Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-08-2024
Beste mensen,

Ik heb al enige tijd problemen met mijn internet. Het valt af en toe uit. Nou dacht ik dat dat door mijn 10 jaar oude modem kwam, dus die is vervangen (met een nieuw internet abonnement). Helaas heeft mijn nieuwe internet abonnement hetzelfde probleem (VDSL van XS4ALL)

Nou betreft het hier een FRITZ!BOX 7360 en daar kan je veel in bekijken. Ik keek wat raar naar mijn SNR waarde. Ik ben echter niet in staat om dit te interperteren in combinatie met de grafiek die hieronder staat.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14792543/Foto%27s/DSL%201.PNG

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14792543/Foto%27s/DSL%202.PNG

Ik heb de modem al zo dicht mogelijk bij binnenkomende kabel gezet en heb de kabels gefatsoeneerd (dit hielp iets in de SNR waarde in de Send direction).

Zit hier het probleem? Teveel ruis op de lijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Volgens mij moet je voor dit soort waardes de provider opbellen zodat ze een lijnmeting kunnen doen. Zo'n SNR lijkt mij onwerkbaar. Heb je veel last van packetloss? Zou heel goed kunnen dat de kabel in de straat niet goed meer is.

[ Voor 16% gewijzigd door Trommelrem op 02-01-2015 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-10 08:24
Je VDSL lijn met Vectoring (VVDSL) is gewoon ingetrained op de maximale snelheid die mogelijk is. Check het verschil tussen de Attainable & Current Througput waardes bij de Receive kolom, deze liggen zeer dicht bij elkaar, en daarom is je SNR ook zo laag.

De SNR daalt dus naarmate je dichter bij de maximale snelheid van je VDSL lijn komt. In principe is 6 dB meestal het minimum, dus een SNR van 5 dB is wellicht wat te laag en kan zorgen voor wat instabiliteit.

Je zou kunnen proberen om je Line Settings aan te passen, daarmee is het ook mogelijk om je SNR wat te verhogen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qjTctOP.png

Maar ik zou inderdaad ook even XS4ALL contacteren en checken of zij ook instabiliteit op jou lijn kunnen zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Prolution op 02-01-2015 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Line settings aanpassen had geen enkel zichtbaar effect op de SNR waardes. Dus die heb ik maar weer terug gezet.

Ik heb XS4ALL maar eens gebeld. Die vonde de SNR waarde ook wat aan de lage kant maar niet vreemd voor VDSL. Ze gaven me nog wat tips om de splitter te elimineren als mogelijk oorzaak. Dat hielp echter ook niets op de SNR waardes.

Ik mocht XS4ALL weer bellen als er problemen bleven. Ik heb echter vandaag de bekabeling binnens huis zo goed mogelijk gemaakt. Mogelijk was dit voldoende om de connectie nu wel stabiel te krijgen. Ik ga het bijhouden :) Uiteindelijk gaat het toch om de connectie en niet de SNR waarde.

[ Voor 5% gewijzigd door Frankyie op 02-01-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Na flink wat gepruts kan ik weer wat resultaten melden.
Het verbeteren van de bekabeling heeft positief effect gehad. Zolang de modem in de meterkast staat gaat het nu langdurig goed. Zonder uitvallen van het inernet en zonder foutmeldingen in de modem. Helaas vind ik de meterkast een erg onpraktische plaats voor de modem en wil ik hem weer plaatsen waar hij vroeger stond. 10 meter aan kabel verderop. Dat vind de modem niet leuk :(

Na 1 dag draaien had ik deze foutmeldingen staan.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14792543/Foto%27s/Fritzbox/Fritzbox%20Errors.PNG

Opvallend zijn de hele lading aan foutmeldingen die ik zie die ontstaan bij het opstarten van de connectie. Dit duurt (inclusief starten van de modem) 10 minuten! Daarna is de modem redelijk stabiel maar valt af en toe nog wat uit.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14792543/Foto%27s/Fritzbox/foutmeldingen%202.PNG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14792543/Foto%27s/Fritzbox/foutmeldingen%201.PNG

Mogelijk moet ik concluderen dat de modem enkel goed draait in de meterkast (dicht bij de bron). Ik wil echter nog 1 ding proberen. Ik kan wat rommelen met de instellingen in de Fritzbox. Deze opties heb ik tot mijn beschikking.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14792543/Foto%27s/Fritzbox/Instellingen.PNG

Welke van deze opties zal ik verzetten? Ik heb hier zelf geen verstand van. Ik kan zel allemaal wel verzetten maar of dat handig is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:41
Wat voor kabel ligt er tussen je aansluiting en de locatie waar je modem staat? Platte telefoonkabel?
KPN raadt niet voor niks aan je modem in de meterkast te zetten. Vooral bij vdsl is platte kabel storingsgevoeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Het is inderdaad een platte telefoonkabel. Dat het niet ideaal is had ik ook al door. Maar ik wil het op zijn minst proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vondelpark
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:02
De kabel vanaf het ISRA naar je modem kun je bijvoorbeeld wijzigen in een SFTP kabel (afgeschermd) en daar twee draadjes van aansluiten.
Dan kun je hem wat verder weg zetten van de meterkast. Hoewel 10 meter eigenlijk te veel is.

Computer says, noo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Ik heb de modem uiteindelijk maar in de meterkast geplaatst. Teveel gedonder.
Helaas geeft hij daar ook nog af en toe rare problemen. XS4ALL is het uit aan het zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-10 20:21
Ik zie in je vorige posts dat de lijndemping ook niet perfect staat. De demping van upload is stuk hoger dan downstream. Meestal was het zo dat de downstream 2x zo hoog was dan upstream. Zo niet dan is de lijn meestal brak. Ik weet niet zeker of dit met vvdsl2 nog zo is, maar het kan de moeite waard zijn om Xs4all op te wijzen...

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Normaal zijn de profiel instellingen ook 110/22. Upload haal jij wel goed, maar de download blijft achter. Denk dat er iets met de infra is (sluiting of onbalans) Of je aansluiting (ISRA) is niet goed.

Ook nooit platte kabel (flat cable) bij Vectoring gebruiken.Dat vraagt om problemen. Denk dat XS4ALL een KPN monteur moet langs sturen om de infra door te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Ach, dat ik de snelheid niet haal maakt mij verder niets uit. Ik heb maar een 20Mbit abonnement. Helaas valt het internet nog steeds af en toe uit met de mededeling "Timeout during PPP negotiation". Dat wordt weer een belletje met de helpdesk van XS4ALL.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Om even dit topic af te sluiten.

Ik heb XS4ALL gebeld en ze hebben mij aangeraden de modem te resetten en de kabels te vervangen. Om een of andere onbegrijpelijke rede werkt nu alles goed :| Ik heb de nieuwe kabels vervangen voor wederom nieuwe kabels en een gloednieuwe modem gerest. :? Maar het werkt nu dus wel dus het zal mij verder worst wezen :P Probleem opgelost :)

Die XS4ALL helpdesk is erg goed :) Nu meerdere malen contact mee gehad en altijd goede adviesen en prettige personen. :)

De SNR waardes zou trouwens onveranderd. Dus daar zat het hem überhaupt niet in.

[ Voor 7% gewijzigd door Frankyie op 04-02-2015 10:44 ]

Pagina: 1