Op zoek naar een nieuwe 24" monitor

Pagina: 1
Acties:

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:32
Beste Tweakers,

Ik heb mijn oude 24" Inch Philips monitor aan mijn vader geschonken omdat deze nog met een 1680x1050 monitor zat van Medion, die ook nog eens geen speakers had. Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe monitor, het liefste zonder speakers (ik draag toch een headset bij het computeren).

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een degelijke 24" computer monitor met 1920x1080 resolutie.

Wat is je budget?
Mijn absolute maximum is €200, lager mag natuurlijk altijd!

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Het liefste een Samsung of een ASUS, maar ik heb goede dingen gehoord over BenQ en ilyama.
(Al mijn computer onderdelen zijn van Samsung/ASUS dus het zou een leuke plus zijn).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Voornamelijk voor het gamen, maar ook wel voor film kijken en normaal browsen (+- 5 uur per dag).

Wat heb ik zelf al gezien?
Zelf heb ik al gekeken naar de pricewatch: Samsung S24D590PL Zwart
Voornamelijk vond ik het mooi dat de randen niet zo heel breed waren en de ergonomie van het minimalistische design. De enige nadelen vond ik dat het geen VESA heeft en een externe voeding heeft.
Ook heb ik naar de pricewatch: BenQ EW2440L Zwart gekeken, hierbij dezelfde voor- en nadelen als de Samsung.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
Ik heb net deze pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart voor mijn schoonbroer besteld. Die heeft wel ingebouwde speakers, maar je hebt er toch geen last van als je die niet gebruikt. De kleuren zouden heel goed zijn, en ik heb zelf een voorkeur voor AMVA+ panelen omdat die beter zwart weergeven dan IPS.

Er is ook de pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart met een betere voet, maar ze hebben kunnen allebei aan een VESA beugel, dus als je toch de voet er af laat, kun je beter de goedkopere nemen.

Een externe voeding zou ik niet als een nadeel beschouwen, ik heb al 2 monitoren kunnen weggooien door een gefaalde interne voeding. Het stroomnet waar ik vroeger woonde had nogal een slechte invloed op DC voedingen Zo'n externe voeding is een stuk makkelijker te vervangen en het laat toe de monitor dunner te maken. Het staat wat rommeliger, maar dat is aan jou dan om het beter weg te werken.

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:42
MacPoedel schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 14:07:
Er is ook de pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart met een betere voet, maar ze hebben kunnen allebei aan een VESA beugel, dus als je toch de voet er af laat, kun je beter de goedkopere nemen.
Het voordeel van de XB2483HSU is idd de draaibare en kantelbare voet, en voor die paar tientjes extra is dat het wel waard als je het mij vraagt, tenzij je hem idd toch aan de VESA mount ophangt. :)

*Monitor zelf ook paar dagen in bezit. d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door SmiGueL op 02-01-2015 14:12 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Apart
Ik heb besloten dat ik toch voor de Samsung ga, na het bespreken met een vriend. Toch bedankt voor jullie input.

*Hoopt een review te gaan schrijven*.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ook een kunst, voor meer geld een slechter scherm kopen...

People as things, that’s where it starts.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ben wel benieuwd naar de argumenten van die vriend dan! Ging de voorkeur uit naar het bekende merk Samsung of was het uiterlijk van de monitor belangrijk?

In mijn ogen legt deze 23,6" Samsung het zwaar af tegen de 24" Iiyama met AMVA paneel.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• lakigucci
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-02 17:54
Ik zou ook het ook moeilijk vinden te kiezen tbh.
Het amva paneel is uiteraard beter, en de 75hz t.o. de 60hz? is ook beter.
Maar de vormgeving van de Samsung vind ik persoonlijk mooier. Of je daar
naar kijkt als je aan het gamen bent is een 2e...

• stin00
  • Niet online
Die 75 Hz niet kan worden weergegeven op de native 1920 x 1080px resolutie, alleen op lagere resoluties. Zeer naar marketing trucje en ik vind dat Tweakers dit ook uit de specificaties moet halen, maargoed.

De vormgeving is inderdaad mooier van de Samsung; die van de Iiyama is erg gewoontjes en heeft een stuk grotere bezels. Maar het AMVA paneel is echt stukken mooier dan het Samsung PLS paneel. Geen IPS glow, mooier contrast, diepere zwartwaarden en minder inputlag/responstijd. IPS heeft iéts betere kleuren, maar legt het verder af tegen het AMVA paneel mijns inziens.

Als schermdesign van grote waarde is dan kom je inderdaad bij die van Samsung uit; helaas wordt er dan wel wat bezuinigd op het gebruikte paneel. Het is maar net waar de voorkeur naar uit gaat :)

• lakigucci
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-02 17:54
Dat is inderdaad een hele nare marketing truck. Oplichters...
Men gaat er nu van uit dat die 75hz te behalen is bij de native resolutie, wat meer dan aannemelijk is.
Goed dat u/je ons daar op wijst.
Maar ik zou waarschijnlijk voor de Iiyama ProLite XB2483HSU of 27" zijn gegaan.

• SiC123
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:12
stin00 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 20:21:
Die 75 Hz niet kan worden weergegeven op de native 1920 x 1080px resolutie, alleen op lagere resoluties. Zeer naar marketing trucje en ik vind dat Tweakers dit ook uit de specificaties moet halen, maargoed.
dit komt uit de specs van de fabrikant:
  Optimale resolutie   Full HD 1080p, 1920 x 1080 ( 2.1 megapixel)
  Horizontale frequentie   30 - 80 KHz
  Verticale frequentie   55 - 75 Hz
wat klopt er niet dan?

• stin00
  • Niet online
SiC123 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 20:27:
[...]
dit komt uit de specs van de fabrikant:
  Optimale resolutie   Full HD 1080p, 1920 x 1080 ( 2.1 megapixel)
  Horizontale frequentie   30 - 80 KHz
  Verticale frequentie   55 - 75 Hz
wat klopt er niet dan?
De monitor is in staat 75 Hz te weergeven, maar niet op de native full HD resolutie van 1920 x 1080. De specificaties doen echter wel geloven dat dit mogelijk is; er staat verder niets bij. De 75 Hertz zal alleen werken op 1280 x 720px en lagere resoluties, alleen zou ik niet inzien waarom iemand ooit een dergelijk lage resolutie op een 24" monitor zou willen weergeven wanneer 1920 x 1080 mogelijk is.

Ik heb deze monitor een tijd mogen testen en kon met een overclock van de refreshrate op 1920x1080 krap aan de 66Hz halen.

• Apart
De vriend waar ik mee praatte had meer verstand van monitoren dan mij, en liet mij daarom deze zeer uitgebreide review doorlezen:

http://wecravegamestoo.co...d-pls-72hz-overclock.html

Deze review gaf min of meer de doorbraak voor mij, naast het design. Het kan nooit slechter zijn dan de Medion however..

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:42
Ik heb zelf nog getwijfeld over de: pricewatch: Samsung Syncmaster S24C750P Aluminium , welke ook een MVA paneel heeft net als de hierboven genoemde Iiyama. Uiteindelijk toch voor de Iiyama gekozen ondanks dat ik de Samsung mooier vind, en achteraf valt het design me 100% mee en zijn de kleuren/contrast echt veel beter dan het TN scherm wat ik hiervoor had. :)

[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 01-02-2015 00:56 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Pagina: 1