Verzegeling meterkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niellz
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-01 23:16

Niellz

PSN: Niellzje

Topicstarter
Hallo,

Ik heb nog een raspberry pi liggen en nu kwam ik een project tegen waarbij je je stroomverbruik handig kan aflezen en in een grafiekje kan zetten. Link: https://lhuet.github.io/blog/2014/01/montage-teleinfo.html Op die pagina is te zien hoe ze van de meterkast onder de kWh meter erbinden met I1 en I2. Bij mijn meter ziet het er ongeveer hetzelfde uit, alleen er zit een overkapping over die verzegeld is. Foto: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PoG3777.jpg?1
Is het veilig om dit zegel te breken?

Alvast bedankt,
Niels

http://i.picasion.com/resize76/446eb2c88b2df1a089a17a9b8b734465.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Doe dat ergens anders.

[ Voor 87% gewijzigd door Sprite_tm op 03-01-2015 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zegel verbreken is overtreding van de overeenkomst die je hebt met je netbeheerder.

Zinvoller om contact met hun op te nemen.

Die afbeelding op die Franse site komt trouwens niet overeen met jouw meter, als je graag als fraudeur en/of wietkweker te boek wilt gaan staan; zegel verbreken. Zo niet; contacteer de netbeheerder die de meter heeft geplaatst.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niellz
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-01 23:16

Niellz

PSN: Niellzje

Topicstarter
Laat maar, ik hoefde het zegel niet te verbreken om de overkapping eraf te halen.

http://i.picasion.com/resize76/446eb2c88b2df1a089a17a9b8b734465.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Het is slecht te zien op de foto, maar het lijkt alsof de verzegeling al verbroken is. Als dat zo is zou ik dat maar gauw melden bij je netbeheerder want daar kun je gigantisch geouwehoer mee krijgen als er een meteropnemer langs komt.

Verzegeling verbreken is als consument verboden namelijk. Je kunt als je de verzegeling eraf haalt namelijk stroom aftappen voor de meter.

Normaal is het zo dat het een ijzerdraadje is die door de schroef heen zit. Op de uiteinden van het ijzerdraadje zit dan een dingetje geknepen. Vroeger was dat een loodje, tegenwoordig plastic (met uniek nummer, zodat het is te herleiden naar de installateur).
Zie ook dit plaatje: http://www.nieuwegroepenk...is_nuon_liander_eneco.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2015 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10 19:35
Hier is laatst de woning (en de rest van de flat gerenoveerd) hebben ze alle hoofdzegels eraf gelaten.. Hoefde niet volgens hun (Loohuis, geen kleine installateur)

Enexis was het niet eens, maar maakte zelden probleem van ontbrekende zegels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dus nu heb je de CV-uitgezet en elektrische verwarmingen aangesloten voor de meter? :Y
Erg vreemde zaak moet ik zeggen, werkt misbruik in de hand.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2015 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
jantje112 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 14:56:
Hier is laatst de woning (en de rest van de flat gerenoveerd) hebben ze alle hoofdzegels eraf gelaten.. Hoefde niet volgens hun (Loohuis, geen kleine installateur)

Enexis was het niet eens, maar maakte zelden probleem van ontbrekende zegels..
Hoe bedoel je dit jantje 112? Was Enexis het er achteraf niet mee eens, of bedoel je dat het niet iemand was van Enexsis? Doorgaans zijn die namelijk de enigen die zo'n zegeltang bezitten. Dus ingeval van een gemachtigde monteur is het dan te verklaren. Hoe het ook mag zijn, het komt niet overeen met de gebruikelijke regels en mogelijk komt er na korte tijd alsnog iemand langs. Bijna iedereen weet dat het niet verzegeld zijn een regelrechte uitnodiging vormt om gratis stroom af te tappen en helaas kan niet iedereen die verleiding tot die diefstal weerstaan (de gelegenheid maakt de dief). Zomaar een "laat maar lopen" kan ik me van Enexis, of welk netbedrijf dan ook moeilijk, voorstellen, dit zou een beetje te naïef vertrouwen jegens de klanten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10 19:35
Loohuis had de groepenkasten uitgebreid van 3 naar 6 en dus extra aardlekschakelaar. Deze hebben geen hoofdschakelaar dus trekken ze de hoofdzekering eruit.. Bij oplevering was er volgens de aannemer geen zegel nodig. Enexis plaatste gewoon een nieuwe en de monteur gaf aan zelden problemen te maken van oude kasten zonder zegel..

En inderdaad, mijn naaste buren hebben ook geen zegels meer nu .. (Ik dus wel weer..)

[ Voor 11% gewijzigd door jantje112 op 09-01-2015 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Meestal is in een gezamenlijk gebouw (appartementencomplex of iets dergelijks) 1 hoofdaansluiting. Die zit in de hoofdkast beneden bij de hoofdgasmeter en soms ook een hoofdwatermeter. Van hieruit wordt de installatie verdeeld naar alle afnemers. Aangezien dit verdelen gebeurd in eigen beheer (geen officiele aansluiting vanuit je leverancier), is je aansluiting ook niet genummerd en mag dus uitgevoerd worden volgens de normale richtlijnen. Hier hoort niet bij dat een hoofdaansluiting gezegeld moet worden, alleen dat deze (net zoals de rest van de installatie) afgeschermd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat is vreemd, want ik woon in een appartementencomplex en hier ging het toch anders. Ik wilde een slimme meter laten plaatsen om meer inzicht te krijgen. Heb toen contact opgenomen met de verhuurder en die zei dat ze daar niet over gingen en ik daarvoor bij de netbeheerder moest zijn (Enexis). Heb contact opgenomen met Enexis, die weer iemand van Energiewacht hebben gestuurd. Die laatst heeft bij het monteren van de slimme elektra & gasmeter wel degelijk zegels aangebracht.

Ook is elektra & gas in eigen beheer per woning, ik moet zelf een energieleverancier regelen. Water gaat wel via een hoofdmeter, daar heb ik een tijd terug nog m'n meterstand voor door moeten geven wat toen op de eindafrekening van de servicekosten werd verhuurd.

Als je all-in huurt en geen contract hebt met een energieleverancier dan kan ik mij voorstellen dat het qua zegelplicht wat anders ligt inderdaad. Dan zal je je verbruik waarschijnlijk af en toe moeten doorgeven zodat het naar rato berekend kan worden aan de hand van de hoofdmeter.
Als je dan gaat aftappen dan heb je niet alleen jezelf ermee, maar ook je buren. Het verbruik wordt dan immers over het gehele complex verdeeld, dus iedereen moet dan meer betalen.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 11-01-2015 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ik heb een zegel van het type dat je niet hoeft te verbreken als je de schroef uitdraait. Ik denk niet dat die monteur dat zo bedoelde, maar is wel handig :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8zmiZOO.jpg

Ik woon ook in een appartementencomplex met alles in eigen beheer. In de kelder, recht onder mijn meterkast, zit een aparte hoofdzekering voor elk appartement er boven, zonder zegel. Ik heb dus twee hoofdzekeringen in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die zegels en schroeven zitten ook op mijn meter. Verschil is echter dat bij mij het schroefgat nauw aansluit op de schroef, en er thv het draadje een uitsparing in de behuizing zit. Als ik de schroef dus wil draaien moet eerst het draadje worden weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ploink schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:11:
Ik heb een zegel van het type dat je niet hoeft te verbreken als je de schroef uitdraait. Ik denk niet dat die monteur dat zo bedoelde, maar is wel handig :P

[afbeelding]

Ik woon ook in een appartementencomplex met alles in eigen beheer. In de kelder, recht onder mijn meterkast, zit een aparte hoofdzekering voor elk appartement er boven, zonder zegel. Ik heb dus twee hoofdzekeringen in serie.
Deze is gewoon gebroken, dat losse ijzerdraadje hoort in een kring te zitten zodat die draaibeweging niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Flake schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:05:
[...]

Deze is gewoon gebroken, dat losse ijzerdraadje hoort in een kring te zitten zodat die draaibeweging niet mogelijk is.
Nee hij is niet gebroken. Hier een foto die het duidelijk maakt.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/96eb8GX.jpg
De bakelieten kast is ruim 50 jaar oud. Origineel zat er een zegel op die eruit zag als een metalen band die in de gleuf pastte. Moderne zegeltjes werken gewoon niet op dit ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Niellz schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 14:15:
Hallo,

Ik heb nog een raspberry pi liggen en nu kwam ik een project tegen waarbij je je stroomverbruik handig kan aflezen en in een grafiekje kan zetten. Link: https://lhuet.github.io/blog/2014/01/montage-teleinfo.html Op die pagina is te zien hoe ze van de meterkast onder de kWh meter erbinden met I1 en I2. Bij mijn meter ziet het er ongeveer hetzelfde uit, alleen er zit een overkapping over die verzegeld is. Foto: [afbeelding]
Het ziet er misschien hetzelfde uit, maar is het ook hetzelfde? Ik vermoed van niet.
Wat is het exacte merk en typenummer van je meter? In de documentatie staat misschien meer.
Pagina: 1