Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superstephan1
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-05-2024
Wat ga je met je laptop doen?
Als student ben ik op zoek naar een dunne lichte en snelle laptop/ultrabook. ik heb nu een hp uit 2011 met opzich nog degelijke specs. i7 uit de 2e generatie 8gb geheugen en 1080p scherm. nu is het probleem dat hij fan problemen krijgt en de kosten van het vervangen niet meer opwegen tegen het gewicht van dat ding dat ik elke dag mee neem. daarom vind ik het dus tijd voor een nieuwe. ik doe een opleiding als netwerkbeheerder. ik doe veel met vmware dus ik heb wel wat power nodig. Daarnaast ben ik veel bezig met foto en video, dus een goed scherm is een must. video editen doe ik op mn desktop dus op mn laptop gebruik ik voor de rest van de adobe suite. looks zijn voor mij ook redelijk belangrijk. (ik ben niet echt fan van het lenovo thinkpad design.) als ik zo veel geld aan een laptop uitgeef wil ik ook dat het er zo uit ziet.

Wat is je budget?
Ik heb een begroting gemaakt van ongeveer 1400 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
als student sleep ik hem overal mee naar toe. batterij en gewicht zijn dus erg belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
ik zit te denken aan een macbook pro retina 13" 2014 256gb. het design blijft waanzinnig. en ik vind veel werkruimte erg prettig. (heb een 4k desktop scherm) deze kan ik via school krijgen voor 1407 euro en als de mediamarkt btw actie komt eind januari voor 1176.

andere keuze is de dell xps 13 256gb met i7. deze kan ik via een dell vip code krijgen voor 1259 euro. design vind ik ook prachtig en hij komt goed uit reviews.

laat maar weten wat jullie denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 16:47
de een is osx en de andere laptop windows. bewuste keuze om osx te gaan gebruiken of?
wat heb je nodig voor je studie? speciale pakketten nodig of standaard office, webbrowsen etc?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superstephan1
koentjuh1987 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 18:10:
de een is osx en de andere laptop windows. bewuste keuze om osx te gaan gebruiken of?
wat heb je nodig voor je studie? speciale pakketten nodig of standaard office, webbrowsen etc?
voor school ben ik van plan te gaan waarschijnlijk te gaan bootcampen als het die optie word. ik werk op school met cisco packet tracer en vmware workstation. er zullen waarschijnlijk nog wat programma's bijkomen maar daar is nog geen duidelijkheid over. dus houden het voor nu op die 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
Dus je wil dan die Mac puur voor het design? Niet voor OSX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Laatst online: 09-05 16:47
Heedless schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 18:15:
Dus je wil dan die Mac puur voor het design? Niet voor OSX?
komt het wel op neer als ik zo zijn reactie lees.

bootcamp op mac. kan maar zou ik persoonlijk zonde vinden. Dan kun je beter voor een windows bakkie gaan en die zo ver als mogelijk uitbreiden met geheugen voor je vm's.

macbooks van tegenwoordig zijn niet meer zo gemakkelijk te upgraden. of je moet nu al een keuze maken van je geheugen etc..

[ Voor 51% gewijzigd door koentjuh1987 op 02-01-2015 18:16 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 17:26
ik zou gewoon voor een Windows machine gaan, vele klasgenoten kwamen bij mij altijd binnen met een MAC book en door het jaar heen werden dat allemaal Windows machines omdat lang niet alle programma's die voor school nodig waren werkten.

Er zijn genoeg Windows laptops die ook een super strak ontwerp hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:33
Ben je een MBO Netwerkbeheerder student niveau 4? Ik ben momenteel ook bezig met mijn niv 4 maar dan de richting systeem beheer.

VMWare workstation kan je makkelijk vervangen door fusion en daar zou je daar weer een VM in kunnen draaien met windows 7,8,10 of een linux distro.

Ik red me prima met mijn macbook pro retina en kan alle opdrachten gewoon maken, het enige wat je tegen gaat staan is je thunderbolt UTP verloopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
een i7 gaat het marginaal beter doen dan een i5 in virt. Virt performance draait voornamelijk rond RAM (in eerste instantie) en vervolgens I/O subsystem performance en daarna pas om CPU power, je meeste machines staan toch te idlen. Hoeveel VMs/OS draai je dan on an average day?

I mean, als netwerkboer heb je toch niet meer nodig dan een ping-bakje dus een debian met 128mb ram is genoeg om te testen en zo kan je er een 16tal draaien simultaan; als dat niet genoeg is weet ik het ook niet.

[ Voor 27% gewijzigd door analog_ op 02-01-2015 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superstephan1
Mac voor design en osx. Vind osx prima werken ( heb een hackintosh windows dualboot op mn desktop) werk dus al met alletwee. Utp verloopje heb ik op de dell ook nodig dus dat is geen probleem. Een groot voordeel van de macbook vind ik ook nog de sd kaart poort. Dit gebruik ik veel met fotografie. Op de dell is natuurlijk een usb vervanger prima maar toch is geintegreerd altijd mooier. Heeft iemand een dell xps 13 en hoe bevalt het touchpad daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superstephan1
Dat is zeker waar. Ik draai trouwens ook nog cygwin voor mn linux lessen. Dat is windows only volgens mij dus dat word of een bootcamp of een vm met windows. Ik draai gemiddeld trouwens ongeveer 4 of 5 vm's. Waaronder windows server 2012 maar dat word heel licht gebruikt. En ik doe idd een niveau 4 netwerkbeheerder opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bijvoorbeeld een i5 met 16GB gaat je meer opleveren dan een i7 met 8GB in dat geval. Je hebt uiteraard een SSD nodig dus reken ongeveer uit hoeveel storage je aan virt kwijt bent los van je andere activiteiten. Extern over USB is geen oplossing.

Kort: een i7 voegt bovenop een i5 voornamelijk hyperthreading (useless) en wat extra cache toe, tenzij je dus effectief CPU te kort komt is er geen reden om naar een i7 te grijpen en kan je dat geld beter laten vloeien in andere componenten die je eerder bottlenecken.

Laten we het zo stellen, technisch is er voor je geen reden om een nieuwe machine te halen. Het prestatie verschil is geen 1400e waard lijkt me (zeker als student zijnde kan je er een hoop bier mee kopen).

[ Voor 23% gewijzigd door analog_ op 02-01-2015 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superstephan1
hoop bier is het zeker. maar deze laptop begint echt behoorlijk zware gebreken te krijgen. ik heb namelijk een cm bij een cm van dode pixels en mn cpu fan begint het te begeven. dus ik vind hem het geld niet waard om hem nog te laten maken of te upgraden. maar bedankt voor je mening dat idd een i5 of een i7 vrij weinig verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unimproved
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
i5 vs i7 -m, -u, -y, etc maakt niet zo veel uit, maar de -qm (als je hem in een 13" kan vinden) is veel sneller.
Pagina: 1