storing op rpm signaal fan van pwm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Beste iedereen! beste wensen enzovoort..

Ik heb een probleem. Ik ben bezig om met een arduino een aantal fans aan te sturen, maar tegelijkertijd wil ik ook de snelheid van de fans weergeven op een lcd. Het probleem wat ik onderga is dat het pwm signaal wat ik aanstuur via een IRF540 naar de fan storing geeft op de rpm lijn. Wat er namelijk gebeurt als ik hem aansluit op een "normale" 12v voeding is dat ik de RPM kan uitlezen via de arduino en dat ook prima gaat, maar wanneer ik hem aanstuur via PWM ik de 490HZ pwm frequentie bij de snelheid opzie. Maar wanneer ik deze frequentie ik van de rpm aftrek kom ik uit op 800rpm ipv de 2000 rpm. de totale rpm die ik zag wanneer ik de fan aanstuurde was rond de 15000 rpm. Aan gezien mijn fan geen wind turbine is lijkt mij dat niet geloofwaardig.

Wat ik inmiddels heb geprobeerd, is een ontstorings condensator toevoegen op de fan + en - van 47nf.
Nadat ik de ontstoringscondensator heb vervangen door een 220uf elko, bleef de fan hangen rond dezelfde snelheid, omdat ik gebruik maakte van de standaard fade code wist ik dat dat ook niet hoorde..

ik heb ook al een laagdoorlaat filter met een 3.3k weerstand een 47nf condensator gemaakt. Dit werkte ook niet. Nu ik me net bedenk dat die tot 1023hz filterd ipv 100hz is dat ook niet zo gek, Dat kan ik nu nog proberen. Maar hebben jullie nog ideeën om met een arduino een fan aan te sturen en tegelijkertijd ook de rpm's af te lezen?

M.v.g.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Interferentieprobleempjes, om nom nom nom
Maar eventjes zonder gein, wat zijn de eisen die aan de PWM input zijn verbonden qua dutycycle en frequentie, en wat voor signaal komt er uit de RPM lijn?

Als de RPM lijn een frequentie heeft van max 500Hz en je mag PWM'en op 1kHz, dan is de simpele oplossing om een RC-filtertje van 500Hz op de RPM lijn misschien al een oplossing.... De PWM van 1kHz is dan (hopelijk) weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
de frequentie die uit de fan komt, is onder de 100hz rond de 64hz. De frequentie waar ik momenteel de pwm op stuur is 490hz. Maar de frequentie die uit het moederbord met pwm komt is tussen de 21khz en de 25khz. Nu heb ik toevallig al een 47nf condensator, wat voor een weerstand zou ik dan moeten gebruiken om boven de 102hz te filteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Heb je een pull-up weerstand op de tach output?
http://www.maximintegrate...p-notes/index.mvp/id/1784

[ Voor 40% gewijzigd door Ploink op 02-01-2015 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
Even voor de duidelijkheid: gebruik je fans met een aparte PWM ingang of is het gewoon de voeding die je gaat PWM'en?
Als het dat laatste is, dan heb je veel kans dat je de voeding van de hall-sensor die het rpm signaal maakt constant zit te onderbreken ==> signaal op rpm is zowel de PWM pulsen, als wanneer het PWM signaal hoog is de RPM pulsen.

Ik neem aan dat je nu de pulsen meet voor een bepaalde tijd, en dan daaruit een snelheid haalt, dat goed en nauwkeurig maar vereist lange meettijden (die je niet hebt, door je 492hz PWM).
Andere methode om je snelheid te meten is de tijd te meten tussen 2 rpm pulsen, en gedurende deze tijd de PWM niet te sturen (constant de fan voeden). Dat gaat snel genoeg om geen problemen te geven met de fan, en als je dat elke seconde ofzo doet heb je voldoende metingen zonder de fan teveel te storen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Klinkt logisch wat naftebakje zegt.
Afbeeldingslocatie: http://pcbheaven.com/wikipages/images/howpcfanswork_1269875963.png

Wat je ook kan doen is de PWM frequentie flink verhogen en met een RC filter op de tach die hoge frequentie weg filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Yes ik heb een 10k pullup weerstand op de tach output! verbonden met de 5v. En als ik de 47nf wil blijven gebruiken kom ik op een 10k weerstand uit. Dan is de kantelfrequentie ongevee3r 340hz.

@naftebakje ik doe het inderdaad met pwm op de voedingslijn. Een rc filter met deze waarden zou dan waarschijnlijk te weinig filteren? en de pwm frequentie hoe kan ik die omhoog gooien met arduino?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een RC filter op de aangeboden voedingslijn van de PWM uitgang doet de spanning ook meer naar een betere gelijkspanning brengen. Je moet den denk ik meer richting een 1uF of 10uF gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
jctjepkema schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:10:
en de pwm frequentie hoe kan ik die omhoog gooien met arduino?
Misschien helpt dit http://playground.arduino.cc/Code/PwmFrequency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Ik krijg het met een rc filter niet veel beter. Tevens hielp een 1uf condensator op de plus en min van de fan ook niet. Vanmiddag ga ik met een tweede arduino een hogere pwm frequentie proberen. Lost dat de problemen op, dan weet ik dat het rpm aflezen van een pc fan op pwm aangestuurd met een normale transistor ook zal werken. Ik houd jullie op de hoogte!

Oja en dank tot zover!

[ Voor 3% gewijzigd door jctjepkema op 03-01-2015 14:07 . Reden: vergeten te bedanken:P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Misschien is dit iets wat je zoekt:
http://www.edn.com/design...-LM317T-with-a-PWM-signal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
naftebakje schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:48:
...Ik neem aan dat je nu de pulsen meet voor een bepaalde tijd, en dan daaruit een snelheid haalt, dat goed en nauwkeurig maar vereist lange meettijden (die je niet hebt, door je 492hz PWM).
Andere methode om je snelheid te meten is de tijd te meten tussen 2 rpm pulsen, en gedurende deze tijd de PWM niet te sturen (constant de fan voeden). Dat gaat snel genoeg om geen problemen te geven met de fan, en als je dat elke seconde ofzo doet heb je voldoende metingen zonder de fan teveel te storen.
Beide methoden zijn goed en nuttig, en je moet gewoon de juiste kiezen volgens je toepassing (volgens hun voor- en nadelen).
Gebruik de andere methode, dat is echt niet zo moeilijk. Even de PWM uitschakelen, zorgen dat de +12v hoog is, en 2 pulsen op de rpm uitgang meten. Dan weer PWM inschakelen.

Als je PWM combineert met uitlezen van RPM signaal, dan heb je 2 stukken:
- PWM laag: niets op de RPM
- PWM hoog: normale RPM
Daarom zal je op de RPM altijd ook de PWM meten, en jezelf in problemen steken als je wil RPM meten tijdens PWM'en (want je kan met je µC maar een beperkte frequentierange voor PWM selecteren, om maar een van de beperkingen mee te geven).

Wil je toch persé gewoon pulsen tellen op de RPM uitgang (omdat je verkeerdelijk denkt dat dat gemakkelijker is), dan moet je de snelheidssturing van de fan aanpassen, zodat je een bepaalde DC spanning maakt.
Problemen daarbij zijn dat je een beperkte snelheidsrange van de fan hebt, je hebt opstartproblemen bij lage spanning/snelheid (kans om de fanmotor te doen oververhitten), en onder een bepaalde spanning zal ook de RPM niet meer werken (omdat de hall-sensor stopt). En hoe denk je van een regelbare DC spanning te maken (liefst netjes lineair met de PWM duty cycle, veel succes)?
Een hoop problemen, veel meer dan gewoon de andere methode gebruiken om RPM uit te lezen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Wat ik momenteel aan het maken ben is een soort pcb op veroboard, waar een arduino op komt en het enige wat die arduino doet voor mij is mij informatie geven over de fans. Zo heb ik met een spanningsdeler al de spanning van de 12v en via een shunt weerstand weet ik al de stroom over de fans.
Dan kwam het probleem voor de rpm's. Ik wil namelijk mijn oude non-pwm fans(3 draden) aansturen via de 4e draad(pwm signaal) die uit het moederbord komt. Deze geeft een signaal op 22.5 kHz. Daarmee wil ik de Fans aansturen via een schakeling, maar ik moet dan wel zorgen dat de rpm's nog kloppen anders heeft dat natuurlijk geen zin.

En ik vroeg de vraag over arduino met pwm zodat ik straks de hogere frequentie uit het fan rpm signaal kan filteren. Of hoe ik dat dan zou moeten doen.

Ik wou nu de arduino op 7812.5 Hz een pwm signaal geven, die lijkt mij er nog wel uit te filteren. Alleen krijg ik het in code niet aan de praat om de arduino een pin op deze frequentie een pwm signaal te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
jctjepkema schreef op zondag 04 januari 2015 @ 10:23:
Ik wou nu de arduino op 7812.5 Hz een pwm signaal geven, die lijkt mij er nog wel uit te filteren. Alleen krijg ik het in code niet aan de praat om de arduino een pin op deze frequentie een pwm signaal te geven.
Ik weet niet welke pin je gebruikt, maar volgens http://playground.arduino.cc/Code/PwmFrequency zitten pin 5 en 6 op timer0. Deze timer wordt ook gebruikt voor het interrupt dat o.a. millis() en micros() telt. Je kan dus beter timer 1 of 2 gebruiken, indien die niet voor andere zaken nodig zijn..

Maar kun je die 22.5kHz van je moederbord niet direct doorlussen en daarmee je fan aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Nou ik heb mijn moederbord de komende maanden nog niet. Ben beetje bezig met een nieuwe build en heb alles verkocht. Maar ik heb de volgende keuze gemaakt. Ik koop gewoon allemaal nieuwe casefans. Niet zozeer goedkoper maar word wel stiller, en moderner. En dan zorg ik dat die casefans wel pwm hebben.
Pagina: 1