Tijd voor een echte Desktop (1500~2000+ incl alles)

Pagina: 1
Acties:

• GTX2GvO
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-12-2025
Het word eens tijd dat ik mijn Laptop aan de kant doe en eindelijk weer een desktop neem.
Heb nu al Jaren met Laptops rondgelopen (soms ook letterlijk) en nu heb ik voort een eigen stek, voor een eigen systeem.
Daarnaast zat ik in mijn Desktop tijd (nog langer geleden) Jaren achter met wat ik had en dat wil ik Niet meer.
Dus ik wil als het kan een systeem dat nagenoeg vooraan staat ( en "futureproof" is).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral Gamen en surfen en als het kan nog tegelijk ook, zonder dat ik de frames op één hand kan tellen.
Verder wil ik beginnen met Streamen en misschien ook een game video of twee maken. (niet mogelijk met mijn huidige laptop)
Ik ben er ook eentje dat wel alles op zijn pad wil uitproberen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb sowieso 1500 te besteden en kan tot zo'n 2000 tot 2200 gaan. (meer als ik nog langer wacht)
Dit is echter inclusief Monitoren, OS, Levering, Alles dus.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een Logitech G700s muis. Deze bepaald ook mijn toetsenbord keuze.
Daarnaast niet meer dan een paar stereo Speakers.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zeg Minimaal de huidig gekozen i7 en Moederbord.
Want zelfs al heb ik niks aan Hypertreading en/of zal ik nooit overklokken, het is de snelste op de Stock frequentie.
Daarnaast heeft mijn huidige Laptop ook een i7, waardoor ik een i5 build als een "downgrade" zal zien.

Verder wil ik minimaal 2 monitoren in de basis setup. Om daar op een later tijdstip zelfs een derde bij te plaatsen.
Aan mijn Laptop heb ik nu al een tweede CRT monitor hangen (die ik niet wil gaan gebruiken, te groot/lomp) en dat voelt al als te weinig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben er echt eentje van het Intel/Nvidia kamp en zal dus vooral daar naar kijken, omdat ik het gewoon gewend ben. (en de bijbehorende software goed ken)
Wegens mijn Logitech (gaming) muis, graag ook een Logitech (gaming) toetsenbord, om zo maar een keer de config software ervoor te hebben.
Verder ben ik meer geneigd naar Gigabyte te kijken, dan naar bv MSI. Dit heeft echter geen zinnige reden om waarom.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Minimaal een GTX970 Video kaart, mits dit dus 3 schermen aan kan sturen.
Omdat mijn Laptop een Acer is, weet ik nu wel genoeg over oververhitting. (Ding denkt dat Idle op 50~60 graden normaal is)
Dus wil ik een zo koel mogelijk systeem, maar geluid is ook belangrijk.
Het systeem zal zo'n 5 meter van mijn bed staan en het is maar een 1 kamer appartement.
(Terwijl ik geneigd ben hem 's nachts aan te laten)

Ga je overklokken?
Niet meteen, omdat ik er niet echt ervaring mee heb. Zal het echter niet uitsluiten.

Ok. Tijd voor de lijstjes (met onderdeel motivatie)

Ik heb er drie, maar dat wordt zo wel duidelijk. ;)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 314,-€ 314,-
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 124,95€ 124,95
1Gigabyte GV-N970WF3OC-4GD€ 329,-€ 329,-
1WD Purple WD40PURX, 4TB€ 155,95€ 155,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 97,95€ 97,95
1Microsoft Windows 8.1 Pro EN Retail€ 195,86€ 195,86
1NZXT Kraken X61€ 121,50€ 121,50
1Logitech Gaming Keyboard G105€ 56,28€ 56,28
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 125,95€ 125,95
1Asus BC-12D2HT Bulk Zwart€ 54,-€ 54,-
1Seasonic S12G 550W€ 79,90€ 79,90
1Crucial MX100 512GB€ 185,95€ 185,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.841,29

Ok. Dit is mijn Huidig gekozen basis setup ZONDER monitoren. (die moeten er nog bij!)
Dit was origineel een lijstje gebaseerd op wat Brooky hier ergens gepost heeft gehad, maar heeft ondertussen wel wat aanpassingen gekregen.
- Zoals eerder vermeld wil ik de i7 en moederbord er in houden. wat betreft moederbord is het vooral omdat ik wel eens de verpakkingsdoos in mijn handen heb gehad in een MyCom winkel en dus goed heb kunnen bekijken/lezen. (naast dat dit gewoon een van de best bang for buck borden is :P )
- Videokaart. Ik heb me vooral laten leiden door de snelheid van de chip (1.114GHz). Deze is het hoogst in dit prijsgebied (goedkoopst). En het is een Gigabyte kaart. (hoor ik vooral positieve dingen over)
- Opslag. Geen SSD is geen optie. de MX100 512GB variant om veel snel op te kunnen slaan. De Gekozen HDD is voor Bulk en Game opslag. (hier gaat mijn Steam install naar toe) Ik ben overigens een Packrat gevalletje, dus deze Schijf heb ik binnen 3 maanden wel vol. Daarnaast heb ik geen zin om op de downloads van mijn spellen te wachten als ik ze wil spelen. Deze wil ik dus zo veel mogelijk allemaal geïnstalleerd hebben (zo'n 400+ spellen in Steam alleen al)
- Kast. Vooral omdat hij stiller is dan de R4 variant die in het originele lijstje stond.
- OS. Win 8.1 Pro EN Retail. Tja. Ik heb de software om Win 8 te laten lijken op win 7 (Start8 etc. van Stardock), dus Windows 8.1 is goed genoeg voor me. Ik twijfel echter over de Specifieke editie (Pro vs non-Pro) en of ik wel of niet een OEM licensie kan/mag aanschaffen hiervoor. EN, omdat ik Nederlandse vertalingen meestal bagger vind.
- Koeling. Deze is gebaseerd op de "Hoe 'cool' zijn waterkoelsetjes?" review en leek in mij opzichte de beste koelprestaties te leveren. (en laat de overklock mogelijkheid wagenwijd open) Daarnaast wil ik eigenlijk gewoon Waterkoeling uitproberen.
- Keyboard. Puur omdat ik al een Logitech Gaming muis heb. Dus kan ik dezelfde software voor beiden gebruiken.
- Geheugen. Ja. 16GB. Van mijn huidige 12GB Gebruik ik met regelmaat al bijna 8 en ik wil het nieuwe systeem nog meer op zijn staart trappen dan deze Laptop.
- Optische drive. Ik heb nog genoeg Cd's en DVD's liggen om er een nodig te hebben. Daarnaast. als ik mijn TV via HDMI aansluit geeft deze (hopelijk) de optie om Blue-Ray films vanaf de bank te kunnen kijken. (of gewoon op het grootste scherm :P )
- Voeding. Hopelijk goed genoeg voor meerdere HDD's, ooit eens Dual GPU en natuurlijk 3+ monitoren en wat nog meer er in gaat. Heb hier echter te weinig eigen kennis in. Voeding moet zekers Futureproof En goed zijn. Heb geen zin om over een (half)jaar alweer een nieuwe aan te moeten schaffen.

Ok. Dat is mijn Basissetup voor het systeem.

Zal echter niks zien als ik er geen schermen aan hang.
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer K272HULB Zwart€ 303,65€ 303,65
1Dell P2214H€ 144,66€ 144,66
1Dell P2815Q Grijs, Zwart€ 379,53€ 379,53
1HP Compaq LA2006X Zwart€ 83,61€ 83,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 911,45

De bedoeling is dat ik er 2 kies voor de basis setup, om er dan op een later tijdstip een derde bij te doen.
(Eerst de "kleinste twee" van de keuze en later de "grootste" erbij)
Maar ja. Wat voor setup wil ik?
Zoals eerder vermeld wil ik minimaal 2 en het liefst 3 schermen. Echter Niet met dezelfde resolutie.
In de uiteindelijke (3 scherm) setup wil ik:
- Een primair scherm met de grootste resolutie (4K of 1440p), waarop ik de meeste dingen doe en Games speel. (wordt echter als laatste aangeschaft)
- Een Secundair Scherm Voor de Browser tijdens het Gamen of gewoon extra (Zoals NU!) om makkelijk extra info in beeld te hebben. (HD of 1440p, niet hetzelfde als bovenstaand)
- Een derde Scherm voor systeem info en Game clients. Denk aan Steam, Taakbeheer, Desktop Gadgets (gewoon te installeren als je weet hoe ;) ) en dergelijken. Daarnaast dient dit scherm Kantelbaar te zijn, want ik wil hem uiteindelijk in gekantelde toestand gebruiken. (900p of HD, naargelang bovenstaande keuzes)

Het is ook de bedoeling dat ik ze kan aansluiten op de Videokaart. Had eerst 2 goedkopere schermen op het oog, maar met hun D-Sub(vga) aansluiting zouden ze niet passen. 8)7
Daarnaast weet ik te weinig over Displayport en dergelijken om een goede keuze te kunnen maken.

Uiteindelijk Heb ik ook wat upgrades in gedachten.
Dit lijstje is eigenlijk gewoon een extra videokaart, HDD & Ram. Dus ik bespaar jullie de lijst.
- Video. Extra kaart later om de load te verminderen of wachten voor een betere Single/Dual kaart setup?
- HDD. Ben een Packrat, dus extra opslag zal ik er zeker bij doen later.
- Geheugen. Later een extra setje van 16GB om het bord te maxen naar 32GB. Niet meteen natuurlijk, cause, Why not? :P

TL;DR?

Met mijn Grootste Vraagstukken zit ik met:
- Videokaart en scherm combinaties. Kan de kaart wel 3 schermen aan? En Kunnen de schermen uberhoubt aangesloten worden aan de kaart? (D-sub, DVI, HDMI. DP. Allemaal lastige termen om een keuze mee te maken)
- Koeling. Is dit niet overkill? Ook als ik wel ga overklokken? en Heeft het wel nut om Waterkoeling te pakken? Of is er Luchtkoeling dat ook stil en koel genoeg is?
- Voeding. Te veel? te Weinig? Kan het al het bovenstaande wel aan? Ook weer een onderwerp waar ik gewoon te weinig van af weet.
- OS. Welke Windows 8.1 Licentie past nou gewoon het beste hierbij? Heeft Pro wel enige meerwaarde?

• MoonRacer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-03 19:50
Als ik je startpost zo lees bekruipt me een beetje gevoel dat je meer wil dan je budget toelaat. Behalve als je de goedkoopste schermen uit je lijst pakt ga je al hard over je budget heen. Daarnaast zeg je dat je misschien een 4k scherm erbij wil kopen als primair game scherm. Een enkele 970 zal dan toch wat tekort schieten tijdens het gamen, ook in sli. Misschien dat je eerst moet bedenken of je je eisen of je budget wil aanpassen voordat wij hard gaan brainstormen voor een mogelijke setup.

Props voor je startpost trouwens, je hebt er al veel energie ingestoken!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik vraag me af waarom jouw setup zo verschrikkelijk duur is. Voor hetzelfde geld kan je makkelijk een PC krijgen met 2 goede GPU's, voor 3 schermen gamimg wel aan te raden. Persoonlijk zou ik dan kijken naar een AMD R9 290, vooral omdat deze op hogere resoluties beter zijn.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 313,22€ 313,22
2Club3D Radeon R9 290 royalAce€ 279,-€ 558,-
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 88,50€ 88,50
3Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCS) Zilver, Zwart€ 183,47€ 550,41
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 82,95€ 82,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 134,95€ 134,95
1Cooler Master V750 Semi-Modular€ 96,-€ 96,-
1Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.177,83

300 euro duurder dan jouw setup, wel inclusief 3 schermen met super dunne bezel.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• GTX2GvO
@Moonrazer: Budget doe ik eerlijk gezegd niet al te moeilijk over. Kan nu namelijk al makkelijk 2200 tot 2500 "er in pompen" en daar komt elke maand zo'n 150 bij. (geeft ook aan hoe lang ik er al over nadenk)
4K is geen eis, maar wel een wens voor later. (1440p vind ik namelijk ook ok) en als een 970 het nu niet haalt, kan ik met een kleinere resolutie wachten op een betere kaart die er wel voor geschikt is om 4K aan te kunnen.

En bedankt over de first post opmerking. Ben al Ruim een maand met deze lijst bezig geweest en de post zelf heeft me ook een paar uur gekost gehad.

@MK1998NL: Nvidia's software ken ik als de achterkant van mijn hand. Wat betreft AMD ken ik er te weinig van, ondanks dat mijn zus een AMD based Laptop heeft. Ik prefereer dus Echt de Intel/Nvidia combinatie.

Maar in ieder geval bedankt voor de reactie.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
GTX2GvO schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 17:57:
@Moonrazer: Budget doe ik eerlijk gezegd niet al te moeilijk over. Kan nu namelijk al makkelijk 2200 tot 2500 "er in pompen" en daar komt elke maand zo'n 150 bij. (geeft ook aan hoe lang ik er al over nadenk)
4K is geen eis, maar wel een wens voor later. (1440p vind ik namelijk ook ok) en als een 970 het nu niet haalt, kan ik met een kleinere resolutie wachten op een betere kaart die er wel voor geschikt is om 4K aan te kunnen.

En bedankt over de first post opmerking. Ben al Ruim een maand met deze lijst bezig geweest en de post zelf heeft me ook een paar uur gekost gehad.

@MK1998NL: Nvidia's software ken ik als de achterkant van mijn hand. Wat betreft AMD ken ik er te weinig van, ondanks dat mijn zus een AMD based Laptop heeft. Ik prefereer dus Echt de Intel/Nvidia combinatie.

Maar in ieder geval bedankt voor de reactie.
Tja, als je echt perse Nvidia wilt, ben je wel zo'n 200 euro meer kwijt voor eigenlijk alleen het merk en misschien zelfs slechtere prestaties aangezien AMD beter is op hogere resoluties.
Je kan echter ook wachten tot AMD komt met de r9 3xx serie, al kan dat tot een half jaar zijn tot ze in NL beschikbaar komen (ik heb echt geen idee). Softwarematisch heb ik er geen verstand van aangezien ik alleen Nvidia heb. (en dat is een 5 jaar oude kaart).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-03 04:04

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Ik heb net ongeveer iets als dit hieronder besteld (oke ander moederbord, ander geheugen, andere voeding vanwege andere eisen maar die zijn niet interessant als best-buy):

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 349,90€ 349,90
1Seagate Desktop HDD ST4000DM000, 4TB€ 133,95€ 133,95
1Silverstone Fortress FT05 Closed Zwart€ 160,-€ 160,-
1Iiyama XB2776QS-B2 Zwart€ 477,80€ 477,80
1Microsoft Windows 8.1 Pro EN Retail€ 195,86€ 195,86
1Scythe Kotetsu€ 27,50€ 27,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 134,95€ 134,95
1Seasonic G-Serie 550 Watt€ 84,85€ 84,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.245,21

Waterkoeling is veel te duur voor wat het biedt: een bak meer lawaai en een paar graden eraf. Deze case met een simpele goede luchtkoeler op de CPU houdt de temps net zo laag. Ik ben voor een Asus kaart gegaan omdat deze maar een 8-pins aansluiting nodig heeft en semi-passief is. De 4TB HDD kon verder nog goedkoper, kan nog flink geld af als je genoegen neemt met 3TB. Voeding is goed met zat vermogen, en beter leverbaar dan de door jouw geselecteerde (ook prima) voeding.

Verder staat er een 75Hz IPS Iiyama monitor in, dat trekt die GTX970 wel en moet voorlopig wel prettig genoeg werken. Ik zou liever een 1440p IPS of AMVA (al bestaat dat laatste niet in 1440p 27inch land :() paneel dan een 4K TN-paneel hebben. Daarbij is gamen op 4K geen pretje en werkt de scaling met windows ook nog niet vlekkeloos. Daarom zou ik lekker nog 2-3 jaar met dit scherm doen en daarna een 4K IPS monitor met G-sync of Freesync kopen als dat eindelijk een beetje redelijk geprijsd is.

Overigens is een AMD set-up ook echt niet gek (en echt, het werkt allemaal gewoon prima hoor, dat Nvidia betere drivers heeft is verleden tijd), want voor de prijs van een 970 kan je bijna 2 2e hands R9 290's oppikken. En die doen het stukken beter dan een enkele 970. Blijft overigens ook hartstikke koel in de Silverstone kast, die is echt geweldig.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• MoonRacer
@TS: Prima, als dat jouw financiële situatie is is het een ander verhaal. Als ik het goed begrijp wil je maar op één scherm gamen. Als je dan 'genoegen' neemt met 1440p is het systeem wat scorpionsquad voorstelt aardig netjes. Je kunt nog besparen op het besturingssysteem door een OEM versie (-60 euro) of een nonpro versie (-110 euro) te kiezen. Daarnaast zou je voor een goedkopere behuizing kunnen kiezen en je hebt alweer HD scherm voor dezelfde prijs (bijvoorbeeld de Dell 2414 die MK1998 noemt).

• GTX2GvO
Ik ben volledig op de hoogte van de technische superioriteit van een AMD GPU ten opzichte van een Nvidia GPU.
Echter. Zoals eerder vermeld. Ken ik de Nvidia software goed (GeForce Experience + configuratiescherm).
Hier kan ik namelijk blindelings Game en software specifieke tweaks in vinden.
Terwijl dit bij AMD's Catalyst Controll Center voor mij totaal anders is.
Het gaat hier dus niet over drivers.

Wat betreft schermen (er schijnt toch wat onduidelijkheid hierover te zijn)
Ik ben al blij genoeg met een HD scherm + een 900p scherm. Zolang Ik begin met 2 schermen. (want dat is een gestelde eis voor het systeem)
Grotere resoluties zijn voor later, met een mogelijk verplichte GPU upgrade daarbij.
(tenzij ik een HD+1440p setup in de startbuild kan krijgen)

Wat betreft Budget en wachten.
De gestelde 1500~2000 is meer een startwaarde dan een eind limiet. En er komt maandelijks ruim 100 bij.
Wachten heb ik nu wel lang genoeg gedaan (bijna een jaar al!). Dus dat wil ik nu echt niet meer.

In ieder geval Verders veel info om door te nemen en over te nemen. Zoals bijvoorbeeld de voeding die Scorpionsquad vermeld.
Had geen idee van de beschikbaarheid. Was ook een voeding uit het originele lijstje van Brooky.

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Het is inderdaad zo dat de Pro licentie wel erg prijzig is, je moet dus even kijken of je de extra features daarvan gaat gebruiken anders is de non-pro versie net zo fijn (of het studentenaanbod bij een student uit je omgeving kunnen ontfutselen, Pro 8.1 voor 60 euro!).

Leverbaarheid voeding is even een kwestie van kijken naar het aantal shops die hem klaar heeft liggen en hoeveel daarvan een groen vrachtwagentje in de pricewatch hebben, dan kom je uit op de G-series ipv de S12G.

Qua schermen is het wel zorgvuldig plannen met je resoluties en refreshrates. Ook altijd het belangrijkste en grootste scherm als eerste aanschaffen, dan weet je hoe veel je precies mist. Ik zou de 1440p monitor aanschaffen, en zo te zien spaar je elke maand een prima full HD-paneel erbij. Een maand met alleen een 1440p monitor is niet bepaald een straf lijkt me.

De kast is natuurlijk heel persoonlijk, maar strakker, stiller en koeler ga je het echt niet vinden. Als het toch te veel is; Fractal Design Define R5.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:27
Een WD Purple 4 TB is voor camera/bewakingssystemen. Voor een gewone pc dien je te kiezen voor de green line. Deze dus: pricewatch: WD Green WD40EZRX

Voor je Windows licentie kies je voor een retail, dit moet uiteraard een OEM zijn. Deze dus(indien pro)
pricewatch: Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM 64-bit
Aangezien je echter al vraagt of Pro enige meerwaarde heeft, zal je wel niet weten wat er extra is aan pro(in domein steken en mogelijkheid tot overname via RDP). Dan mag je dus eigenlijk voor deze kiezen: pricewatch: Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit

Met bovenstaande aanpassingen spaar je toch al vlug 130 euro uit.

Betreft koeling zou ik tegenwoordig eerlijk gezegd kiezen voor luchtkoeling. Waterkoeling heeft toch ook wat onderhoud nodig en is duurder. Tegenwoordig is luchtkoeling ook al stil(vooral doordat alles veel energiezuiniger is). Ga je trouwens zelf assembleren of laten doen door de winkel?

Ben je trouwens zeker dat je Blu-ray gaat gebruiken? Anders kan je daar ook een stuk goedkoper voor uitkomen...(is trouwens enkel lezen voor de Blu-rays!)

[ Voor 6% gewijzigd door skelleniels op 01-01-2015 19:46 ]

http://specs.tweak.to/16567

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Geen Green HDD. Deze is trager en gaat sneller kapot omdat deze zich heel de tijd aan en uit zet om stroom te besparen. Voordelen van de schijf is dat deze stiller is (maar goede kasten hebben tegenwoordig demping en resoneren niet) en energiezuiniger (Yes! geen 10W maar 8W! Mijn leven is compleet!). Nadelen zijn dat deze wel merkbaar trager is (en hierdoor eigenlijk ongeschikt is om games vanaf te draaien naar mijn ervaring).

• GTX2GvO
Het is de bedoeling dat ik alles zelf wel in elkaar steek.
Dat ken ik tenminste wel.

(Laatste zelfbuild desktop was een P3-Slot1 550MHz build die nog steeds werkt)

Wat betreft Blue-Ray. Dit is een gevalletje Kip-ei.
Ik heb geen Blue-Ray films, want ik heb geen speler en Vice versa.
Daarbij is Read-only betreft Blue-Ray voldoende.

[ Voor 34% gewijzigd door GTX2GvO op 01-01-2015 19:50 ]

• skelleniels
.ScorpionSquad schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 19:44:
Geen Green HDD. Deze is trager en gaat sneller kapot omdat deze zich heel de tijd aan en uit zet om stroom te besparen. Voordelen van de schijf is dat deze stiller is (maar goede kasten hebben tegenwoordig demping en resoneren niet) en energiezuiniger (Yes! geen 10W maar 8W! Mijn leven is compleet!). Nadelen zijn dat deze wel merkbaar trager is (en hierdoor eigenlijk ongeschikt is om games vanaf te draaien naar mijn ervaring).
Sneller kapot gaan baseer je op welke bron? Sowieso vind ik het vreemd dat er wordt gekozen om de games op te slaan op een harddisk en niet op de gekozen SSD van 512 GB

Dat het trager is, dat is waar, maar eigenlijk zijn schijven met zulke capaciteiten bedoeld voor bulk opslag en die is vaak trager. Indien snelheid dan toch een rol speelt, kan er altijd geopteerd worden voor een WD Black(die gaan tot 4 TB). Is uiteraard ook wel duurder: pricewatch: WD Black SATA 6 Gb/s WD4003FZEX, 4TB

Maar indien de 512 GB SSD niet voldoende is om alle games op te zetten(waarom zou je in hemelsnaam alle 400 games tegelijk willen geïnstalleerd hebben staan...) Anders kun je even goed voor een kleinere SSD kiezen.

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Greens hebben gewoon een lagere MTBF, geeft genoeg aan lijkt me. En Blacks zijn ook onnodig, er bestaan andere fabrikanten van Western digital voor HDD's he... Die Seagate die ik aanraadde is een van de goedkoopste 4TB schijven en loopt gewoon op 7200rpm. Waarom verder zoeken.

Zelf bouwen is zeker het beste, scheelt kosten en je kan besparen door bij verschillende shops te bestellen. Daarbij is het ook nog eens leuk.

• skelleniels
.ScorpionSquad schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 19:58:
Greens hebben gewoon een lagere MTBF, geeft genoeg aan lijkt me. En Blacks zijn ook onnodig, er bestaan andere fabrikanten van Western digital voor HDD's he... Die Seagate die ik aanraadde is een van de goedkoopste 4TB schijven en loopt gewoon op 7200rpm. Waarom verder zoeken.

Zelf bouwen is zeker het beste, scheelt kosten en je kan besparen door bij verschillende shops te bestellen. Daarbij is het ook nog eens leuk.
Mtbf van de green is inderdaad minder(300000 uren), maar dat is al even absurd als van Seagate die 750000 uren aangeven. Meeste schijven halen niet eens de 50K uren. Veel hangt gewoon af van geluk er mee hebben en hoe de schijf behandeld wordt. Of een schijf nu een hoge betrouwbaarheid heeft of niet, backups moeten sowieso gemaakt worden. Iedere schijf kan kapot en op beide schijven zit 2 jaar garantie.

De Seagate die je trouwens aanraadde draait trouwens op 5900 rpm en niet op 7200 rpm. Het snelheidsverschil tussen beide zal dus verwaarloosbaar zijn. De schijven zijn dus gewoon aan mekaar gewaagd.

Dat er nog andere harddiskleverancier bestaan weet ik, maar Seagate en WD zijn nu eenmaal de meest voorkomende(voor desktops dan toch). Betreft je vraag op "Waarom verder zoeken". In jouw post waarin je dat lijstje zette heb je niets over de harddisk gezegd, het was trouwens nog nergens gezegd geweest. Vandaar dat ik het vermeldde.

Feit blijft dat games op beide schijven even traag zullen gaan, welke je ook kiest. Als TS daarom per se zijn games op een HDD wil zetten ipv SSD, dan kiest hij best voor een black editie(of een Seagate variant indien per se gewild...)

[ Voor 10% gewijzigd door skelleniels op 01-01-2015 20:21 ]

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03 18:46
Ik zou een extra ssd of een 1tb ssd voor de games kopen als je zo'n packrat bent. Scheelt enorm in laadtijden namelijk!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Ik heb zelf geen ervaring met steam (nooit gebruikt) maar kan je serieus niet kiezen op welke drive iets wordt geïnstalleerd? Want het is met moderne spellen zeker fijn om ze op de SSD te hebben, en een 512GB SSD heeft wel ruimte voor een stuk of 15 spellen, zonde om dat niet te gebruiken.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Zeker kan je kiezen op welke drive je je spel wil zetten :D

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• GTX2GvO
Ok. na goed gelezen te hebben heb ik een aangepaste (completere) lijst samengesteld.

Dit is dus de Basisbuild, zoals ik een Basisbuild zie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 123,95€ 123,95
1Gigabyte GV-N970WF3OC-4GD€ 337,-€ 337,-
2Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 88,50€ 177,-
1Dell P2214H€ 144,66€ 144,66
1HP Compaq LA2006X Zwart€ 83,61€ 83,61
1Microsoft Windows 8.1 EN OEM 64-bit€ 87,95€ 87,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.769,37

CPU en Moederbord zijn uiteraard hetzelfde gebleven. Net als de Optische drive en Toetsenbord.
Net als de GPU. Deze is gewoon de Goedkoopste 900 serie kaart, waarbij ik me niet hoef af te vragen wat voor merk het nou is.
(er zijn 3 goedkopere kaarten, maar die merken ken ik helemaal niet)

HDD. Niemand heeft de Toshiba 3TB (7200RPM) Gezien? Want deze schijnt de de goedkoopste in de €/GB categorie te zijn. 2 maal in de basis. Want. Ik. Ken. Mezelf!

Behuizing blijft hetzelfde. Alleen de R4 variant is goedkoper met vergelijkbare ruimte/opties, dus doe ik niet zo moeilijk over het prijsverschil tussen deze twee.

Monitoren. Ik krijg het blijkbaar niet duidelijk genoeg door dat mijn eis ligt op het aantal schermen ipv de resolutie van het primaire scherm. Deze twee gekozen schermen zijn voor mij eigenlijk al voldoende in de basis.
Ik heb eigenlijk Nu al niet genoeg aan 2 schermen. Dus 1 scherm op welke resolutie dan ook is voor mij Not Done.

OS. Als er gezegd wordt dat een OEM non-pro goed genoeg is, dan ga ik daar maar voor. Het was maar dat er een OS in de TS lijst stond (dus gekozen voor de beste uit de lijst). Gekozen OS is echter nog steeds een EN variant!

Koeling. In een ander topic zag ik deze (geloof ik) als advies langskomen. Lijkt goed, maar is het ook zo?
Ik weet echt niks van hedendaagse processorkoeling.
(Mijn laatste ervaring daarmee was een ventilatortje geplakt op de heatsink van een Pentium1!)

Voeding. Een geadviseerde voeding genomen Gezien de (inderdaad) betere beschikbaarheid. Echter net als met koeling, weet ik te weinig van deze onderdeelgroep om zelf een goede keuze te maken.

SSD. Nog steeds de MX100 512GB, want inderdaad. Met steam kun je games op meerdere schijven plaatsen.
Anders had ik wel genoegen met de 256GB variant. Voor de bulk van mijn games zal de loadtimes me weinig uitmaken (als ze maar geïnstalleerd zijn!), die kunnen dus op de HDD('s). Die games die er wel profijt aan hebben, kunnen (en zullen) op de SSD komen.

Wat betreft kosten ligt dit precies in het midden van het minimaal besteedbare budget.
(Want als ik het echt push kan ik namelijk "all the way" tot 3000! maar dan push ik het echt heel ver)
Laten we het er op houden dat ik meer geld beschikbaar heb dan dat ik (zomaar) in het Desktop Budget steek.

Dus. Is dit een betere Build? Kan iemand me meer vertellen over hoe ik Voedingen en Koelers kan en moet beoordelen?
Daarnaast is het zo'n beetje de bedoeling dat ik deze maand nog alle onderdelen aanschaf. Dus niks wachten voor nóg beter/goedkoper spul.

In ieder geval. Iedereen alvast bedankt voor hun input en advies. Ook als ik er niet veel aan heb gehad. Het is iig iets om aan te denken geweest. d:)b

• MoonRacer
Dit lijkt mij al beter. Voor minder geld heb je meer opslag en 2 schermen. Ik zou nog wel gaan voor een andere koeler. De gelid is prima, maar maakt toch wel wat meer lawaai. Een goede stille koeler is de True Spirit 140. Daarnaast zou ik persoonlijk voor een andere setup gaan met de schermen. Ik zou kiezen voor 2 hd schermen van hetzelfde merk. Dit vooral zodat het er beter en minder samengeraapt uitziet. Als je bij één grafische kaart blijft is deze voeding ruim voldoende.

• GTX2GvO
By die True Spirit maak ik me zorgen over de hoogte. (aangegeven 171,2 vs de 153 van de Gelid)
De kast bied ruimte tot 180mm koelers. De iets meer lawaai is daarnaast een acceptabele consequentie voor de toch wat goedkopere Gelid. (en in meer winkels beschikbaar)

Als ik voor twee keer dezelfde monitor ga zit ik met een dilemma op de Video kaart. (3xDP, 1xHDMI, 1xDVI-D, 1xDVI-I)
Ik zou kunnen kiezen voor 2 keer een pricewatch: LG 22MP55HQ-P Zwart (HDMI) voor zo'n €203,- (€25,61 goedkoper dan de huidige keuze) in totaal en dan eentje op het moederbord aansluiten en de ander dus op de videokaart.
Mits dit dus uberhoubt gaat.

Of ik ga voor 2 keer een pricewatch: Samsung Syncmaster S22C650D Zwart (DisplayPort) voor zo'n €263,79 (€35,18 Duurder dan de huidige keuze), maar wel de zekerheid dat beide schermen aan de videokaart kunnen hangen.

Dus met 2 HD schermen kan ik besparen of het kost me een beetje meer, maar dat hangt dus volledig af aan de aansluitmogelijkheid.
(en ik ben alleen bekend met D-Sub/VGA en een beetje HDMI)

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Bekend zijn met aansluitingen is niet echt een probleem, kwestie van goed prikken.

Qua koeler, als je voor de Gelid gaat, kan je het overklokmoederbord eigenlijk wel laten varen. Overklokken kan wel maar het gaat echt veel lekkerder met een True Spirit. Qua hoogte, als die lager is dan de maximale hoogte in de kast is er geen probleem, zo simpel is het.

Met de voeding maak je een goede keus, genoeg voor alles behalve CFX R9 290 of een 295 X2, maar daar begin je volgens mij liever niet aan.

Zelf zou ik toch voor een semi-passieve kaart gaan, dat scheelt echt in geluid in idle en 2D werk. Prestatieverschillen zijn niet merkbaar en op te vangen met overklokken. Zou er wel het 10tje voor over hebben.

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
GTX2GvO schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 14:09:Als ik voor twee keer dezelfde monitor ga zit ik met een dilemma op de Video kaart. (3xDP, 1xHDMI, 1xDVI-D, 1xDVI-I)
Ik zou kunnen kiezen voor 2 keer een pricewatch: LG 22MP55HQ-P Zwart (HDMI) voor zo'n €203,- (€25,61 goedkoper dan de huidige keuze) in totaal en dan eentje op het moederbord aansluiten en de ander dus op de videokaart.
Mits dit dus uberhoubt gaat.
Dat gaat met sommige MSI borden, maar verder niet. Je kan dan je onboard GPU (op je processor dus!) inzetten voor extra monitoren. Ik zou het alleen absoluut afraden, want zelfs Aero draait niet vloeiend genoeg. De gekozen videokaart heeft naast 3xDP ook DVI-I, DVI-D en HDMI. Je kan HDMI gewoon over DVI aansluiten, moet je wel een convertorblokje kopen of de juiste kabel.

Of je koopt monitoren met fatsoenlijke aansluitmogelijkheden :P

[ Voor 3% gewijzigd door joepP op 02-01-2015 19:14 ]

• skelleniels
In je startpost zeg je dat je nooit zal overklokken(klopt dat? Staat er niet zo duidelijk). Ik zou dan inderdaad zoals .ScorpionSquad aanhaalde niet kiezen voor een overklokmoederbord. B85 chipset zou dan bijvoorbeeld al voldoende kunnen zijn. Ik zou dan zelfs beginnen met de stockkoeler van Intel, daarmee zal je zeker zijn dat het in je kast past.

Mocht je het dan toch nog teveel lawaai vinden maken, is er gauw een andere koeler op gezet. In mijn ervaring valt dit vrij goed mee met de huidige stockkoelers. Bij zware load maken ze wel wat lawaai, maar ik neem aan dat je tijdens het gamen wel je geluid hebt aanstaan. Maar bij idle hoor je ze niet(heb verschillende I7 setups bij klanten geplaatst met de stockkoeler)
Wat betreft kosten ligt dit precies in het midden van het minimaal besteedbare budget.
(Want als ik het echt push kan ik namelijk "all the way" tot 3000! maar dan push ik het echt heel ver)
Laten we het er op houden dat ik meer geld beschikbaar heb dan dat ik (zomaar) in het Desktop Budget steek.
Je moet natuurlijk niet het geld buitensmijten voor niets.

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Indien je echt NIETS wil horen over de mogelijkheid van één scherm, mag je volgende opmerking negeren...

Maar anders kan je de pricewatch: AOC U3477PQU Zwart eens overwegen. Door de 21:9 verhouding is deze monitor goed geschikt om te werken alsof je twee schermen hebt staan (vb. browser en tekstverwerker naast elkaar), maar daarnaast sluit de verhouding mooi aan bij de verhouding van films en heb je voor gamen tóch een mooie hoge resolutie, zónder bezels en die bovendien minder zwaar is dan 4K.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• Dekar
  • Laatst online: 23-03 13:46
Zoveel geld voor een game systeem en dan een enkele GTX 970 selecteren? Je hebt totaal niets aan een Core i7, maar toch kopen ipv investeren in wat anders? Ik zeg niet doen. Je vergelijkt een core i7 uit een laptop met die van een desktop, maar deze zijn in werkelijkheid totaal verschillend en je mag ze absoluut niet vergelijken. Een laptop i5 heeft doorgaans maar 2 kernen en die van een desktop 4.

Als je dan toch zo'n leuk systeem wil halen, waarom dan niet gelijk DDR4 met een hexacore processor?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 367,01€ 367,01
1ASRock X99 Extreme3€ 184,95€ 184,95
1MSI GeForce GTX 980 4GB GAMING 4G€ 549,90€ 549,90
2Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 91,95€ 183,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,29€ 89,29
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 92,90€ 92,90
1be quiet! System Power 7 500W€ 53,95€ 53,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.730,80

edit: Als je Hier kijkt zie je dat een core i5 4690k nagenoeg precies net zo goed presteert als een processor van 900+ euro. Je moet gewoon als gamer inzien dat je videokaart zeer vaak je bottleneck zal zijn. Nou wordt daar niet de beste videokaart gebruikt, maar goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Dekar op 02-01-2015 21:44 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• GTX2GvO
@Scorpionsquad:
Bekend zijn met aansluitingen is wel belangrijk, want ik denk niet dat een HDMI kabel in een DP poort past. :P
Wat betreft Koeling. Sure. Ik hoef NU nog niet voor overklokken te gaan, want dat is met gebrek aan goede ervaring ook niet slim. MAAR. De optie wil ik dus juist Wel open houden. Ik moet gewoon in gedachte houden, dat als ik serieus wil gaan overklokken, ik ook een betere koeling nodig ga hebben.
Voeding is dus goed voor nu, maar... Is het ook voldoende als ik er later een of twee betere videokaarten in wil doen? (met specs die nog niet uit zijn als een 6+GB VRAM met Bredere bus, dan nu beschikbaar)
De door jouw gesuggereerde kaart heb ik al bekeken t.o.v. wat ik zelf geselecteerd had. En ik denk niet dat de passieve koeling genoeg meerwaarde bied, gezien die kaart ook in totaal minder aansluitpoorten heeft.

@JoepP: Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden wat betreft de optionele moederbord aansluiting. Lijkt me dus verstandiger (Qua aansluitingen) om voor de 2 DP monitoren te gaan.
En hoe moet ik weten dat HDMI aan DVI gehangen kan worden als ik amper iets weet van DVI?
Heck. Ik weet totaal niet wat het verschil tussen DVI-I en DVI-D moet voorstellen.

@skelleniels:
Ga je overklokken?
Niet meteen, omdat ik er niet echt ervaring mee heb. Zal het echter niet uitsluiten.
Ik hoop dat het duidelijk genoeg is dat het de bedoeling is dat de optie er wel in zou moeten blijven om te kunnen overklokken.
Daarnaast stond in de originele Buildkeuze een (mijn inziens) over the top presterende waterkoeler. Had ook moeten aangeven dat ik tzt het overklokken dus een draai wil geven.

@Aertsvijand:
Dus ik moet de Buildkosten met zo'n grove 50% aan een scherm besteden dat ook nog eens bijna 3x zo duur (2,84x) is als de twee "duurdere" DP monitoren die ik in mijn vorige post vermeld heb. 8)7
En misschien wil ik Juist schermranden tussen mijn vensters.

@Dekar1:
Is die lijst van jouw wel serieus bedoelt? Daarnaast ben je de monitor(en) vergeten.
Of moet daar Aertsvijand's suggestie aangehangen worden? Komen we op een grove €2480,- uit.
Daarnaast zou ik voor een X99 build niet voor Die i7 kiezen (en ja, dat had ik al lang overwogen gehad en verworpen), maar dan komt het met moederbord en CPU alleen al over het buildbudget heen.

@iedereen:
De Keuze van de GPU ligt nu puur om de huidig gekozen monitor setup te ondersteunen (de 2x HD monitoren uit mijn vorige post) en net als met de koeling wil ik het systeem met Upgraden in het achterhoofd, qua opties, open houden.
Dus overklokken wil lik nu nog niet. Later wel.
4K gaming wil ik nu nog niet. Later wel.
3de monitor wil ik nu nog niet. Later wel.

Misschien wordt het duidelijk zo. De rest komt later, maar eerst wil ik iets wat beduidend beter is dan mijn (eigenlijk best wel goeie!) Laptop. Om Later dus alles te perfectioneren.

Daarnaast krijg ik hier het gevoel dat ik veelal "advies" krijg, zonder dat de vragen die IK heb redelijk beantwoord worden, wat het voor mij dus niet fijn maakt om te reageren. Want ik zit met het gevoel dat ik hier meer mijn vaste keuzes moet verdedigen (moederbord en CPU), dan dat ik voor het gevoel echt behulpzame antwoorden krijg op de vragen die ik heb gesteld. Al is het over het algemeen echter wel behulpzaam genoeg geweest om redelijke aanpassingen te doen aan mijn eerste keuzes.
TL;DR?

Met mijn Grootste Vraagstukken zit ik met:
- Videokaart en scherm combinaties. Kan de kaart wel 3 schermen aan? En Kunnen de schermen uberhoubt aangesloten worden aan de kaart? (D-sub, DVI, HDMI. DP. Allemaal lastige termen om een keuze mee te maken)
- Koeling. Is dit niet overkill? Ook als ik wel ga overklokken? en Heeft het wel nut om Waterkoeling te pakken? Of is er Luchtkoeling dat ook stil en koel genoeg is?
- Voeding. Te veel? te Weinig? Kan het al het bovenstaande wel aan? Ook weer een onderwerp waar ik gewoon te weinig van af weet.
- OS. Welke Windows 8.1 Licentie past nou gewoon het beste hierbij? Heeft Pro wel enige meerwaarde?
Van hierboven is alleen de OS vraag echt opgelost, met koeling en voeding dus enigszins half om half beantwoord.
Wat betreft de rest van het systeem is er voor mij nooit onduidelijkheid geweest en mijn keuze om Dit moederbord en Deze CPU te kiezen, liggen al maanden vast. (met alle andere opties daarin dus ook beoordeeld en uitgesloten)

TL;DR?
Hell no! Terug naar de eerste regel van de TS als je dat nu nog wilt denken.

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

GTX2GvO schreef op zondag 04 januari 2015 @ 23:57:
@Scorpionsquad:
Bekend zijn met aansluitingen is wel belangrijk, want ik denk niet dat een HDMI kabel in een DP poort past. :P
Wat betreft Koeling. Sure. Ik hoef NU nog niet voor overklokken te gaan, want dat is met gebrek aan goede ervaring ook niet slim. MAAR. De optie wil ik dus juist Wel open houden. Ik moet gewoon in gedachte houden, dat als ik serieus wil gaan overklokken, ik ook een betere koeling nodig ga hebben.
Voeding is dus goed voor nu, maar... Is het ook voldoende als ik er later een of twee betere videokaarten in wil doen? (met specs die nog niet uit zijn als een 6+GB VRAM met Bredere bus, dan nu beschikbaar)
De door jouw gesuggereerde kaart heb ik al bekeken t.o.v. wat ik zelf geselecteerd had. En ik denk niet dat de passieve koeling genoeg meerwaarde bied, gezien die kaart ook in totaal minder aansluitpoorten heeft.

@JoepP: Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden wat betreft de optionele moederbord aansluiting. Lijkt me dus verstandiger (Qua aansluitingen) om voor de 2 DP monitoren te gaan.
En hoe moet ik weten dat HDMI aan DVI gehangen kan worden als ik amper iets weet van DVI?
Heck. Ik weet totaal niet wat het verschil tussen DVI-I en DVI-D moet voorstellen.

@skelleniels:

[...]

Ik hoop dat het duidelijk genoeg is dat het de bedoeling is dat de optie er wel in zou moeten blijven om te kunnen overklokken.
Daarnaast stond in de originele Buildkeuze een (mijn inziens) over the top presterende waterkoeler. Had ook moeten aangeven dat ik tzt het overklokken dus een draai wil geven.

@Aertsvijand:
Dus ik moet de Buildkosten met zo'n grove 50% aan een scherm besteden dat ook nog eens bijna 3x zo duur (2,84x) is als de twee "duurdere" DP monitoren die ik in mijn vorige post vermeld heb. 8)7
En misschien wil ik Juist schermranden tussen mijn vensters.

@Dekar1:
Is die lijst van jouw wel serieus bedoelt? Daarnaast ben je de monitor(en) vergeten.
Of moet daar Aertsvijand's suggestie aangehangen worden? Komen we op een grove €2480,- uit.
Daarnaast zou ik voor een X99 build niet voor Die i7 kiezen (en ja, dat had ik al lang overwogen gehad en verworpen), maar dan komt het met moederbord en CPU alleen al over het buildbudget heen.

@iedereen:
De Keuze van de GPU ligt nu puur om de huidig gekozen monitor setup te ondersteunen (de 2x HD monitoren uit mijn vorige post) en net als met de koeling wil ik het systeem met Upgraden in het achterhoofd, qua opties, open houden.
Dus overklokken wil lik nu nog niet. Later wel.
4K gaming wil ik nu nog niet. Later wel.
3de monitor wil ik nu nog niet. Later wel.

Misschien wordt het duidelijk zo. De rest komt later, maar eerst wil ik iets wat beduidend beter is dan mijn (eigenlijk best wel goeie!) Laptop. Om Later dus alles te perfectioneren.

Daarnaast krijg ik hier het gevoel dat ik veelal "advies" krijg, zonder dat de vragen die IK heb redelijk beantwoord worden, wat het voor mij dus niet fijn maakt om te reageren. Want ik zit met het gevoel dat ik hier meer mijn vaste keuzes moet verdedigen (moederbord en CPU), dan dat ik voor het gevoel echt behulpzame antwoorden krijg op de vragen die ik heb gesteld. Al is het over het algemeen echter wel behulpzaam genoeg geweest om redelijke aanpassingen te doen aan mijn eerste keuzes.

[...]

Van hierboven is alleen de OS vraag echt opgelost, met koeling en voeding dus enigszins half om half beantwoord.
Wat betreft de rest van het systeem is er voor mij nooit onduidelijkheid geweest en mijn keuze om Dit moederbord en Deze CPU te kiezen, liggen al maanden vast. (met alle andere opties daarin dus ook beoordeeld en uitgesloten)

TL;DR?
Hell no! Terug naar de eerste regel van de TS als je dat nu nog wilt denken.
Nounou wat een post.

Over de monitoraansluitingen; voor bijna alles is een verloopje te vinden. Het klopt dat DisplayPort niet in een HDMI-poort past. Maar wat maakt dat uit (verloopjes en verschillende poorten op je GPU!)? Een fatsoenlijke monitor heeft wat mij betreft minstens een DP, HDMI en DVI aansluiting, anders overweeg ik het niet eens. Als je meer over de aansluitingen wil weten kan je ook prima googelen op afbeeldingen van hoe ze eruit zien, en op wikipedia staat uitgebreid wat ze allemaal kunnen, dat ga ik hier niet voor je wegzetten.

De kaart die ik je aanraad heeft gewoon genoeg poorten voor 3 monitoren, maar volgens mij ga je met geen enkele kaart 4K met 2 monitoren ernaast kunnen aansturen. AMD eyefinity kan dat, maar dat is gemaakt om alles als een breed scherm te zien. Dat is niet wat je wil begrijp ik. 1440p Zou misschien wel lukken.

Vervolgens begin je weer over overklokken en een i7-4790K. Ik heb echter nergens goede motivatie gezien om die keuze te rechtvaardigen. Wat ik moet weten voordat ik weet of het een goede keuze is:
- Gebruik je software die significant profijt heeft van meer dan 4 threads? Zoja, welke software? Zo nee, dan zijn de 4 threads van een desktop i5 echt veel sneller dan van jouw laptop i7 en is het absoluut geen downgrade.
- Gebruik je software die significant profijt heeft van een hoge kloksnelheid? Zoja, dan is een overklokbare CPU misschien een interessante optie. Anders kan je toe met een i5-4460 (als je ook geen goede multithreaded software gebruikt) of een Xeon (als je multithreaded software gebruikt die geen profijt heeft van hoge clocks).

Als hierboven chinees staat; welke software gebruik je/wil je gaan gebruiken? Games hebben echt niet meer dan een i5-4460 nodig. Ernaast streamen kan je af met een Xeon.

Over het 'futureproof', dat bestaat niet. Er is geen garantie dat je 4790K over 1 jaar nog voldoende is, als developers besluiten dat 5GHz met 12 threads wel een leuk minimum is. Voor 90% van de applicaties gaat een 4460 net zo lang mee als een 4790K, voor 95% geldt dat voor een Xeon E3-1230.

Conclusie: de 4790K is het enkel waard als je weet dat hij vanaf moment 0 volledig bruikbaar is, overklokken is het enkel waard als het vanaf het begin gedaan wordt en bruikbaar is, want de levensduur van je PC verleng je er nauwelijks tot niet mee.

Voeding: Voor een enkele GTX970 of R9 290 is 450W voldoende. Voor een dubbele GTX970 kan je toe met 550W (eigenlijk zelfs met 450W maar dat is krap), 2 keer een R9 290 zou ik op minimaal een 600W voeding doen. Maar opnieuw, ik kan de toekomst niet voorspellen. Ik vermoed dat een goede 650W voeding wel een flinke overklok icm welke dubbele GPU dan ook moet kunnen trekken, de komende jaren. Ervaring leert wel dat je een voeding niet moet berekenen op een het bijplaatsen van een 2e dezelfde GPU. Wat mij het verstandiger lijkt is een nieuwe dubbele GPU-opstelling kopen als je ook de grote monitor gaat kopen.

Wat nog veel slimmer is, is het bij een GPU houden en die gewoon regelmatiger te vervangen, geen microstutter, je kan mee qua VRAM, en veel minder stroomverbruik dus meer stilte.

Voor overklokken zelf; goede luchtkoeling doet het vaak net zo goed als kant en klare waterkoeling en is stiller. Geen geld verspillen aan waterkoeling.

Verder ga je mensen afbranden op tips (de monitor van Aertsvijand is echt goed en helemaal geen gekken optie, nota bene staat erboven dat je het gerust mag negeren) en ideëen. Daar ga je natuurlijk niet veel hulp voor terugkrijgen. Je gaat mijn inziens te snel door op de paar laatste vragen en de details, ervan uitgaande dat je systeem al helemaal optimaal is. Maar je geeft ons geen informatie waaruit blijkt dat dat ook zo is, dus houden we eerst alle opties open met betrekking tot jouw eisen en gaan we dan pas naar de randzaken als het aansluiten van monitoren kijken.

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Waterkoeling is veel te duur voor wat het biedt: een bak meer lawaai en een paar graden eraf. Deze case met een simpele goede luchtkoeler op de CPU houdt de temps net zo laag.
Dat is meteen de grootste onzin wat ik totnutoe in 2015 gelezen heb.
Sterker nog, een Define R4 is uitermate geschikt voor een AllInOne setje, er past heel mooi een 140MM rad op de plek waar standaard een casefan zit.
Waarom een AIO setje: geluid reductie. Luchtkoelers delen allemaal dezelfde eigenschap, ze geven de CPU warmte af aan de omgeving, dus je interne case temp wordt hoger. Op zich geen probleem daar heb je weer casefans voor, maar naast je CPU heb je ook nog een videokaart die een hoop warmte afgeeft. Een AIO setje, gemonteerd op de uitlaat casefan positie van een Define R4, blaast de CPU wamte direct je kast uit, gevolg is dat je zowieso al een fan minder hoeft te gebruiken (je radiator fan wordt namelijk CPU en Casefan ineen) maar vooral dat je interne casetemp een stuk lager komt te liggen. Dat heeft weer als voordeel dat je videokaart koelere lucht krijgt om de GPU koelen, zodoende dat je videokaart fans weer minder hard hoeven te draaien.
Je Define R4 heeft dat ook wel een beetje nodig, de kast is rondom voorzien van geluidsabsorberend materiaal, wat ook tevens als een soort van warmte isolator werkt.

Wil je later toch (flink) gaan overclocken, vervang je de radiator fan door een goede push-pull setup met bijv. Noctua of NB eLoop fan's en je hebt nog steeds een stille PC.
En koelen doen ze goed, mijn NZXT Kraken X41, een single 140mm rad met een push-pull setup van 2 Noctua fan's heeft geen enkele moeite om mijn octacore i7 (5960K) 24x7 op 4.2Ghz koel te houden.
Waarbij mijn PC, tevens gebaseerd op een Define R4 kast, in zijn geheel onhoorbaar is. (okay, beetje valsspelen, de AMD Radeon heeft ook een X41 koeler gekregen, en een Seasonic Platinum voeding is semi-passief)

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Ik geloof niets van de geluidreductie, echt waar. kijk bijvoorbeeld naar de recente tweakersreview van veel waterkoelsetjes.

Daarbij je theorie over casetemps; hou je er dan ook rekening mee dat warme lucht omhoog gaat en je CPU boven je GPU zit? Daarbij maakt het natuurkundig best weinig uit of je fans lucht van 30 graden krijgen of lucht van 25, Het verschil tussen de temperatuur van je componenten en de lucht is alsnog groot.

Ik blijf erbij dat een goed uitgedachte luchtkoelingsetup stiller is dan een AIO waterkoelingsetup, waar je altijd nog het geluid van de pomp houdt. De paar graden verschil zouden mij het prijsverschil van minstens 60 euro niet waard zijn.

• Madshark
  • Niet online
90% van alle AIO setjes zijn gebouwd door Asetek, de laatste generatie van deze pompjes maken geen geluid. Doen ze dat wel, dat is de pomp gewoon stuk en mag deze voor een RMA aangemeld worden.
Oudere Corsair H80/H100 series konden wel eens geluid maken, een ratel, wat overigens ook een defect is.

Als jij niets geloofd van geluidsreductie moet je wellicht toch maar eens je horizon verbreden en eens wat dieper in de materie duiken. Waterkoeling is al van oudsher een koel methode voor geluidsreductie bij hogere koelprestaties, een customloop van 3x120mm low-rpm fans is nou eenmaal een stuk stiller dan een luchtkoeler die een high-rpm 120mm nodig heeft om ongeveer tot deze prestaties te kunnen komen.

Een AIO setje, mits gemonteerd aan de achterkant van de PC behuizing, blaast de warmte direct je kast uit, daar valt weinig theorie over te bedenken, is gewoon een feit dat zo'n oplossing altijd lagere casetemps geeft.
En van een lagere casetemp gaan ook de meeste videokaart fans langzamer draaien, wat vaak de grootste geluidsreductie is. Tenslotte heb je ook een fan minder nodig, minder fans, altijd stiller.

Een luchtkoeler is nooit stiller dan een AIO set, snap ook niet hoe je dat überhaupt kan denken.
Tenzij een met enorme passieve koeler (bijv. scythe orochi), sowieso geen aanrader icm. een 4790K.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Lees gewoon wat reviews van echte websites, en je komt er snel genoeg achter dat 240mm/280mm CLWC's koeler zijn, maar veel luider, tenzij je voor 30-40 euro aan fans koopt. En dan ben je 100 euro meer kwijt dan aan een TRUE Spirit 140p voor misschien 5-10 graden extra koelte.

En warmte sneller de kast uit? Hoezo? De CPU zit knap dicht bij de achterkant van de pc, er wappert al een [in het geval van de TRUE] een 140mm fan naar achteren, en 10cm verderop zit nóg een 140mm lucht uit de kast te trekken. Casetemp verschil gaat misschien 2 graden zijn, op een goede dag.

Je roept echt zoveel, maar, kom met bronnen. Ik zal je een hele mooie geven, het is mijn favoriet: http://www.xbitlabs.com/a...isplay/noctua-nh-d15.html met om precies te zijn dit prachtige grafiekje: http://www.xbitlabs.com/p...noctua-nh-d15/graph-4.png

Dan zie je iets heel simpels bij die zware overklok: De TRUE doet 90 graden met 35.3dBA, de stilste waterkoeler, de H220 zit op, bij een nog wat heftigere overklok, op 81 graden en 46.6dBA.

Stiller? Echt niet. 10 dBA is een knap groot verschil, en de H220 is volgens mij nieteens in Nederland te krijgen, en richting de 100 dollar duurder dan de TRUE.

Terugkoment op TS: ik sluit me behoorlijk aan bij Scorpion, waarom een i7? Waarom een OC plank?

Hoever zit je van je schermen af? Er is namelijk wel een AMVA+ met dunne bezels, maar dat is een 1080p 27" scherm, wat niet heel tof is als je dichtbij zit qua scherpte.

People as things, that’s where it starts.

• Madshark
  • Niet online
Ja, laten we hier vooral een discussie gaan houden over watercoolers VS luchtkoelers. Kun je je bijdrage beter in [Ervaringen] Deel 3 - Waterkoeling en onderdelen/setjes doen.
Je bronnen in irrelevant, xbitlabs heeft de testen gedaan in een Antec Twelvehundred, sowieso al een zeer geventileerde kast met 2x 120mm + 1x 200mm outtakes, een kast speciaal voor zulke luchtkoelers.

TS wil een Define R4 nemen, in deze kast presteert een goede 140mm AIO gewoon beter, period.

Bron ? Uit eigen ervaring van lucht ( NH-D14 ) naar 2x X41 gegaan, van een redelijk stille PC naar een absoluut stille PC gegaan. In zo'n zelfde Define R4.
Koelprestaties? Of mijn CPU nu 65 graden wordt of 75, is beiden onder de TjMax, dus prima, belangrijker vind ik dat mijn 5960K @ 4.2Ghz binnen de temp spec blijft en nog steeds stil is.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Als jij met een claim komt, mag jij hem ook onderbouwen, in welk topic dan ook. En als jij mijn bron vrolijk wegwuift, mag je ook wel met iets betere argumenten komen.

Overigens heeft een R5 1x 140mm in en 1x 140mm out, die ook behoorlijke luchtverplaatsing geven, vandaar dat die kast zo goed koelt voor een stille kast.

Ook heeft stilte geen zak te doen met welke kast hij in zit, gezien die grafiek een zware overklok gebruikt, waar dus de fan op 100% blaast.

Nogmaals, als je iets roeptoetert, kom dan met bronnen of roeptoeter niet.

• Madshark
  • Niet online
Roeptoeter jij maar als eerste een bron dat een luchtkoeler beter koelt en stiller werkt dan een 140mm AIO IN EEN DEFINE R4/R5, samen met dezelfde of vergelijkbare videokaart als TS wil gaan gebruiken, want je huidige bronnen hebben niets met zijn build te maken.
Kun je dat niet, dan gebruiken we mijn ervaring met luchtkoelers en AIO's in mijn Define R4, vrijwel de kast waar de TS zijn advies over zoekt. En in dat geval kan ik bevestigen dat mijn X41 AIO een stillere PC opgeleverd heeft dan voorgaand met een niet al minste Noctua NH-D14

--edit---
toevoeging:
@TS, als je voor een X61 (2x140mm) wilt gaan, welke logischerwijs aan de bovenkant komt, zul je moeten gaan passen en meten met je mainbord. Bij de meeste mainborden zit namelijk de 12 ATX connector in de weg en past het niet. Aan de voorkant monteren, daarbij je HDD brackets opgeven zou ik je niet aanraden, je gaat dan juist weer de warmte in je kast blazen wat je net juist wil voorkomen met een AIO.
Een X41 of een ander goede 140mm AIO past wel perfect op de achter uitgang.

[ Voor 65% gewijzigd door Madshark op 07-01-2015 00:57 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Madshark schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 00:33:
Roeptoeter jij maar als eerste een bron dat een luchkoeler beter koelt en stiller werkt dan een 140mm AIO IN EEN DEFINE R4, want je huidige bronnen hebben niets met zijn build te maken.
Kun je dat niet, dan gebruiken we mijn ervaring met luchtkoelers en AIO's in mijn Define R4, de kast waar de TS zijn advies over zoekt. En in dat geval kan ik bevestigen dat mijn X41 AIO een stillere PC opgeleverd heeft dan voorgaand met een niet al minste Noctua NH-D14
http://www.silentpcreview.com/article1401-page6.html

Lijkt erop dat wellicht de X41 toch een goede keuze is.Raar, aangezien SPCR normaal juist wel het pompgeluid opmerkt en goede analyses doet.

*Hoewel ik moet zeggen dat over het algemeen luchtkoeler>AIO voor de meeste sets van Corsair en anderen*

Edit: Zoals je natuurlijk ook zelf kan zien, is de Kotetsu van Scythe een nog veel betere keuze. Veel goedkoper en dezelfde temp bij nog minder geluid ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Jeroenneman op 07-01-2015 00:44 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Jouw ervaring die uiteraard niet uit je duim gezogen is, wat we maar op jouw prachtige blauwe ogen moeten geloven.

Uchum.

Ik heb een Define R4, daar zat eerst een H75 in, maar die maakte teveel herrie onder load, nu heb ik een TR Macho, en die is ongeveer even koel, maar veel stiller. Ik kan je zo'n ding echt aanraden.

:Y

Ook heb ik al een bron gegeven waaruit blijkt dat de TRUE zeer goed presteert en stiller is dan IEDERE waterkoeler op full load. De kast maakt dan niks uit, full load = full load, of je die nou in een Antec 900 doet, in een R5, in een Cosmos II of een kast van 2,50 uit de lokale kringloop, het maakt voor het geluid echt helemaal niks uit.

Die Noctua die jij had werd altijd wel opgejubeld als zijnde zeer goed, vergeleken met bijv. de TRUE maakt ie meer herrie en is hij minder koel, ergo, het zegt geen fluit.

Overigens, ik heb een Antec 900 gehad [dit keer serieus, ik heb echt zo'n onding gehad, heb een ad op V&A gehad toen ik hem zat was] en dankzij die "prachtige" 200mm fan bovenin was de airflow voor luchtkoelers totaal verneukt, gezien de 200mm fan, zeker op medium of max zoveel lucht verplaatst dat de toren te weinig lucht krijgt om efficiënt te werken, waardoor de temps omhoog schieten. Dit heb ik toen opgelost door de koeler als het ware verticaal te plaatsen, waardoor de 200mm mee hielp lucht van de toren weg te trekken.

Dus, dat de TRUE, en iedere andere luchtkoeler zo lekker presteren in een Antec 900, is nog eens extra goed ook.

De x41 is zeker een goede koeler, dat ontken ik zeker niet, maar, ik reageer vooral op alle foute dingen die geroeptoeterd worden zonder enige bron, zoals dat iedere luchtkoeler luider zou zijn dan een CLWC.

En, om het helemaal af te maken: prijs/prestatie zuigt de x41 ook gewoon nog, simpel als dat.

• Madshark
  • Niet online
Okay, we proberen het nog 1 keer ;)
Ten eerste moet je afvragen, wat is de definitie van een goede koeler, CPU temp op een bepaalde max TDP, de toevoeging van het geluid, of juist de verhouding tussen temps en geluid. Daarbij worden koelers veelal open gereviewd, helaas ook bijna altijd met alleen de meegeleverde fan's, terwijl de meeste diehards deze gelijk vervangen door betere. Het is lastig te bepalen hoe dit in de praktijk met een bepaald type kast tot zijn uiting komt. Want die hebben meestal ook een GPU die vaak nog meer warmte kan genereren.
Het heeft bijvoorbeeld weinig nut om een 2x160mm CPU koeler in je kast te proppen als je maar 1x120mm als uitgang hebt, die je dan ook nog es moet 'delen' met een GPU die doodleuk 200watt of meer aan warmte opstookt, de warmte die je lucht CPU koeler uit je CPU onttrekt moet namelijk ook nog de kast uit.

Vandaar mijn punt voor een AIO in een Define R4/R5, een 140mm direct op de outtake, en je casetemp wordt lager. Lagere casetemp is dan ook weer gunstig voor de GPU, deze krijgt koelere lucht, meeste moderne kaarten worden dan ook hierdoor stiller. (lagere temp = lagere RPM)
De warmte die je kaart afgeeft, wordt ook deels door de AIO opgenomen en afgevoerd, merendeel gaat via de kleine roosters naar buiten, via de luchtstroom die de front casefan(s) aanleverde.
En ja, een luchtkoeler blaast ook warmte lucht richting de exhaust, maar dat is geen strakke luchtstroming, door diffusie gaat er, in geval van een Define ook wat warmte elders heen. In mijn geval, met mijn vorige NH-D14, was dit precies voldoende om mijn Radeon R290X fan zo'n 10% harder te laten draaien.

Mijn 'winst' met een AIO was dan ook niet zozeer het geluid van mijn CPU koeler, maar puur dat de videokaart een heel stuk stiller, dus aangenamer werd.
Het maakte het verschil van eerst hoorbaar naar fluister stil.
Later heb ik ook de Radeon 290x met een soort van bracket (vergelijkbaar met de Kraken G10) aan een 2e X41 gehangen (uitgang op de bodem, naast voeding, pielwerk maar het past), alle fan's vervangen door Noctua's en mijn PC is eigenlijk gewoon volledig stil te verklaren, terwijl zowel de CPU (4.2Ghz @ 8 cores) als de GPU 1150Mhz) beiden lichtelijk overgeclocked zijn.

Ik heb de Antec 900 ook gehad, was ik eigenlijk super tevreden over, dankzij de 200mm fan kon ik mijn destijds i7-3930 passief gekoeld houden met een Scythe Orochi. Maar ik vond de kast eigenlijk gewoon te lelijk, vandaar ik later geswitched was naar de Define R4.

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Zoals blijkt uit het artikel wat Jeroenneman linkt, waarom geen Scythe Kotetsu? Overigens is daar ook te zien dat de Kraken X41 en X61 (hoewel controversieel) de enige waterkoelers zijn die misschien in de buurt komen van luchtkoelers qua stilte. En met stock fans is alleen de allerlaagste setting goed voor een plekje in de lijst van SPCR. Oftewel, die moet je inderdaad vervangen en dat is dus nog +15EUR voor een goede fan. Blijft staan dat de X41 stukken duurder is dan de Kotetsu, en ook met andere fans nog altijd meer geluid produceert dan de Kotetsu. Voor, jawel, een 2-3 graden koelere CPU.

Ik zou het wel weten, ik haal een Scythe Kotetsu voor 30EUR in plaats van 100+ voor een X41. Zie hier ook de Recommended Heatsinks, waar qua prijs/prestatie de Kotetsu volgens SPCR echt verreweg de beste is. Komt volgens SPCR vooral door het zeer goede contactoppervlak met de CPU van deze koeler.

Ga van het weekend een PC bouwen met deze koeler, dus hopelijk kan ik snel wat ervaringen met jullie delen.

• GTX2GvO
Ok. Veel reacties. :/
Ook duidelijk dat jullie al niet uitkomen of Luchtkoeling nu wel of niet beter is dan Waterkoeling.
De huidige discussie daarin acht ik nu nog redelijk ON topic, gezien mijn vraagstelling betreft koeling er schijnbaar om vraagt naar een dit soort discussie.
(En om 24 pagina's * 100 posts/page aan waterkoeling topic te lezen met al dan niet relevante info.... :| )

In ieder geval is de Kast keuze de Define R5 (en niet de R4 zoals her en der gesuggereerd).
Gezien de keuze voor de gigabyte Gaming 5, de daarvan beschikbare productinfo en de kast keuze, heb ik graag de CPU warmte via de bovenzijde er uit. (zal genoeg ruimte voor beschikbaar zijn buiten de kast)
De Gaming5 schijnt ook 2 connectors te hebben voor CPU fans (of waterkoelingpomp+fan), waardoor het toch wel redelijk WC gericht lijkt te zijn. (Of epic dualfan luchtkoeling)
De 12V ATX (2*4) power connector zit volgens de afbeeldingen tussen de Dsub en de (hoger) uitstekende Heatsinks van de Gaming5. de 24pin ATC main connector zit ver uit de weg naast de RAM Slots.

En de vraag naar de (redelijk vaste) keuze naar de CPU en Moederbord komt ook vaak genoeg (weer) langs.
- De gekozen i7 is gewoon de snelste op de 1150 socket. (buiten enige overklok om)
- De CPU en moederbord bieden gewoon de meeste opties (multi GPU, overklokken, Hyperthreading. etc.)
- Door gebrek aan ervaring met overklokken. Ben ik er meer in gericht op de leerervaring, dan dat ik er de performance uit wil persen. Hier KAN ik verder niks over zeggen, omdat dat pas gaat NA dat ik het uitprobeer. (via bv een zeer "lichte" overklok op wat ik ook kies)
- Daarnaast ben ik iemand die eerder zijn eisen/wensen aan het beschikbare systeem aanpast dan het systeem aan eisen/wensen aanpast. Ik kan pas echt gaan zeggen wat ik wil doen mbt bovenstaande als ik het systeem eenmaal heb. (Bij een niet OC moederbord valt de OC leeroptie bv helemaal af)
Sure ik wil wel gaan streamen en misschien wat game filmpjes voor youtube maken. Het systeem zal echter bepalen hoe goed dat zal gaan.
- Zoals eerder vermeld (first post!) Heb ik van de Gaming5 moederbord al enige keren de doos in mijn handen kunnen hebben. (en zodoende rustig kunnen doorlezen) in de Mycom winkels. (ook andere, incl. H, borden heb ik daar bekeken) Ik heb gewoon het beste gevoel bij Dit specifieke moederbord.

Daarnaast was er een ZEER belangrijke vraag naar hoe ver ik van het (primaire) scherm af zal zitten.
Het toetsenbord zal niet veel verder dan 30CM van de schermen af zitten en ik zelf zal ook Maximaal op ongeveer armlengte (+/-50CM?) van het toetsenbord zitten.
Dus die afstand is zo'n 30~80cm.
Ik betwijfel dus ten zeerste of een 27" scherm mij goed zal doen en mijn huidige FHD keuze is zo'n 21.5" en dat schat ik al als best groot (voor FHD schermen).
Ik denk dat een schermgrootte van zo'n max 24" de beste keuze is voor mijn opstelling.
Daarnaast. Ik kom van een 17.4" Laptop af. Neem de daarvoor geldende/mogelijke afstand maar als voermaat.

Nog even terugkomend op wat ik graag in de koeling zie.
Ten eerste kom ik niet alleen van een Laptop af. Het is een Acer Aspire! (mijn 3de om precies te zijn)
Gezien ervaring als belangrijkste bron wordt gezien hier :+ , dan dus hier mijn ervaring met Acer.
Structureel Zeer heet. Afgelopen zomer zat deze in IDLE al op zo'n 60~80 Graden en nu tijdens deze reply zit de temp ook tegen de 60 graden aan.
Nummer 2 viel zelfs tijdens de zomer regelmatig uit hierdoor (100 graden op een TjMax95 CPU, IIRC) en is (mijn vermoeden) uiteindelijk daardoor ook doorgebrand.
(Nummer 1 werkt overigens nog, maar is met zijn Celeron trager dan een hedendaagse Smartphone/tablet)

Dus. Ik heb liever een "IJSkoude", stockspeed, CPU onder full load, dan dat ik me hoe dan ook zorgen moet maken over de Temp, omdat ik het zo stil wou. (als ik overklok, zal dit waarschijnlijk ietsje anders zijn)
Ik woon ook naast een 70KM/h weg. Denk niet dat iets van 45dB(?) er echt hard bovenuit gaat komen.
Nog maar de vraag hoe hard het zal klinken IN een R5 kast.
Geluid is enkel tijdens Idle, wanneer de computer nog aanstaat en ik slaap een "issue". Daarbuiten heb ik tot op zekere hoogte (boven de speakers uit) geen probleem met geluid.

Wat betreft de GPU richt ik met de huidige keuze Enkel op het aansturen van 2 FHD monitoren en zal dus inderdaad tzt dus gaan voor een enkel (of Dual) GPU upgrade die ernaast (eigenlijk midden) een extra 4k scherm kan bedienen, genoeg VRAM aan boord heeft er voor en niet met de krappe bus zit waar Nvidia nu mee speelt.

Vanwaar ik nog steeds twijfel of de voedingskeuze echt voldoende is.
Die wil ik zo lang mogelijk niet te hoeven vervangen en moet dus een GPU upgrade aankunnen, de koeling aankunnen (ook als ik die mogelijk wijzig) en voor bv elke Sata poort (6x) stroom heeft (wat met deze net gaat)

Wat voor software?
Betreft Streamen(/recorden) zal ik hoogstwaarschijnlijk (gewoon weer) OBS gebruiken. Wat betreft videobewerking heb ik nog geen keuze gemaakt (eerst een systeem dat het uberhoubt kan recorden)
Wat betreft Games stel ik dat de Games die DIT jaar (2015) uitkomen Goed (lees High/Utlra op FHD@60+Hz) draaien, TERWIJL ik Stream EN record. En een 18+Tab browser op een ander scherm open staat voor streamchat(twitch), reference info voor de game zelf (wiki etc.) en andere zaken. (Ja. Al dat dus tegelijk)
Dit is trouwens iets Wat ik al heb geprobeerd (met minecraft), met bedroevende resultaat. (Hete CPU, slideshow on stream en recording en toch te weinig schermen)

Excuses als mijn vorige post klonk als afbranden, maar ik had het zelfde gevoel met de reacties die ik kreeg op mijn wensen.

Alvast wederom bedankt voor de reacties EN Koeler Discussie.

Nu nog even de huidige keuze lijst als "Refreshment".
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 317,95€ 317,95
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 125,95€ 125,95
2Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 89,95€ 179,90
2Samsung Syncmaster S22C650D Zwart€ 131,89€ 263,78
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 126,85€ 126,85
1Crucial MX100 512GB€ 186,55€ 186,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.945,01

T.o.v. de vorige lijst heb ik hierin enkel de monitoren veranderd naar de DP Samsungs. (2*FHD ipv FHD+1600*900)

[ Voor 3% gewijzigd door GTX2GvO op 07-01-2015 18:39 ]

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:37

spartacusNLD

This is Sparta!!

ik zie geen RAM in je lijst? welke ga je gebruiken?

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• GTX2GvO
spartacusNLD schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 18:07:
ik zie geen RAM in je lijst? welke ga je gebruiken?
What the...? O.o Die is dus ergens tussen de first post en de tweede iteratie er tussen uit gevallen.
Maar ik had dus de pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU op het oog.
Zal het lijstje hierboven er ook maar even naar aanpassen.

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-03 20:16
Als je een stille goed performende cooler wil kan ik je de Be Quiet Dark Rock 3 aanraden, dankzij de 135mm silentwing fan heel stil terwijl hij toch alles tot 180watt kan koelen (een i7 4790k is 84watt). Dat is met 50 euro een van de beste koelingen voor het geld en beter dan de kleine watercoolers

• elsympatico
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08-2025
Mugen 4 PCGH ook intresant voor zen prijs 38e ongeveer .Ik heb die op men i5-4690k @ idle 28 a 30celcius en hoor men pc niet.

Ik heb ook zo'n watercooling setje in men andere pc, en dat koelt niet zo goed + lawaai van de pomp.Ik zou het laten.

Ik zou als je alleen ga gamen toch voor een i5 gaan ,eigenlijk beest van een cpu en dan nog 8gb low profile ram 1x980GTX en een 512gb Crucial MX100 En een degelijke voeding ala seasonic Gold of platinium ofzo.Ik vind dat AOC 34inch scherm echt wel nen toppper voor die prijs,dat één van die mannen hier aanhaalde.Ik denk dat wel leuker is dan 3schermen naast elkaar.Als je voor 3x2414h ga gaan ga je zeker geen miskoop doen hoor. Ik heb zo'n dell ultrasharp 2414h wel een topscherm met dat IPS paneel.

• GTX2GvO
Die twee koelers zijn duurder dan mijn huidige (luchtkoeling) keuze en ik loop niet echt warm van de respectievelijke reviews.

Ik zit nu al met mijn Laptop met regelmaat tegen de 8 GB Gebruik aan tijdens Games e.d, dus heb daardoor als minimum 16GB tegenover gezet. (naast het feit dat deze Laptop 12GB Ram heeft)

Een GTX980 is toch iets te veel Bucks voor zijn Bang, waardoor één GTX970 voorlopig een betere keuze blijft.
(Om dit op een later stadium {+/-over een jaar of zo} te upgraden naar een dan betere keus)

De i7 wil ik vooral vanwege de 4GHz baseclock en ik wil uiteindelijk meer dan alleen Gamen met het systeem.
(geen nut om te vragen wat nog meer dan al gesteld, mijn Glazen bol is niet beter dan die van jullie)

Wat betreft voeding staat er nu een Cooler Master V650 Semi-Modular in de lijst.
Vooral omdat deze goedkoper is dan de Seasonic van de laatste lijst.
Secundair, omdat deze geadviseerd wordt wanneer een TS serieus wil overklokken met 2 GPU's (al dan niet ook met OC). Wat voor de toekomst betekend dat ik dus (zeker) geen nieuwe voeding nodig zou hebben als ik ook echt alles uit de kast wil halen.
Al wordt een 550W voeding ook vaak genoeg Geadviseerd als voldoende, dus dit is nog beetje een dubio puntje.

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

De Scythe Kotetsu en Mugen 4 zijn ontegenzeggelijk betere koelers dan de Gelid. Blijkt ook uit de tests van SPCR, op een overgeklokte 130W TDP CPU staat de Gelid onderaan het lijstje en de andere 2 veel verder bovenaan. Dat gaat dus over bijvoorbeeld 10 graden minder op hetzelfde geluidsniveau voor 10 euro. Dat is toch wel een goede investering.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Maar die zijn allebei toch weer minder dan de TRUE spirit 140 power dat is gewoon dé koeler op dit moment en hij past in een R4/R5. Mocht je toch te kort komen kan je er ook nog is een andere fan op zetten en dan presteerd hij gewoon zeker net zo goed als een Noctua NH-D14 en dat voor de helft! van het geld.

pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• elsympatico
970GTX zou idd beter zijn.

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

De True Spirit is voor overklokken een betere koeler vermoed ik (al vind ik het jammer dat die niet is getest door SPCR, dat zou wel verduidelijkend zijn). Als je niet gaat overklokken is de Kotetsu waarschijnlijk stiller, en houdt die hem ook op een goed temperatuur.

In elk geval zou ik het niet op de Gelid houden met een dergelijk budget.

Wat betreft RAM: je kan natuurlijk gelijk 16GB plaatsen, je kan ook eerst 8GB plaatsen en erbij plaatsen zodra je tekort komt. Dat is 5 minuten werk, en als je het niet nodig hebt dan scheelt het flink in de kosten.

Je wil dus een i7-4790K voor de toekomst omdat 'je nog andere dingen wilt gaan doen'. Je weet echter niet wat die dingen zijn, en dus ook niet of het wel gaat gebeuren, en dus ook niet of die dingen profijt hebben van die i7.

Dat geld wat je nu extra uitgeeft aan die i7 kan je zo veel beter stoppen in een nieuwe CPU +mobo+geheugen config die de i7 van nu om zn oren geeft, op het moment dat je het nodig hebt. Met een half jaartje is dat bijvoorbeeld al een Broadwell CPU die nog in de huidige sockets past, of een nieuwe Skylake. Beiden zullen zowel sneller als zuiniger zijn, vooral Skylake.

Edit: heb de post van de TS van woensdag helemaal gemist, mijn advies zou, als je zo veel door elkaar wil doen een Xeon zijn. Overklokken kan je leuk leren op de GPU, CPU is bijna hetzelfde maar dan in de BIOS en met een multiplier in plaats van schuifbalkjes. Maar als je je echt veel beter voelt bij die i7 kan je dat ook gewoon doen, kies dan wel een videobewerkingsprogramma uit wat makkelijk met veel cores om kan gaan uit, anders is het wel zonde.

Qua koeling; 45dBA is echt zeer luid, 30 dBA is normaal omgevingsgeluid bij relatieve stilte, 33dBA is al 2 keer zo luid, 36dBA is weer 2 keer zo luid als 33dBA, reken maar eens uit hoe veel meer geluid 45dBA dan wel niet is in vergelijking met 30. Dat wil je om te beginnen dus niet. Maar waterkoelsetjes die zulke waardes halen zijn geen uitzondering. Nogmaals, bijna iedereen hier op GoT is het erover eens dat luchtkoeling stiller is, en in elk geval veel meer waar voor je geld biedt dan waterkoeling.

[ Voor 29% gewijzigd door .ScorpionSquad op 09-01-2015 16:25 ]

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 14:27

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Als CPU-koeler kun je weinig beters krijgen dan de Phanteks PH-TC14PE. Ga nou eens niet roepen dat 'ie overpriced is, kijk naar het budget :9

Dan, de GPU die je hebt gekozen is weliswaar de Gigabyte GTX970, maar niet de G1. Dat is degene met de beste koeler. Deze dus: Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD.

¯\_(ツ)_/¯

• elsympatico
Damn die Phanteks is een mooier cooler en stil.Ik denk dak die voor men andere pc ga kopen,maar wel eerst ff meten ,want tis nogal ne grote clipper.

G1 is met 3 coolers idd zeer intresant.Ik zou niet twijfelen.

Verwijderd

.ScorpionSquad schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 15:38:
Qua koeling; 45dBA is echt zeer luid, 30 dBA is normaal omgevingsgeluid bij relatieve stilte, 33dBA is al 2 keer zo luid, 36dBA is weer 2 keer zo luid als 33dBA, reken maar eens uit hoe veel meer geluid 45dBA dan wel niet is in vergelijking met 30. Dat wil je om te beginnen dus niet. Maar waterkoelsetjes die zulke waardes halen zijn geen uitzondering. Nogmaals, bijna iedereen hier op GoT is het erover eens dat luchtkoeling stiller is, en in elk geval veel meer waar voor je geld biedt dan waterkoeling.
Je verwart dB met dB(A)

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Woops, je hebt gelijk, nee dan werkt niet zo. Maar 45dBA is alsnog veel luider dan je van een koeler zou willen.

• pwillemske
  • Niet online
Je hoeft het ook niet voor de stilte of de koeling te doen....
UITERLIJK!!!
Ik vind een bad-ass koelblok afschuwelijk met een mooie high-end build, je ziet niet veel meer van je andere componenten. Een AIO ziet er clean uit in je kast...mijn mening, ik wil geen discussie opstarten ofzo...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• elsympatico
Das wel waar,maar ik vind die mugen 4 en phanteks wel mooie coolers eigenlijk.

• pwillemske
  • Niet online
elsympatico schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 18:30:
Das wel waar,maar ik vind die mugen 4 en phanteks wel mooie coolers eigenlijk.
Ik zit nu die review over de phanteks te bekijken, HUGE!
Maar inderdaad is die phanteks een mooie bad-ass om te zien.
De Mugen 4 vind ik dan weer wat minder, dat is gewoon bang/buck

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
.ScorpionSquad schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 18:21:
[...]

Woops, je hebt gelijk, nee dan werkt niet zo. Maar 45dBA is alsnog veel luider dan je van een koeler zou willen.
Dat ligt er helemaal aan op welke afstand is gemeten, bij een verdubbeling in afstand gaat er 6dB vanaf (om het simpel te houden zonder reflecties/galm/etc).

Meet je (bijvoorbeeld) op 10cm van de kaart 45dB, dan is dat op 1 meter nog maar 28dB, wees dus ontzettend voorzichtig met vergelijken.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 09-01-2015 18:35 ]

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Koop gewoon een mooie dichte kast, stiller en goedkoper. Daarbij vind ik de meeste onderdelen toch niet echt een hoogstandje qua schoonheid, het blijven natuurlijk allemaal gewoon printplaatjes met heatsinkjes en ventilatoren. Meeste gear waar iets als GAMING in staat is toch hetzelfde ordinaire zwart-rood met een overdaad aan draken, geweren en andere kinderlijkheid. (Let wel, dit is ook een mening).

De Mugen 4 is gewoon een standaard koelblok, ziet er niet heel speciaal uit maar je kan het dan ook geen lelijk koelblok noemen.

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

mitsumark schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 18:34:
[...]

Dat ligt er helemaal aan op welke afstand is gemeten, bij een verdubbeling in afstand gaat er 6dB vanaf (om het simpel te houden zonder reflecties/galm/etc).

Meet je (bijvoorbeeld) op 10cm van de kaart 45dB, dan is dat op 1 meter nog maar 28dB, wees dus ontzettend voorzichtig met vergelijken.
Ik ging ervan uit dat de TS bij zijn oren bedoelde. 45dBA op 10cm is zeker goed te doen.

Edit: excuses voor de dubbelpost.

[ Voor 3% gewijzigd door .ScorpionSquad op 09-01-2015 18:37 ]

• mitsumark
  • Nu online
.ScorpionSquad schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 18:36:
[...]
Ik ging ervan uit dat de TS bij zijn oren bedoelde. 45dBA op 10cm is zeker goed te doen.
We measured the level of noise using an electronic noise-level meter CENTER-321 in a closed and quiet room about 20 sq. meters large. The noise-level meter was set on a tripod at a distance of 15 centimeters from the cooler which was installed on an open testbed. The mainboard with the cooler was placed at an edge of a desk on a foam-rubber tray. The bottom limit of our noise-level meter is 29.8 dBA whereas the subjectively comfortable (not low, but comfortable) level of noise when measured from that distance is about 36 dBA.
Open kast, 15cm van de kaart, omgevingsgeluid 30dBA.
36dBA is dan enigszins onhoorbaar c.q. erg stil (dus op grotere afstand zeker).
45dBA is inderdaad wat luider, maar als je dan 4-8x zo ver gaat zitten en de kast dichtgooit lijkt me dat nog steeds erg stil.

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

mitsumark schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 18:50:

Open kast, 15cm van de kaart, omgevingsgeluid 30dBA.
36dBA is dan enigszins onhoorbaar c.q. erg stil (dus op grotere afstand zeker).
45dBA is inderdaad wat luider, maar als je dan 4-8x zo ver gaat zitten en de kast dichtgooit lijkt me dat nog steeds erg stil.
ik lees bij 36dBA "(not low, but comfortable)". Dan lijkt mij 45dBA horen behoorlijk goed hoorbaaar en helemaal niet zo comfortabel.

Wat ik dus bedoel (en denk/dacht de TS bedoelt) is niet dat de bron 45dBA is maar dat je 45dBA bij je oren hebt.

• mitsumark
  • Nu online
Die 45 dba is met open kast en op 15cm afstand, daar blijft 'niks' van over in een echte situatie: kast dicht en 100-150cm afstand.

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-03 20:16
Als je stilte wil zonder aan koeling in te leveren zou je voor de Be Quiet Dark Rock 3 kunnen gaan? Hij is bij mij fluisterstil 21.1 dBA op 100% dankzij de silent wings 135mm fan en koelt tot 180watt aan cpu, dat alles voor een tientje meer dan de gemiddelde aircooler. Hij is rond de 50 euro pricewatch: be quiet! Dark Rock 3

[ Voor 26% gewijzigd door Kevin1Smid op 09-01-2015 20:57 ]

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Die dark rock 3 maakt meer lawaai dan een True spirit 140 Power, kost meer en presteerd niet echt beter dus het kan alleen maar een mindere koop zijn ;)

bron: http://www.nikktech.com/m...r-review?showall=&start=5

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• GTX2GvO
Ok. Niet echt tijd gehad om te reageren. Nu dus wel.

Ik ga in ieder geval dus voor de Dichte Define R5 kast (Zonder window!) die tot nu toe in AL mijn lijstjes heeft gestaan.
Stil hoeft het echt alleen tijdens Idle te zijn.
Tijdens gebruik geld dat het niet boven de speakers uit moet komen.

Hoe meer ik mezelf op de materie inlees, hoe meer ik geïnteresseerd ben om Wel te gaan overklokken.
(primair om de leerervaring, dan om prestatiewinst)
De laatste keer dat ik met enige echte (BIOS) overklok bezig ben geweest was dus mijn Pentium3 kast. (Die het nog steeds doet) Had echter een vaste Multiplier van 5.5x, maar via de FSB kreeg (en Krijg! want hij doet het nog steeds) ik hem op zo'n 634MHz (t.o.v. 550MHz basis snelheid) Stabiel, met de stockkoeler. :P
Maar dit is dus niet echt vergelijkbaar met het hedendaagse overklokken, gok ik.

Die Phanteks koeler is echt imposant.
Dacht echter ergens gelezen te hebben dat het maximum gewicht van de koeler voor de Gigabyte Gaming 5 (of voor de define R5) zo'n 450 gram was.
Kan echter die bron niet meer terugvinden, dus weet het niet eens zeker, maar met zo'n 970~1250gram is de Phanteks wel weer best zwaar.

Uiterlijk zal me niets uitmaken. Zoals hierboven gesteld ga ik voor een dichte kast.
Dus is functie belangrijker, dan hoe het eruit ziet.

Wat betreft mijn plannen met het systeem.
Om te beginnen dus games spelen. Het liefst games die DIT JAAR nog uitkomen op de hoogste FHD settings.
Daarnaast. Weet ik voor 99,9% zeker dat ik die games ook ga streamen EN recorden via OBS.
Voor zo ver de zekerheden.
Daarnaast wil ik die recordings hier en daar vast wel bewerken voor Youtube.
Echter heb ik me nog niet ingelezen in enige bewerkingssoftware, welke de betere zijn en/of het nut zal hebben om voor een professioneel (betaald) pakket te gaan. Geen nut in Sony Vegas Pro als er eens in de eeuwigheid een filmpje mee gemaakt word, dat net zo goed met een gratis alternatief zou kunnen.
Dit is gewoon iets dat later bepaald wordt door onder andere: mijn interesses en hoe het op youtube e.d. ontvangen zal worden.
Glazenbollen werk dus. :P

Heb echter wel gezien dat de maximum lengte van de videokaart maar 310mm mag zijn. (440 als er HDD bays verwijderd worden)
Dus mijn huidige keuze zal Net wel passen. De G1 Gaming variant waarschijnlijk net niet (op 2 mm)

Een ander vervelend punt is dat er bij nagenoeg geen enkele monitor DP kabels geleverd wordt. Vooral D-sub kabels en daar is slechts een enkele aansluiting op het moederbord voor aanwezig.
Dus ik moet naar losse DP kabels zoeken die blijkbaar nergens goed op voorraad zijn 8)7 of een videokaart uitzoeken met Meerdere hdmi poorten (ook onwaarschijnlijk),want hdmi is in overvloed te vinden.
Sure er zijn wel DP kabels ruim op voorraad hier en daar. Maar dit zijn 60 euro kostende 3 meter lange slangen. Niet echt wat ik dus zoek (+/-1~1,8m).

Daarnaast weet ik niks, maar dan ook echt NIKS, van AVMA, IPS, TN en dergelijke scherm technologieën.
Dus als het een over het ander wordt geadviseerd, graag duidelijk onderbouwen, anders heb ik er nog niks aan. :/
Ik kijk vooral naar de resolutie, Of het verticaal kantelbaar is, de aansluitingen en het fysieke formaat. (Maximaal zo'n 24" diagonaal bij 16:9)

Als laatste nog de vraag waarom (semi-)modulaire voeding vaker geadviseerd word dan niet modulaire voeding.
Wat is hier nou echt zo beter aan en wordt voor het modulaire deel ook gewoon kabels meegeleverd?

Nu nog even het huidige wenslijstje om de setup situatie duidelijk te houden.
#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung Syncmaster S22C650D Zwart€ 131,89€ 263,78
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 126,85€ 126,85
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 81,95€ 81,95
1Crucial MX100 512GB€ 186,55€ 186,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.939,06

Want de topic wordt toch best wel lang en ik heb nog tot zo ongeveer 20~24 januari om besluiten te nemen en onderzoek te doen.
Daarna wil ik overgaan op het echte bestelwerk.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Met die Tranquillo kun je niet echt geweldig overklokken, koop je zo'n mooi overklok bordje zou ik ook meteen een dikke koeler kopen.

Voeding is dikke overkill voor 1 970. Wil je een tweede 970 halen? Binnen welke tijd?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

.ScorpionSquad schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 19:58:

Toeval of niet, maar twee van de drie greens die ik had zijn kapot en nul van de zes blue's....
Voor mij geen Green meer voorlopig.

Wat de schermen betreft; TN panelen zijn rap maar matig qua kwaliteit/kijkhoek, zwart/wit etc. IPS is superieur hierin, echter ietwat trager. Alle andere types zitten ertussen en hebben verschillende voor/nadelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Madrox op 12-01-2015 16:56 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Zoals gezegd, neem iets anders dan de Tranquillo voor overklokken. De hier vaak genoemde Thermalright True Spirit 140 is het beste voor je geld.

Bij een modulaire voeding worden alle kabels geleverd, maak je geen zorgen. Het voordeel hiervan is dat je geen zinloze kabels weg moet werken in je kast, en dat je de kabels bij je voeding los kan halen zodat je de voeding kan verwijderen en makkelijk schoon kan maken mocht dat nodig zijn.

Het lijkt me sterk dat er geen monitoren zijn die met een DP-kabel geleverd worden. Heb gewoon zo'n kabel gekregen bij m'n Iiyama monitor. Ook de populaire Dell 2414H wordt geleverd met een dergelijke kabel.

Wat betreft beeldschermtechnieken, even snel:
Blijf voor alles behalve bij zeer fanatiek gamen weg bij het werk van de duivel: TN.

AMVA is een hele goede techniek geworden met hoog contrast, de beste techniek voor all-round gebruik vind ik.

IPS onderscheidt zich vooral door een over het algemeen zeer goede kleurenreproductie, maar het contrast is minder dan van een AMVA paneel. Echter is het nog altijd beter dan TN voor het meeste gebruik.

IPS, AMVA en afgeleiden daarvan zijn nu nog wel trager dan TN. Maar daar merk je niet heel veel van als je gewoon normaal gamed. Er komen echter snellere panelen aan, maar dat zal nog een half jaar wachten zijn en dat zal niet goedkoop zijn.

Is 24 inch trouwens een harde eis? Anders is een 1440p 27 inch monitor ook zeker niet verkeerd met dit budget.

Goede AMVA 24 inch FHD monitor: Iiyama Prolite X2483HSU-B1. Heeft geen Displayport aansluiting maar DVI-D is net zo prima en is gewoon megeleverd.

[ Voor 5% gewijzigd door .ScorpionSquad op 12-01-2015 17:05 ]

• GTX2GvO
Word met de Thermalright True Spirit 140 Deze OF Deze bedoeld?
Wel een beetje belangrijk, gezien ze beiden niet echt lekker beschikbaar zijn.
(en gezien de shopreviews IK uit de buurt van MeGekko zal blijven)

Of is er een vergelijkbaar alternatief op de Spirit 140 dat even goed is?
(en Ruim beschikbaar in meerdere winkels ipv een paar)

Van de voeding Weet ik dat het overkill zal zijn voor een enkele GTX970.
Paar redenen om hem toch in de lijst te zetten.
- Is goedkoper dan de Seasonic 550W Advies PSU die ik eerder in de lijst had.
- GPU upgrade plannen houden een dual kaart setup in van nog uit te brengen GPU's in de toekomst
- Ben later (niet nu) van plan om een 4K monitor aan de setup toe te voegen. (wanneer Nvidia met 512bits brede bussen komt :P )
- Beter een beetje veel dan net dat te weinig. (ok. nu nog steeds overkill, maar toch)
- Net als met Mobo en CPU, Heb ik Géén upgrade plannen voor de PSU. (eenmaal gekocht blijft het er in tot ik een totaal nieuwe build doe) Dus die moet de "eerste keer" meteen goed.
- Semi-modulair, vandaar dat ik daar naar vroeg. ;)

Dus het kabel gedeelte kan best gedeeltelijke misinformatie van de betreffende fabrikant pagina's zijn?
Echter. Na nog eens kijken. Die Dell vermeld wel op de site dat de kabels er bij zitten en de Samsung alleen een D-Sub en USB kabel.
Extra reden om toch de Dell te overwegen Als FHD schermen. (reken ik het verschil gewoon in de kabels)

De 24" eis is niet hard. Wat wel een punt is, is het formaat van mijn bureau en met name de beschikbare hoogte.
Dit kan niet veel meer dan 50Cm zijn (wel wat speelruimte hoor), omdat er dan wat overhangende boekenplanken in de weg gaan zitten. Breedte is makkelijk op te vangen door de schermen schuin t.o.v. elkaar te zetten.
Daarnaast zal ik op zo'n max van 80CM er af zitten. Dus echt groot zal ook weer niet fijn zijn voor de ogen.

Vandaar dat ik me (momenteel) limiteer op een maximum maat van 24" diagonaal voor de FHD schermen.
Voor 1440p of 4K weet ik nog niet wat wel of niet zinnig is.

Iig Bedankt voor de scherm uitleg.
Dus TN onderscheid zich op de snelheid, terwijl IPS en AMVA vooral op het beeld zelf richten. (respectievelijk dus kleur en contrast)
Dan kan ik (nu dus) zeggen dat ik dus vooral een IPS persoon zal zijn, wat die Dell dus een betere keuze (voor mij) maakt. (en nu dus i.p.v. de samsungs in de lijst staat)

Wat betreft mijn onzekerheden dus de topic verkleint tot welke koeling zal echt beter zijn om NU te kiezen.

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Het gaat om de True Spirit 140 Power variant, de zwart witte. Zelf heb ik goede ervaringen met MeGekko en ook met CD-ROM Land breda (die leveren uit eigen voorraad, dus je kan er van op aan dat hij de volgende dag er is). Zolang er bij een shop een donkergroen vrachtwagentje staat vind ik de beschikbaarheid goed. Je kan ook altijd ff bellen of mailen voor de zekerheid.

Alternatief zou de Scythe Mugen 4 zijn.

AMD's zijn overigens de afgelopen jaren altijd beter geweest met hoge resoluties, en je kan lang wachten voordat nvidia met een 512-bit bus komt. Ze hebben volgens mij laten weten 384-bit het maximum te vinden. Het is maar dat je het weet.

• GTX2GvO
Ok. Schrap mijn zorg om schermhoogte maar. :P
Heb letterlijk net in een "spur of the moment" mijn hele huiskamer anders ingedeeld.
Waardoor ik nu gewoon Alle ruimte heb voor de beste scherm setup. (in mijn ogen)

Verwijderd

GTX2GvO schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 01:30:
- Ben later (niet nu) van plan om een 4K monitor aan de setup toe te voegen. (wanneer Nvidia met 512bits brede bussen komt :P )
Big Maxwell zal 384 bit geheugenbus hebben en de generatie daarna (Pascal) maken ze de overstap naar HBM, dus een 512 bit geheugenbus met GDDR5 zul je niet meer zien.

• GTX2GvO
Ok. Ik hoop dat dit de laatste post(s) voor het echte bestellen zal worden.
(Ik ga daar maandag pas mee aan de slag)
Dus dit is hopelijk een round-up post.

Ik zit te twijfelen of ik misschien beter voor de Corsair CS650M kan gaan ipv de Cooler Master V650 Semi-Modular.

Het voordeel van de Corsair is het volledig deels (had verkeerd gekeken) modulair is, het feit dat het 4 6+2 pci-e stroomkabels heeft en de 6 Sata stroomkabels. (mocht ik gek gaan met de HDD's, waar ik niet raar van zou kijken)
Die hoeveelheid 6+2 pci-e kabels is redelijk belangrijk voor mijn videokaart keuze. (en mogelijke toekomstige upgrades waar ik rekening mee wil houden)

Dus hierop is de vraag. Is het een beter alternatief t.o.v de Cooler master? (prijs is nagenoeg gelijk, paar euro verschil incl. levering) En zijn er misschien betere alternatieven die i.i.g. het aantal pci-e aansluitingen van de corsair heeft. (ipv de 2x 6+2 van de CM)

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 125,-€ 125,-
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 369,95€ 369,95
2Dell P2214H€ 144,66€ 289,32
1Microsoft Windows 8.1 EN OEM 64-bit€ 92,95€ 92,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 127,95€ 127,95
1Crucial MX100 512GB€ 188,95€ 188,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.900,20

Dit is het deel van de lijst waar ik nagenoeg niet over twijfel.
Heb hieruit wel de videokaart omgewisseld voor de G1 Gaming variant.
Gezien het totaal budget voor deze build, kan ik net zo goed een beter presterende kaart pakken.
Om die te laten passen kunnen de bovenste HDD bays uit de kast gehaald worden, wat ook nog eens voor een betere airflow kan zorgen. (de resterende HDD bays is genoeg voor deze build)

Als je goed oplet zie je dat de voeding en Koeler uit deze lijst missen.

Wat betreft koeling en voeding zit ik dus (nog steeds) met de volgende opties te twijfelen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 82,95€ 82,95
1Corsair CS650M€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 228,85

Ik kan dus voor de Spirit 140 gaan, maar gezien de shop reviews betreft MeGekko (en met name over Hoe ze dingen verpakken) doen mijn haren recht overeind laten staan. En zal dus bij die keuze enkel de koeler daar halen.
En wat betreft Voedingen, heb ik dat eerder in de post al vermeld.

Hopelijk kan iemand nog wat extra duidelijkheid bieden Voordat ik Ga bestellen.
Mocht het daartoe niet toe komen zal ik dus voor de "betere" keuzes gaan.
Namelijk de Spirit 140 en Corsair.

Wat betreft de laatste reacties over Nvidia's geheugenbus.
Ik hoop dat jullie snapten dat wat betreft upgrades daarin zal wachten tot Nvidia met een "snel" genoege kaart zal komen om goed met 4K overweg te kunnen op een "gaming" niveau.
Dat is gewoon nog niet iets wat ik tijdens deze (of de komende "Big Maxwell" generatie) verwacht.
Dus als ze met iets beters komen dan "een bredere geheugenbus", maakt het mij weinig uit.
Als ze het maar goed gaan doen.

Dus hopelijk kunnen mijn laatste onzekerheden nog weggewerkt worden, voordat ik deze Maandag (uiterlijk Dinsdag) alles ga bestellen.

Verwijderd

Ik snap de keuze van de G1 Gaming niet echt naar mijn idee behoort die tot de mindere GTX 970 door de koeler, de MSI Gaming en Asus Strix hebben een veel beteren koeler qua geluid en de EVGA bijvoorbeeld qua kwaliteit door de betere fan lagers, maar de Gigabyte G1 heeft eigenlijk niks bijzonders, die is alleen maar luidruchtiger en minder zuinig.

Qua voeding sowieso geen van de twee, maar de beste keuze hangt af van upgrades.

En voor gaming op 4K, kijk naar AMD is nu al de betere keuze en bij de volgende kaarten van beide wordt het alleen nog maar een betere keuze, door de extreem grote geheugenbandbreedte die de volgende AMD kaarten krijgen (HBM).

• GTX2GvO
De G1 Gaming gekozen omdat deze, volgens iemand in deze thread, beter zou koelen dan de eerder geselecteerde pricewatch: Gigabyte GV-N970WF3OC-4GD.
Dus als ik van Videokaart wissel wordt het anders die, vanwege de prijs.

Ik ben Geen AMD persoon, kan er ook niet goed mee overweg. (zus heeft een AMD based Laptop, op mijn advies nota bene) Dus ondanks dat AMD op performance beter is heb ik daar Persoonlijk weinig mee.

Als Beide voedingen afgeschoten worden, wat moet ik Dan pakken? 8)7
Ik wil Later zekers voor een Dual GPU setup gaan.
En de koeler ga ik ook op een Later tijdstip wel een keer vervangen voor iets Nog beters.

• mitsumark
  • Nu online
De cooler master heeft maar 2 pcie connectors.
De corsair is kwalitatief wat slechter.

Goede voeding voor dual gpu.
pricewatch: Seasonic G-Serie 650 Watt

Verwijderd

Ik zou ook voor G1 Gaming gaan, zelf ben ik ook niet echt weg van AMD.

• GTX2GvO
@mitsumark: Vandaar dat ik dus ook wat verder ben gaan kijken dan de Cooler Master.
Met die 2 pcie connectoren zou het net voldoende zijn voor een enkele GPU.
En deze build is bedoeld om op een Later/toekomstig tijdstip Ruim geüpgraded te gaan worden.

Verwijderd

GTX2GvO schreef op maandag 19 januari 2015 @ 00:06:
Ik ben Geen AMD persoon, kan er ook niet goed mee overweg.
Nou ik heb toch al heel wat PC's gebouwd, maar kwam toch steeds op hetzelfde neer, videokaart inbouwen en driver installeren. Merkte vrij weinig verschil tussen AMD en nVidia. :D
Omdat?

• GTX2GvO
Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:56:
[...]

Nou ik heb toch al heel wat PC's gebouwd, maar kwam toch steeds op hetzelfde neer, videokaart inbouwen en driver installeren. Merkte vrij weinig verschil tussen AMD en nVidia. :D
Totdat Game/systeem specifieke scherm/beeld instellingen vereist zijn (wat bij mijn zus vereist was).
Dan moet er met de Catalyst Controll Center e.d. gewerkt worden en dat was voor mij een hele kluif om door te werken op mijn zus haar Laptop.
(ze had specifieke eisen betreft helderheid van het algehele beeld)

En Zoals ik al eerder heb vermeld in dit topic. Het gaat dus NIET om het inbouwen en drivers verhaal.
Ook ik wil wel een omdat horen hierin.
Maar dan eerder t.o.v. andere GTX 970's.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:07:
Ik zou ook voor G1 Gaming gaan, zelf ben ik ook niet echt weg van AMD.
reviews: GeForce GTX 970: vier zuinige Maxwells vergeleken

Volgens Tweakers is de ASUS by far de betere keus qua koeler.

http://www.overclock.net/...msi-gaming-vs-gigabyte-g1

Ik denk dat veel mensen de G1 puur aanraden vanwege dingen zoals een iets hogere power limit en betere koeling op de VRM's of Memory IC's. Echter, wat maakt dat uit zolang je dat ding niet onder LN2 gaat duwen? Dan zou ik veel liever in stilte werken met dat 1 of 2 fps verschil. 8)7

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• GTX2GvO
Weer wat extra wikken en wegen.
En het wordt toch echt tijd om Knopen DOOR te hakken.

Gezien de opties, mogelijkheden en dergelijken schijnt mijn eerdere (goedkopere non-G1-Gaming) Gigabyte GTX970 keuze, toch gewoon de betere keus te zijn. (voor mij!)
Goedkoop, DRIE DP aansluitingen EN relatief snel.
En dat zijn drie zaken die mij toch Wel belangrijk zijn. (met name die DP aansluitingen)

Daarnaast is de Seasonic die mitsumark vermeld goed om t.z.t. een tweede GPU eraan te hangen of gewoon 2 nieuwe aan te hangen, ZONDER zorgen te hoeven maken over PSU aansluitingen.
Maar dat is een zorg voor later, wanneer ik het tijd vind om deze Desktop te moeten upgraden. :P

En met de Spirit 140 Power die in dit topic tot in den treuren is geadviseerd ( :P ) Denk ik dat de build nu behoorlijk compleet is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GV-N970WF3OC-4GD€ 338,30€ 338,30
2Dell P2214H€ 144,66€ 289,32
1Microsoft Windows 8.1 EN OEM 64-bit€ 92,95€ 92,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 127,95€ 127,95
1Seasonic G-Serie 650 Watt€ 96,80€ 96,80
1Crucial MX100 512GB€ 188,95€ 188,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.966,30

En natuurlijk dus de pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power als koeler.
(reden voor het apart vermelden van Deze koeler heb ik al eerder gepost)

Mochten er nog op of aanmerkingen zijn, graag met onderbouwing.
Want ik wil zo onderhand gaan beginnen met het bestelwerk zelf.

Dus de melding van "Nope, doe die niet", zonder een alternatief heb ik nu echt niks meer aan.

I.i.g. Iedereen alvast bedankt voor alle info en posts.
Heb zeker wel wat extra's geleerd tijdens de hele topic en daarvoor dus dank. _/-\o_

PS.
Ik ZAL tijdens het builden (en uitpakken!) genoeg Foto's maken van alles.
Dus advies voor topics/secties(voor een aparte topic?) om dit alles later te showcasen zal ik ook op prijs stellen. ;)
Zal zeker leuk worden. Ah. Veel te lang geleden geweest dat ik een desktop in elkaar heb gezet.

Verwijderd

Volgens mij ben je niet opzoek naar advies maar naar goedkeuring. Op het moment dat iemand zegt dat het goed is neem je het en als iemand onderbouwd waarom je het beter niet kan doen negeer je het.

Verwijderd

Jeroenneman schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:33:
[...]

reviews: GeForce GTX 970: vier zuinige Maxwells vergeleken

Volgens Tweakers is de ASUS by far de betere keus qua koeler.

http://www.overclock.net/...msi-gaming-vs-gigabyte-g1

Ik denk dat veel mensen de G1 puur aanraden vanwege dingen zoals een iets hogere power limit en betere koeling op de VRM's of Memory IC's. Echter, wat maakt dat uit zolang je dat ding niet onder LN2 gaat duwen? Dan zou ik veel liever in stilte werken met dat 1 of 2 fps verschil. 8)7
Vergeet niet de backplate ;)

• Nonamenl
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-06-2025
knip, 46 euro en legaal? windows kan goedkoper!

[ Voor 81% gewijzigd door br00ky op 20-01-2015 14:30 ]

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-03 13:28

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Weet je zeker dat je op 21,5 inch wil werken/gamen ? Over het algemeen zijn 23/24 inch de populairste maten, of 27 inch voor de 1440p werkers.

Je zou kunnen kijken naar de Dell u2414h. Deze hebben extreem dunne bezels waardoor een dual monitor setup er tig keer mooier uitziet. (heb zelf ook om deze reden de 2414 naast elkaar staan.. Tijdelijk een tripple setup gedraaid) Bij deze schermen word standaard minidisplaykabel meegeleverd.

• Derck0509
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-05-2023
Ik heb een tijde gamed met 2 21 schermen, heb nu een 27 inch ik vind een scherm al groot genoeg van 27 inch. Misschien is het een idee om gewoon 1 groot scherm te nemen?

Ik bouw aan Fast Furious scooters en Scooteronderdelenshop of Ikbensieraden

Pagina: 1