Moeite met Quadrophonic

Pagina: 1
Acties:

• QRT
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09-2025
Ik heb een 2.1 en een 2.0 set aan mijn pc hangen. Als ik dan om geluid uit al mijn speakers te krijgen quadrophonic aan zet in de windows set up krijg ik rare verstoringen bij Youtube en andere sites. Als ik het uitzet en dan krijg ik van Flash meteen geluid uit al mijn speakers, in VLC en foobar heb ik dat ook kunnen regelen, dat werkt nu allemaal prima.

Wat ik echter ook soms wil is mijn telefoon aan de audio input hangen en dan geluid over al mijn speakers krijgen, maar als ik dat doe dan krijg ik alleen maar geluid uit de front speakers. Dat kan wel worden verholpen door dan ook altijd speaker fill aan en uit te zetten, maar dat is een beetje onhandig vanwege de ruis en verstoringen bij andere dingen.

Is er een geluidskaart waarbij ik in de bijbehorende software 1 keer kan zeggen dat al het geluid naar quadrophonic moet worden omgezet en waar dat daarna goed werkt?

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Hoe heb je die sets aangesloten? Heb je een speciale geluidskaart daarvoor?
Ieder een eigen output of een gedeelde?
Quadrophonic bedoel je mee dat je geluid krijgt uit al je vijf speakers?

Als geluid niet speciaal als quadro is opgenomen heb je gewoon 5.1 stereo en geen quadro.
Als je een progje hebt dat op driverniveau de zaak omzet naar een soort quadro emulatie dan zal daar de storing wel zitten.

Copyright and left by SED...

• QRT
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09-2025
Ik heb in mijn moederbord een voor (groen; front left/right) en achteruitgang (wit; surround left right) voor geluid. Bij de meeste dingen komt er dan enkel geluid uit de speakers die aan voor uitgang hangen. Wanneer ik de optie quadrophonic en dan speaker fill aanzet in het windows sound control panel dan komt er geluid dat in stereo zegt te zijn uit al mijn vijf speakers, dus ook die aan de achter uitgang poort. Deze optie kun je ook met wat plugins en menus in andere programmas aan zetten. Daar zit inderdaad een soort emulatie achter, al weet ik niet precies wat er gebeurt. De functie in windows 8 zelf met de speaker fill wordt niet mooi dus gebruik ik er meestal die vooral programmas die die emulatie zelf kunnen draaien, maar als ik dan mijn telefoon als geluids input gebruik vind die emulatie niet meer plaats dat wil ik verhelpen.

Ik vermoed dat het probleem is dat de geluidskaart in mijn moederbord niet geheel compatibel is met windows 8. Ik heb een Asus p7p55 LX waarin een geluidskaart van VIA audio zit, als ik de driver van Via voor mijn systeem wil installeren dan krijg ik een melding dat het niet compatibel is. Nu komt er wel geluid uit, dus heb ik het daar maar bij gelaten toen ik windows 8 aan het installeren was.

Ik denk dat als ik een geluidskaart zou hebben met een iets degelijkere software er aan vast, ik dan ook eenvoudig in die software van de geluidskaart een optie zou kunnen gebruiken om een signaal dat vanuit alleen uit de voor speakers komt ook naar de achter speakers te sturen. Is er een geluidskaart waarvan bekend is dat die werkt voor een 4.1 set up?