Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Beste mede-modders,

Ik heb een laing DDC1-VC (OEM pomp uit een Mac G5), onder handen gekregen. Nu wil ik deze van nieuwe bedrading voorzien en de volume compensator verwijderen, dus eigenlijk ombouwen naar een DDC-1T. De printplaat in de pomp is een 5.4, nu vroeg ik me af of er iemand is die me kan helpen met het uitvinden van een manier om de pomp goed aan te sluiten.
Hieronder een img van de printplaat:
Afbeeldingslocatie: http://assets.overclock.net.s3.amazonaws.com/2/2e/2e3fc28b_vbattach114087.jpeg
En een afbeelding van de pinout van de Apple connector die aan de pomp bevestigd zit.
Afbeeldingslocatie: http://assets.overclock.net.s3.amazonaws.com/5/55/55ec6cd0_vbattach114088.jpeg
Ik ben er al achter dat v.r.n.l. de eerste connectie de GND is, de tweede is de +12V, nu is het de vraag of er bij deze pomp een rpm readout toe te voegen is, gezien de pinout van de kabel is er een tacho-wire aanwezig, alleen zou ik niet weten hoe deze aan te sluiten.

Elke hulp is welkom en wordt op prijs gesteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
Niemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Misschien dat je hier iets aan hebt?

Walkthrough van Martin's Liquid lab.

[ Voor 60% gewijzigd door Gizzy op 08-01-2015 12:01 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 11:25

Fordox

00101010

GND = Ground, N/C = Not connected (niet nodig), V Control heb ik geen idee van gezien deze 2.8A nodig heeft, wat aardig veel is. En de tachometer geeft een bepaalde voltage af per snelheid.

De tachometer kun je uitlezen door middel van een 3 pins fan connector op je moederbord. Zo'n connector geeft ook de +12V en de GND die je nodig hebt.
Nu staat er in dat schema ook een aftakking naar 5V met een weerstand, wat ook zeer makkelijk te fixen is naar een rode draad op je voeding.

Als je meer vragen hebt, roep maar. Dan kan ik het verder voor je uitzoeken ;)
*beetje snel getypt dit trouwens, sorry als ik dingen brak verwoord heb

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
Bedankt voor jullie reactie Gizzy en Fordox! :) :)

Ik had zelf de pagina op Martins liquidlab al gevonden, maar die heeft een andere PCB dan de DDC1-VC die ik heb (DDC 5.4).
Je kunt de V Control waarschijnlijk zelf regelen, daardoor zal de pomp natuurlijk snelheid veranderen.
Ik denk niet dat een fan connector op t moederbord een goed idee is, 35W van een 3 pin header vragen (12W max). Maar een fan controllertje ertussen.. moet lukken.

Hoe zou je de pomp zelf regelen?
Ik heb een Rheobus fan controller liggen, die kan tot 20W per kanaal aan. Daar kan ik de 12v, GND en 5V (met 2kOhm weerstand) op aansluiten, dan de afsplitsing van 5v naar tach op mn mobo prikken.

Ik zal het proberen wanneer ik tijd heb, en hier posten natuurlijk..

[ Voor 43% gewijzigd door PAPPLE op 08-01-2015 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Maar even terugkomend op het eerdere verhaal, je kan gewoon de tachometer draad met de gele draad van een oude fan verbinden. Dan leest je MoBo als t goed is ook de RPM'S.

En over die V-Control, ik dacht dat je een potmeter van circa 10k kan pakken, aan den ene kant de grond, andere kant de 12v (of de 5v eerst ff de 5 proberen) en de middelste output van de potmeter op de v-control. Dan creëer je een spanningsdeler, waarmee je kan bepalen welke voltage eruit komt. Afhankelijk van de input bijvoorbeeld traploos switchen tussen 0 tot 12v. Dat v-control is een soort voorganger van PWM' fans op pc's alleen is nooit popu geworden.
Pagina: 1