Mini-ITX 'console-killer' en HTPC, ~700 euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Martian
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-06 11:05
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De bedoeling is om een apparaat te maken dat naast mijn Full-HD TV komt te staan. De TV dient dan ook als monitor. Het apparaat moet dienst doen als HTPC en de smart-TV functies overnemen van de TV; denk met name aan Spotify, youtube/uitzending gemist/netflix e.d. en aan films/series kijken vanaf de harde schijf. Daarnaast moet het apparaat een 'console-killer' zijn, oftewel geschikt zijn om op te gamen met zowel controller(s) als met toetsenbord/muis. Het apparaat moet leuk zijn om te zien, hij komt immers in de woonkamer naast de TV, en zo stil mogelijk zijn. Daarom heb ik voor een mini-ITX systeem gekozen. Tot slot is energiezuinigheid nog een overweging die ik wel meeneem, aangezien hij veel aan zal staan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max is toch echt 750 euro. Rond de 600 zou het mooiste zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik gebruik de TV als monitor en heb een goede versterker waar het apparaat op aangesloten wordt. Verder heb ik al een draadloos toetsenbord/muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een mooie kast, een aardige videokaart/processor-combo, zowel een SSD als een HD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb altijd goede ervaringen met ASUS, maar dat is zeker geen harde eis.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dit heb ik al wel toegelicht denk ik!

Ga je overklokken?
Nee.

Alles bij elkaar kom ik hierop uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 163,-€ 163,-
1ASRock H97M-ITX/ac€ 88,95€ 88,95
1Asus GTX750TI-PH-2GD5€ 133,95€ 133,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Silverstone Milo ML07€ 61,50€ 61,50
1Silverstone 120mm Fan Filter€ 8,58€ 8,58
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1Silverstone SFX 450W Bronze€ 74,50€ 74,50
1Crucial MX100 128GB€ 61,01€ 61,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 709,39

Mijn build is deels gebaseerd op de best buy guide voor een mini-itx game-systeem van januari, met als belangrijkste verschillen een andere kast en voeding (ivm de ruimte in de kast) en een goedkopere videokaart.

Mijn belangrijkste vragen zijn:
-Is de I5 4460 bij de GTX750Ti overkill? Zo ja, is de I3 4160 een goed genoeg alternatief voor gaming? Dat zou de prijs wel een mooi stukje drukken.
-Ik heb gekozen voor een H97 mobo ipv een B85 zoals in de best buy guide, met name omdat dat elders op het internet wordt geadviseerd en het maar zo'n 2 tientjes scheelt. Maar wat nou precies het voordeel is is me niet helemaal duidelijk. Kom ik zonder enig nadeel weg met het goedkopere mobo?

Oftewel: kan ik nog wat van de prijs afschaven zonder noemenswaardige performance-schade? :)

Ook andere tips zijn zeker welkom! Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:20

br00ky

Moderator Harde Waren
The Martian schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 19:32:

-Is de I5 4460 bij de GTX750Ti overkill? Zo ja, is de I3 4160 een goed genoeg alternatief voor gaming? Dat zou de prijs wel een mooi stukje drukken.
Wat is de resolutie van je tv, anders kan een 750ti juist "onderkill" zijn als je dit een consolekiller wil noemen...
-Ik heb gekozen voor een H97 mobo ipv een B85 zoals in de best buy guide, met name omdat dat elders op het internet wordt geadviseerd en het maar zo'n 2 tientjes scheelt. Maar wat nou precies het voordeel is is me niet helemaal duidelijk. Kom ik zonder enig nadeel weg met het goedkopere mobo?
Oftewel: kan ik nog wat van de prijs afschaven zonder noemenswaardige performance-schade? :)
Zie de zin achter je laatste streepje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Tja, als je het een beetje wil laten drukken, neem amd! Goedkoper en gelijk verbruik ongeveer. (als je de apu neemt, heb je geen videokaart meer nodig omdat de amd gpu's in de apu's sterk zijn, daar in tegenover heb je minder cpu performance).
-EDIT-
cpu: pricewatch: AMD A10-7850K Black Edition
mobo: pricewatch: ASRock FM2A88X-ITX+

Als je te weinig cpu performance hebt, kun je hem eventueel nog een lichte overklok geven. Ik zou nu al wel de koeler vervangen als ik jou was voor deze:
productreview: Silverstone Argon AR06 review door Foritain

Een mooi klein goed koelertje wat in de kast past, design is misschien anders, maar die kan die a10 wel goed cool houden.

[ Voor 63% gewijzigd door pwillemske op 02-01-2015 19:49 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Martian
br00ky schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 19:36:
[...]

Wat is de resolutie van je tv, anders kan een 750ti juist "onderkill" zijn als je dit een consolekiller wil noemen...
Sorry; het is een full-HD TV. Heb het toegevoegd.

Je hebt natuurlijk gelijk dat een betere videokaart zou kunnen, maar budgettechnisch zit dat er niet in, of je moet natuurlijk een goede tip hebben. Overigens heb ik voor de 750Ti gekozen ipv de iets snellere radeon 265 omdat hij stiller, zuiniger en koeler is. Ik speel over het algemeen games ook pas 1 a 2 jaar na release, dus ik dacht met dit kaartje wel een jaar of twee toe te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:46

Thomg

Aww yiss

De 265 is iets sneller dan de 750Ti, maar de 270 is even duur als de 750Ti...

pricewatch: Club3D Radeon R9 270 '14 Series

Dan word de 750Ti toch wel een zure appel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funzel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-01-2022
Na veel adviezen heb ik ook besloten een 2e hands GPU te kopen, kost net zoveel en je krijgt er meer voor terug! Anders de r9 270 voor 137 euro.

Leek die graag meer kennis wil op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Specs van de cpu/gpu (apu) in de XBox One en PS4;
http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_%28microarchitecture%29

Je bent minimaal een HD 7870/R9 270(X) nodig om op gelijke poot met de PS4 te staan. En dat is AMD.

Een GTX 750Ti met 640 unified shaders zal volgens mij slechter presteren. Je bent minimaal een GTX 760 nodig om betere prestaties te krijgen dan de consoles.

Qua CPU is volgens mij een quad-core 860K beter dan het cpu gedeelte van de consoles.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
funzel schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 19:49:
Na veel adviezen heb ik ook besloten een 2e hands GPU te kopen, kost net zoveel en je krijgt er meer voor terug! Anders de r9 270 voor 137 euro.
Dat kan ook, er zijn (volgens mij) 200x R9 290 te koop voor 190 euro, met een I5 of amd ding heb je een beest!
NitroX infinity schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 19:51:
Specs van de cpu/gpu (apu) in de XBox One en PS4;
http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_%28microarchitecture%29

Je bent minimaal een HD 7870/R9 270(X) nodig om op gelijke poot met de PS4 te staan. En dat is AMD.

Een GTX 750Ti met 640 unified shaders zal volgens mij slechter presteren. Je bent minimaal een GTX 760 nodig om betere prestaties te krijgen dan de consoles.

Qua CPU is volgens mij een quad-core 860K beter dan het cpu gedeelte van de consoles.
U vergelijkt een pc met een console: Foei! Die dingen kun je eigenlijk niet vergelijken omdat consoles veel beter geoptimaliseerd worden, dus vergelijken met pc hardware is nutteloos. Ookal koop je (bijvoorbeeld) dezelfde hardware, je kunt dan nog niet op net zo hoge kwaliteit spelen.

[ Voor 54% gewijzigd door pwillemske op 02-01-2015 19:53 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Besparen op je moederbord kan prima, bespaard "maar" zo'n 20 euro, maar dan heb je wel nog 60 euro te besteden aan een GPU, dus rond de €200:
pricewatch: Club3D Radeon R9 280 royalKing
Niet de zuinigste, wel zeer goede prestaties.

Een console met een PC vergelijken is moeilijk, dat is gelijk appels met peren vergelijken. Moeilijk.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
pwillemske schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 19:51:
[...]

U vergelijkt een pc met een console: Foei! Die dingen kun je eigenlijk niet vergelijken omdat consoles veel beter geoptimaliseerd worden, dus vergelijken met pc hardware is nutteloos. Ookal koop je (bijvoorbeeld) dezelfde hardware, je kunt dan nog niet op net zo hoge kwaliteit spelen.
Ik zeg dan ook dat hij *minimaal* die hardware nodig is.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Martian
Thomg schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 19:49:
De 265 is iets sneller dan de 750Ti, maar de 270 is even duur als de 750Ti...

pricewatch: Club3D Radeon R9 270 '14 Series

Dan word de 750Ti toch wel een zure appel.
Goede tip, dank je. Dit is inderdaad een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
NitroX infinity schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 19:56:
[...]

Ik zeg dan ook dat hij *minimaal* die hardware nodig is.
excuses

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Martian
pwillemske schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 19:41:
Tja, als je het een beetje wil laten drukken, neem amd! Goedkoper en gelijk verbruik ongeveer. (als je de apu neemt, heb je geen videokaart meer nodig omdat de amd gpu's in de apu's sterk zijn, daar in tegenover heb je minder cpu performance).
-EDIT-
cpu: pricewatch: AMD A10-7850K Black Edition
mobo: pricewatch: ASRock FM2A88X-ITX+

Als je te weinig cpu performance hebt, kun je hem eventueel nog een lichte overklok geven. Ik zou nu al wel de koeler vervangen als ik jou was voor deze:
productreview: Silverstone Argon AR06 review door Foritain

Een mooi klein goed koelertje wat in de kast past, design is misschien anders, maar die kan die a10 wel goed cool houden.
Budgettechnisch inderdaad een (zeer) goede tip, maar qua performance gaat dat me toch een stapje te ver terug :)
MK1998NL schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 19:53:
Een console met een PC vergelijken is moeilijk, dat is gelijk appels met peren vergelijken. Moeilijk.
Misschien heb ik met de term console-killer wat verkeerde verwachtingen gewekt, het moet gewoon een leuke game-bak zijn voor bij de TV. Of hij al dan niet betere prestaties levert dan een console interesseert me op zich niet zoveel.

Edit:
funzel schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 19:49:
Heb eens lopen zoeken in vraag/aanbod en dit lijkt inderdaad een goed idee, dank je!

[ Voor 10% gewijzigd door The Martian op 02-01-2015 21:27 ]

Pagina: 1