Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
De titel zegt het eigenlijk al. Mijn MBPr 2014 heeft vaak last van een erg trage verbinding met mijn Acrher C7 als ik op de 5Ghz-band werk met 802.11ac. Heel vaak blijft hij maar hangen op een TX-rate van 7Mbps, dit terwijl ik dicht bij de router zit en noise van (volgens mij slechts) -95 dBm heb de RSSI -74 dBm is en de noise -95 dBm (dus van elkaar afgetrokken 21dB).

Als ik overschakel op 2,4Ghz dan zit ik op meer acceptabele snelheden van 150+ Mbps, maar dat is natuurlijk niet waarom ik een router heb gekocht die 5Ghz en 802.11ac ondersteunt.

Verder is het ook niet zo dat als ik de verbinding vanaf de MBPr in- en uitschakel het probleem is opgelost. Het enige dat tijdelijk helpt is het resetten van mijn router (net weer gedaan en zit nu weer op 176 Mbps, maar ook regelmatig op veelvouden daarvan).

Uiteraard heb ik al de laatste firmware op de Archer C7 staan (die issues met Apple-producten zou oplossen), maar dat biedt dus geen uitkomst. Ook las ik ergens dat het zou kunnen helpen om de beveiligingssetting op de 5Ghz-band te wijzigen van AES naar TKIP, maar ook dat bleek helaas de oplossing niet te zijn.

Tot slot lees ik ook wel dat ik dan maar alternatieve firmware's zou moeten proberen (OpenWRT), maar hoewel ik op Tweakers zit, zit ik nu even niet te wachten om daarmee te gaan experimenteren. Het zal ongetwijfeld werkend te krijgen zijn, maar voordat ik dat allemaal onder de knie heb, ben ik wel weer even verder. Bovendien heb je dan ook nog geen zekerheid.

Iemand nog ideeën van wat ik nog zou kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-05 16:18
-95dbm is inderdaad zeer slecht, geeft mac dat zelf weer of heb je inSSIDER of iets dergelijks gebruikt?

Heb je toevallig ook een andere laptop op 5GHz kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Excuses, ik gaf dat verkeerd weer van het signaal. Ik meet het met de Macbook zelf (op option drukken en dan op het wifi icoontje), maar snap nu dat je twee getallen van elkaar moet aftrekken om op de ratio uit te komen. Heb dat nu aangepast in de opening. Als ik nu kijk dan zit ik op een RSSI van -74 dBm is en de noise -95 dBm (dus van elkaar afgetrokken 21dB). Als ik Google dan begrijp ik dat dit een relatief zwak signaal is, maar terwijl ik dit schrijf is de Tx Rate wel normaal, namelijk 351 Mbps en ik zit met de notebook nog steeds op exact dezelfde plek als gister. Als ik ook overstap op 2,4Ghz dan geeft hij daarop dezelfde Tx rate als gister, namelijk 156Mbps.

Op dit moment is het dus niet zo dat hij op de 5Ghz-band blijft "hangen" op 7mbps, maar dat heb ik wel vaak en het resetten van de router helpt dan om weer (tijdelijk) op hoge snelheiden te komen. Het lijkt dus niet per se aan het niet zo sterke signaal te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Even klein kijkje :)