Tip: goede wifi (5G) in Ubuntu (14.04)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 08:06
In mijn toch al paar jaartjes oude Dell Laptop (Studio 1747) zat nog de door Dell ingebouwde broadcom Wifi module waar ik al die tijd behoorlijk op heb lopen vloeken. Mede door de drukte op de gebruikelijke wifi frequenties bij mij in de buurt en volgens mij ook door de slechte support van de Linux kernel voor deze Wifi module heeft dat nooit goed gewerkt. Diverse USB alternatieven geprobeerd, maar die dingen zijn zo klein dat ik er al 2 kwijtgeraakt ben, en echt goed werken deed ook dat niet.

Een paar weken geleden de Intel Dual Band Wireless AC 7260 gekocht. Broadcom eruit, Intel ingebouwd in de laptop. Direct herkend in Ubuntu 14.04 (Ubuntu Gnome 14.04), 5G werkt, mooie stabiele verbindingen en snelheden tot ca. 300Mbit gezien. Uitermate tevreden mee dus. En het ding kostte ook nog maar iets meer dan 30 euro. En geïntegreerd, dus niet meer kwijtraken :)

Misschien een handige tip voor anderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zou kunnen, ware het niet dat veel laptops een hardware compat lijst hebben in het BIOS dat het gebruik van andere wifi adapters op de PCI bus beperkt. Jij hebt dus veel geluk gehad, want over 't algemeen had dit niet gaan werken.

Ik vraag mij wel iets af voor je 5 GHz verbinding. Is het direct bij boot stabiel en werkbaar, of moet je een paar minuten wachten voordat je überhaupt een werkende netwerkverbinding hebt (zelfs al heb je een wifi verbinding, kan er verkeer overheen)? Ik heb namelijk met Debian veel gezeik als ik de 5 GHz band aan laat, maar Fedora doet 't direct zonder problemen. Vroeg mij af of dat met Ubuntu ook zo is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 08:06
Ik vond deze post van Dell zelf redelijk ondubbelzinnig:

http://en.community.dell....ireless/f/3324/t/19608620

Dell zegt daar zelf dat het feit dat het "WLAN Mini-Card" is, altijd zou moeten werken?

Iig, dit gaat niet specifiek om Dell natuurlijk, meer de support in Ubuntu voor 5G wifi. Ik vond het lastig om online te vinden wat ik zou moeten kopen voor mijn laptop. De lijst op https://help.ubuntu.com/c...cs/WirelessCardsSupported is hopeloos outdated.

Wellicht heb ik geluk gehad (en zo voelde het ook een beetje eerlijk gezegd) - maar ik dacht laat ik het toch even delen :)

De wifi verbinding is over het algemeen binnen een paar sec up. De originele broadcom deed er soms wel een minuut over, of had diverse stop/starts nodig voordat die goed (nouja, goed was het nooit) op gang kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:55
Misschien een idee om te koppelen met de pricewatch? Dan weet iedereen namelijk precies welke je hebt gekocht als ze net zoveel geluk willen hebben... Heb het zelf te vaak meegemaakt dat ik toch nét een andere variant had die niet ondersteund werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Paultje3181 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:06:
Misschien een idee om te koppelen met de pricewatch? Dan weet iedereen namelijk precies welke je hebt gekocht als ze net zoveel geluk willen hebben... Heb het zelf te vaak meegemaakt dat ik toch nét een andere variant had die niet ondersteund werd.
Dat heeft geen nut. Er zijn meerdere types van de Studio 1747 en je moet nou net die ene hebben waar de hardware lijst niet flink is uitgedund tot een handvol kaartjes waarvan de meeste dan van dezelfde fabrikant is als wat er al in zit (over 't algemeen dus Broadcom).
De TS heeft echt een once-in-a-million-shot geluk met z'n actie. Laptops zijn de meest afgrijselijke apparaten als 't komt om een hardware 'upgrade'. Enige wat met weinig moeite werkt, is geheugen uitbreiden.

Commandline FTW | Tweakt met mate