Basis-pc voor beperkt budget

Pagina: 1
Acties:

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-03 14:17

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Voor mijn zus ben ik een upgrade voor haar pc aan het samenstellen. Ze wilt een systeem dat wat jaren meegaat voor huis-, tuin- en keukengebruik: office, surfen, basis fotobewerking (wat bijsnijden etc), muziek afspelen, etc...

De tower (pricewatch: Antec New Solution NSK3480-EC), voeding (weet niet meer wat er juist in zit) en 500 GB HD recupereren we.

Op basis van de BBG kwam ik tot volgend lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-7400K Boxed€ 57,50€ 57,50
1MSI A78M-E45€ 50,50€ 50,50
1G.Skill F3-14900CL9D-4GBXM€ 43,-€ 43,-
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
1Gembird MF-321 Metal Mounting frame for 2.5" SSD/HDD to 3.5" bay€ 2,59€ 2,59
1LG 22M45D-B Zwart€ 93,50€ 93,50
1Logitech MK520 Wireless Combo (AZERTY)€ 39,99€ 39,99
1Epson Home XP-422€ 80,-€ 80,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 462,03

Volgens de pricewatch ondersteunt de kast micro-atx dus het mobo zou geen probleem mogen vormen.

Lijken deze onderdelen ok voor het beoogde doel (geen overklok) of kan een deel van het budget beter anders besteed worden? Het is zeker niet de bedoeling om het budget nog verder omhoog te brengen.
Heeft iemand ervaringen met deze printer? Die heb ik een beetje op goed geluk moeten kiezen (netwerkfunctionaliteit niet van belang, printen/scannen/kopiëren moet kunnen, ruimte waar de printer komt is beperkt).

thx!
Evert

Verwijderd

Wat voor voeding wil je gaan hergebruiken? Merk, type, ouderdom?
Lijkt me niet heel slim voor een pc die jaren mee moet gaan, dan is een goede voeding erg belangrijk.
Ook zou ik oppassen wat je op de oude 500gb schijf zet, voor hetzelfde geld gaat hij ook snel kapot.
Zou mijn (belangrijke) data niet vertrouwen op een oude harde schijf. Als je dan toch bezig bent, kan je die ook het beste vervangen. De kast kan je wel zonder problemen blijven gebruiken.
Voor de rest ziet het er goed uit voor een basis pc, heb geen ervaring met de printer, dus kan ik niets over zeggen.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2015 23:56 ]

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Hallo Xeonfan
al bedankt voor je onderbouwde reactie!
Ik moet de pc opnieuw openhalen om te zien welke voeding erin zit... ik had inderdtijd wel gekozen voor kwaliteitsonderdelen, dus ik ga ervan uit dat dit wel snor zit.
De schijf is idd even oud als de rest van de pc, maar er is ook een externe schijf aanwezig. Daarenboven komt er Windows 8 als OS, wat geeft dat we een dubbele "back-up" kunnen maken:
1) OneDrive
2) Bestandsgeschiedenis
Dit is natuurlijk geen echte aparte back-up, maar ik veronderstel dat deze setup toch wel al wat tegenslagen moet kunnen opvangen, niet?

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Hier nog een variantje, dan zal wel een redelijk deel via een externe disk moeten lopen of een NASje maar dan hedde wel een leuk en still machinetje dat eventueel achter een schermpje past.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3450 Boxed€ 75,-€ 75,-
1Asus H81T€ 72,-€ 72,-
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 93,50€ 93,50
1Kingston KTA-MB1333/4G€ 45,-€ 45,-
1Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 379,45

Opmerkingen
  • PC zonder Windows
  • PC zonder DVD speler
  • Fanless
  • Vesa mountable
  • TDP max 35(65W TDP mogelijk zie onderstaand review TERW_DAN)
  • Geen ingebouwde wifi!
  • Prijzen zijn vanuit PW bij assembleren/bestellen kan er een aantal euro bij komen.
n.

CPU:

Veelal is een Pentium voor het gros van de mensen voldoende deze Pentium is een variant met een lagere TDP. Dit heeft te maken met de warmte afvoer mogelijkheid van de Akasa Euler de fabrikant adviseert processors met een maximum TDP van 35 watt. Echter heeft TERW_DAN in deze review met een CPU gewerkt die een TDP heeft van 65W hij gaf aan dat dit ook kon. Je zou dus kunnen kiezen om voor een ‘echte’ desktop CPU te gaan. Bijvoorbeeld de: Pentium g3430 ik heb hierbij de G3450 gepakt de G3460 was 20 euro duurder voor 0.1 ghz. eh, dat verschil zal hoogstwaarschijnlijk niet gemerkt worden.

Moederbord:

Doordat de kast een koelblok op een specifieke plaats heeft zitten moet er een moederbord worden gekozen dat ervoor zorgt dat deze dus ook op de goede plaats zit. De Asus is zo’n ondersteunt moederbord. Verder heeft het genoeg aansluitingen.

Kast:

De Akasa Euler is een groot koelblok met een tamelijk kleine footprint. De voorkant van de kast wordt alleen gesierd met een powerbutton en led waardoor dit een strak geheel is. Wel ontbreken er USB poorten waardoor je gelimiteerd wordt tot het inpluggen van apparatuur in de achterkant. Wanneer deze wordt geplaatst op een scherm hoeft dit geen probleem te zijn. Er zijn immers tegenwoordig schermen met een ingebouwde USB-hub.

Doordat de kast de heatsink is kan deze warm worden hier dient wel rekening mee worden gehouden.

RAM:

Er is gekozen voor 4gb dat veelal voldoende is voor standaard office taken en een beetje browsen. Het merk Kingston is een bekende en veelal gaat er met RAM weinig fout. Doordat er één module is gekozen kan er altijd nog 4gb bij worden geplaatst. (let hierbij op dat dan ook nieuwe koelpasta moet worden aangebracht).

Opslag:

Er is ruimte voor een 2.5inch hardeschijf of SSD. Hier is gekozen voor de MX100 door zijn goede prijs/kwaliteit verhouding. De SSD zorgt ervoor dat de PC responsief en vlot aanvoelt. Een nadeel hiervan is wel dat er grote van de schijf wordt opgeofferd. Toch zal bij normaal gebruik de schijf met 256gb groot genoeg zijn mits bestanden zoals films en muziek op een externe schijf worden opgeslagen.

EDIT:

Ik zie daar een epson, ikzelf ben er niet zo'n fan van omdat ongeacht of ik 2 velletjes of 200 velletjes print om een of andere reden naar een half jaar mijn inkt op is. ik heb hem weggedaan omdat zodra de inkt op was hij weigerde te scannen en maar bleef mekkeren om inkt.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:56
Ik zou het geheugen vervangen door 1 reepje van 4GiB; pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ

Voor wat je zus er mee gaat doen is dual-channel en sneller eigenlijk niet nodig. Plus, dit Crucial geheugen wordt zoveel gebruikt dat het tweedehands zeer goedkoop zal zijn over enkele jaren, mocht ze naar 8GiB willen upgraden.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• P_Tingen
  • Laatst online: 19:52

P_Tingen

omdat het KAN

Als je niet gaat gamen, heb je dan niet meer aan een Celeron of Pentium? Zeker de Celeron is goedkoper dan deze A6 en er kan ook wat goedkoper geheugen in. Uitgaande van de laatste BBG scheelt het instapmodel daarvan je al zo'n 40 euro op de combi processor + mobo + geheugen

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1850 Boxed€ 39,91€ 39,91
1ASRock H81M-HDS€ 41,95€ 41,95
1Cooler Master Force 500€ 29,95€ 29,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,95€ 31,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial M500 120GB€ 61,01€ 61,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 235,72

De celeron scoort zelfs nog hoger op passmark dan de A6. De A6 zal grafisch beter zijn, maar als je dat niet gaat gebruiken, heb je daar niet zoveel aan.

... en gaat over tot de orde van de dag

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:56
Die Celeron G1850 is te duur, ruim €7 meer voor slechts 100MHz. Neem liever de G1840;
pricewatch: Intel Celeron G1840 Boxed

En de SSD kan ook iets beter; pricewatch: Crucial MX100 128GB

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Mijn excuses voor de late reactie.
Splitinfinitive schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 18:25:
Hier nog een variantje, dan zal wel een redelijk deel via een externe disk moeten lopen of een NASje maar dan hedde wel een leuk en still machinetje dat eventueel achter een schermpje past.
...
Ik zie daar een epson, ikzelf ben er niet zo'n fan van omdat ongeacht of ik 2 velletjes of 200 velletjes print om een of andere reden naar een half jaar mijn inkt op is. ik heb hem weggedaan omdat zodra de inkt op was hij weigerde te scannen en maar bleef mekkeren om inkt.
Bedankt voor de zeer uitgebreide reactie, maar met die setup zijn we 90 euro meer kwijt, terwijl de schijf die nu gebruikt wordt voor back-up, dan opgeofferd moet worden voor primaire opslag.
De info met betrekking tot de printer is net waarom ik de oproep lanceerde: om "real-world" feedback te krijgen... THX!! We schrappen deze uit het lijstje ;)

Iemand een betere tip voor een printer/scanner/copier die moet kunnen werken met Windows 8.1?
NitroX infinity schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 18:54:
Ik zou het geheugen vervangen door 1 reepje van 4GiB; pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ

Voor wat je zus er mee gaat doen is dual-channel en sneller eigenlijk niet nodig. Plus, dit Crucial geheugen wordt zoveel gebruikt dat het tweedehands zeer goedkoop zal zijn over enkele jaren, mocht ze naar 8GiB willen upgraden.
Hier heb je een punt... weer een aanpassing... thx!
P_Tingen schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 21:53:
Als je niet gaat gamen, heb je dan niet meer aan een Celeron of Pentium? Zeker de Celeron is goedkoper dan deze A6 en er kan ook wat goedkoper geheugen in. Uitgaande van de laatste BBG scheelt het instapmodel daarvan je al zo'n 40 euro op de combi processor + mobo + geheugen

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1850 Boxed€ 39,91€ 39,91
1ASRock H81M-HDS€ 41,95€ 41,95
1Cooler Master Force 500€ 29,95€ 29,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,95€ 31,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial M500 120GB€ 61,01€ 61,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 235,72

De celeron scoort zelfs nog hoger op passmark dan de A6. De A6 zal grafisch beter zijn, maar als je dat niet gaat gebruiken, heb je daar niet zoveel aan.
Wat betreft de niet-keuze voor een Celeron: deze komt voort uit het feit dat het echt wel de bedoeling is dat de pc minimum 5 jaar meekan... ik ging er (op basis van het verleden) van uit dat een Celeron die periode niet zou aankunnen zonder in de tussentijd al een slak te worden (ter vergelijking: heb er indertijd een pricewatch: Intel Core 2 Duo E6750 Boxed in gestopt, die nu dus te traag aan het worden is). Als beide processoren echter vergelijkbare (op het grafische na) prestaties neerzetten... ik kijk alleszins de relevantie van de Passmark-test eens na (ben uiteraard voor deze setup geïnteresseerd in "real life"-prestaties)
NitroX infinity schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 23:45:
Die Celeron G1850 is te duur, ruim €7 meer voor slechts 100MHz. Neem liever de G1840;
pricewatch: Intel Celeron G1840 Boxed

En de SSD kan ook iets beter; pricewatch: Crucial MX100 128GB
Zoals hierboven gezegd, kijk ik eens dieper naar de Celerons.

Zowel naar P_Tingen als NitroX infinity: de SSD moet echt wel 256 GB zijn: heb zelf een tijd een 120GB gehad en die loopt echt te snel vol... daar wil ik genoeg marge op hebben.

Nogmaals allemaal hartelijk bedankt voor de onderbouwde reacties!!!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Elke huidige cpu zal over 5 jr. zeker geen slak zijn, vooral als de dingen die ze ermee doet min of meer hetzelfde is als dat ze nu doet.

Eigenlijk denk ik dat niet de cpu, maar vooral de harddisk ervoor zorgt dat haar pc "niet meer zo lekker" draait. Denk dat met een SSD haar huidige cpu/systeem weer vleugels krijgt.

[ Voor 40% gewijzigd door Madrox op 11-01-2015 17:15 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:07
Helemaal mee eens. Die grap heb ik laatst ook met mijn broertje uitgehaald.
Koop éérst een 256GB of 512GB SSD schijf om de huidige HDD te vervangen. Sowieso krijg je dan ook weer een fresh install dus dat zorgt ook alweer voor wat winst. Mocht dit allemaal snel genoeg zijn voor het gewenste gebruik, dan steek je de rest van het geld mooi in je zak. Is het toch niet voldoende, dan spaar je even door tot je de investering van de extra grote SSD die je hebt gekocht hebt 'terugverdiend'. Dan koop je vervolgens de rest van de onderdelen en zet je SSD in je nieuwe PC.

Mijn broertje hield het bij het kopen van alleen de SSD ;)

PS: als er in het huidige systeem 2GB RAM zit loont het ook zeker er 2GB RAM naast te zetten, maar dat kan natuurlijk niet meegenomen worden naar een eventueel nieuw systeem. Ik denk iig dat je met een SSD, 4GB geheugen en die Core2Duo een systeem hebt waar zij de komende jaren nog prima mee vooruit kan.

[ Voor 19% gewijzigd door DeNachtwacht op 11-01-2015 21:52 ]

• Roflzor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:04
Madrox schreef op zondag 11 januari 2015 @ 17:10:
Eigenlijk denk ik dat niet de cpu, maar vooral de harddisk ervoor zorgt dat haar pc "niet meer zo lekker" draait. Denk dat met een SSD haar huidige cpu/systeem weer vleugels krijgt.
Hier kan ik mij ook goed in vinden, ik heb zelf 3 weken geleden een SSD gekocht nadat ik eerst een aantal maanden zat te denken om een compleet nieuwe PC te kopen. Uiteindelijk heb ik toch maar besloten om eerst een SSD te kopen en ik merk echt een enorm verschil. Ik heb zelf ook gekozen voor de Crucial MX100 256gb. Waar mijn PC normaal gesproken 2-3 minuten aan het opstarten was, kan ik nu na ~20 seconde aan de slag.

Ik bekijk het zo; des te langer je wacht met het kopen van onderdelen, des te meer 'bang for your buck' je krijgt zodra je uiteindelijk toch beslist om een nieuwe setup te kopen (aangezien iets wat nu €100 is over een paar maanden bijv. €80 is).

[ Voor 8% gewijzigd door Roflzor op 12-01-2015 09:11 ]

• P_Tingen
  • Laatst online: 19:52

P_Tingen

omdat het KAN

Ik ben voor mijn schoonmoeder een laptop aan het klaarmaken obv een Core2Duo P8800. De scores daarvan zijn vergelijkbaar met de E6750. Ik had nog een oude Kingston SSD liggen en die heb ik erin gedaan. Ik ben nog even aan het kijken of alles goed staat, maar de eerste indruk is dat het een goed en vlot systeem is geworden.

... en gaat over tot de orde van de dag

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Leuk deze kritische manier van meedenken! Heb de upgrade met SSD en (tweedehands) RAM voorgesteld en mijn zus is ermee akkoord (weliswaar ook met upgrade van scherm en desktop combo, maar dat doet niets aan de snelheid).
Bedankt!!
Pagina: 1