Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding al 2 keer kapot.

Pagina: 1
Acties:

• magusviper
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-04 20:34
Hallo,

Ik heb een paar maanden terug een pc gebouwd voor iemand. Dit zijn de specs van die pc:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 160,90€ 160,90
1Asus P8H77-V LE€ 80,50€ 80,50
1MSI Radeon R9 270 2GB GAMING€ 155,95€ 155,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Aerocool X-Warrior Devil Red Edition€ 47,48€ 47,48
1Asus USB-N53€ 24,50€ 24,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1XFX TS Series 650W PSU 80+ Bronze€ 76,48€ 76,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 663,71

Mijn vriend speelde er spellen op zoals battlefield 4 en call of duty. Dit ging goed voor 2 weken, toen probeerde hij de pc op te starten en toen hoorde hij een plof. De pc kon niet meer opgestart worden. Die vriend heeft dus die pc naar mij gebracht en ik heb een andere voeding erin gestopt, een cooler master gx 650w. Toen werkte hij weer, dus de xfx voeding was duidelijk kapot. We hebben een rma aangevraagd, en de voeding teruggestuurd. Intussen mocht die vriend dus mijn gx 650 watt lenen, dit werkte allemaal goed. Na 2 maanden was de xfx voeding weer terug aangekomen. Die hebben we dus weer in zijn pc gestopt, en heb ik mijn gx 650w terug gekregen. 2 weken later, vandaag dus, gebeurde weer hetzelfde met zijn voeding.

Nou, normaal zou ik zeggen dat het ergens bij hun in huis is, maar is het niet vreemd dat mijn gx 650w het goed deed voor 2 maanden lang, en die xfx voeding elke keer na 2 weken het begaf? Een beetje vreemd.

Mijn vraag is wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn, en wat ik hier aan kan doen. Is het ook veilig om mijn gx 650w weer uit te lenen?

Groetjes,
Magusviper.

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
slechte kwaliteits voeding, bronze betekent niet dat hij goed gaat werken. En natuurlijk met een goed vleugje aan pech.

• magusviper
Hoezo, die xfx voeding is toch niet slecht van kwaliteit? Heb ik nog nergens van gehoord.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
weet je zeker dat de voeding poef heeft gezegd? Niet ergens een ander onderdeel in het systeem dat kortsluiting maakt?
Hoe is de computer aangesloten daar? Op een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging?

Computer says no

• magusviper
De voeding heeft poef gezegd ja.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor zover ik kan zien is deze XFX een relabeled Seasonic uit een best goede serie, dus ik zou deze voeding niet gelijk als slecht afschrijven.

Je kunt natuurlijk met dit exemplaar de pech hebben dat ie gewoon slecht is.
Is de PSU vervangen, of is ie gerepareerd?

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:08

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou zeggen, controleer zeker of er nergens kortsluiting wordt gemaakt. Afstandsbusjes, loshangende molexen en dergelijke.
Het kan natuurlijk stom toeval zijn, maar tegelijkertijd zou ik er niet van schrikken dat er gewoon ergens kortsluiting gemaakt wordt.

Android developer & dürüm-liefhebber

• magusviper
Bedankt voor al het advies. Ik weet niet of ze hem hebben gerepareerd of een nieuwe gestuurd. Hebben ze niet gezegd.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk ook buiten de PC. Een voeding is gemaakt om een bij benadering constante AC spanning naar een stel constante DC spanningen te converteren. Als de AC-spanning verre van constant is, wordt de voeding veel zwaarder belast om dezelfde DC spanningen te leveren en gaan componenten minder lang mee. Ook kunnen aardingsproblemen voor problemen zorgen.

Een enkele dode voeding is ws maandagmorgenexemplaar. Twee kwaliteitsvoedingen die veel te snel de geest geven wijzen sterk op fout gebruik, wat in zo'n geval neerkomt op foute omstandigheden.

Check dus binnenin de kast op sluiting, maar controleer dus ook:
- of de randaarde daadwerkelijk werkt (dus weerstand ~0 Ohm met aardingspunt in huis).
- of de netspanning goed in de buurt zit van 230V en dat het ook redelijk constant blijft

Als een van deze twee fout is, is het niet gek dat voedingen de geest geven en is het geen overbodige luxe een electricien ernaar te laten kijken. In het eerste geval kan dat zelfs van levensbelang zijn (niet-functionerende aarding kan leiden tot netspanning op behuizingen enzo...). In het tweede geval minder dramatisch en bovendien vaak iets wat de netbeheerder zal moeten oplossen (of je moet binnenhuis echt buitengewoon slechte bekabeling hebben).

Oslik blyat! Oslik!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
thibautb schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 14:51:
slechte kwaliteits voeding, bronze betekent niet dat hij goed gaat werken. En natuurlijk met een goed vleugje aan pech.
Wat een onzin, de XFX is gewoon een prima voeding, veel beter ook als de Cooler Master GX serie die vrij slecht is. Ik zou het gewoon houden op domme pech. Overigens is een 650W voeding wel extreem overdreven voor een PC welke maar zo'n 200W maximaal verbruikt en maar een PEG connector voor de videokaart nodig heeft. Een 650W voeding gebruik je voor twee high-end videokaarten en niet voor één mainstream kaartje. Een goede 300/350W voeding met een PEG connector is ook meer dan genoeg.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1