Nieuwe game PC circa € 1.200,-

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-06 13:29
Allereerst iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar :D

Ik wil graag een nieuwe PC gaan aanschaffen. Mijn huidige systeem heb ik 3,5 geleden zelf (met wat hulp van de BBG en de community uiteraard) samengesteld. Zelf bouwen is dus geen probleem en ik ben wel redelijk thuis in de hardware.
Toch twijfel ik/heb ik vragen over een aantal dingen, dus ik wilde toch graag een topic openen om wat advies in te winnen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC gaat voornamelijk gebruikt worden voor gaming. Op dit moment ben ik into World of Tanks, maar uiteraard wil ik ook graag andere games kunnen spelen. Ik wil graag op full HD (1080p) kunnen gamen en Youtube filmpjes maken. Sinds een half jaar zet ik namelijk WoT potjes op YT, maar met mijn huidige PC schiet de kwaliteit nog wel eens tekort (zo kan ik nu 'maar' max 720p halen). En wie weet wil ik ook nog wel eens de mogelijkheid van streamen gaan bekijken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het zou fijn zijn als ik inclusief randapparatuur, bestelkosten e.d. onder de € 1.200,- blijf, maar het is ook geen ramp daar iets overheen te gaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat ik sowieso mee wil nemen is mijn huidige behuizing:

1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-

Daarnaast twijfel ik nog over het meenemen van mijn huidige geheugen en hoe het nou precies zit met het hergebruik van een OEM versie van Windows 7, maar daar kom ik zo op terug.

Muis en headset gaan ook mee naar het nieuwe systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb de nieuwste BBG eigenlijk volledig overgenomen, m.u.v. dus de behuizing, maar inclusief nieuwe monitor en toetsenbord:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 185,95€ 185,95
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,95€ 66,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 342,95€ 342,95
1Samsung S24D590PL Zwart€ 167,40€ 167,40
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,50€ 24,50
1Sharkoon Skiller Pro€ 28,90€ 28,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,95€ 62,95
1Seasonic S12G 450W€ 63,70€ 63,70
1Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.037,25

edit: wat ik nog vergeten ben is een Powerline adapter. Ik woon in een appartement en modem en router zitten in de meterkast in de gang. Tot nu toe gaat gamen via wifi op zich prima, het is alleen wel wat storingsgevoelig. Ik wil daarom gebruik gaan maken van Powerline, en wel deze: http://nl.hardware.info/p...tl-pa6030-kit#tab:prijzen (staat gek genoeg niet in de pricewatch, dus maar ff naar HWI gelinkt)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, ik heb in mijn huidige systeem onderdelen van verschillende merken en eigenlijk werkt alles gewoon prima. Ook nu weer komen de bekende merken weer allemaal langs :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt, zou mooi meegenomen zijn als het systeem niet al te veel herrie maakt, al moet ik zeggen dat mijn huidige behuizing ook al niet de stilste is. Ik zou dan dus echt een andere kast moeten nemen, bijv. die van de BBG. Helaas ga ik dan wel sneller boven het budget uitkomen.

Ga je overklokken?
Ik heb mijn huidige systeem wel licht overklokt, maar het stelt allemaal niet veel voor. In mijn ogen is de processor die ik nu heb geselecteerd standaard al hoog genoeg geklokt, evenals de videokaart. Overklokken is dus geen must, vooral ook niet omdat het budget het ook niet toelaat. Voor een overklok systeem ben ik al gauw € 100-150 duurder uit en aangezien ik toch geen hardcore overklokker ben vind ik dit zonde van het geld.

Dan kom ik nog even terug op het geheugen en Windows.

Momenteel heb ik dit geheugen in mijn systeem zitten: G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL
Ik zou dit op zich kunnen hergebruiken in mijn nieuwe systeem, want zo op het oog heeft het dezelfde specs als het geheugen dat ik nu heb geselecteerd voor het nieuwe systeem. Ik heb echter niet super veel verstand van geheugen, dus ik weet niet of dit slim is. Wellicht staar ik me te blind op de specs en zit er een addertje onder het gras? Graag advies hierover dus ;)

Dan het Windows verhaal. Ik heb voor mijn huidige systeem een OEM versie van Windows 7 Home Premium (gewoon zo'n wit doosje met een productcode erop ;)). Ik lees op internet verschillende verhalen. Feit is dat Microsoft een nieuw moederbord ziet als een nieuw systeem en daarbij hoort een nieuwe windows licentie. Ik lees echter verhalen dat Microsoft niet zo moeilijk zou doen over een heractivatie van een oude OEM licentie. Mijn vraag is eigenlijk eenvoudig: heeft iemand ervaring met het hergebruiken van een OEM versie op een nieuwe PC? En zo ja, kon je gewoon de productcode weer hergebruiken zonder problemen?
Mocht dit toch allemaal teveel problemen geven dan ben ik genoodzaakt om toch een nieuwe licentie te kopen. Helaas kost dat weer 100 ballen, dus als het niet hoeft dan is dat mooi meegenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik ben zelf niet zo te spreken over de nieuwe BBG, ben ook vrij verbaast over enkele keuzes die ze hebben gemaakt.

Persoonlijk vraag ik me af wat voor een PC je nu hebt. Je hebt 8GB RAM, een aardige kast, dus het lijkt me dat er destijds niet echt bespaard is. Misschien kom je er vanaf met enkel een upgrade van de GPU en eventueel een SSD.

Is het systeem echter tever heen, dan zou ik sowieso een Asus GTX970 halen, met backplate wat mooier is, maar ook ervoor zorgt dat hij minder doorzakt. RAM kan je prima meenemen, dus gooi de (trouwens weer vrij rare keuze gemaakt door BBG) RAM er maar uit. Bij gaming merk je het verschil niet tussen een i5 4460 en een i5 4590, eventueel wel bij filmbewerking maar dan hebben we het over luttele seconden. Koelertje kan ietsjes beter voor ietsjes minder als je een Gelid Tranquillo Rev. 2 neemt, en Iiyama heeft eventueel ook een zeer leuk alternatief als scherm: pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart . Net wat beter contrast en dus betere zwartwaardes, weinig backlight bleeding, mooie kleuren en kijkhoeken...

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRacer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-06 16:26
Ik zie dat je veel World of Tanks speelt, zover ik weet ondersteund dit spel nog steeds geen multicore cpu's. Daarom zou het kunnen dat je meer hebt aan een hogere clocksnelheid, Maar ik zou dit verkeerd kunnen hrbbrn. Het is met de opmerkingen van MK een prima build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 10:45
MK1998NL schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 16:24:
Ik ben zelf niet zo te spreken over de nieuwe BBG, ben ook vrij verbaast over enkele keuzes die ze hebben gemaakt.

Persoonlijk vraag ik me af wat voor een PC je nu hebt. Je hebt 8GB RAM, een aardige kast, dus het lijkt me dat er destijds niet echt bespaard is. Misschien kom je er vanaf met enkel een upgrade van de GPU en eventueel een SSD.

Is het systeem echter tever heen, dan zou ik sowieso een Asus GTX970 halen, met backplate wat mooier is, maar ook ervoor zorgt dat hij minder doorzakt. RAM kan je prima meenemen, dus gooi de (trouwens weer vrij rare keuze gemaakt door BBG) RAM er maar uit. Bij gaming merk je het verschil niet tussen een i5 4460 en een i5 4590, eventueel wel bij filmbewerking maar dan hebben we het over luttele seconden. Koelertje kan ietsjes beter voor ietsjes minder als je een Gelid Tranquillo Rev. 2 neemt, en Iiyama heeft eventueel ook een zeer leuk alternatief als scherm: pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart . Net wat beter contrast en dus betere zwartwaardes, weinig backlight bleeding, mooie kleuren en kijkhoeken...
Smaak verschilt.... Ik zou nooit die Asus kopen en heb juist die MSI op 1 staan.
Het zijn beide prima kaarten.

En @ TS. Ik zou zelf toch voor de K CPU gaan. ook al doe je het nu niet. En is de PC nu snel genoeg. Over een jaar of twee is dat weer anders. Tenzij je TZT toch een nieuwe gaat kopen.

De 4690K is standaard ook al 200 MHz hoger geclockt. En met OC kun je makkelijk de 4.4 GHz halen. tov de 3.7 die de 4590 in turbo kan halen. Base is slechts 3.3 dat is toch een groot verschil. En het prijs verschil vind ik dan relatief mee vallen. + K CPU's zijn 2e hands ook waardevaster.

Qua cpu cooler zou je ook eens kunnen kijken naar de Mugen 4 en de Thermalright True Spirit 140 BW(mits die in je kast past) Zijn ook erg goede cooler voor hun prijs. Ook beter geschikt om mee over te clocken mocht je van gedachte veranderen.

[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 01-01-2015 16:39 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PDZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-07 13:14

PDZ

📍Damwâld

Over die Windows licentie, ik heb ooit eens een Vista OEM licentie hergebruikt (eerst verwijderd van de ene pc daarna op de andere pc gezet) en die kon gewoon weer geactiveerd worden. Of dit met Windows 7 ook kan zou ik eerlijk gezegd niet weten, maar als het met Vista kan lijkt het me logisch dat het met 7 ook kan. Wat niet kan is de licentie dubbel gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door PDZ op 01-01-2015 16:43 ]

De tiid hâldt gjin skoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Bedankt voor de feedback tot zover :)

Dit is mijn huidige setup.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock 970 Extreme4€ 73,99€ 73,99
1MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1HP Pavilion w1907v Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 99,-€ 99,-
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 0,-€ 0,-
1Razer Copperhead (Groen)€ 0,-€ 0,-
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 70,52€ 70,52
1XFX Pro 450W€ 0,-€ 0,-
1Kingston SSDNow V+100 SVP100S2B/96GR (upgrade bundle kit) 96GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 243,51

Ik zal nog even extra toelichten waarom ik een nieuw systeem wil. Ik heb dus een vrij apart beeldscherm zoals je kan zien, die maximaal 1440x900 aan resolutie aankan. Het is ook niet echt een 'game' monitor. Nou wil ik dus een resolutie van 1080 kunnen draaien.

Koop dan gewoon een nieuw beeldscherm zou je zeggen. Ja dat kan, maar is mijn huidige videokaart dan nog toereikend? Niet echt, WoT draait nu op zich prima met medium settings, maar mijn FPS is niet denderend. Dus dan heb ik ook een nieuwe videokaart nodig.

Kom ik uit bij de processor. Ik heb destijds wel degelijk 'bespaard' door voor eem AMD setup te kiezen. Moederbord was redelijk goedkoop, evenals de processor. Ik heb een hoop games prima kunnen spelen: Skyrim, Far Cry 3, Max Payne 3. Maar met WoT voelt de PC toch wat achterhaald. Nou is WoT wat dat betreft ook een klote spel, omdat het de processor sowieso niet goed benut. Maar ik heb het idee dat ik ik met een Intel processor toch wat betere performance krijg, zeker met een nog betere videokaart.

Ook heb ik 'bespaard' op de SSD. Ik heb toen voor een Kingston gekozen, die was wat goedkoper dan een Crucial. Maar echt super heeft de SSD nooit gepresteerd, vanaf het begin al niet. Nooit crashes oid gehad, maar het echte snelheid gevoel dat een SSD moet geven heeft altijd ontbroken. Dus ik wil ook een nieuwe SSD.

Nou, dan heb ik dus praktisch een nieuw systeem: beeldscherm, videokaart en SSD moeten dus sowieso. Dan kan ik net zo goed ook een betere processor nemen toch? Daar hoort dan ook weer een nieuw mobo bij. De voeding die ik nu heb is alweer 3,5 jaar oud. Op zich een prima voeding, maar beter om weer een nieuwe te nemen.

Affijn, jullie zien waar dit heen gaat :P Dit zijn dus een beetje de afwegingen waar ik mee te maken heb. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het beter is om gelijk alles te vervangen om weer lekker 'fris' te beginnen.

Wat betreft dat overklokken: de meerprijs van een K processor en bijbehorend moederbord is toch al gauw iets van € 75,- Dan gaat het wel hard als blijkt dat ik ook nog een nieuwe Windows licentie moet nemen.
Ik vind die performance winst het niet waard, zeker niet omdat ik me toch niet echt verdiept heb in dat hele overklokken en ik er toch niet genoeg uit zou halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRacer
Het is natuurlijk jouw eigen keuze, maar waarom koop je niet eerst een beeldscherm, nvidia 970 en ssd en combineer je die met je huidige systeem? Wat je niet hebt is natuurlijk niet top of the bill, maar het is nou ook weer niet beroerd. Als je het toch niet top vindt werken kun je altijd de rest ook nieuw aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Op zich heb je natuurlijk een punt en ik heb daar zelf ook wel aan gedacht. 'Probleem' is alleen dat een nieuwe SSD ook een nieuwe Windows installatie betekent. Op zich natuurlijk niet erg, maar het is toch weer 'gedoe'. En als blijkt dat het toch niet de gewenste performance boost biedt dan moet ik alsnog upgraden en komt dat hele Windows licentie verhaal ook weer om de hoek kijken.
Vandaar dat ik dacht om meteen maar helemaal alles te vervangen, heb ik ook gelijk weer nieuwer spul ;)

Maar ik ga zeker nog even nadenken over je suggestie, het scheelt natuurlijk aanzienlijk veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRacer
Dan laat je de ssd eerst ook achterwege toch? Een nieuwe ssd zal sneller zijn, maar daar merk je ingame niks van. Een ssd heeft vooral invloed op de laadtijden. Werkt het goed dan kun je altijd de ssd nog upgraden. Werkt het niet top dan koop je de rest van de onderdelen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p0st
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:05

p0st

Dutch Reefer

Ik zou wel gewoon voor een nieuw systeem gaan, gezien je veel WoT speelt, en je daar alle processorkracht wilt hebben die je kunt krijgen (bij wijze van...) en dan ook gelijk klaar bent voor de komende paar jaar!

Zelf heb ik een MSI moederboard met OC Genie, eigenlijk een makkelijker manier van OC (1 knopje) waardoor je met een Intel xxxxK processor standaard en 'veilig' overclocked draait, bij mij staat dat altijd aan en 4.2 Ghz i.p.v. 3.4 is toch wel erg nice (ik heb een oudere i5 3570K). Ook bij videoverwerking gaat dat merkbaar verschil opleveren!

Dan zou je bijvoorbeeld voor deze combo kunnen gaan:
- pricewatch: MSI Z87-GD65 Gaming
- pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed

Verder ben ik niet zo'n fan van dat Sharkoon merk, maar die tobo's zijn wel lekker goedkoop :)
En als je toch een nieuwe monitor gaat halen, waarom niet gelijk een 27"? Het overwegen waard!

Verder mooie setup, idd prima om je RAM her te gebruiken, mooie grafische kaart en solide SSD (pun intended). Succes met je overwegingen, en spreek je!

🐠 Reef Tank @ Instagram 🖥️ x570 \\ 5950x \\ RTX3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Hmm jouw suggestie is toch wel interessant p0st :)

Ik heb nu het geheugen eruit gehaald en de 4690K en jouw MSI mobo erin gedaan. Kom ik hier op uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 217,95€ 217,95
1MSI Z87-GD65 Gaming€ 114,90€ 114,90
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 349,85€ 349,85
1Seasonic S12G 450W€ 63,50€ 63,50
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.061,95

Is maar € 14,- meer t.o.v. de oorspronkelijke build, dus dat is nice. Samen met nog circa € 50,- voor de Powerline blijf ik dan netjes onder budget.

Een 27 inch scherm zie ik niet echt de meerwaarde van in. Bovendien gaat de prijs dan ook weer omhoog, beetje 27 inch scherm kost al gauw € 200,-

Wat dat tobo betreft: tja als die niet bevalt kan ik die later ook nog wel vervangen ;) Heb ook nog een mechanisch tobo overwogen, maar die zijn flink duurder en daar heb ik ook nog geen ervaring mee. Dus maar even voor een 'veilige' optie gekozen.

Het Windows probleem is trouwens opgelost ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Mr_Size op 02-01-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-07 16:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Over GPU gesproken:

De ASUS Strix GTX 970 vind ik persoonlijk beter dan de MSI.
Het heeft wel iets lager specs dan de MSI, maar heeft weinig gevallen van coil whine, wat goedkoper, een backplate en passieve van tot 65 graden

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-07 21:48

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Die automatisch overklokken knopjes perken wel de levensduur van je CPU in, er staat meestal een hoger voltage op je CPU dan nodig. Je kan dus net zo goed zelf overklokken, wat ook weer geen hogere wetenschap is, en je bent er een stuk zekerder van de instellingen optimaal afgesteld zijn.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Waarom een oud Z87 plankje? De Z97's zijn uit, dan heb je ook direct een M2 slot. Overigens zijn de MSI's niet heel geweldig voor overklokken, de even dure Gigabyte's zijn wat beter.

Eigenlijk zou ik sowieso niet overklokken, winst is, met uitzondering van enkele games, erg klein, maar je betaald richting de 100 euro meer wil je het goed doen.

Zelf zou ik zoiets doen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 163,-€ 163,-
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 85,95€ 85,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 348,95€ 348,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 75,95€ 75,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 905,65

Rappe i5, niet overklokbaar, maar veel goedkoper dan de overklokbare i5'jes.
Leuk mobo met M2 slot en goede audiochip
Leuk videokaartding.
Standaard 1TB HDD, schrapbaar als je die niet nodig hebt.
Leuk koelertje, vooral voor de stilte.
Mooi geel geheugen, past toevallig nog goed bij het mobo ook.
Voedinkje, 450w kan ook wel.
Lekker ruime SSD.

Als scherm zou ik zeker de pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart nemen, welke gewoon een zeer goed paneel heeft voor deze prijs, met eigenlijk geen echte nadelen. Grootste verschil tussen deze en de Samsung zal zijn het veel betere contrast van de Iiyama.

[ Voor 84% gewijzigd door RobinHood op 02-01-2015 17:15 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 10:45
Mr_Size schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 14:10:
Hmm jouw suggestie is toch wel interessant p0st :)

Ik heb nu het geheugen eruit gehaald en de 4690K en jouw MSI mobo erin gedaan. Kom ik hier op uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z87-GD65 Gaming€ 114,90€ 114,90
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 349,85€ 349,85
1Seasonic S12G 450W€ 63,50€ 63,50
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.061,95

Is maar € 14,- meer t.o.v. de oorspronkelijke build, dus dat is nice. Samen met nog circa € 50,- voor de Powerline blijf ik dan netjes onder budget.

Een 27 inch scherm zie ik niet echt de meerwaarde van in. Bovendien gaat de prijs dan ook weer omhoog, beetje 27 inch scherm kost al gauw € 200,-

Wat dat tobo betreft: tja als die niet bevalt kan ik die later ook nog wel vervangen ;) Heb ook nog een mechanisch tobo overwogen, maar die zijn flink duurder en daar heb ik ook nog geen ervaring mee. Dus maar even voor een 'veilige' optie gekozen.

Het Windows probleem is trouwens opgelost ;)
Je kan ook nog naar deze kijken: pricewatch: MSI Z97-G43 GAMING
Iets moderner. Maar je moet even kijken welke zaken je onboard belangrijk vind.

Er zijn ook overclockbare H en B borden maar geheugen overclocken is daar een No GO. Die dingen gaan tot max 1600 MHz.
Zo iets krijg je dan: pricewatch: MSI B85-G43 Gaming

De rest van de onderdelen zien er prima uit. Ik zou hooguit kijken voor een betere CPU cooler. BV:
pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power
pricewatch: Thermalright True Spirit 120M Rev.A

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 02-01-2015 19:02 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Bedankt weer voor de feedback :)

Goed punt wat betreft de 'verouderde' Z87 borden. Ik heb nu de Gigabyte Z97 uit het High End systeem geselecteerd. Ook heb ik jullie advies opgevolgd voor wat betreft de videokaart. De Asus lijkt me overall net wat beter, wellicht iets minder OC mogelijkheden, maar daar ga ik zoals gezegd toch niet al te veel aan veranderen. Ik heb nu de Gelid koeler genomen, ook omdat die 6 mm minder hoog is dan de CM. Aangezien ik mijn geheugen uit mijn huidige systeem meeneem is dat wel fijn, want dat geheugen is vrij hoog. En ik zie de meerwaarde van de veel duurdere Thermalright en Scythes niet zo, elke after market koeler is sowieso 100x beter dan de stock koeler ;)

Beeldscherm laat ik wel staan. Die Samsung vind ik er mooier uit zien en hij wordt standaard met HDMI kabel geleverd, die Iyama heeft dat volgens mij niet. Maakt die Iyama dan toch net ff wat duurder.

HDD heb ik niet nodig, ik neem mijn huidige Samsung Spinpoint gewoon mee. Is weliswaar wat verouderd, maar voor opslag prima. Windows en WoT komt toch op de SSD te staan, dus de HDD is echt van secundair belang. Bovendien prik ik er natuurlijk later makkelijk een HDD bij mocht dat nodig zijn.

Mijn lijstje ziet er nu dan zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 123,95€ 123,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 349,69€ 349,69
1Seasonic S12G 450W€ 63,40€ 63,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.068,19

Voeding heb ik ook laten staan, de specs van die voeding vind ik erg goed. Heb nog wel lichte twijfel of het genoeg is voor dit systeem als ik ook nog wat wil overklokken. Ik heb momenteel ook een goede 450W voeding (van XFX) en mijn huidige systeem is ook licht overklokt (zowel CPU als GPU) en dat gaat prima. De voeding van Seasonic uit mijn lijstje is volgens mij nog efficiënter dan de XFX, dus ik ga er van uit dat de Seasonic genoeg vermogen levert voor een (lichte) overklok. En volgens mij heeft de Seasonic ook genoeg aansluitingen voor mijn systeem. Maar misschien dat 1 van jullie hier nog wat over op te merken heeft. Anders kan ik natuurlijk nog switchen naar de voeding van Zaitsev zijn lijstje (de CM 550W Semi modulair).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Silm idd om voor de Z97 te gaan!
Asus maakt idd prima grafische kaarten, zelf ook positieve ervaringen mee!
Ik zou toch voor dat Iyama scherm gaan, die HDMI kabel koop je bij de Action o.i.d. voor nog geen tientje, en die werken prima! Iyama heeft gewoon bijzonder goede prijs/kwaliteit verhouding en de beste kleurweergave/kijkhoeken/etc. in deze prijsklasse!
Ik ben erg fan van deze voedingen trouwens: http://tweakers.net/categ...RI3tzCzUNJRMjY2NANK19YCAA erg efficient en bijzonder stil, en helemaal modulair! Ook nog ter overweging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 575465

Als je niet veel gaat overclocken, kan je beter pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 nemen. En de tranquillo kan mogelijk het geheugen in de weg zitten. Je kan pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power nemen, deze zit hoge geheugensticks niet in de weg en je kan er mogelijk beter mee overclocken, aangezien die erg goed koelt.

Je gaf ook al eerder aan dat je niet veel waarde hecht aan overclocken, dus non-k i5 + B85/H97 bord zal ook wel voldoen en je bent dan veel goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Goede tip vwb dat mobo, veel verschil zit er idd niet tussen en de 3 is net wat goedkoper. Die Thermalright lijkt me juist veel lastiger voor hoog geheugen: die is 171 mm en de Gelid is 153. Scheelt nogal.

En wat dat OC betreft: ik denk dat ik toch wel voor een OC config ga. Ik ben wel wat duurder uit, maar het valt binnen budget en zo haal ik toch wat meer uit het systeem. En nogmaals: ik ga geen records proberen te breken, dus ik hoef niet de allerbeste koeler die net 1 graden beter koelt of 1 db stiller is ;)

En wat het beeldscherm betreft blijf ik toch lekker eigenwijs bij de Samsung :P Ik vind dat scherm er mooier uitzien en, ook al kost het maar een tientje bij de Action, bij die Iyama moet ik toch weer wat bijbetalen. De overige verschillen ga ik echt niet merken, daar ben ik niet purist genoeg voor. Het gaat sowieso een gigantische verbetering worden t.o.v. mijn huidige scherm ;)

Nieuw lijstje met de Gigabyte 3 mobo:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3€ 109,90€ 109,90
1Seasonic S12G 450W€ 63,30€ 63,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.054,04

[ Voor 78% gewijzigd door Mr_Size op 03-01-2015 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-07 21:48

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

De Gelid is wel leuk maar echt geen overklokkoeler. Wordt vanzelf ook luid als je dat doet. Een Mugen 4 heeft echt significant meer koelcapaciteit.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 575465

Hoogte van de koeler heeft niet veel te maken met ruimte voor geheugen, het gaat erom hoe ver die uitsteekt naar de geheugenslots en dat is bij de True Spirit 140 minimaal. Al is de Tranquillo ook weer niet zo groot dat het geheugen niet gaat passen, toch raad ik een andere koeler aan als je eventueel overclockt, want de Tranquillo zal dan wel luider worden.

En gezien jouw eisen voor overclocken, kan je denk ik nog een goedkoper moederbord nemen, zoals pricewatch: Gigabyte GA-Z97-D3H.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 575465 op 03-01-2015 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Goed goed, je hebt me overtuigd :P En met weer een iets goedkoper mobo blijft de prijs nagenoeg gelijk. Die D3H ziet er ook prima uit, er zit zo weinig verschil in die borden qua specs en reviews die ik lees over de D3H zijn eigenlijk allemaal positief.

Nieuw lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 92,90€ 92,90
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1Seasonic S12G 450W€ 63,30€ 63,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.051,04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Ik heb bovenstaande lijst besteld, inclusief de powerline via HWI, bij 2 winkels: Afuture en Megekko.

Totaal kwam ik uit op € 1128,30, dus ruim onder budget. Iedereen bedankt voor het meedenken, wie weet post ik binnenkort nog wel ff een foto van de build :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Foto's posten mag altijd :) Er is zelfs een speciaal topic voor, Het Show je Build! Topic :P

Veel plezier ermee en succes met bouwen!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Gz! En dan van 't weekend lekker knutselen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Alles is vandaag en gisteren binnen gekomen :D Het heeft me even gekost om de pc te assembleren, zeker ook omdat ik mijn oude configuratie moest verwijderen aangezien ik de kast heb hergebruikt. Maar alles werkt! Beeldscherm eerst niet, blijkt niet plug en play te werken... Moest eerst wat drivers installeren die bij het moederbord waren geleverd en toen deed ie het :)

Hier wat eerste foto's met mijn mobiel van de build:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/27XdcGrPaVGTmyNLbZ5m4hOJ/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uXnIKcyD0UJurCcB7bxfUGrG/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hRBsLDLeqcnvKks6UrTQ2ScG/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TUOmR1NcK7bQWa4ilXtLaNwq/thumb.jpg

Wat me wel is tegengevallen is de grootte van de koeler, waar ik eigenlijk al een beetje bang voor was. De kast kan net aan dicht, maar eigenlijk raken de topjes van de heatpipes het afsluitscherm van de kast aan. Ik heb de kast nu nog maar ff open, maar ik hoop dat als ik hem straks dichtdoe dit geen problemen gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-06 16:48

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Opzich maakt het niet uit dat de topjes het zijpaneel aanraken, aangezien deze alleen gebruikt worden om de hitte naar de koelvinnen te verplaatsen. Ziet er verder wel mooi uit, en die TRUE is ook echt wel een beest van een koeler zeg! Toch nog weer een stuk groter dan het originele broertje (Thermalright Ultra 120 Extreme rara waar komt TRUE vandaan) dat ik hier nog heb zitten op mijn Q9450.

[ Voor 25% gewijzigd door DarkBlaze op 11-01-2015 00:30 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:10

Thomg

Aww yiss

Niet vergeten de turbo wat omhoog te schoppen, spellen die slecht gebruik maken van meerdere threads vinden dit helemaal geweldig ( WoT ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p0st

p0st

Dutch Reefer

Mooi man! En idd een flinke koeler haha! Nu nog ff je turbo aanvlammen idd en dan gaat WoT als een zonnetje :D

Pagina: 1