Toon posts:

Waardeloos internet, niet eens helft van ontvangst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb op de forumsite van KPN een topic gemaakt ivm een probleem.
Echter heb ik gemerkt dat op de KPN site zelf veel topics onbeantwoord blijven, en ook zeer lang de tijd nemen voordat er een reactie komt.
Bij het fijnste tech-forum weet ik dat het stukken beter is, dus dacht ik laat ik mijn vraag hier ook stellen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik heb meer vertrouwen in Tweakers dan in KPN.

Hier is mijn bericht.

Ik zit altijd al bij de KPN, maar ben in mei verhuisd. Er is een installateur bij mij thuis geweest die een kpn experiabox heeft aangesloten. Hij heeft ook de tv ontvanger aangesloten. Het internet ook, maar in plaats van traditionele kabels trekken is er mij 'internet via het stroomnet' aangesmeerd. Ik heb apparatuur van devolo die bij de kpn experiabox het stroomnet op gaat, en bij TV getapt wordt en een verdieping hoger bij de computer. En ik heb hier behoorlijk wat voor moeten neertellen. Natuurlijk is er ook wifi, hierop is een computer aangesloten op de begane grond.

Nou is het zo dat de maximaal behaalbare snelheid op mijn adres neerkomt op 60 megabit volgens KPN. Als ik naar mijn routerinstellingen ga door mijn ip in de adresbalk in te vullen en in te loggen staat er bij download dat ik 61531 Kbps ontvang en 10835 Kbps upload ontvang. Als ik op de computer die via het stroomnet is aangesloten een speedtest doe op speedtest.net zijn mijn resultaten erg verwarrend. Een maandje geleden kreeg ik gemiddeld 30Mbps down en 5Mbps up, en de 5 maanden lang daarvoor slechts 10Mbps down en 5Mbps up. Voor de afgelopen 2-4 weken heb ik nooit boven de 18Mbps down en 5Mbps up gezeten. Ik snap niet hoe er in mijn Arcadyan VGV7519 kan staan dat ik 61mbps zou moeten ontvangen en nog nooit hoger dan de helft hier van daadwerkelijk ontvangen heb. Het is mij duidelijk dat de Devolo apparatuur de snelheid afremt vergeleken met rechtstreekse kabels. Maar zo extreem lijkt mij niet het geval.

Ook heeft de TV regelmatig een storing dat de zender niet beschikbaar is. Heb ook vaak genoeg de router minstens 4x per voorgeval moeten resetten omdat ik om een wonderbaarlijke reden geen internet ontving via de Devolo apparatuur. De computer op het wifi deed het wel en de TV ook. De computer op het wifi heeft nooit boven de 6Mbps down ontvangen, maar gezien wifi nooit zo snel is als bedraad snap ik dit nog enigszins.

Mijn vraag is uiteindelijk: waarom is mijn internet over de lange termijn zo ongelofelijk instabiel en waarom ontvang ik slechts de helft van wat mij gegeven wordt? Ik heb al bij de FAQ gekeken en het programma breedbandassistent geprobeerd maar tevergeefs leverde dit niks op. Is er bij de KPN een regeling van de Devolo apparatuur dat wanneer een klant ontevreden is hij zijn geld terug krijgt? Ik word hier namelijk aardig gek van.

Alvast bedankt Tweakers,
Henk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelieve meer alinea's toe te voegen aan die blok tekst, want dat nodigt nu niet bepaald uit tot lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Heb je ook de mogelijkheid om een computer direct via UTP aan te sluiten op de Experiabox? Dan kan je WiFi en/of Devolo kastjes uitsluiten of juist niet.

Als het direct met UTP aangesloten nog steeds traag is dan kan het ook helpen om KPN te vragen om de verbinding niet op 60 mbit laten intrainen, maar lager.

Dat je de geadverteerde snelheid bij DSL niet haalt is overigens normaal. Ze adverteren met de maximale snelheid, niet een minimale snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik90
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10 18:58
Wat is het type van je ethernet over power-adapters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 11:33
Nou in het verleden heb ik weleens met die Devolo apparatuur te maken gehad. (meer dan 5 jaar terug)
En ik kan nou niet echt zeggen dat je een constante snelheid ermee gaat halen. Mijn ervaring is dat je bij lange na niet de 100Mbit haalt en helemaal niet als je in een wat ouder huis woont (met dito oude stroomkabels). De snelheid die je haalt staat of valt met de kwaliteit van je stroomnet.

edit:
Probeer dus even rechtstreeks vanaf je modem te testen met een UTP kabel.
Zoek ook eens op hoe ver je van de centrale af zit. Want DSL bij mij thuis is nooit boven de 16Mbit uitgekomen, ook al betaal je voor 50Mbit. Ik zit simpelweg te ver van de centrale af. Daarmee zit ik bijvoorbeeld vast aan UPC voor sneller internet (nodig ivm thuiswerken).

[ Voor 31% gewijzigd door Meekoh op 02-01-2015 14:21 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
normaal gezien haal je wel uit de eerste kabel de beloofde snelheid, maar zorgt alle apparatuur in je huis ervoor dat het sterk daalt, ik had 200 mbit en kreeg 20 binnen, dus heb ik alles vervangen van cat5 naar cat7 en ook overal gigabit boxen gezet, ook 2 tal wifi (ac) routers, daarmee ga je het snelste internet krijgen, maar het gaat nog steeds via wifi toch sterk dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb overigens het programma Devolo Cockpit getest, dit zijn de resultaten van het programma. De linker en rechter adapter zijn aangesloten op experiabox en de tv ontvanger. Ik weet niet specifiek voor welke de linker staat en voor welke de rechter.
Deveon schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 14:12:
Heb je ook de mogelijkheid om een computer direct via UTP aan te sluiten op de Experiabox? Dan kan je WiFi en/of Devolo kastjes uitsluiten of juist niet.

Als het direct met UTP aangesloten nog steeds traag is dan kan het ook helpen om KPN te vragen om de verbinding niet op 60 mbit laten intrainen, maar lager.

Dat je de geadverteerde snelheid bij DSL niet haalt is overigens normaal. Ze adverteren met de maximale snelheid, niet een minimale snelheid.
Als je bedoelt dat ik een apparaat rechstreeks via de kabel probeer aan te sluiten dan heb ik dit al eens gedaan. Ik heb een internetkabel gepakt die ik rechtstreeks in de experiabox en mijn laptop heb gestopt. Hieruit kwam een resultaat van 17 megabit, niks speciaals dus.
Nou in het verleden heb ik weleens met die Devolo apparatuur te maken gehad. (meer dan 5 jaar terug)
En ik kan nou niet echt zeggen dat je een constante snelheid ermee gaat halen. Mijn ervaring is dat je bij lange na niet de 100Mbit haalt en helemaal niet als je in een wat ouder huis woont (met dito oude stroomkabels). De snelheid die je haalt staat of valt met de kwaliteit van je stroomnet.

edit:
Probeer dus even rechtstreeks vanaf je modem te testen met een UTP kabel.
Zoek ook eens op hoe ver je van de centrale af zit. Want DSL bij mij thuis is nooit boven de 16Mbit uitgekomen, ook al betaal je voor 50Mbit. Ik zit simpelweg te ver van de centrale af. Daarmee zit ik bijvoorbeeld vast aan UPC voor sneller internet (nodig ivm thuiswerken).
Mijn huis komt uit de jaren 70/80, niet benoemenswaardig oud dus. Gezien ik via de KPN site 60 megabit kan ontvangen lijkt het mij dat ik dichtbij genoeg woon. Ik woon 18 kilometer verwijderd van het hart van Groningen. Na even research te doen schijnt de wijkcentrale nog geen kilometer van mij weg te zijn.
Wat is het type van je ethernet over power-adapters?
Ik weet niet precies hoe ethernet te specificeren valt maar ik geloof dat dit antwoord biedt op je vraag: VDSL.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2015 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 15:24:
Ik heb een internetkabel gepakt die ik rechtstreeks in de experiabox en mijn laptop heb gestopt. Hieruit kwam een resultaat van 17 megabit, niks speciaals dus.
In dat geval kan je vaststellen dat het "probleem" zich buitenhuis afspeelt. Je enige optie is dan om te bellen met de helpdesk van KPN. Ze kunnen je het beste helpen wanneer je op dat moment op je laptop direct aangesloten (WiFi uitschakelen) hebt op de Experiabox en dit duidelijk toelicht. Hierdoor kunnen ze je ook niet afschepen met dat het ligt aan wifi of het stroomnet.

Wanneer je direct bekabeld aan de Experiabox al traag internet kan geen enkele apparatuur er achter dit verbeteren, enkel verslechteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik90
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10 18:58
Niet VDSL. Uit je tekst begrijp ik dat je netwerk via stopcontacten loopt, dit gaat via adapters. Wat is het type hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jorik90 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 15:42:
Niet VDSL. Uit je tekst begrijp ik dat je netwerk via stopcontacten loopt, dit gaat via adapters. Wat is het type hiervan?
Juist, nu snap ik hem. Ik heb driemaal de DVS200, eentje voor de experiabox, eentje voor de tv en eentje voor mijn computer.
In dat geval kan je vaststellen dat het "probleem" zich buitenhuis afspeelt. Je enige optie is dan om te bellen met de helpdesk van KPN. Ze kunnen je het beste helpen wanneer je op dat moment op je laptop direct aangesloten (WiFi uitschakelen) hebt op de Experiabox en dit duidelijk toelicht. Hierdoor kunnen ze je ook niet afschepen met dat het ligt aan wifi of het stroomnet.

Wanneer je direct bekabeld aan de Experiabox al traag internet kan geen enkele apparatuur er achter dit verbeteren, enkel verslechteren.
Hier was ik al bang voor, ik heb het niet zo met de klantenservice van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 11:33
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 15:24:
Mijn huis komt uit de jaren 70/80, niet benoemenswaardig oud dus. Gezien ik via de KPN site 60 megabit kan ontvangen lijkt het mij dat ik dichtbij genoeg woon. Ik woon 18 kilometer verwijderd van het hart van Groningen. Na even research te doen schijnt de wijkcentrale nog geen kilometer van mij weg te zijn.
Heb je soms glasvezel bij KPN?
Ik zie namelijk op dit moment alleen abbo's tot 50Mbit.
Als ik die op mijn huisadres wil bestellen dan zegt de site vrolijk |:(
Goed nieuws! Alles-in-1 Premium is leverbaar op je huisadres.
Maximaal beschikbare internetsnelheid op jouw adres: 15 Mb/s

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE: Ik word helemaal gek van kpn en devolo-apparaten.
Ik heb devolo cockpit getest en hieruit zie ik dat de ontvanger op de tv werkt met 60 megabit, de experiabox met gemiddeld 140 megabit. Ik heb kunnen identificeren welk apparaat welke adapter is dmv de leds aan en uit te doen via dit programma. Sinds dien zit mijn computer al een half uur steady tussen de 40-50 megabit.
Ik snap niet wat voor magische ledjes de DVS-200 heeft, maar blijkbaar kunnen die dingen je internet versnellen.
Heb je soms glasvezel bij KPN?
Ik zie namelijk op dit moment alleen abbo's tot 50Mbit.
Als ik die op mijn huisadres wil bestellen dan zegt de site vrolijk |:(
Correctie: geen glasvezel, ik keek per ongeluk bij de verkeerde pagina :D

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2015 16:47 ]

Pagina: 1