MBP 2008 GPU reflow vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-08 19:25
Mijn recentste patient is een Macbook Pro uit 2008 met de gedoemde 8600 GT en de operatie wordt een GPU reflow.

De patient is er slecht aan toe, gaat helemaal niet meer aan. Maar sinds ik hem voor gratis en voor niets mag hebben en behandelen, is het de moeite wel waard om eens wat te proberen.

Een reflow dus. Nog nooit eerder gedaan dus dit wordt een leuk experimentje (het maakt ook niet uit als het mislukt).

Nu de volgende vragen: welke soldeertin is gebruikt in deze generatie laptops? Op welke temperatuur smelt deze? Is dit in een gewone oven te doen, of kan ik beter een heatgun gebruiken? De heatgun die ik heb is een relatief goedkoop model zonder digitale instelling, en beschikking tot een thermometer om de temperatuur te checken heb ik niet.

Nogmaals, ik heb niets te verliezen dus alle suggesties zijn welkom. Als iemand die heeft tenminste?

Om de overige componenten te beschermen weet ik wel al het een en ander, o.a. het gebruik van siliconen pannenlappen en daar een gat uitknippen ter grootte van de chip, en verder alufolie. Maar andere ideeën zijn ook welkom!

Did you try turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ja: koop fatsoenlijke apparatuur en ga niet kloten met een oven.
Bas z'n knutselblog: Repair Macbook Pro early 2011
Bas z'n knutselblog: De Rode Ring des DOODS

Hiervoor heb ik ook met een oven gewerkt, met matige resultaten:
Bas z'n knutselblog: [repair] iMac 24inch graphic card reflow
< deze was met 6 maanden weer stuk.

Een Macbook bord moet je NIET in een oven doen. Er gaan meer dingen stuk dan dat je repareert!

[ Voor 7% gewijzigd door sebastius op 01-01-2015 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Geen oven is duidelijk, andere apparatuur dan wat ik nu heb (een relatief goedkope heatgun) gaat er niet komen vanwege een kostenplaatje, ik ga er niets in investeren anders dan tijd, een beetje flux en eventueel wat indicator soldeertin, maar verder... Ik heb tenslotte niets te verliezen.

[ Voor 6% gewijzigd door computer1_up op 01-01-2015 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Dan kun je hem beter 'as is' te koop aanbieden zonder te klooien in dat ding. Werkend is ie 100 a 150 waard, defect tussen de 50 en 75.

Niks te verliezen vind ik een raar standpunt. Je kunt beter investeren in kennis en gereedschap dan maar iets te gaan doen.

[ Voor 31% gewijzigd door sebastius op 01-01-2015 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computer1_up
Ik heb geen interesse in meer geld, dat kan ik op andere manieren wel krijgen. Mij gaat het om een stukje ervaring opdoen. Ach ja, misschien kan ik van iemand anders nog wel een goede heatgun lenen. Moet eens in mijn kennissenkring navragen. Zijn die dingen ook nog ergens voor een goede prijs te huur/leen? Of is dat alweer wat ver te zoeken? En over wat voor een heatgun hebben we het dan?

Bovendien is het ding niet in erg geweldige staat, er missen een aantal schroefjes en pootjes en ik denk niet dat ik er nog wat voor kan krijgen. En als ik 'm dan toch al heb, waarom niet eens proberen :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

-fout gelezen, sorry-

[ Voor 83% gewijzigd door sebastius op 01-01-2015 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-10 10:27
Een hele goede bekende van me heeft ook wel eens een reflowpoging gedaan met een ik meen een IBM laptop. Wat ik van hem hoorde is dat je bijzonder goed moet oppassen met reflowen omdat bij hem een aantal onderdelen ongewild van het mb afgleden :X
Pagina: 1