Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe game laptop Alienware 17M vs Asus ROG G751

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga de laptop voornamelijk als game laptop gebruiken. Denk aan games als Skyrim, GTA, Starcraft 2, WoW, Dark Souls.

Wat is je budget?
Maximaal rond de €2500,=

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Voor mij is het een desktop replacement en ik zal deze dan ook niet al te veel ergens mee naar toe nemen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb zelf mijn oog laten vallen op de Asus ROG G751-T7037H (https://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-357136) of de Alienware 17M (http://www.dell.com/nl/p/...errides=n00aw729:8~2561NV - de rechter configuratie)

Specs Asus:
- Intel Core i7 4860HQ Quad-Core 2,4Ghz (turbo 3,6 GHz)
- 16 GB RAM DDR3 1600
- NVIDIA GeForce GTX 980M 3 GB GDDR5
- 512 SSD + 1TB HDD

Ik zit deze post op een Asus ROG G73JW te maken en die heeft altijd prima gefunctioneerd. Destijds zat ik ook al te twijfelen of ik misschien niet toch een Alienware zou kopen, maar deze was destijds met dezelfde specs €1000,= duurder. Het was toen een makkelijke keuze.

Ook nu zit ik te twijfelen om voor een paar honderd Euro meer een Alienware 17M aan te schaffen.

Specs Alienware:
- Intel® Core™ i7-4910MQ processor (Quad Core, 8MB Cache, Overclocked up to 4.1GHz)
- 16 GB RAM DDR3 1600
- NVIDIA® GeForce® GTX 880M met 8 GB GDDR5
- 256 GB SSD + 1TB HDD

Mijn vragen/twijfels:
Zoals je hierboven kunt zien liggen de specs niet vreselijk uit elkaar, maar waar de Alienware een snellere processor heeft, heeft de Asus de GTX 980M versus de GTX 880M in de Alienware laptop. Ook de HDD is langzamer in de Alienware laptop en de SSD kleiner.

Waarom twijfel ik dan zou je zeggen? Het lijkt mij dat de Asus specs, mede door de videokaart, beter zijn, maar daarmee ben je er nog niet. Je hebt te maken met bloatware, build quality, service, etc. Ik heb geen enkele ervaring met Alienware en vandaar dat ik hier terecht kom. De een zegt Alienware is beter vanwege de build quality, de service, de mogelijkheid om je hardware te upgraden en de afwezigheid van bloatware. De ander vindt Asus weer beter, vanwege een betere koeling en de lagere prijs bijvoorbeeld, maar ook omdat de build quality en service van Asus juist weer beter zijn.

Online kon ik nog geen comparison tussen deze twee laptops vinden en waar ik dus benieuwd naar ben is het volgende:
- Welke laptop is de betere aankoop hier? Klopt het dat Alienware betere build quality heeft, is de koeling inderdaad beter bij Asus, is het handiger om voor de lagere specs van de Alienware te gaan omdat deze toch upgradebaar zijn. Ik zelf neig op dit moment licht naar de betere videokaart die in de Asus zit, maar ja als ik die in de Alienware later kan vervangen is dat ineens niet zo belangrijk meer. Het feit dat de Alienware makkelijk te upgraden is, maakt dat dat juist weer een pluspunt voor mij is om voor de Alienware te gaan.

Wie heeft er ervaringen met beide laptops en kan hier iets meer over zeggen? En ja ik weet het, gamelaptops zijn veel duurder dan een desktop PC, Alienware is ook eigenlijk te duur, maar door ruimtegebrek wil ik juist weer naar een game laptop (na de G73 heb ik weer een dikke PC gekocht) en de iets duurdere prijs van de Alienware vind ik niet direct een probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Na nog weer een lading informatie opgezocht te hebben ga ik denk ik toch voor de Asus G751. De performance is gewoon beter dan de huidige Alienware configuratie volgens alle info die ik gevonden heb online. Het enige irritante van de Asus laptop is dat je zo ontzettend moeilijk bij de fans kan komen.

Het is jammer dat Alienware (in Nederland) nog niet de GTX980M gebruikt in zijn laptops. Al vraag ik me meteen af hoeveel duurder die laptops dan zouden worden.

Verwijderd

Ik denk dat je beter uit bent met de Asus ROG G751, de videokaart is zuiniger en geeft minder hitte af.
Bij de Alienware is dit minder het geval en word hij sneller heet, waardoor hij meer geluid zal maken en erop gebouwd is.
De ROG is daarom ook dunner...

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Jup, zeker voor de ROG gaan, behalve de cpu, (die niet zo veel eignelijk uitmaakt, want het is het verschil in de pci-e lanes (denk ik toch)) Is hij in zo goed als alle opzichten beter.. 8G aan vram is helemaal niet nodig, 3G is zeker al meer dan goed genoeg hoor.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-11 17:36
Toch een vraag uit nieuwsgierigheid. De games die je noemt zijn nou niet bepaald echt demanding. Waarom niet een slagje kleiner met een 860m/870m of 970m?

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Met een 860/870m haal je er sowieso niet alles uit. Die 980 kan op full HD vrijwel alle games die nu uit zijn op maximale settings draaien. Toch fijn, zou zelf denk ik nooit zo'n ding kopen, maar goed, als je het geld er voor hebt... Die Asus is wel echt een hele mooie laptop.

• WouterL
met de 970m en de 870m haal je de huidige games ook echt wel op die resolutie. Ik denk dat het de investering niet waard is om voor de 980 te gaan. (prijs/kwaliteit). Tegen de tijd dat je laptop toch al aan vervanging toe is kun je er nog een aardig spelletje mee spelen. Zeker de spellen die genoemd worden kun je prima spelen maxed out met de 860m. Maar als je toch persé iets meer future proof in huis wilt halen heb je aan de 970/870 een hele goede koop en het scheelt je bakken met geld. Het prijs verschil is echt aanzienlijk tussen de twee kaarten (980m vs 970m.) Je hebt dan inderdaad de snellere kaart maar of dat jouw gebruik rechtvaardigd? Als je toch een hoop geld hebt uit te geven zou ik er een super flinke SSD in zetten :P

PS: Tenzij je natuurlijk van plan bent meerdere schermen aan te sluiten of op een hogere resolutie te gamen (4K)

Wat dacht je bijvoorbeeld van dit model?

http://www.centralpoint.n...tm_campaign=tweakersclick

1737 inclusief BTW, en prima geschikt om alles uit games te halen op FULL HD. Je moet dan zelf bepalen of de 980m voor jou meerwaarde heeft natuurlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door WouterL op 04-01-2015 03:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor alle reacties. Wat de GTX980 betreft, wil ik gewoon niet het gevoel hebben dat ik al weer achter loop op het moment dat ik de laptop koop. Uiteraard loop je met een laptop ten opzichte van een desktop altijd achter de feiten aan (ik heb nu nog een desktop met een GTX580/i7 950 3,066 die het nog steeds prima doet). Echter vanwege de ruimte en dergelijke ga ik toch weer terug naar een laptop.

Ik zie dat de MSI wel met twee SSD's in RAID0 komt en dat ook de GTX970M eigenlijk ook de games van nu behoorlijk goed draait (FC4, AC:U, DA:I). Ik had alleen de indruk hun build quality (hoewel sterk verbeterd) niet echt gelijk is aan de meer bulky ROG en Alienware laptops. Cooling is minder en geen IPS scherm zoals in de Asus.

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Morgen is de persconferentie van o.a. MSI en ASUS tijdens de CES 2015; ik zou even nog even wachten! Ik ben zelf ook opzoek naar een laptop in deze prijsrange. Doorgaans zijn de laptops al snel leverbaar na aankondiging.

Ik zou graag een IPS scherm hebben met een hogere resolutie (4k is wat overdreven), maar 1440p bijvoorbeeld. Daarnaast verwacht ik dat ook MSI, ASUS en Alienware (naar GTX 9xx serie) een upgrade zullen doen naar de nieuwe Intel Broadwell architecture. Nadat Intel deze geintroduceerd heeft tijdens de CES - de verwachtiging is dat er 17 nieuwe CPU's worden geintroduceerd. Acer heeft in haar persconferentie, deze upgrade al aangekondigd (en deze laptops zijn nog voor het einde van de maand leverbaar) - maar dit zit op Core M cpu's.

Andere kant van het verhaal is het 'dumpen' van de oude voorraden met aanzienlijke kortingen op de bestaande modellen.... het blijft een lastige keuze. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Vidra op 04-01-2015 12:52 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• WouterL
De 9 serie heeft niet meer de koeling problemen die de 8 series hadden.Bovendien wil je voor gaming eigenlijk juist een tn paneel en geen ips vanwege de input lag :p althans dat is de overweging die de meeste game fabrikanten maken.

• Vidra

Vidra

Vragen?

Wouter lucassen schreef op zondag 04 januari 2015 @ 13:00:
De 9 serie heeft niet meer de koeling problemen die de 8 series hadden.Bovendien wil je voor gaming eigenlijk juist een tn paneel en geen ips vanwege de input lag :p althans dat is de overweging die de meeste game fabrikanten maken.
IPS schermen op een laptop hebben minder last van de zogenoemde input lag welke je wel hebt bij externe monitoren. TN is gewoon simpelweg gewoon 'junk' en zou niet meer toegepast moeten worden in dit soort dure laptops. Daarnaast gebruiken zowel Asus en Alienware gewoon IPS panels in hun duurdere modellen.

The IPS panels on notebooks don't have as much input lag as an external panel. In fact, they're the best option, if available as some of the laptop TN panels are utter junk.

TN response time = 2ms / IPS = 5ms ... wat krijg je daarvoor terug bij IPS: heldere kleuren, betere viewing angles, etc. :9

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• WouterL
Ik vind ips ook mooier hoor kan me niet voorstellen dat je er ook last van zou hebben :p. De duurdere tn panelen zien er overigens niet slecht uit en zijn kwalitatief ook geen slechte schermen als zo ook die van mijn apache pro. Zeker MSI tn-panelen zijn echt van prima kwaliteit.

[ Voor 10% gewijzigd door WouterL op 04-01-2015 13:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is er nog iemand die ervaring heeft met de service van Asus en/of Dell? Mijn vader heeft altijd Dell PC's en de laatste jaren ook twee Dell laptops gehad en hij heeft er nooit problemen mee gehad. Ik zelf heb met mijn Asus laptop en Asus components (Rampage III Black Edition moederbord bijv.) in mijn desktop ook nooit problemen gehad. Dus ik kan er zelf niets zinnigs over zeggen. De in-home support van Dell is natuurlijk wel prettig. Op Internet zijn het toch vaak de fanboy reacties. Dell is waardeloos neem Asus of MSI of wat dan ook. Of Asus is waardeloos, neem Dell of Origin, etc.

• Vidra

Vidra

Vragen?

Alienware heeft standaard "pickup & return", welke uitgebreid kan worden naar 3, 4 en zelfs 5 jaar en daarnaast heb je ook de keuze om te kiezen voor Next Business Day.

Asus heeft carry-in garantie waarbij je de laptop zelf moet retourneren aan de Asus repair center in Nederland. De garantie van Asus kan worden uitgebreid van 2 tot 3 jaar, via de e-shop van Asus (EUR 89).

MSI heeft 'pickup & return" garantie, welke ook is uit te breiden van 2 naar 3 jaar (EUR 49).

Daarnaast bieden diverse leveranciers (e.g. Alternate) eigen verzekeringen om de garantiedekking te verbeteren.

• derpadin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:23
Ik heb zelf de Asus G751 en wat een beest is het. Echt geen moment spijt gehad van mijn aankoop. Ik speel spellen zoals WoW en werk virtueel met VMware. De SSD van 512GB haalt 1100 MB/s read en 900 MB/s writte. Op de laptop zit bijna geen bloatware.

• Vidra

Vidra

Vragen?

derpadin schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:01:
Ik heb zelf de Asus G751 en wat een beest is het. Echt geen moment spijt gehad van mijn aankoop. Ik speel spellen zoals WoW en werk virtueel met VMware. De SSD van 512GB haalt 1100 MB/s read en 900 MB/s writte. Op de laptop zit bijna geen bloatware.
Gebruik je veel het scherm van de laptop of een extern scherm?

• derpadin
Foutje bij het quoten 8)7

[ Voor 92% gewijzigd door derpadin op 05-01-2015 16:11 ]

• derpadin
Vidra schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:05:
[...]

Gebruik je veel het scherm van de laptop of een extern scherm?
Ik gebruik de scherm van de laptop en gebruik 2 schermen op mijn slaapkamer. Ik heb eigenlijk niks te klagen over de beeldscherm van de laptop, wel heb ik hier nog geen blue-ray films op gekeken. Over de koeling gesproken, de GTX 980M wordt NOOIT warmer dan 70 graden bij mij, wel zit de CPU rond de 70-80 graden wat opzich ook netjes is.

Verwijderd

Topicstarter
Asus heeft het qua specs echt goed voor elkaar als ik zo rond kijk. Alienware (in Nederland) loopt echt nog achter met de videokaart en de 5400rpm discs. Bizar ook dat de 18" hier niet te verkrijgen is. Ik heb echt elke review, beschrijving en vergelijking bekeken. Niet alleen van de laptops op zich, maar ook de videokaart (880M vs 980M), CPU, etc. Ik hoef nog niet meteen te beslissen, maar de Asus G751, ook mede ook door alle antwoorden hierboven, is kandidaat nr. 1 voor mij.

Minpunt blijft alleen nog steeds, dat het moeilijk is om bij de fans te komen. Om die even schoon te maken moet de laptop bijna helemaal uit elkaar.

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
DIe fans schoonmaken is nu niet echt zo belangrijk, ik doe het 1 keer per jaar in mijn pc, en niet dat ze ervan doodgaan als je het niet doet.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:05:
Is er nog iemand die ervaring heeft met de service van Asus en/of Dell? Mijn vader heeft altijd Dell PC's en de laatste jaren ook twee Dell laptops gehad en hij heeft er nooit problemen mee gehad. Ik zelf heb met mijn Asus laptop en Asus components (Rampage III Black Edition moederbord bijv.) in mijn desktop ook nooit problemen gehad. Dus ik kan er zelf niets zinnigs over zeggen. De in-home support van Dell is natuurlijk wel prettig. Op Internet zijn het toch vaak de fanboy reacties. Dell is waardeloos neem Asus of MSI of wat dan ook. Of Asus is waardeloos, neem Dell of Origin, etc.
Heb zelf ooit een Alienware laptop gehad en hun support wat erg belabberd. Scharnier was kapot gegaan (fabrieksfout), dus service gebeld, die vragen plaatjes te mailen, het liep allemaal ontzettend stroef omdat het gewoon extreem lang duurde voordat ze er uberhaupt naar keken. Uiteindelijk wel gelukt (na als ik het me goed herinner meer dan een maand), kwamen hem bij mij thuis repareren, wat ze wel goed deden overigens.
Pagina: 1