HD gecrasht: clonen of clean install?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huggiedug
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-03-2022

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Ik heb 2 Acer X3400 desktopjes voor aan m'n flatscreens. Van 1 daarvan is de HD gecrasht, hij start niet meer op. Ik heb geen reservekopie en geen installatieCDs, wèl een systeemherstelschijf.

Wat ik wel heb is dus een exact gelijke computer die nog soepel draait.
Ik heb weinig zin in een clean install- kost veel tijd om alle drivers ed weer correct te krijgen.

Graag jullie advies over de volgende drie opties.

1. Ik installeer de nieuwe HD in de werkende Acer als slave en draai een HD clone (http://www.miray.de/download/hdclone.html) van de C: schijf en zet de HD vervolgens als master in de niet werkende Acer, en verander achteraf de W7 license.

2. ik maak een reservekopie (.iso) van de werkende Acer en installeer die via de systeemherstelschijf (werkt dat zo?)

3. ik doe een clean install vanaf een W7 installatieDVD die ik van internet haal.

Tijdje geleden dat ik dit zelf heb gedaan, dus jullie advies wordt zeer op prijs gesteld. Dank vast!

Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Huggiedug schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:46:
1. Ik installeer de nieuwe HD in de werkende Acer als slave en draai een HD clone (http://www.miray.de/download/hdclone.html) van de C: schijf en zet de HD vervolgens als master in de niet werkende Acer, en verander achteraf de W7 license.
Je moet dan om het netjes te doen je PC ook syspreppen. Anders creëer je een PC met een identieke identiteit. Afhankelijk van je netwerk is dat niet leuk, vooral als iets in het netwerk afhankelijk is van zaken als de SID van een PC kan het funest zijn. Al zal het voor thuis weinig boeien. Let wel dat je Windows licentie ermee stopt zodra die opgestart wordt in de defecte PC. De hardware GUID is anders en dus wordt je gedwongen opnieuw te activeren.
2. ik maak een reservekopie (.iso) van de werkende Acer en installeer die via de systeemherstelschijf (werkt dat zo?)
.iso is het bestandsformat van een image van een schijf. Een Windows 7 image is op .wim format. Je recovery DVD zal waarschijnlijk een .wim file bevatten die automatisch activeert als er een Acer BIOS gevonden wordt. Veel OEMs werken zo.

Je kan een ,wim file maken van je nog werkende desktop, maar een onderdeel van dat proces is ook syspreppen. Dan verwijder alle niet Windows eigen drivers en wordt Windows weer schoongeveegd ook van andere zaken.
3. ik doe een clean install vanaf een W7 installatieDVD die ik van internet haal.
Je zegt een herstelschijf te hebben, ik neem aan dat dit gewoon media is van Acer waarmee je de boel opnieuw kan installeren? Dan kan je ook die gebruiken.

Als je herstelschijf Windows 7 SP1 is dan ben je natuurlijk even bezig met patches installeren. Alternatief kies je voor Windows 8.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Dank!

Ik heb, mede door jouw antwoord, gekozen voor optie 3. Hier de installdisc van W7 gedownload, http://www.techverse.net/...rosofts-official-servers/ en ging eigenlijk bijzonder smooth.

Binnen een uurtje draaide ie weer als n zonnetje. thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
...maar wel nog even bijna 200 updates installeren... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
UPDATE:
de levensduur van de Seagate Baracuda is consistent: na 4 jaar gaan ze kapot. Ook mn andere Acer is er nu aan gegaan. Op dezelfde manier nieuwe HD erin en draaien als n zonnetje.

De oude schijf deed het nog wel, maar startte de PC niet meer op. Aan de SATA stekker van de CDROM drive gehangen en inhoud gekopieerd.

Wel nog even gezeur met de admin rechten van windows op die schijf, en dat is waarom ik deze post schrijf- dat was snel opgelost met deze settings:

Hello intruderprime, It sounds like you need to readjust your User Account Control Settings. To do so log-in to the administrator account on your PC and follow these steps:

1. Click Start, and then click Control Panel.
2. In Control Panel, click User Accounts.
3. In the User Accounts window, click User Accounts.
4. In the User Accounts tasks window, click Turn User Account Control on or off.
5. If the User Account Control dialog box appears, confirm that the action it displays is what you want, and then click Yes.
6. In the Security section of the Windows Solution Center page, click Adjust UAC Settings.
7. On the User Account Control Settings page:
- To disable UAC, move the slider to Never notify, and then click OK.
- To enable UAC or change levels of notification, move the slider to the appropriate notification option, and then click OK.
If you decide to disable UAC, you will need to restart your computer in order to save the new settings.

Another option is to do a system restore to a time before you changed permissions in the first place.

Let us know what happens!
Cheers,
Cassandra
Microsoft Windows Outreach
---

hoop dat iemand er wat aan heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10-2024
http://www.howtogeek.com/...ight-click-menu-in-vista/