Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Overclocking Failed!? (ASUS H87M-PRO, i5-4670, DDR3-1600)

Pagina: 1
Acties:

• 486dx2
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:12
Inleiding
Een tijdje terug kreeg ik out of the blue een foutmelding tijdens het opstarten, dit terwijl ik géén overclock instellingen heb aangebracht. De pc is door de verkoper (4Launch) geassembleerd. Bij mijn weten zonder overclocking.

Om het probleem te verhelpen heb ik de bios in alles terug gezet op 'auto' instellingen, het probleem bleek verholpen. Hierbij heb ik dus geen idee waarom de instellingen uit het niets waren versprongen.

Nu, zo'n 2 maanden later, popte de melding weer op. Deze keer stonden de bios- instelling nog op 'auto'. Nadat ik de bios heb verlaten met opslaan zonder wijzigingen, werkt de pc weer naar behoren. Nu vind ik het vreemd worden.

Het vervelende is dat voordat de melding wordt getoond, de pc een tijd niet kan worden opgestart (niet op het scherm te zien, waarbij het lijkt alsof een fan telkens aan en direct daarna weer uit gaat). Pas de volgende dag lukt het opstarten wel, waarbij tijdens het opstartproces de foutmelding wordt getoond.

Melding
"Overclocking failed! Please enter Setup to re-configure your system."

Systeem
  • Asus H87M-Pro (C2) iH87, SATA600 RAID, USB3.0 (met allerlei fan instellingen)
  • Crucial 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, Ballistix Sport
  • Intel Haswell Core i5 4670 3.40GHz 6MB Box
  • Microsoft Windows 8 NL 1u 64bit OEM
  • Noctua Processor Koeler NH-L12 AMD & Intel
  • Samsung SSD 2.5", 250GB, SATA600, 840 EVO Desktop Kit
  • Seasonic Voeding M12II 520W, Modulair
  • Western Digital Harddisk 3.5" Green 3TB, SATA600, 5400rpm
Bios instellingen bij eerste herstel
Onder Ai overclock Tuner was de volgende waarde geselecteerd: "XMP" (deze heb ik dus veranderd in 'auto')
Kenmerken XMP profiel: DDR3-1600 9-9-9-24-2N-1.50V-1.30V (naam: profiel 01)

Als het helpt wil ik graag een aantal foto's bijsluiten.

Vraag
Ik vind het mn vreemd dat de 2x keer de pc weer werkt nadat geen bios wijzigingen zijn aangebracht ('auto' stond al geselecteerd). Hierdoor heb ik geen vertrouwen dat het probleem nu is opgelost, het is mn vervelend omdat de pc enige tijd volledig onbruikbaar is.. Vóórdat de 'Overclocking failed' foutmelding wordt getoond is de pc onbenaderbaar, ook de monitor heeft geen weergave) Aaargh..!!

Heeft iemand ervaring met soortgelijke meldingen? Is er een instelling waarmee het probleem wordt opgelost? Of zou het moederbord defect zijn (gezien de at random verschijning, en merkwaardige zonder-wijzigingen-aan-te-brengen-oplossing om het issue de 2e keer te 'verhelpen')

mvg, Fred

[ Voor 87% gewijzigd door 486dx2 op 01-01-2015 16:31 . Reden: dikke vingers ;-) ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:56

Nemesizz

Untouchable

Dat 'overclocking failed' is een standaard foutmelding voor veel BIOS'en, ookal klok je niks over.
Is gewoon een soort fail-safe settings, nadat het systeem instabiel is/was tijdens de POST.
Eigenlijk had er beter 'fail-safe settings loaded' ofzo kunnen staan, maar fabrikanten gaan er gewoon vanuit dat er overgeklokt is als zoiets gebeurt.

Meestal komt het (vanuit gaande dat er niet iets is overgeklokt :P ) voort uit een foutieve geheugen instelling of dat het geheugen niet geheel compatible is.
Kan een foute timing zijn, foute voltage, enz. Ik verwacht ook niet dat het moederbord defect is, maar dat het probleem in een geheugen settings zit.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Het leuke ervan is dat je niet eens kan overklokken met dit spul. Met H87 chipset kun je niet overklokken en als je geen 4670K hebt kun je helemaal niet (of heel moeilijk) overklokken. Ik heb hier eigenlijk niet veel verstand van dus dit zul je aan een kenner/computerwinkel moeten vragen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• SiC123
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11 09:19
Ik dacht dat XMP aan gelijk stond aan overklokken?
http://www.intel.nl/conte...e-memory-profile-xmp.html

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ik heb hier zelf ook last van gehad. Zoals Nemesizz zegt dat er verkeerde voltages zijn bij mij was de oplossing een andere voeding deze was namelijk niet meer helemaal goed waardoor hij verkeerde voltages gaf. Wat opzich best raar is want het gaat eerst nog door het moederbord voordat het naar je processor of ram gaat.

En XMP staat ook gelijk aan overclocken als je je ram settings naar xmp zet clock je je processor infeite over.

• 486dx2
Bedankt allemaal voor jullie reacties, much appreciated.

Goed om te horen dat het een 'algemene' foutmelding is, omdat het ook de voeding kan zijn (welke niet softwarematig / op afstand) kan worden bijgewerkt breng ik de pc terug naar de winkel. Dan kunnen zij er goed naar kijken en het hopelijk verhelpen. Bij de eerste foutmelding had ik (toen ik nog niet in de bios kon) al een RMA aangemaakt, deze komt nu alsnog van pas.

Nogmaals bedankt, ik houd jullie op de hoogte.

mvg, Fred

• 486dx2
Het was destijds de voeding. Nadat deze is vervangen geeft het probleem zich niet meer voorgedaan.

Mvg, Fred

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:33
Mooi dat je er nu geen last meer van hebt.
En goed dat je er nog op terugkomt...
Pagina: 1