Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Point-to-Point WiFi of ADSL

Pagina: 1
Acties:

• Dmar
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik ga binnenkort mijn bedrijf verhuizen naar de overkant, afstand tussen huis en pand ongeveer 100 meter, maar hier loopt wel een weg tussen met weinig tot gemiddeld verkeer.

Ik kan qua internet kiezen uit de volgende opties:
-ADSL verbinding van +/- 10 mbs
-Dedicated glasvezel lijn van enkele honderden euro's per maand (ligt er al)
-Nieuwe glasvezellijn laten aanleggen
-Of mijn huidige internet-verbinding laten overstralen m.b.v. Point-to-Point WiFi.

Met deze laatste optie ben ik echter totaal niet bekend.

Op zowel de huidige als de nieuwe locatie staat een NAS waarmee gewerkt wordt en er worden IP-camera's geinstalleerd op de nieuwe locatie die vanaf buitenaf benaderbaar moeten worden. De uploadsnelheid van de ADSL verbinding kan hierbij wellicht niet voldoende zijn. Ook wordt er gebruik gemaakt van VoIP-telefonie op de nieuwe locatie.

De goedkoopste oplossing (op lange termijn) zou zijn de Point-to-Point oplossing, waarbij ik geen nieuw internet abbonement hoef af te sluiten. Dit zou tevens ook een vrij snelle oplossing zijn, daar ik 300mbs ermee kan halen. Ik weet echter niet of dit met de eerder genoemde weg en NAS/VoIP leidt tot stabiel genoeg internet.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en weten wat hierbij de beste oplossing is?

Thx! _/-\o_

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Vanuit mijn eigen opinie gespoken:

Ik zou op een avond / nacht de weg afsluiten met hekken en borden (wegwerkborden). En samen met iemand ( of meerdere personen) de straat openbreken om er een buis in te leggen waar je vervolgens glas doorheen trekt

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:26
shure-fan schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 10:10:

Ik zou op een avond / nacht de weg afsluiten met hekken en borden (wegwerkborden). En samen met iemand ( of meerdere personen) de straat openbreken om er een buis in te leggen waar je vervolgens glas doorheen trekt
Mag je dit wel zomaar doen?

• shure-fan
Voor die 100 meter..... (Wat niet weet, wat niet deert)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Welk budget heb je?
Over hoeveel tijd wordt de investering afgeschreven?
Voor hoe lang moet deze oplossing werken?
Is failover naar Internet noodzakelijk?
Welk verkeer moet over de verbinding heen (VoIP/video/NAS sync/anders)?
Welke bandbreedte is noodzakelijk?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-11 10:33
Echt een aanrader om op openbaar terrein graafwerkzaamheden te gaan verrichten. Vooral ook geen klikmelding maken. Vragen om problemen...
Er zijn wel betrouwbare wifi/laser point to point oplossingen. Alles hangt af van je bandbreedte en van de omstandigheden mbt free line of sight

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Dmar
  • Niet online
shure-fan schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 10:10:

Als we zelf gaan graven wordt dit voornamelijk over eigen terrein gedaan, er ligt een kabel aan het begin van het terrein die alleen richting het gebouw dient getrokken te worden.
Appie Heijn schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 10:29:
Echt een aanrader om op openbaar terrein graafwerkzaamheden te gaan verrichten. Vooral ook geen klikmelding maken. Vragen om problemen...
Er zijn wel betrouwbare wifi/laser point to point oplossingen. Alles hangt af van je bandbreedte en van de omstandigheden mbt free line of sight
Huidige internetsnelheid die overgestraald zal worden is 120mbs, hier zal voornamelijk normaal geinternet mee worden, NAS server en IP-camera's. Line of sight is er wel, maar hier loopt dus de eerder genoemde weg tussen.

Verwijderd

Hier zelf ervaring met ubiquiti powerbeam m5 apparatuur. Gebruik dit om ca 1200m te overbruggen en dat werkt al meer dan een jaar geruisloos met snelheden boven de 100mbps. Set van 2 kost ongeveer 250 euro.

• jongetje
  • Laatst online: 22:14
En waarom kan je huidige (blijkbaar goedkope verbinding) niet naar die 100meter verder verhuisd worden?

Als het bedrijfskritisch is zou ik niet met work-arounds (overstralen en kabels onder weg door trekken, wie beheerd die locatie waar het internet zit dan?) aan de slag gaan.

• Dmar
  • Niet online
jongetje schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 10:53:
En waarom kan je huidige (blijkbaar goedkope verbinding) niet naar die 100meter verder verhuisd worden?

Als het bedrijfskritisch is zou ik niet met work-arounds (overstralen en kabels onder weg door trekken, wie beheerd die locatie waar het internet zit dan?) aan de slag gaan.
Locatie is niet in ons beheer, vandaar dat we ook niet zomaar de weg kunnen openbreken. Tussen mijn huis en het pand ligt ook een dijk. Er is wel gewoon line of sight tussen beide panden.

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
Wacht, je hebt een ADSL verbinding en hierover wil je zowel VoiP als Camera beelden duwen. Dit gaat ellende veroorzaken. VoiP doet tussen de 50Kbps en 100Kbps en een upload van ADSL is volgens mij nog steeds 1Mbit wat dus ongeveer 128Kbps is.

Punt is dus, over een ADSL lijn kun je 1 telefoongesprek voeren zonder jitter of hoge latency. Alles wat je meer over die ADSL lijn rost gaat direct ten kostte van je telefonie.

Of maak ik een rekenfout?

U+

• Dmar
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:21:
Wacht, je hebt een ADSL verbinding en hierover wil je zowel VoiP als Camera beelden duwen. Dit gaat ellende veroorzaken. VoiP doet tussen de 50Kbps en 100Kbps en een upload van ADSL is volgens mij nog steeds 1Mbit wat dus ongeveer 128Kbps is.

Punt is dus, over een ADSL lijn kun je 1 telefoongesprek voeren zonder jitter of hoge latency. Alles wat je meer over die ADSL lijn rost gaat direct ten kostte van je telefonie.

Volgens mij klopt dat wel aardig. Alleen kan Point-to-Point WiFi (met een weg tussen beide punten) wel een stabiele genoeg verbinding geven dat je hierover wel probleemloos kunt VoiPen?

Verwijderd

De WiFi verbinding zal, mits goed opgezet, niet een bottleneck zijn. Ik gebruik de eerder genoemde verbinding ook voor VoIP en met 100mbit+ link heb je voldoende bandbreedte voor 10+ simultane gesprekken.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2015 11:41 ]

• Jeroen_ae92
De latency tussen bv 2 Ubiquiti Nanostation's M5 of Nanostation LocoM5 is minder dan 1ms. Dus dat zal zeker niet de bottleneck zijn.

Heb je toegang tot beide panden om het te testen/proberen?

U+

• Dmar
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:42:
De latency tussen bv 2 Ubiquiti Nanostation's M5 of Nanostation LocoM5 is minder dan 1ms. Dus dat zal zeker niet de bottleneck zijn.

Heb je toegang tot beide panden om het te testen/proberen?
Ja. Moet ik de receiver nog op een paal plaatsen o.i.d. zodat er altijd Line-of-Sight tussenbeide is of is dit niet nodig? Alleen als er een vrachtwagen passeert (één elke 10a20 sec) wordt het zicht verbroken. Heeft dit gevolgen voor bijvb. de VoIP?

Verwijderd

Beste van wel. Heb je de mogelijkheid om het aan de schoorsteen of op de 2de verdieping te installeren?

Zelf heb ik een stuk buis van ca 1m op de schoorsteen gemonteerd. De powerbeam heb ik vervolgens met het meegeleverde bevestigsmateriaal daaraan gemonteerd. Deze manier van bevestigen zorgt er ook voor dat het uitlijnen redelijk makkelijk gaat. UTP loopt ook door de buis wat voor wat extra bescherming zorgt.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2015 12:00 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:33
Beste is als je hem op 4 a 5 meter hoogte hebt zodat het altijd in zicht is. Anders heb je kans dat er stotters in het signaal komen.

• jongetje
  • Laatst online: 22:14
Volgens mij wordt Voip nu wel erg overdreven. Een normaal VoIP gesprek is iets van 64kbit/s. Daar kun je als je 1 MBit hebt er al makkelijk 10 tegelijk overheen voeren.

Ja, als de verbinding elke 10 a 20 seconden wegvalt dat is niet zo handig met VoIP (zo ie zo niet aan te raden trouwens). Als het echt alleen om je VoIP gaat, neem daar dan een ADSL lijntje. Hoef je ook niet zo moeilijk te doen...

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:33
jongetje schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:53:
Volgens mij wordt Voip nu wel erg overdreven. Een normaal VoIP gesprek is iets van 64kbit/s. Daar kun je als je 1 MBit hebt er al makkelijk 10 tegelijk overheen voeren.

Ja, als de verbinding elke 10 a 20 seconden wegvalt dat is niet zo handig met VoIP (zo ie zo niet aan te raden trouwens). Als het echt alleen om je VoIP gaat, neem daar dan een ADSL lijntje. Hoef je ook niet zo moeilijk te doen...
Maar als je vanuit buiten het wil benaderen is ADSL wel wat aan de krappe kant (Vaak maar in praktijk rond de 1MB/s upload).

Als je ook camera's wilt bekijken en ook van buiten af (vraag?) dan heb je meer aan een stabiele upload.
Op dit moment lees ik dat er een 120MB/s verbinding is. Ik vermoed dat dit de download snelheid is. Wat is de upload?

• Dmar
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:53:
Beste van wel. Heb je de mogelijkheid om het aan de schoorsteen of op de 2de verdieping te installeren?
Als ik hem aan het hoogste dak monteer, kunnen vrachtwagens nog net 'door het signaal heenrijden'. Beste is dan denk dat ik hem op een paal enkele meters hoger monteer.

• Jeroen_ae92
Cave_Boy schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:56:
[...]
Op dit moment lees ik dat er een 120MB/s verbinding is. Ik vermoed dat dit de download snelheid is. Wat is de upload?
Ah, overheen gelezen

U+

Verwijderd

Dmar schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:57:
[...]

Als ik hem aan het hoogste dak monteer, kunnen vrachtwagens nog net 'door het signaal heenrijden'. Beste is dan denk dat ik hem op een paal enkele meters hoger monteer.
Als dat "wind vast" kan dan lijkt dat me dat de beste manier.

Steigerbuis met de juiste diameter heb ik hievoor gebruikt. Daarvoor is ook materiaal beschikbaar om dit aan de schoorsteen of muur te bevestigen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Er zijn hier al heelnwat topics over geweest. Indien je LOS hebt of kan creëren is een wifi P2P het meest economisch. Zeker omdat je hier gemakkelijk meer dan 100Mbit mee kan halen.

Uiteraard is een darkfiber het allermooist. N.b. een graaf vergunning is niet heel duur, zeker als je de werkzaamheden s'nachts uit kan voeren.

Tip, meld hem aan als reparatie van bestaande verbinding anders moet je ook kosten betalen voor het straatplan e.d. Uiteraard wel met het risico dat bij graven in je straat iemand de kabel beschadigd omdat ie niet op dr tekening staat.

Evt is een 60GHz P2P ook een optie i.p.v. de standaard 2.4 en 5 als er veel stoorsignalen zijn.

Wij zetten deze vaak weg: http://www.lancom-systems...-321-bridge-kit-overview/ kost ongeveer 1560 ex. Evt geplaatst op zo'n kant en klare mast. Heb je verder ook geen omkijken naar. Uiteraard kun je zelf voor een paar tientjes ook wat in elkaar zetten maar mis je toch wat dingen als spectrum analyze, vlan qos enz.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
DukeBox schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:15:

Uiteraard is een darkfiber het allermooist. N.b. een graaf vergunning is niet heel duur, zeker als je de werkzaamheden s'nachts uit kan voeren.
Ik heb geen idee wat eventueel horizontaal boren kost. Waarschijnlijk vrij duur, maar neem het eens mee in je afwegingen.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Per 50 meter al snel 2400 euro.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:21:

Even letten op de eenheden: 1Mbit/s is 128KB/s, een VoIP-gesprekje trekt zo'n 64Kbit/s, dat is dus 8KB/s (*2 voor verzenden en ontvangen) ;)

Goedkoop bellen via VoIP

• Dmar
  • Niet online
Ik ga het met de rest even overleggen, denk dat ik wel ga voor Point-to-Point WiFi.
Zoals DukeBox al zei is P2P WiFi de meeste economische oplossing. Slecht eenmalig apparatuur kopen en scheelt me weer een abonnement en als ik mijn receiver iets boven het dak plaats heb ik altijd LOS. Moet goed komen dus.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

We hangen ook wel eens 2 setjes op met 3 masten (2 antennes op 1 mast met ieder een los naar een andere mast) zo heb je de dubbele bandbreedte en als een tijdelijk los verliest nog steeds een goede verbinding. Afhankelijk van de situatie ook 1 in 2.4 en de ander in 5. Indien je zelf wat gaat maken let er op de ze radar aware zijn. Dat is geen eis voor binnengebruik maar wel voor buiten. De rod controleert wel zelden maar als er een klacht over binnenkomt door bijv. weer stations en ze gaan controlerr zijn de boetes niet mals. Vandaar ook dat ik meestal aanraad het te laten doen door iemand die er verstand van heeft of achteraf te laten controleren. Als je er zelf niet zoveel vanaf weet. Nb 60 GHz is wel leuk maar als je meer dan 100Mbit wilt schiet de prijs ook omhoog.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 02-01-2015 13:14 ]

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28
Dergelijke situaties hebben wij op het werk ook vaak meegemaakt.
Om een voorbeeld te noemen zijn 2 bedrijfspanden waarbij, bij één pand een internet lijn + server etc staat. Het 2e pand moest bij in dit netwerk komen, we hadden hiervoor dus een extra internet lijn (ADSL) kunnen aanleggen en vervolgens een VPN/lan to lan tunnel kunnen maken. Echter is een point to point verbinding veel sneller.

Dit 2e pand staat zo'n 100m verder en er is een zichtlijn tussen de 2 accespoints. Ook belangrijk is dat deze zichtlijn de vorm van een zeppelin heeft, het signaal is immers niet geheel recht toe recht aan.

Over deze p2p gaat zowel voip, internet als RDP verkeer. Dit alles draait nu zeker al een dik jaar zonder problemen. De investering was ook relatief laag, een setjes ophangbeugels, netwerkkabels en wat klein materiaal.

Ik denk dat jij al een heel eind komt met bijvoorbeeld 2x een Engenius ENH-500 of de eerder hier boven genoemde nano stations. Zorg ervoor dat je in elk geval een p2p op 5GHZ gebruikt en niet de 2,4. Eventueel kun je nog even met een programma als inssider checken of er al netwerken in de buurt aanwezig zijn, zodat je het juiste kanaal kunt kiezen.

[ Voor 23% gewijzigd door NL_Scratch op 02-01-2015 14:20 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Die engenius vind ik niet zo byzonder. Fast ethernet ? Ga je dus nooit de mogelijke 150 full duplex halen. Ook geen verwarming/koel element en alleen 5ghz. En 1 i.p.v. 10 jaar garantie. Ook geen service contract mogelijk.

Inssider geeft alleen wifi weer. De lancoms kunnen een volledige spectrum analyse foen waardoor je écht kan bepalen wat het beste kanaal is. Overigens zegt dat nog noet alles, je kan je frequentie beter delen met een sterk maar met weinig verkeer andere ap dan een zwak maar zwaar belast.

[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 02-01-2015 15:16 ]

• Dmar
  • Niet online
NL_Scratch schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 14:05:
Dergelijke situaties hebben wij op het werk ook vaak meegemaakt.
Om een voorbeeld te noemen zijn 2 bedrijfspanden waarbij, bij één pand een internet lijn + server etc staat. Het 2e pand moest bij in dit netwerk komen, we hadden hiervoor dus een extra internet lijn (ADSL) kunnen aanleggen en vervolgens een VPN/lan to lan tunnel kunnen maken. Echter is een point to point verbinding veel sneller.

Dit 2e pand staat zo'n 100m verder en er is een zichtlijn tussen de 2 accespoints. Ook belangrijk is dat deze zichtlijn de vorm van een zeppelin heeft, het signaal is immers niet geheel recht toe recht aan.

Over deze p2p gaat zowel voip, internet als RDP verkeer. Dit alles draait nu zeker al een dik jaar zonder problemen. De investering was ook relatief laag, een setjes ophangbeugels, netwerkkabels en wat klein materiaal.

Ik denk dat jij al een heel eind komt met bijvoorbeeld 2x een Engenius ENH-500 of de eerder hier boven genoemde nano stations. Zorg ervoor dat je in elk geval een p2p op 5GHZ gebruikt en niet de 2,4. Eventueel kun je nog even met een programma als inssider checken of er al netwerken in de buurt aanwezig zijn, zodat je het juiste kanaal kunt kiezen.
Ik zat zojuist de specificaties te lezen van de Engenius ENH-500, maar deze heeft LANpoorten van 100/10, dus niet alle bandbreedte wordt doorgezonden, beetje zonde lijkt mij. Alleen als je alles wilt doorzenden en ook WDS gebruikt, heb je wel weer stuk duurdere apparatuur nodig volgens mij.

• NL_Scratch
klopt de lan poorten zijn 100/10, echter kun je de accespoints prima in WDS Bridge zetten.

Wij gebruiken ook altijd WDS bridge voor de point to point verbindingen.

Als je echt full pull draadloos wilt kun je ook is kijken naar een tweetal Ruckus Accespoints, echter zijn deze behoorlijk aan de prijs.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
2x mikrotik srx ac en bent voor een paar tientjes klaar

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Microtic heeft ook mijn voorkeur als je voor een budget oplossing gaat. Heb er wel eens mee gespeeld maar uiteindelijk toch de afweging gemaakt en voor een merk en uitvoering gegaan dar er speciaal voor gemaakt is. Ik geef liever 1000 euro meer uit dan dat ik een dag zonder verbinding zit.
Je zou evt. wel een budget oplossing ernaast kunnen zetten als failover.

Misschien leuk om te weten, met de lancom kit halen we hemelsbreed over 4.57KM nog steeds ~280Mbit op 2.4 en ~240Mbit op 5. Wel goede los en een punt is ruim 50 meter hoog.

• NL_Scratch
DukeBox schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 14:57:
^ Die engenius vind ik niet zo byzonder. Fast ethernet ? Ga je dus nooit de mogelijke 150 full duplex halen. Ook geen verwarming/koel element en alleen 5ghz. En 1 i.p.v. 10 jaar garantie. Ook geen service contract mogelijk.

Inssider geeft alleen wifi weer. De lancoms kunnen een volledige spectrum analyse foen waardoor je écht kan bepalen wat het beste kanaal is. Overigens zegt dat nog noet alles, je kan je frequentie beter delen met een sterk maar met weinig verkeer andere ap dan een zwak maar zwaar belast.
klopt, het is een budget oplossing. Echter moet ik zeggen dat ik ze tot op heden voor de prijs behoorlijk goed vind presteren!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Presteren (als in performance) is soms minder belangrijk dan betrouwbaarheid, zeker als er een zakelijk belang is.

• _-= Erikje =-_
True, al heeft mikrotik best veel bang for the buck; 2 AC SXT kosten je 140 euro ex btw Dan moet een andere oplossing wel ontzettend veel voordelen meenemen om daar tegenop te boxen. Daarnaast draait het halve oostblok op die spullen (heel veel WISPs aan die kant van Europa)

[ Voor 17% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 02-01-2015 21:00 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Zit er ook telefonisch support bij e.d. ?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is er niet toevallig gewoon een zakelijke kabelaansluiting leverbaar op die locatie? Ben je zo achter en dan heb je een relatief goedkope maar wel snelle oplossing :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• _-= Erikje =-_
DukeBox schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 21:42:
Zit er ook telefonisch support bij e.d. ?
support van Mikrotik schijnt best op orde te zijn, maar ik ben meer van zelf de kennis &spare parts hebben liggen

• JackP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-10 15:23
@DukeBox, het lijkt er op dat je veel weet van lancom systemen en maar weinig van andere. je gooit er nog net geen offerte bij.

• Dmar
  • Niet online
Ok, voor de Point-to-Point kan ik kiezen uit 4 plekken, zie foto.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/P53hraO.jpg
1. Op de paal (links). Nadeel: vrachtwagens rijden door het signaal (gevolgen voor de VoIP?). Auto's heb ik 1-2 meter erboven over (genoeg voor de "fresnel-zone" volgens mij). Voordeel: ik hoef maar 5-10 meter kabel te leggen> laag verlies, lage kosten.
2. Op de paal links, maar dan met een extra paal van +/- 4-5m. Nadeel: additionele kosten (arbeid+materiaal) van 200-300 euro, meer afhankelijk van weer(?). Voordeel: vrachtwagens rijden niet meer door het beeld heen.
3. Aan de muur bevestigd van de toren. Nadeel: langere kabels, meer signaal verlies(?) +/-25 meter kabel, lastig installeren op deze hoogte (is hoger dan op foto, zit dijk tussen), extra kosten. Voordeel: vrachtwagens rijden niet meer door beeld heen, kabel kan langs buiten lopen.
4. Aan de mast van de toren. Nadeel: langere kabels, 40-50+ meter, meer verlies Voordeel: relatief makkelijk installeren, geen enkele interference.

Waar zouden jullie voor kiezen?
De mooiste oplossing zou #1 zijn, maar ik geen idee of de vrachtwagens erg hinderlijk zijn voor VoIP, NAS en IP-camera's. Volgens de verkoper mag er ook max 20 meter kabel na de Receiver zitten.

• shure-fan
Ik heb me inmiddels ook ingelezen over point to point, en dan met de apparatuur van engenius en ubiquity.

Ik ben van mening dat je een ehn500 setje kunt pakken en het AP monteer je op het hoge punt, in wds modus, ik denk dat dit prima kan werken

• NL_Scratch
Setje ENH-500 in WDS mode met een goede zichtverbinding gaat zeker werken.
zorg er simpelweg voor dat de accespoints elkaar goed kunnen zien en op redelijke gelijke hoogte hangen. niet dat de ene op 2m hoogte hangt en de ander op 15 meter.

De netwerk kabels mogen maximaal zo'n 75meter lang zijn. In theorie zouden ze nog wel langer mogen zijn maar dit komt de betrouwbaarheid van POE niet ten goede. Qua snelheid maakt het weinig uit.

Liever wat langere netwerkkabels en een goede zichtverbinding dan korte netwerkkabels en obstakels.

[ Voor 38% gewijzigd door NL_Scratch op 12-01-2015 08:49 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@de 2hier boven, ik zou het geen WDS noemen omdat zeker in consumenten apparatuur er dan niet van bridging maar van repeating wordt uitgegaan. Aangezien je ze alleen als L2L bridge wilt inzetten kan dat nogal verwarring opwekken.
Dmar schreef op zondag 11 januari 2015 @ 21:50:
Nadeel: langere kabels, 40-50+ meter, meer verlies
:? Een UTP kabel geeft geen verlies hoor. Ik zou zeker voor die hoogste optie 4. gaan.
VoIP gaat zeker even hikken wanneer er iets door de straal heen gaat.. laat staan als een vrachtwagen o.i.d. even stil staat om een of andere reden.

Als de mast er al staat is dat het makkelijkst en is bliksem afleiding ook geregeld e.d. de kosten van een UTP/STP kabel zijn nou ook niet bepaald een issue.

[ Voor 56% gewijzigd door DukeBox op 12-01-2015 09:20 ]

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-11 22:23
UTP kan tot 100 meter zonder verlies van snelheid, na 100 meter werkt het vaak ook nog prima. (130 praktijk) zonder verlies.

Daarna ga je snelheid onderuit en instabiel, oplossing 4 is dus de beste

• shure-fan
@dukebox,

Na mijn onderzoek op internet en youtube, is volgens engenius, WDS de beste manier om de bridges met elkaar te verbinden voor een beveiligde draadloze verbinding. Dus voor echt point to point, zijnotitie is echter wel. Dat zodra de verbinding volledig wds is, de helft van de snelheid afneemt, dus je blijft dan op ongeveer 150mbit steken..., dat is wat ik gevonden heb na mijn zoektocht

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Er zijn 2 soorten WDS, ik geef alleen aan dat het niet de meest handige 'naam' is omdat je ook de verkeerde implementatie zou kunnen pakken. Houd het gewoon wij L2L dan is het veel duidelijker.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik lees zo snel niet terug waar voor gekozen wordt, 2.4 Ghz of 5Ghz.
ENH 500 8)7

5Ghz is bij mijn weten veel gevoeliger voor bijv. een flinke regen- of sneeuwbui.
2.4 Ghz heeft een grotere fresnel zone dan 5Ghz en kom je daar dan mee weg?

[ Voor 5% gewijzigd door albino71 op 12-01-2015 13:05 ]

Te koop....

• NL_Scratch
Bij deze ENH-500 kun je kiezen voor WDS-Bridge.
Op deze wijze is het net alsof er een netwerk kabel tussen de 2 locaties zit.
ik meende dat de verbinding dan "transparant" is.

De ENH-500 werkt op 5 ghz, waarbij je meerdere kanalen kunt kiezen. Tevens kun je het vermogen van de accespoints ook opschroeven (indien nodig).

Tot 100m maak je geen snelheidsverlies. Echter raad ik aan bij POE niet meer dan 75m te gaan, puur om de betrouwbaarheid te garanderen.

• Dmar
  • Niet online
NL_Scratch schreef op maandag 12 januari 2015 @ 08:33:
Setje ENH-500 in WDS mode met een goede zichtverbinding gaat zeker werken.
zorg er simpelweg voor dat de accespoints elkaar goed kunnen zien en op redelijke gelijke hoogte hangen. niet dat de ene op 2m hoogte hangt en de ander op 15 meter.

De netwerk kabels mogen maximaal zo'n 75meter lang zijn. In theorie zouden ze nog wel langer mogen zijn maar dit komt de betrouwbaarheid van POE niet ten goede. Qua snelheid maakt het weinig uit.

Liever wat langere netwerkkabels en een goede zichtverbinding dan korte netwerkkabels en obstakels.
Wanneer ik echter de receiver op locatie 4 hang, is er een hoogteverschil van zo'n 20 meter, heeft dat geen grote invloed op het signaal?

• NL_Scratch
Dmar schreef op maandag 12 januari 2015 @ 13:47:
[...]

Wanneer ik echter de receiver op locatie 4 hang, is er een hoogteverschil van zo'n 20 meter, heeft dat geen grote invloed op het signaal?
20m is een behoorlijk verschil.

Wellicht als je de accespoints ook onder een hoek ophangt dat je dit kunt opvangen.
Indien je de accespoints in WDS-Bridge mode zet kun je gemakkelijk de RSSI waardes aflezen in de web-interface. Je kunt ze dus goed afstellen zodat ze elkaar zo goed mogelijk zien.

normaal gesproken moet je er voor zorgen dat je ze op zo goed als gelijke hoogte hangt voor een optimale fresnel zone:

https://www.google.nl/sea...biw=1698&bih=1055&dpr=0.9
Pagina: 1