6950 1GB + 6970 2GB crossfire problemen

Pagina: 1
Acties:

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:49
Beste,

Ik heb een 6950 1GB overgenomen van een tweakers en de shaders unlockt naar een 6970 1GB unlockt.
Deze heb ik nu in crossfire gezet met mijn eigen HD6970 maar dit geeft vanaf het begin aan problemen.
Tevens heb ik 8gb extra geheugen gekocht met dezelfde specs maar van een ander merk.
Sinds ik dit geheugen aan mijn computer heb toegevoegd heb ik spontaan 2 BSOD's gekregen. Maar hierna al een week niet meer. Ik meende code 0003b en 0007e.

Nu krijg ik dus met deze grafische kaart ook code 0007e en error: atikmdag.sys bijna direct als de pc op start en op bureaublad is (ati AMD drivers dus).
Ik heb beide kaarten los geprobeerd en zo deden ze het ook in benchmark(alleen uit de 6950 kreeg ik geen data!).
Vervolgens besloten om al het geheugen er uit te halen op een stick na en de drivers te deinstalleren, beide kaarten aan te sluiten en drivers opnieuw te installeren. Nu werkt alles. Maar nu net voegde ik een tweede stick van mijn oude geheugen toe en ik kreeg meteen in de desktop een BSOD met code 0007e. Terwijl de gehele pc eerst gewoon stabiel was. met 2x4gb en de 6970.

Nu lees ik dat code 0007e naar RAM verwijst vaak, maar vreemd dat ik daar straks een atikmdag kreeg.
Nu niet meer. en alleen 0007e.
Kan het ook het geheugen zijn van de grafische kaart?

Ik moet het nog proberen met mijn nieuw geheugen beide sticks, als het dan wel werkt moet mijn oude geheugen wel 'kapot' zijn. Maar dat zou ik absoluut onlogisch vinden :? !
Ik heb ook geprobeerd het geheugen in mijn BIOS te veranderen(xmp profile laden of vast zetten op 1600). Ik kan nog proberen op 1333 zetten bijvoorbeeld?
In mijn BIOS blijft de pc wel stabiel.
Met 4gb heb ik in 3dmark 2011 een score gekregen van 8950 punten. Dat is vrij netjes in lijn. Ik kan de 6950 helaas niet aanpassen qua voltage dus er zal vast heel weinig rek zitten in de clockspeeds.

Samengevat mijn hardware:
i5 3570k
asrock extreme 4
xfx pro 650 watt
2x4gb corsair vengeance en 2x4gb crucial ballistix
samsung 840 series 128gb
club3d HD6970 2gb
sapphire HD6950 1gb

Opties:
8gb crucial ballistix proberen
16gb proberen en BIOS settings proberen te veranderen?
logdump uploaden?

Ik vermoed zelf gewoon dat het drivers zijn want als de pc op het bureaublad komt dan crasht hij pas (na enkele seconden).

Alvast bedankt!

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Als je geheugen niet stabiel loopt dan geven AMD drivers nog wel eens foutmeldingen. Dit kan door een te laag voltage zijn op je geheugen of omdat het gewoon niet stabiel is icm je moederbord?

Probeer eens een nacht memtest x86+ te draaien en kijk dan of je geen errors hebt. Verschillende combinaties van geheugen werken ook niet altijd lekker, nu komt dit tegenwoordig nauwelijks meer voor.

Wat mogelijk is is dat als je meer geheugen in je systeem hebt icm crossfire dat de voeding het niet trekt. Hoewel, ik dacht dat deze voeding wel redelijk was :P.

Heb je tussen het instaleren van de drivers door de drivers wel goed verwijdert? Sommige releases van de drivers hebben dit nodig (staat ook bij de release notes).

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:49
Heb de oude drivers met de ati software verwijderd en daarna het register opgeschoond. Maar daarna wel weer precies dezelfde drivers geinstalleerd. Maar goed.
De 3d mark 2011 draait gewoon goed met beide kaarten. De voeding moet dat wel goed kunnen trekken. Helemaal als ze niet 100% belast worden...
Ja memtest was ik van plan ja.
Ik kan de spanning iets verhogen of de clocks verlagen op mijn geheugen maar dat moet absoluut niet nodig zijn lijkt mij.
Onstabiel met moederbord lijkt mij ook raar.

Het gebeurt echt pas als ik meer dan 1 stick geheugen in mijn computer stop. Ik moet het nog proberen met de crucials kijken wat die doen.
Nu start hij zelfs niet meer op met 1 stick ongeacht welke van de 4 en ongeacht in welke van de 4 slots.
Maar één enkele kaart, ongeacht welke draait wel met alle 4 de dimms tegelijk.
Beide draaien ze ook furmark voor een kwartier met prime 95.
beide kaarten zeggen dat ze niet warmer worden dan 60 en respec. 75.
Alhoewel ik bij de warmere heb geconstateerd dat een ventilator een versleten lager heeft en dus aan de kant van het ram minder lcht ventileerd.

[ Voor 26% gewijzigd door alaintje op 02-01-2015 20:44 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.