PC nieuw leven in blazen

Pagina: 1
Acties:

• Shineless
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-12-2022
Beste mede-tweakers,

In mijn afwezigheid is de werk PC van mijn moeder al enige tijd overleden. Toen der tijd niet meer naar omgekeken, en dus maar een nieuwe laptop gekocht.
Allemaal geen probleem, maar nu wil die de oude PC van mijn moeder weer nieuw leven inblazen door er een media server van te maken (door middel van PLEX).
Belangrijkste vraag hierbij: is het het waard om deze PC te redden, kan ik PLEX hier gemakkelijk op draaien?

De PC zelf is een HP Pavilion Elite m9751nl:
  1. Intel Core i7 920
  2. 16 GB werkgeheugen (i.p.v. 6, zoals op de gelinkte pagina staat)
  3. 1 TB harde schijf (geen idee welke)
  4. ASUS GT610 (heb ik er zelf bijgezet, aangezien de standaard GPU erg veel geluid produceerde)
  5. Voeding weet ik niet helemaal zeker, volgens mij is het deze. Het is in ieder geval een AcBel, Model API5PC57, Total 460W@50°C, Total 350W@60°C.
Wat is er gebeurt?
Nadat ik de video kaart had vervangen, had de PC al moeite met opstarten; hij wilde niet altijd gelijk opstarten. Meestal zat mijn moeder voor het opstarten "wat te rommelen" binnen in de kast en na een tijdje kon ze de PC dan wel weer opstarten. Dat hield de PC echter niet zo lang uit; na een aantal maanden zo gewerkt te hebben (mijn moeder haar PC nooit af, maar laat hem over het algemeen aan staan), startte hij echt niet meer op. Zelf ben ik bang dat de combinatie met de voeding niet helemaal goed ging.
Helaas heb ik alleen niet de mogelijkheid om te testen of de rest van de PC nog werkt, aangezien ik geen andere PSU tot mijn beschikking heb. Daarom was ik van plan een nieuwe PSU te kopen en dan maar hopen dat de rest van de hardware niet is beschadigd.

Dat brengt mij op het volgende lijstje:

Ik zoek een?
Nieuwe PSU

Wat is je budget?
Geen echt budget, maar moet in ieder geval niet meer kosten dan wat de PC nog waard is: ± € 50 - € 100.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoordeuren, maar ik lees overal op het forum dat SeaSonic goede voedingen maakt. Modulair is handig/leuk, maar is niet per sé nodig.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie hierboven.

Wat heb je zelf al gevonden
Door te zoeken in de Pricewatch op SeaSonic, 80 Plus certified en onder de 400W kom ik de volgende twee PSU's tegen met goede reviews:Dus vragen:
  • Is het het waard om deze PC te redden?
  • Is het aannemelijk dat ik een nieuwe PSU nodig heb?
  • Welke van de twee PSU die ik heb uitgekozen is het beste voor mijn gebruik/is er een betere PSU voor mijn gebruik?

During the day I'm tired, because I'm a super hero at night.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Zeker de moeite waard om te redden.
Als media player gaat ie het leuk doen.
Kan je niet een psu lenen van iemand om ff te testen?

pricewatch: Seasonic S12II 350W 80+ Bronze

deze is al ruim voldoende voor je setup

zelf zou ik het al hier mee durfen
pricewatch: Corsair VS350 80Plus

[ Voor 59% gewijzigd door Elmo_b op 02-01-2015 17:42 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Die pc is het zeker waard om te redden, alleen al om het RAM [16GB kost je in de winkel 120-130 euro] en de i7 920 komt nogsteeds prima mee.

Met slechts die hardware zal denk ik een 300w voeding al voldoende moeten zijn, tenzij je later nog een echte videokaart erin wilt schoenlepelen voor gaming.

Die gelinkte seasonic is eentje met prima kwaliteit, die Corsair flink wat minder.

People as things, that’s where it starts.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:13
Pc us nog wel meer als 50/100 euro hoor. Rn als hij als server gaat draaien neem ik aan dat hij 24/7 gaat draaien. Zou ik er een pico psu in doen. Lekker efficient als hij idle loopt. En misschien 2 cores aanzetten om stroom te besparen. Mocht hij alsnog te veel vragen kan je er altijd nog bij doen.

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:56

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Na wat rommelen IN de kast zeg je? Dan hoop ik dat je hardware niet aangetast is door ESD...

Test daarom ook je geheugen eens met memtest86, eventueel per reepje of alles tegelijk, liefst in een andere computer die 100% werkt.

Een PSU om de rest van het systeem te testen zou je natuurlijk kunnen lenen ergens, tijdelijk van een andere pc of van iemand die er 1 heeft liggen. Dan kun je daarna beslissen of het de investering nog waard is.

@loki504: een picopsu gaat dit systeem waarschijnlijk niet trekken, die gpu is niet de zuinigste (75W) en de cpu (130W!) ook niet. Er zat niet voor niets een 300+ Watter in, en een pico gaat maar tot 150/160 peak, niet continu! En ze zijn ook duurder dan een goede ATX-PSU, omdat je dan ook een fatsoenlijke 150W 12V adapter nodig hebt.

• Shineless
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-12-2022
Bedankt allen voor de hulpvolle reacties!
Elmo_b schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 17:39:
Zeker de moeite waard om te redden.
Als media player gaat ie het leuk doen.
Kan je niet een psu lenen van iemand om ff te testen?

pricewatch: Seasonic S12II 350W 80+ Bronze

deze is al ruim voldoende voor je setup

zelf zou ik het al hier mee durfen
pricewatch: Corsair VS350 80Plus
Bedankt voor de tip, ik ga zeker naar naar die SeaSonic nog even kijken!
VasZaitsev schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 17:53:
Die pc is het zeker waard om te redden, alleen al om het RAM \[16GB kost je in de winkel 120-130 euro] en de i7 920 komt nogsteeds prima mee.

Met slechts die hardware zal denk ik een 300w voeding al voldoende moeten zijn, tenzij je later nog een echte videokaart erin wilt schoenlepelen voor gaming.

Die gelinkte seasonic is eentje met prima kwaliteit, die Corsair flink wat minder.
Gaming gaat het zeker niet worden, dus daar hoeft geen rekening meer te worden gehouden.
loki504 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 19:18:
Pc us nog wel meer als 50/100 euro hoor. Rn als hij als server gaat draaien neem ik aan dat hij 24/7 gaat draaien. Zou ik er een pico psu in doen. Lekker efficient als hij idle loopt. En misschien 2 cores aanzetten om stroom te besparen. Mocht hij alsnog te veel vragen kan je er altijd nog bij doen.
Dingen als onderklokken en ondervolten zou ik inderdaad wel willen proberen om de server zuiniger te maken. Weet niet helemaal zeker of hij 24/7 aan blijft staan, maar de server zal zeker wel vaak aan blijven staan. Nog goede tips/sites waar ik kan kijken voor onderklokken en ondervolten?
W1LL3M schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 19:43:
Na wat rommelen IN de kast zeg je? Dan hoop ik dat je hardware niet aangetast is door ESD...

Test daarom ook je geheugen eens met memtest86, eventueel per reepje of alles tegelijk, liefst in een andere computer die 100% werkt.

Een PSU om de rest van het systeem te testen zou je natuurlijk kunnen lenen ergens, tijdelijk van een andere pc of van iemand die er 1 heeft liggen. Dan kun je daarna beslissen of het de investering nog waard is.

@loki504: een picopsu gaat dit systeem waarschijnlijk niet trekken, die gpu is niet de zuinigste (75W) en de cpu (130W!) ook niet. Er zat niet voor niets een 300+ Watter in, en een pico gaat maar tot 150/160 peak, niet continu! En ze zijn ook duurder dan een goede ATX-PSU, omdat je dan ook een fatsoenlijke 150W 12V adapter nodig hebt.
Ja, rommelen IN de kast helaas.. Wellicht dat ik in een andere PC nog even kan kijken of dingen als memory en videokaart nog werken, maar ik ken niemand in de buurt die nog een PSU over heeft.
Wellicht dat ik bij deze een oproep kan doen voor iedereen in de buurt van Gouda.
Al hoewel een picoPSU wel aantrekkelijk klinkt, kan ik mij inderdaad voorstellen dat deze niet genoeg stroom levert om mijn opstelling.

Tot nog toe ziet het er naar uit dat ik voor de SeaSonic van eerder ga (pricewatch: Seasonic S12II 350W 80+ Bronze).

During the day I'm tired, because I'm a super hero at night.

Pagina: 1