
Kan nog twee nadelen noemen bij de AC87U:
- DUUR, > EUR 200
- Zodanig onzuinig dat je je kachel wel uit kunt zetten :z

Dat gezegd, inderdaad beste WiFi-performance van dit moment met z'n Quantenna QSR1000 chipset. Heb vooralsnog geen probleem gehad met standaardfirmware ervan (noch als router, noch sinds ik'm als AP ingezet heb). Waar liep jij tegenaan?
Port forwarding waren problemen mee met de firmware van Asus zelf (google maar eens op). Verder was het ook niet mogelijk om ranges te forwarden en moest je (wat dus niet werkte) elke port los forwarden. Geen idee of dat inmiddels al opgelost is.
WTF? :X

Dat ding heeft dus beste 5GHz chip en antennes van dit moment, maar voor 2.4GHz gebruikt het een oude BCM4360, wat puur voor de legacy erin zit. Een TP-Link WR-1043ND (waar ik vaak genoeg gal over gespuid heb ivm geen 5GHz) van nog geen EUR 40 zou gelijk of beter presteren 8)7

Dit is alsof je een vliegtuig koopt, maar het alleen gebruikt om over de grond mee voort te bewegen :o

On-topic: tenzij TS onbeperkt budget heeft lijkt me een AC87U volledige overkill. Komt bij dat het nog altijd beter is om meerdere redelijke AP's in huis te hebben dan een monster (die monster kan wel krachtig zijn, maar je mobile devices gaan er niet harder/helderder van zenden :o ). Voor de EUR 200 van een AC87U kun je bijv drie stuks Netgear WNDR4300 plaatsen (of twee plaatsen en voor het verschil een avond flink zuipen >:) ). Uiteraard minder snel met ac clients, maar als je die niet hebt is het verschil verwaarloosbaar en je kunt daarmee exact daar dekking geven waar je het nodig hebt.
Voor legacy draai ik slechts 2.4ghz (PS3). Andere apparaten ondersteunen wel 5ghz maar voor simpel gebruik (browsen, geen downloaden) volstaat dit gewoon perfect. Zodra de PS3 obsolete is zal ik alleen op 5ghz gaan broadcasten.

Dat gezegd, ik had dit inderdaad ook kunnen oplossen met een losse AP. Maar ben een power user en het voornaamste gebruik is gewoon bedraad.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:37
Ik lees even mee hier, ook op zoek naar een simpele huis-tuin-en-keuken router. Rond de €60.
Liefst kocht een AirPort Extreme maar die is toch net iets te duur in dit geval.

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23
Ik heb een RT-N66u gehad, en heb nu een RT-AC68u staan, op beiden werkt portforwarding prima met de stock firmware van Asus. De problemen daarmee zijn dus inmiddels opgelost.
jvdburgt1980 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 14:46:
.......

- ander puntje: ik stream via Airplay op XBMC/KODI. Ik meen me te herinneren dat de (bedrade) HTPC en de (draadloze) bron dan in hetzelfde netwerk moeten zitten. Werkt dit dan ook met een AP, of moet ik dan de HTPC op een nieuwe router aansluiten die dan meteen als draadloos AP fungeert?
Een accespoint doet niks anders dan het bedrade netwerk omzetten naar draadloos. Met een AP blijven al je apparaten dus vanzelf in hetzelfde netwerk.

Mocht de TS toch besluiten om zijn modem in bridge willen gaan zetten en een losse router aan gaan schaffen, dan is de TP-Link TL-WDR3600 een goede tip.

Mijn mening is dat een kabelmodem in bridge met losse router eigenlijk altijd beter is dan een kabelmodem als router te gebruiken. Dit alleen al omdat de routers van tegenwoordig veel krachtigere hardware aan boord hebben dan de gangbare kabelmodems die door Ziggo en UPC uitgegeven worden.

Bijkomend voordeel is dat je bij routers met losse antennes je die antennes zo kunt richten dat je ook vertikaal een beter bereik hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door Richub op 03-01-2015 17:11 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Richub schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 16:59:
Ik heb een RT-N66u gehad, en heb nu een RT-AC68u staan, op beiden werkt portforwarding prima met de stock firmware van Asus. De problemen daarmee zijn dus inmiddels opgelost.
Meh, zou ik niet zo snel zeggen. Enige gemeenschappelijke factor van de N66U, AC68U en AC87U is dat ze door Asus gemaakt zijn. Ze hebben verschillende routerchipsets, verschillende WiFichipsets en liggen qua release date ook ruim anderhalf jaar uit elkaar. Dat die twee goed zijn wil allerminst zeggen dat de AC87U het ook moet zijn.

Ik weet nog al te goed hoe de AC66U (die gemarket werd als 802.11ac supporting N66U) meer dan een jaar nodig had om langer dan een week stabiel te blijven draaien - terwijl de nieuwere AC68U (met grotendeels zelfde hardware) wel vanaf dag 1 stabiel was.

Merk zegt echt niet zoveel, behalve dat Asus de neiging heeft om performance voor features te stellen en beide voor stabiliteit.
[...]

Een accespoint doet niks anders dan het bedrade netwerk omzetten naar draadloos. Met een AP blijven al je apparaten dus vanzelf in hetzelfde netwerk.
Idd :)

Dat men in de volksmond geen onderscheid maakt tussen router en AP is een van de grootste bronnen van netwerkproblemen anno nu. Mensen denken dat ze voor meer WiFi-dekking een andere (of tweede) router nodig hebben, terwijl je nadrukkelijk in een huisnetwerk max 1 router nodig hebt en die bij een gewone thuisgebruiker doorgaans zo weinig hoeft te doen dat een low-end ding dat door ISP geleverd wordt prima voldoet. Mensen die toch meerdere routers hangen krijgen gedoe met NAT-achter-NAT, gebedel en gekloot bij ISP voor bridge mode modems, apparaten binnenhuis die elkaar niet kunnen bereiken etc. etc. etc.

Router: verbindt verschillende netwerken. Hoeft niets met WiFi te doen.
AP: breidt een bedrade netwerk draadloos uit. Kun je een router voor gebruiken, mits je de routeringsfuncties niet gebruikt (dus DHCP uit en alleen op LAN-poorten aansluiten, dus WAN ongebruikt laten).

Oslik blyat! Oslik!

• Richub
Ik weet nog al te goed hoe de AC66U (die gemarket werd als 802.11ac supporting N66U) meer dan een jaar nodig had om langer dan een week stabiel te blijven draaien - terwijl de nieuwere AC68U (met grotendeels zelfde hardware) wel vanaf dag 1 stabiel was.
Ik heb zelf geen ervaring met de RT-AC66u, maar ik wist niet dat deze zo lang met 'brakke' firmware heeft moeten draaien. :X Niet slim van Asus...

Teruglezend denk ik dat de TS het beste af is met een AP: Is de TP-Link TL-WA801ND iets voor je?

• jvdburgt1980
Teruglezend denk ik dat de TS het beste af is met een AP: Is de TP-Link TL-WA801ND iets voor je?
Jup! Wat ik ervan uit op kan maken (en na nog wat googelen op AP's) denk ik dat je helemaal gelijk hebt _/-\o_

Heb je suggestie maar meteen overgenomen, en aangezien Computerland hier naast de deur ligt heb ik em vanmiddag al hangen :)

Thnx everybody!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mosterd na de maaltijd, maar ik zou nadrukkelijk niet aanraden anno 2015 een 2.4GHz-only device te kopen. Niet alleen is 2.4GHz trager en minder stabiel dan 5GHz (iig waar je 5GHz-dekking hebt), maar het aantal netwerken en devices op 2.4GHz neemt zoveel toe dat de situatie kan ontstaan dat geen enkel kanaal op 2.4GHz bruikbaar is. Het feit dat 2.4GHz beter door muren en vloeren heengaat is hier juist nadeel.

Misschien werkt het voor jou nu goed, maar morgen kan een buur alsnog de boel verzieken. Dan is enig alternatief overstappen op 5GHz. Kan je apparatuur dat niet aan? Dan mag je het alsnog vervangen...

Die TL-WA801ND is prima spul hoor, maar als de 2.4GHz vol is heb je er niets meer aan. Dan kan goedkoop duurkoop blijken. Dat gezegd, beste dualband optie die ik momenteel zie (Netgear WNDR4300 als AP ingesteld) is vrijwel exact twee keer zo duur. Dan nog: moet je die morgen kopen, dan ben je in totaal drie keer zo duur uit.

Oslik blyat! Oslik!

• Richub
Ik had dezelfde gedachte, maar met het budget van de TS in het achterhoofd heb ik toch maar die TL-WA801ND als tip gegeven.

Ik weet uit eigen ervaring hoe het is om een klein budget te hebben...

Nog een tip voor de TS: Pak een programma als inSSIDer (of WiFi Analyzer op Android) om te kijken op welk kanaal je je AP het beste kunt zetten. Kies gewoon het kanaal waar zo min mogelijk anderen al op zitten.
Succes.
Pagina: 1