Detecteren of SAS/SATA schijf draait

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
Hi all,

Naar aanleiding van het topic van DennisF in Casemodding (Data Monolith NAS) ben ik aan het kijken naar de mogelijkheden om eenzelfde iets qua LEDs te doen. Maar het is niet leuk genoeg om te stoppen bij enkel een "schijf actief" LED is wat makkelijk :P

Terwijl ik op zoek was naar hoe de "schijf actief" LED werkte kwam ik op eBay een print tegen die zowel de "schijf aan" als "schijf actief" LEDs heeft, net zoals een LED die aangeeft of de schijf draait of niet. De eerste twee heb ik het schema voor weten te maken, zoals hieronder geplaatst. Echter, ik mis nog even hoe ik eenvoudig het draaien van de schijf kan meten.

De theorie is eenvoudig, namelijk "meet of er stroom loopt over de 12V lijnen, zoja laat de LED branden". Dit is gebaseerd op het feit dat de motor van 3,5" schijven werkt op 12V, en de logica op 5V. Zodra de schijf draait, zal er dus stroom door de 12V moeten lopen. Alleen... Hoe ga ik dit handig/compact opbouwen?

De bedoeling is namelijk dat dit op een klein printje komt wat voornamelijk voor 2.5" schijven gebruikt word, maar als het mooi compact kan dan is het leuk om het erbij te hebben. Zeker omdat een LED meer of minder niet écht veel kost.

En voordat iemand zegt "gebruik eenzelfde iets als voor de 'schijf aan' LED", dat heb ik ook enkel overgenomen uit de SATA specificaties O-) Elektronica is niet mijn sterkste punt helaas.

Afbeeldingslocatie: http://daba.patrickbregman.eu/share/schema-klein.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18
Volgens mij hebben 2.5" schijven geen 12V en draaien ze volledig op 5V.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Dat klopt, maar ik wil het ook gebruiken voor de paar 3.5" schijven die in een andere pool zitten. Het lijkt me dan ook eenvoudiger om gewoon op alle printjes de "schijf draait" LED te zetten zodat ik maar één soort print hoef te bouwen. Zeker als het een goedkope oplossing is, want het is vooral iets in de categorie "leuk om te hebben" in plaats van dat het écht een serieus nut heeft natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
DC stroom meten doe je eigenlijk altijd met een shunt, dat is een weerstand met een hele kleine waarde die je in serie zet met de spanningdraad naar de schijf.
Het probleem met een shunt is dat je altijd een zwak signaal hebt.
Waar het op neerkomt is dat je dat signaal moet versterken en daarvoor heb je chips nodig.

Dus simpel een paar componentjes eraan knopen gaat het niet worden.

Als je er genoeg intresse in hebt om het niet erg te vinden om een opamp/comperator op je print erbij te bouwen kan je dat natuurlijk doen, maar erg eenvoudig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik heb sowieso al een comparator erop zitten voor de "schijf aangesloten" LED, en aangezien een dual comparator niet veel meer ruimte inneemt dan een enkele is dat de moeite waard. Ik zal eens gaan googlen op zo'n shunt, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
correct me if i'm wrong, maar de hdd activity aan pin 11 was toch alleen bij een bepaalde serie schijven ooit?
Dacht dat dat geen universeel iets was. Normaliter wordt dit altijd gedaan door de sata controller voor zover ik weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Zojuist gecontroleerd, maar het staat toch echt in de SATA specificaties (PDF, ~10MB), in mijn geval op pagina 261 en 262. Hier staat ook een aantal voorbeeldcircuits bij. In het gelinkte topic heeft DennisF uitgelegd wat hij gedaan heeft, en heeft Raven een ander schema geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Ik zie het inderdaad, dan heb ik niks gezegd...

Kijkende naar je schema op het papiertje moet je voor de activity led iig een paar dingen aanpassen.

op de basis van de transistor moet je naast de verbinding naar die pin 11 ook een weerstand naar +5v plaatsen. De verbinding in de schijf is open collector. iets van 10k is prima. De spanning op die pin mag volgens de spec max 2.1v zijn. Je zult de 5v dus ook moeten verlagen. Of door een spanningsregelaar te maken voor de basis. (dus ook vanaf de basis naar de ground) of door een zener te plaatsen van de basis naar de ground. evt kun je de weerstand ook groot genoeg maken dat er genoeg spanningsval is, maar daar ben ik nooit zo'n fan van. Is nogal afhankelijk van het apparaat of je het dan goed doet of niet.

Dan is het beter om de weerstand en led naar de bovenkant van de transistor te plaatsen. Ook zal de led in rust nu aan zijn en uit gaan bij activiteit. als je twee transistoren in serie plaatst draai je dat weer om (de collector van de eerste via een weerstand aan de plus hangen, de basis van de tweede tussen de collector en weerstand bij de eerste. Emitter weer aan de ground en de led en weerstand tussen de collector en de voeding. Als alternatief voor de transistoren kun je ook een opamp, comparator of digitaal poortje gebruiken.

Die andere led moet eigenlijk ook aan de andere kant van de transistor, maar afhankelijk van de opamp die je gebruikt kan het ook zonder transistor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

Wil je weten of de schijf draait (maw. de motor draait en er spanning op staat) of wil je er echt een activity LED van maken?

In het eerste geval kun je denk ik best ver komen door een Hall-sensortje op de voedingsdraad te zetten, dan hoef je ook niet 'in te breken' op de schakeling van je SATA-controller. Die zijn speciaal bedoeld om stroom te meten.

Activity LED wordt wat lastiger, je kan de SATA spec er op naslaan, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd te betekenen dat elke disk zich daar strikt aan houdt.

Bovendien hebben aardig wat disks ook een aansluiting voor een losse LED, maar die is per merk verschillend :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
@timberleek: Ok, ik ga het schema nog even bijwerken dan, want dat is wel een foutje ja. De comparator heb ik, dus dat is wel een mooie optie denk ik ja. Kom je alleen weer aanzetten met een spanningsdeler vermoed ik om het te vergelijken met vermoed ik? Maar dat is te overzien, zeker als je voor SMD componenten gaat.

@Stoney3K: Het gaat me echt om te controleren of de schijf draait, dus of er spanning op de 12V staat. Heb je overigens info over waar ik de LEDs van de schijven zelf kan aansluiten? Dat is natuurlijk altijd leuk, ik geloof namelijk dat mijn Hitachi schijfjes wel nog een setje connectoren achterop hebben zitten voor iets dergelijks :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik heb het circuit geüpdate, en ben toch maar voor de dubbele transistor gegaan. Was even zoeken maar een simulatie laat zien dat het zo goed zou moeten zijn. Klopt dat of maak ik nog een fout zo timberleek?

Ik denk trouwens dat ik de hele 12V maar laat zitten, ik word niet echt wijzer van wat er nu precies nodig is en hoe ik dit moet doen... En aangezien het merendeel toch voor 2.5" schijven gebruikt gaat worden moet ik dat gewoon laten denk ik, ook om te zorgen dat alles zo klein mogelijk kan zijn.

Afbeeldingslocatie: http://daba.patrickbregman.eu/share/circuit.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 09:36

Corn

Raar jongetje

Zou 't een stukje simpeler doen denk ik... Beetje hdparm magic en een microcontrollertje aan de USB. Schaalt ook wat goedkoper door naar meer drives

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waboku
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-02-2023
De aller makkelijkste manier lijkt mij om een led direct op een van de fases van de BLDC te hangen, dan heeft je led geen 100% duty cycle maar dat kan je makkelijk oplossen door je voorschakel weerstandje goed te dimensioneren. Je moet wel even kijken wat de idle spanning is van de fases, deze zou namelijk zomaar 5v of 12v kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:52

Harrie

NederVlaming

Ben je hiermee al wat verder geraakt? Ik heb zelf ook het idee opgevat om een printje te maken wat de oriëntatie/richting van de sata connector veranderd op de hdd. Nav dat zelfde topic van de monolith, leek het mij leuk om daar ook een hdd activity led in te zetten.
Pagina: 1