Vervanger defecte videokaart wederom defect? (MSI R9 290)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Altijd fijn, met een kater een videokaart vervangen, dus ik begin van de middag aan de slag.
Misschien had ik beter een dagje kunnen wachten :+
Afijn, omdat ik problemen blijf houden hoop ik dat ik er hier uit kan komen. Een kleine toelichting:
  • Halverwege december een MSI R9 280X teruggebracht naar de winkel ivm artifacts in games, glitches in windows en vastlopers in Windows, soms met, soms zonder automatisch een reboot. Omdat deze kaart niet meer beschikbaar was hebben ze een MSI R9 290 in bestelling gezet
  • Vorige week een SSD aangeschaft en hierop een verse Windows 8.1 install gezet. M'n 2 HDD's zijn vanaf dat moment als extra opslag aangehouden.
  • Gister kreeg ik een mailtje dat de videokaart klaar lag, deze dus opgehaald. Meteen een SATA kabeltje meegenomen omdat ik er 1 tekort had ivm de aanschaf van de SSD.
Tot vanochtend was er dus niks aan de hand. Windows liep als een zonnetje, en WoW liep ook aardig icm de (oude) HD6850 die ik tijdelijk weer in het systeem had gezet.

Na het installeren van de nieuwe videokaart en het aansluiten van de extra harde schijf sloeg de schrik me na een minuut of 10 om het hart: een vastloper in WoW met automatisch een reboot tot gevolg. Ik dacht nog: het zal toch niet? Exact hetzelfde probleem als met de 280X.
Inmiddels is m'n pc alweer een keer of 4 vastgelopen, al dan niet met automatische reboot.
Ik heb een 750W voeding dus dit lijkt me voldoende?

Wat valt op?

1. De vastlopers gebeuren zowel in WoW als in windows zonder ook maar iets op de achtergrond draaiend. Stressed en idle.
2. Zo snel als mijn pc eerst opstartte en programma's laadde sinds m'n SSD, zo langzaam is mijn pc nu na een crash. Opstarten duurt een minuut of 5 en dan is het systeem absoluut onbruikbaar. Een browser starten duurt ongeveer 2 minuten en in taakbeheer verschijnt om de haverklap (reageert niet) achter diverse applicaties. Ook afsluiten duurt een eeuw. Gek genoeg is m'n pc tussen de crashes door ook een keer normaal en met goede snelheid opgestart.
3. Ik heb nog geen artifacts gezien dus de kaart zelf lijkt op zich in orde.

Ondertussen tik ik dit op m'n ipad omdat m'n pc wederom is vastgelopen, nu zonder reboot. Omdat ik dit stukje steeds voor de helft klaar had op m'n pc en dan weer crashte heb ik m'n ipad maar gepakt :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-07 23:05
Wat zegt de task manager en/of resource manager over het CPU/geheugengebruik/disk IO? Wat screenshotjes zouden wel handig zijn, denk ik zo. In ieder geval zou je #2 moeten kunnen herleiden naar 1 van die 3.

[ Voor 19% gewijzigd door Thralas op 01-01-2015 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde probleem met een ASUS R9 290 DirectCUII, en heb hier zeker al 2 maanden last van.

Ik speel dan voornamelijk LoL en als ik ingame ben heb ik nergens last van, maar zodra ik in windows zit, dan heb ik vaak vastlopers waar zelfs de reset knop niet meer werkt. Enkel hard reboot manier.

Wat mij opvalt is dat het OF heel veel gebeurd achter elkaar(gelijk bij aanzetten en dan na 10seconden ofzo), of helemaal niet.

Als ik de videokaart eruit haal heb ik geen enkel probleem, heb ook al voeding vervangen dus daar kan het niet aan liggen. Momenteel heb ik de nieuwste ATI drivers.

Zodra ik de GPU eruit haal, zijn de freezes(zwarte scherm) weg.

Het vervelende is ook dat het de ene dag 5x gebeurd, en dan ineens 1 dag niet meer. Er is dus geen pijl op te trekken..

Ik ben ook ten einde raad, maar videokaart retouren gaat me zo'n 5-6 weken kosten...

[ Voor 10% gewijzigd door ralph0603 op 01-01-2015 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Thralas schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 16:53:
Wat zegt de task manager en/of resource manager over het CPU/geheugengebruik/disk IO? Wat screenshotjes zouden wel handig zijn, denk ik zo. In ieder geval zou je #2 moeten kunnen herleiden naar 1 van die 3.
Heb ik idd wel naar gekeken. Geheugen/processor gebruik lag op dat moment tussen de 10-25%, wat me niet heel wild leek. Daarom ook geen screenshot gemaakt helaas...
ralph0603 schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 17:00:
Ik heb eigenlijk precies hetzelfde probleem met een ASUS R9 290 DirectCUII, en heb hier zeker al 2 maanden last van.

Ik speel dan voornamelijk LoL en als ik ingame ben heb ik nergens last van, maar zodra ik in windows zit, dan heb ik vaak vastlopers waar zelfs de reset knop niet meer werkt. Enkel hard reboot manier.

Wat mij opvalt is dat het OF heel veel gebeurd achter elkaar(gelijk bij aanzetten en dan na 10seconden ofzo), of helemaal niet.

Als ik de videokaart eruit haal heb ik geen enkel probleem, heb ook al voeding vervangen dus daar kan het niet aan liggen. Momenteel heb ik de nieuwste ATI drivers.

Zodra ik de GPU eruit haal, zijn de freezes(zwarte scherm) weg.

Het vervelende is ook dat het de ene dag 5x gebeurd, en dan ineens 1 dag niet meer. Er is dus geen pijl op te trekken..

Ik ben ook ten einde raad, maar videokaart retouren gaat me zo'n 5-6 weken kosten...
Klinkt idd herkenbaar, maar omdat het me zo sterk lijkt dat ook deze videokaart defect is neig ik eerder naar een andere oorzaak. Ik begreep dat de 280X fabriek af overclocked is wat voor instabiliteit kan zorgen, maar volgens mij is de 290 dat niet?

Kan het zijn dat de voeding het toch niet helemaal trekt, of wellicht een warmteprobleem? Het voelt namelijk niet warm aan...

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Denman schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 17:10:
[...]

Heb ik idd wel naar gekeken. Geheugen/processor gebruik lag op dat moment tussen de 10-25%, wat me niet heel wild leek. Daarom ook geen screenshot gemaakt helaas...

[...]

Klinkt idd herkenbaar, maar omdat het me zo sterk lijkt dat ook deze videokaart defect is neig ik eerder naar een andere oorzaak. Ik begreep dat de 280X fabriek af overclocked is wat voor instabiliteit kan zorgen, maar volgens mij is de 290 dat niet?

Kan het zijn dat de voeding het toch niet helemaal trekt, of wellicht een warmteprobleem? Het voelt namelijk niet warm aan...
Het kan misschien handig zijn om je hele systeem hier even te posten :)

Drivers verwijderd met ddu? Al beta drivers geprobeerd?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 574841

Wat voor voeding? 750watt is genoeg, maar bij kwalitatief slechte voedingen, zuigen ze die waardes nogal eens uit hun duim.
Het klinkt namelijk wel als een voedingsprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Specs zijn inderdaad wel handig :)

Operating System
Windows 8.1 Pro 64-bit
CPU
AMD FX-6100 21 °C
Zambezi 32nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 669MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASUSTeK Computer INC. M5A78L-M/USB3 (AM3R2) 35 °C
Graphics
SyncMaster (1920x1200@60Hz)
4096MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (MSI) 38 °C
Storage
238GB Crucial_CT256MX100SSD1 ATA Device (SSD) 25 °C
465GB Western Digital WDC WD5000AAKX-001CA0 ATA Device (SATA) 26 °C
1397GB SAMSUNG HD154UI ATA Device (SATA) 19 °C

Voeding is een MS-TECH MS-N750-Val
Als ik zo eens op internet kijk blijkt dit inderdaad een niet al te beste, of zelfs slechte, voeding. Gezien er een veel zwaardere videokaart in het systeem komt zou het probleem dus inderdaad aan mijn voeding kunnen liggen?

Zo ja, iemand nog suggesties voor een goede voeding van max € 50,-? :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MS-Tech? Daar was ik al bang voor. Denk dat dat het probleem is, die kan bij lange na niet echt 750W leveren.
Heel erg grote kans dat dat het probleem is.
Het is inderdaad een slecht merk voor voedingen, zou hem zo snel mogelijk vervangen.
Goede voeding rond de 50 euro:
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W
Dat is zon beetje de beste voeding voor een leuke prijs.
Aha zie dat mijn voorganger al meerdere suggesties heeft gedaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 01-01-2015 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:08

Thomg

Aww yiss

Denman schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 19:22:
Voeding is een MS-TECH MS-N750-Val
Kans is best wel groot dat de 280X gewoon prima werkte maar dat je voeding de kaart gewoon constant op z'n flikker gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

-Dubbel post-...?

[ Voor 92% gewijzigd door Thomg op 01-01-2015 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Anoniem: 574841 schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 19:27:
MS-Tech? Daar was ik al bang voor. Denk dat dat het probleem is, die kan bij lange na niet echt 750W leveren.
Het is inderdaad een slecht merk voor voedingen, zou hem zo snel mogelijk vervangen.
Goede voeding rond de 50 euro:
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W
Dat is zon beetje de beste voeding voor een leuke prijs.
Aha zie dat mijn voorganger al meerdere suggesties heeft gedaan.
Top, thanks beiden. Denk dat ik morgen maar eens een nieuwe voeding ga scoren inderdaad :)
Thomg schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 19:28:
[...]

Kans is best wel groot dat de 280X gewoon prima werkte maar dat je voeding de kaart gewoon constant op z'n flikker gaf.
Ja wellicht. Maar omdat de 280X door de standaard overclock wel bekend stond als een kaart die vaak fabriek-af problemen gaf, zocht ik het niet gauw in mijn voeding eigenlijk. Deze kaart vertoont gelukkig nog niet de andere problemen (artifacts/glitches) wat de 280X wel deed.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Denman schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 19:30:
Ja wellicht. Maar omdat de 280X door de standaard overclock wel bekend stond als een kaart die vaak fabriek-af problemen gaf, zocht ik het niet gauw in mijn voeding eigenlijk. Deze kaart vertoont gelukkig nog niet de andere problemen (artifacts/glitches) wat de 280X wel deed.
Oh? Waar haal je dat dan vandaan?
Typisch gevalletje van een luide ontevreden minderheid.

Ik heb mijn handen op iets van 9 verschillende 280Xen gehad ( 2 ervan 7970 ) en ook maar nooit problemen gehad met de fabrieks OC, sterker nog, ik kon ze nog meer tweaken waardoor ze minder verbruikten omdat AMD een flinke overhead op de kaarten heeft gelaten.

Er was wel één die berucht was...
Anoniem: 574841 schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 19:33:
Er waren wel problemen met de ASUS DC2 ofzo, tenminste een van de asus kaarten.
DC2T

[ Voor 34% gewijzigd door Thomg op 01-01-2015 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er waren wel problemen met de ASUS DC2 ofzo, tenminste een van de asus kaarten.
Hadden ze het geheugen overclocked, en niet genoeg gekoeld ofzo.(weet het niet precies meer)En daardoor kregen veel mensen op die kaarten artifacts enz.
Die bedoelde ik inderdaad...@ thomg

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 01-01-2015 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:04
MS-TECH MS-N750-Val doet alle alarmbellen rinkelen, ik zou hier als eerste naar kijken.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-07 16:50
levert 19A op elke 12V rail.

220Watt per rail. Daarbij komt ook nog is dat het kwalitatief ruk is, dus grote kans dat het je voeding is.

Je cpu verbruikt in load al 100W +-.

Even een goede voeding halen dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Mr.Joker op 01-01-2015 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Denman schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 17:10:
En toch durf ik te stellen dat je het ergens terug moet kunnen vinden. Waarschijnlijk in de resource monitor - als het je CPU usage niet is (en er ook niet stiekem een kernel thread alle CPU time opslurpt, maar dat zou je moeten zien als CPU time voor svchost.exe), dan moet het wel een disk I/O issue zijn.

Verder: Check de voltages van je PSU. Windows event logs bekijken kan ook geen kwaad.

Ik speel in de regel graag advocaat van Ms-Tech, maar ook hier kan ik niet om de reviews icm. een flinke GPU in het systeem van TS. Maar dan nog lijkt het me netter om eerst softwarematig te debuggen voor je hardware gaat swappen, hoe rampzalig het spul ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Zo zie je maar hoe 1 korte vraag een andere wending aan het verhaal kan geven. :D
Succes met je nieuwe voeding!

[ Voor 24% gewijzigd door Frozen op 02-01-2015 01:30 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Denman schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 16:48:
2. Zo snel als mijn pc eerst opstartte en programma's laadde sinds m'n SSD, zo langzaam is mijn pc nu na een crash. Opstarten duurt een minuut of 5 en dan is het systeem absoluut onbruikbaar. Een browser starten duurt ongeveer 2 minuten en in taakbeheer verschijnt om de haverklap (reageert niet) achter diverse applicaties. Ook afsluiten duurt een eeuw. Gek genoeg is m'n pc tussen de crashes door ook een keer normaal en met goede snelheid opgestart.
Niet toevallig je oude disken in raid 1? Als mijn systeem crashed dan gaat hij mijn raid 1 setup controleren. Als daar spul op staat wat start dan kan het inderdaad erg lang duren.

Je voeding zou ik in elk geval vervangen. Ik heb vroeger toen ik een n00b tweakert was tijden lang een sweex voeding in mijn systeem gehad. Dit gaf behoorlijk wat problemen ;) (waaronder crashes onder load en raid failures omdat tijdens de boot de belasting te hoog was en de disken niet konden opspinnen :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Nou, uiteindelijk voor de pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W gekozen maar omdat deze in mijn buurt niet te krijgen was heb ik deze vrijdag besteld via een internet shop. Zou vandaag binnen komen tussen 12:00 en 14:00 en dus voor 12:00 mijn oude voeding uit de pc gehaald. 13:00 werd de nieuwe voeding afgeleverd en deze heb ik netjes geinstalleerd.

Eerst natuurlijk een test gedaan; alle casefans draaiden, de processor + fan liep en ik voelde mn hdd's draaien. De pc startte ook bijzonder snel op, en in windows waren alle stations keurig zichtbaar. Het liep allemaal als een zonnetje, goed nieuws dus!

Helaas van korte duur, want na 5 minuten bevroor mn scherm weer voor korte tijd (10 sec) waarna windows zonder enige foutmelding weer opnieuw opstartte. Dit is vandaag weer 3 keer gebeurd...

Een PSU of videokaart probleem lijkt me hiermee eigenlijk uitgesloten, maar waar kan het dan wel aan ligeen? Bijvoorbeeld videokaart - moederbord probleem??

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Je mobo is ook niet echt fan van je cpu, weinig fases, fases van niet echt geweldige kwaliteit, ongekoeld. Er is een kans dat je mobo uit zelf bescherming de stroom naar de pcu afkapt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:51
Heb dit ook wel eens gehad, dit kwam toen door een WD5000 ALS dacht ik hdd die het op 1 of ander manier niet leuk vond dat hij in ahci draaide, 2 sata porten op ide gezet en alle problemen waren weg.

Oftewel probeer eens zonder hdd's en alleen ssd om tekijken of het dan wel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:04
Precies even alleen voeding, mobo, processor, 1 DIMM geheugen, SSD en de videokaart checken. Het liefst met een schone installatie.

Het zou zuur zijn, als nu weer je mobo moet vervangen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Laat dit een mooie reminder zijn voor eenieder die onvoorwaardelijk moord en brand schreeuwt bij het zien van Ms-Tech.

Ja, het zou ook mijn keus zijn geweest als ik moest kiezen tussen het blind swappen van voeding of moederbord, maar dat is enkel gebaseerd op onderbuikgevoelens en kristallenbolkijken. Enige nuance in reacties is dan ook wel op z'n plaats..

En inmiddels hebben we nog steeds geen Windows logs gezien. Ongetwijfeld staat er iets over een unexpected shutdown (en geen BSOD), maar dan staat dat in ieder geval vast.

Voor wat betreft VRM/SATA issues: je zou verwachten dat de videokaart hier geen invloed op heeft, dus dan zou je die ook nog even kunnen swappen (hoewel TS aangaf dat hiermee eerder geen problemen optraden). Iets met I/O issues blijft goed mogelijk (bij gebrek aan harde cijfers) voor algehele traagheid, maar dat zou toch geen reboots (zonder BSOD) mogen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het moederbord en de videokaart kunnen waarschijnlijk niet met elkaar overweg. Mijn broertje had vergelijkbare problemen met zijn pc toen hij een 290X kocht, terwijl de oude videokaart geen problemen gaf en de nieuwe videokaart het ook prima deed in een vergelijkbare pc met nieuwere chipset. Toen heeft hij op mijn advies een nieuw moederbord gekocht met nieuwere chipset, en de problemen waren opgelost. Aangezien zijn oude moederbord ook een Asus met 700-serie chipset was, vermoed ik hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb je al een bios update uitgevoerd? In sommige gevallen kan dit de problemen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Thralas schreef op zondag 04 januari 2015 @ 13:44:
Laat dit een mooie reminder zijn voor eenieder die onvoorwaardelijk moord en brand schreeuwt bij het zien van Ms-Tech.

Ja, het zou ook mijn keus zijn geweest als ik moest kiezen tussen het blind swappen van voeding of moederbord, maar dat is enkel gebaseerd op onderbuikgevoelens en kristallenbolkijken. Enige nuance in reacties is dan ook wel op z'n plaats..

En inmiddels hebben we nog steeds geen Windows logs gezien. Ongetwijfeld staat er iets over een unexpected shutdown (en geen BSOD), maar dan staat dat in ieder geval vast.

Voor wat betreft VRM/SATA issues: je zou verwachten dat de videokaart hier geen invloed op heeft, dus dan zou je die ook nog even kunnen swappen (hoewel TS aangaf dat hiermee eerder geen problemen optraden). Iets met I/O issues blijft goed mogelijk (bij gebrek aan harde cijfers) voor algehele traagheid, maar dat zou toch geen reboots (zonder BSOD) mogen veroorzaken.
Met alle respect, maar, ongeveer altijd als iemand problemen heeft, en een MS-tech voeding heeft, verdwijnen die problemen magisch als de voeding vervangen wordt voor een Seasonic of een ander degelijk iets.

Sowieso kan het geen kwaad, want die MS-tech had wss zijn pc wel op een ander tijdstip gesloopt.

Eigenlijk snap ik niet wat die krengen nog in de pricewatch doen...

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

^Dit.
Inderdaad even testen met het minimale, en hoe zijn de temperaturen? Ook even goed in de gaten houden.
Draai ook eens een geheugen test, http://www.memtest86.com/ je moet hem best lang laten gaan, hoe langer hoe beter.

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 04-01-2015 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Nu online
Bedankt voor alle reacties. Ik heb eigenlijk alles in dit topic wel geprobeerd, waaronder dus het aanschaffen van een nieuwe voeding. Hoewel de MS-Tech voeding ongetwijfeld crappy is, lag het probleem hier iig niet. Na veel lezen en rondstruinen op internet blijkt de combi van de 280X / 290 GPU en mijn moederbord niet lekker werkend te krijgen. Een echte oplossing heb ik helaas niet kunnen vinden.

Nu had ik natuurlijk weer een upgrade kunnen doen, maar omdat ik de komende maanden andere prioriteiten heb (kleine op komst) heb ik besloten mijn oude videokaart weer terug te plaatsen, en heb ik de MSI R9 290 inmiddels op V&A staan.

Volgend jaar misschien maar weer eens kijken naar nieuw systeem :)

Join het GoT Pulse-Team!

Pagina: 1