NAS/server combo

Pagina: 1
Acties:

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-03 15:01
Omdat mijn huidige 'serverpark' thuis wat tekortkomingen begint te vertonen, ben ik me aan het orienteren op een nieuwe oplossing. Momenteel staat er een qnap 419p, een op een atom D525 gebaseerd doosje met Debian (sickbeard, nzbget, etc.) en een berg Raspberry Pi's voor allerlei kleine projectjes. Waar ik naar toe wil is meer flexibiliteit in storage, en de mogelijkheid om KVM virtualisatie te gebruiken. Dat kan natuurlijk op meerdere manieren, maar op dit moment heb ik m'n zinnen gezet op één machine, die me dat allemaal kan leveren. Omdat ik al jaren niet meer zelf een systeem gebouwd heb, wil ik even checken of ik geen stomme dingen doe. Met name wat betreft de voeding.

Het volgende staat nu op mijn lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2750D4I€ 368,32€ 368,32
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,95€ 97,95
2Kingston KVR16N11H/8BK€ 71,51€ 143,02
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 640,24

Het AsRock bordje geeft me 12 sata aansluitingen. M'n OS en virtual machines wil ik vanaf twee gemirrorde SSD's gaan draaien, en ik heb 8 bestaande disken die ik in m'n nieuwe systeem wil gaan inbouwen. De Atom C2750 is meer dan voldoende snel voor mijn doeleinden, met 8 cores en door er in totaal 16G aan memory op te prikken moet ik meer dan voldoende ruimte hebben om vrolijk VM's te gaan draaien.

De Fractal Design kast heeft plek voor 8 3.5" disken, en ruimte voor 2 SSD's achter het moederbord. Voordeel van de R5 boven oudere (en goedkopere) modellen is dat die 2 SSD's ook vervangen kunnen worden zonder het moederbord los te moeten schroeven. Er worden twee 140mm fans meegeleverd, ik vermoed dat dat voldoende is om 8 spinning disks en een atom bordje te koelen.

Wat betreft de voeding heb ik eigenlijk gewoon de eerste voeding uit de pricewatch erbij geklikt. De vragen die ik daar met name over heb:
  • De voeding heeft volgens de specs 4 sata aansluitingen. Kom ik dan ik de problemen met 8+2 disken, of valt dat te splitten?
  • Kan ik met deze ATX voeding een mini-ITX moederbord van stroom voorzien?
  • 10 disken, een atom bordje en wat fans, dat moet toch ruim binnen de 300W blijven lijkt me?
Ik zag dat er wat onduidelijkheid bestaat of deze voeding nou wel of geen PCI-E aansluiting heeft, maar die heb ik toch niet nodig.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Over de voeding, bij mijn seasonic m12ii evo 620W is het zo:
1 kabel met 1 aansluiting op de voeding en 4 SATA aansluitingen voor de HDD/SSD/ODD.
Ik weet niet hoe het bij de BeQuiet! zit, dan moet je een unboxing op YouTube bekijken, dan weet je het. (of op de officiele site).
Verder...
Je kan het gewoon allemaal van stroom voorzien alleen ik zie op de site van be quiet dat de kabels in totaal maar 3 SATA stroom poorten hebben. (ik weet niet of je met splitters kan werken bij een voeding).
-EDIT- linkje naar de site:
http://www.bequiet.com/en/powersupply/326

Klik op cables, dan zie je de lay-out

[ Voor 10% gewijzigd door pwillemske op 02-01-2015 12:19 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-03 12:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Waarom een grote kast? je moederbord is mini-ATX

Review QNAP TS-230 NAS

• Lezparanza
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
• De voeding heeft volgens de specs 4 sata aansluitingen. Kom ik dan ik de problemen met 8+2 disken, of valt dat te splitten?
Afhankelijk van de amperes op de lijnen moet dat prima lukken. 3xsata x4 (splitter) kom je op 12 sata-power. Niet heel veel ruimte voor de toekomst, maar is verder prima te doen.
• Kan ik met deze ATX voeding een mini-ITX moederbord van stroom voorzien?
Ja.
• 10 disken, een atom bordje en wat fans, dat moet toch ruim binnen de 300W blijven lijkt me?
Ligt wel een beetje aan welke schijven je nog hebt, moderne(green-achtige) schijven gebruiken zo'n max 10w tijdens spin-up. Oudere 7200 modellen tot zo'n 20w. Wat nog 100w overlaat voor de rest. Dus afhankelijk van welke schijven en/of je staggered spin-up gebruikt is het of met gemak, danwel gaat lukken.

[ Voor 0% gewijzigd door Lezparanza op 02-01-2015 12:24 . Reden: opmaak & ]

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-03 15:01
Dutchredgaming schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:19:
Waarom een grote kast? je moederbord is mini-ATX
Omdat ik er minimaal 8 3.5" disks in kwijt wil kunnen, omdat ik de ruimte heb om het ding neer te zetten, en omdat ik het zonde vind om 50 euro meer uit te geven voor een Silverstone D380.
Lezparanza schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:23:
[...]
Afhankelijk van de amperes op de lijnen moet dat prima lukken. 3xsata x4 (splitter) kom je op 12 sata-power. Niet heel veel ruimte voor de toekomst, maar is verder prima te doen.
Het moederbord heeft 'maar' 12 sata aansluitingen, dus meer disken komen er toch niet in. Misschien voor de zekerheid een molex->sata kabeltje gaan gebruiken?
Ligt wel een beetje aan welke schijven je nog hebt, moderne(green-achtige) schijven gebruiken zo'n max 10w tijdens spin-up. Oudere 7200 modellen tot zo'n 20w. Wat nog 100w overlaat voor de rest. Dus afhankelijk van welke schijven en/of je staggered spin-up gebruikt is het of met gemak, danwel gaat lukken.
Het zijn 5400 toeren Samsungs, dus dat zou dan prima moeten lukken.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA