Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 18:12
Beste medetweakers :)

Ik heb sinds een kleine anderhalve week een nieuwe monitor, de iiyama Prolite GB2488HSU. Ik heb 'm gekocht voornamelijk vanwege de lage inputlag en de 144 hz, om te gamen. M'n oude monitor was een Samsung Syncmaster P2370.

Ik ben er op zich blij mee, maar er is één ding wat me stoort; color banding. Je ziet het vooral als materiaal wat lager gecomprimeerd is, maar ook bij hoge kwaliteit materiaal zie je in donkere vlakken duidelijk scheiding tussen het kleurverloop in de vorm van vage strepen. Hetzelfde effect wanneer je een afbeelding comprimeerd naar een GIF bijvoorbeeld.

Mijn vorige monitor ging hier een stuk fijner mee om lijkt het wel want ik heb me er hiervoor nooit aan gestoord. Mijn vraag is dan ook in hoeverre dit normaal is. Klopt het dat andere gaming monitoren hier ook last van hebben? Ik snap dat dit niet de beste TN panelen zijn als we kijken naar kleurweergave, maar ook 6bit TN panelen zouden toch niet zoveel last moeten hebben van zo duidelijke color banding?

Als ik dit plaatje bekijk: http://neolodger.files.wo...scrolls_v_skyrim-wide.jpg
dan zie ik aan de randen links en rechts onderin duidelijk kleurverloop in de vorm van strepen.

Ook als ik bijvoorbeeld Photoshop Lightroom opstart zie ik hetzelfde effect in het opstartlogo. Normaal was dit gewoon een 'smooth gradient' zeg maar. Zonder strepen.

Ik heb gezocht op internet en er zijn nog 2 of 3 mensen die klagen dat dit model specifiek er veel last van heeft, maar meer kan ik er dus niet over vinden. Ik heb dus geen referentie materiaal dus vandaar dat ik heel benieuwd ben naar of er mensen zijn die ook met specifiek gaming monitoren of andere TN panelen hier last van hebben. De monitor is aangesloten via DVI op een GTS 250.

Misschien maak ik me wel veel te druk. Verder doet het paneel het prima. Ik hoor graag jullie ervaringen _/-\o_

Ik kan 'm nu nog terugbrengen namelijk :)

[ Voor 11% gewijzigd door spokje op 02-01-2015 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Dat lijkt me inderdaad typisch een probleem van een monitor met lage zwart waarde, laag contrast en 6bits.

Misschien kan je het contrast nog een beetje aanpassen, maar waarschijnlijk "verplaats" je probleem dan alleen maar. Als je denkt dat je je eraan gaat storen dan zou ik 'm omruilen voor een andere monitor.

Helaas bestaat de perfecte monitor niet. Elk type paneel heeft voordelen en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben alle 144hz monitoren hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 18:12
Vast niet. Wel heb ik die van mij destijds teruggebracht en een Dell U2415 voor het geld gehaald. En daar ben ik zeer blij mee dat ik dat gedaan heb. Dan maar 60 fps :-) weergave van kleuren vind ik toch echt wel ff wat belangrijker dan die paar frames.

Hoewel het wel gaaf was, je merkte het wel een beetje. Vooral in Windows, je muis beweegt gewoon veel smoother :) maargoed. Blij dat ik het ding nog in kon leveren. Ik haatte het scherm echt op een gegeven moment vanwege die color banding.