Omdat mijn huidige 'serverpark' thuis wat tekortkomingen begint te vertonen, ben ik me aan het orienteren op een nieuwe oplossing. Momenteel staat er een qnap 419p, een op een atom D525 gebaseerd doosje met Debian (sickbeard, nzbget, etc.) en een berg Raspberry Pi's voor allerlei kleine projectjes. Waar ik naar toe wil is meer flexibiliteit in storage, en de mogelijkheid om KVM virtualisatie te gebruiken. Dat kan natuurlijk op meerdere manieren, maar op dit moment heb ik m'n zinnen gezet op één machine, die me dat allemaal kan leveren. Omdat ik al jaren niet meer zelf een systeem gebouwd heb, wil ik even checken of ik geen stomme dingen doe. Met name wat betreft de voeding.
Het volgende staat nu op mijn lijstje:
Het AsRock bordje geeft me 12 sata aansluitingen. M'n OS en virtual machines wil ik vanaf twee gemirrorde SSD's gaan draaien, en ik heb 8 bestaande disken die ik in m'n nieuwe systeem wil gaan inbouwen. De Atom C2750 is meer dan voldoende snel voor mijn doeleinden, met 8 cores en door er in totaal 16G aan memory op te prikken moet ik meer dan voldoende ruimte hebben om vrolijk VM's te gaan draaien.
De Fractal Design kast heeft plek voor 8 3.5" disken, en ruimte voor 2 SSD's achter het moederbord. Voordeel van de R5 boven oudere (en goedkopere) modellen is dat die 2 SSD's ook vervangen kunnen worden zonder het moederbord los te moeten schroeven. Er worden twee 140mm fans meegeleverd, ik vermoed dat dat voldoende is om 8 spinning disks en een atom bordje te koelen.
Wat betreft de voeding heb ik eigenlijk gewoon de eerste voeding uit de pricewatch erbij geklikt. De vragen die ik daar met name over heb:
Het volgende staat nu op mijn lijstje:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | ASRock C2750D4I | € 368,32 | € 368,32 |
| 1 | Fractal Design Define R5 Zwart | € 97,95 | € 97,95 |
| 2 | Kingston KVR16N11H/8BK | € 71,51 | € 143,02 |
| 1 | be quiet! System Power 7 300W | € 30,95 | € 30,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 640,24 | |
Het AsRock bordje geeft me 12 sata aansluitingen. M'n OS en virtual machines wil ik vanaf twee gemirrorde SSD's gaan draaien, en ik heb 8 bestaande disken die ik in m'n nieuwe systeem wil gaan inbouwen. De Atom C2750 is meer dan voldoende snel voor mijn doeleinden, met 8 cores en door er in totaal 16G aan memory op te prikken moet ik meer dan voldoende ruimte hebben om vrolijk VM's te gaan draaien.
De Fractal Design kast heeft plek voor 8 3.5" disken, en ruimte voor 2 SSD's achter het moederbord. Voordeel van de R5 boven oudere (en goedkopere) modellen is dat die 2 SSD's ook vervangen kunnen worden zonder het moederbord los te moeten schroeven. Er worden twee 140mm fans meegeleverd, ik vermoed dat dat voldoende is om 8 spinning disks en een atom bordje te koelen.
Wat betreft de voeding heb ik eigenlijk gewoon de eerste voeding uit de pricewatch erbij geklikt. De vragen die ik daar met name over heb:
- De voeding heeft volgens de specs 4 sata aansluitingen. Kom ik dan ik de problemen met 8+2 disken, of valt dat te splitten?
- Kan ik met deze ATX voeding een mini-ITX moederbord van stroom voorzien?
- 10 disken, een atom bordje en wat fans, dat moet toch ruim binnen de 300W blijven lijkt me?
If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA