Stille basisPC bouwen met q1900dc-itx

Pagina: 1
Acties:

• K DM
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-02-2025
Beste Tweakers,

Wanneer mijn huidige 8 jaar oude PC het begeeft wil ik graag een zo stil mogelijke nieuwe PC bouwen die enkel zal gebruikt worden om te mailen, browsen op internet, basistaken in een Libreoffice en Calc, en wat eenvoudige fotobewerkingen op een LTS Ubuntu systeem.
De prtijs van de PC is op zich niet zo belangrijk maar ik denk met een 300 euro wel toe te komen
Ik neemgeen bestaande componenten mee naar mijn nieuwe systeem.
Hier is de pricewatch voorkeurslijst die ik als eerste stap opgesteld heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900DC-ITX€ 96,67€ 96,67
1Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart€ 38,60€ 38,60
1Crucial CT51264BF160BJ€ 34,-€ 34,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 17,50€ 17,50
1Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V)€ 11,72€ 11,72
1Crucial MX100 128GB€ 61,01€ 61,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 259,50

De grote betrachting is een zo stil mogelijke pc. Het is reeds een lange tijd geleden dat ik nog een PC in elkaar gestoken heb, daarom nog volgende extra vragen:
  • Kan ik de ventilatoren van de cooler master afgekoppeld laten met deze configuratie?
  • Welke sata kabels schaf ik best nog aan om de ssd en de optische drive aan te sluiten aan het moederbord, of zijn deze meegeleverd met de ssd en de optische drive ?
  • Werkt deze configuratie met Ubuntu?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:41

Thomg

Aww yiss

De fan kan losgekoppeld worden, een fan is en blijft altijd modulair, of ik dit aanraad is andere koek, ik zou het gewoon lekker eraan laten, zet het gewoon vast in de laagst mogelijk snelheid en voila. Een beetje airflow is altijd handig.

ASRock zet bij de specifications > Accesories altijd wat er bijgeleverd wordt.

http://www.asrock.com/mb/...C-ITX/?cat=Specifications

Meegeleverd dus.

Waarom zou het niet werken met ubuntu is een betere vraag.

Zou ook upgraden naar de 250GB versie, aanzienlijk meer opslag voor niet veel meer geld.

Deze behuizing misschien een idee?
pricewatch: Antec ISK 110 Vesa

Veel compacter, niet zo duur als het lijkt omdat er al een voeding bij zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Thomg op 02-01-2015 19:35 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
* Ja, je hoeft de ventilatoren niet aan te koppelen als je niet wil. (ik denk dat dat ook niet nodig is).
* Sata kabels maakt niet uit, je heb al een sata-3 kabel voor 3 euro
* geen idee

-EDIT-
Zoals thomg al aangeeft is het misschien wel fijn om minimaal één fan te laten blazen op de ssd of cpu koelblok. Verder zou ik een 256gb mx100 pakken, genoeg ruimte voor al je programma's, dus hoef je ook nooit te kijken of het er wel op past, en is maar pakweg 30 euro duurder.
Kijk ook even welke aansluiting je nu hebt op je dvd drive dinges, kun je misschien nog hergebruiken, scheelt weer 12 euro ;)

[ Voor 56% gewijzigd door pwillemske op 02-01-2015 19:37 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• K DM
Bedankt voor jullie snelle reactie. Ik heb nog iets vergeten vragen: de prijzen die je in de tabel van Pricewatch ziet zijn blijkbaar een soort "bodemprijzen". Je vindt ze echter zelden bij een van de vermelde webshops in de Pricewatch lijst terug. Weten jullie hoe de vork hier aan de steel zit?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:41

Thomg

Aww yiss

Ik begrijp je niet helemaal, kan je dit toelichten?

• K DM
Ja, neem als voorbeeld het moederbord. Rechtsbovenaan in Pricewatch staat een prijs vermeld van 96,67 euro. Als je echter in de lijsten eronder gaat kijken zie je die prijs nergens bij vermeld staan. De eerste en laagste prijs is die van bol.com voor 109,99 euro.

• NLF
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03 16:05

NLF

K DM schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 20:16:
Ja, neem als voorbeeld het moederbord. Rechtsbovenaan in Pricewatch staat een prijs vermeld van 96,67 euro. Als je echter in de lijsten eronder gaat kijken zie je die prijs nergens bij vermeld staan. De eerste en laagste prijs is die van bol.com voor 109,99 euro.
Verzendkosten vaak.

Ook staat er soms helemaal onderaan vaak nog een shop in Duitsland. Ben de naam zo even vergeten.

Als je een lijstje hebt kun je ook totaal prijs berekenen met bijvoorbeeld 2 winkels maximaal en leverbaar binnen 3 dagen.

Edit: in dit geval is a future het goedkoopst incl de verzendkosten. 101 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door NLF op 02-01-2015 23:30 ]

• K DM
Thomg, je opmerking over de behuizing over het hoofd gezien. Is inderdaad een mooi product, maar ik heb een optische drive nodig (mijn vrouw heeft een hele hoop dvd's (films) die ze regelmatig bekijkt).

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
K DM schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 11:22:
Thomg, je opmerking over de behuizing over het hoofd gezien. Is inderdaad een mooi product, maar ik heb een optische drive nodig (mijn vrouw heeft een hele hoop dvd's (films) die ze regelmatig bekijkt).
Wat dacht je van een mooi USB exemplaar? ;)
Pagina: 1