Op donderdag 14 juni 2001 10:08 schreef Ortep het volgende:
Ach het zijn er enige tientallen miljoenen die samen ongeveer een hele staat in de VS zijn.
Dus? In de roerige tijden zijn er wel meer religieuze groeperingen naar de VS gegaan om daar gemeenschappen te stichten. Die zijn in de loop van de tijd ook uitgegroeid tot staten, steden, en wat al meer.
Er is op dit moment een proces in de VS aan de gang ik vond het een redelijk gelukkig uitziend gezin.
Wat je zegt: EEN gezin. Om tot objectiviteit te komen moet je je door meerdere bronnen laten informeren; dat zal je bekend zijn. Ergens anders heb ik gelezen over een vrouw uit zo'n gezin, die bepaald niet gelukkig was.
En je moet eens weten hoeveel ongeluk en ellende er in groepen mensen is waar monogamie de norm is.
Wat voor norm je ook hanteert, er zal altijd ellende onder blijven bestaan. Daarom kies IK normen waarbij de minste ellende overblijft.
En de moslims...tsja...hoeveel zijn het er? ik denk een miljard ofzo. Is dat ook een secte dan waar je niet op hoeft te letten?
Als je leest wat ik gepost heb dan zie je dat ik de moslims niet als een sekte typeer. Ik zie moslims ook niet als een sekte; dan zou ik het christendom daar ook onder moeten scharen.
En ik zeg ook niet, dat je geen rekening moet houden met sekten. Helemaal als ze zo groot zijn als de mormonengroepering in Amerika. Maar wil dat zeggen dat je wat zij als norm verheven hebben, ook opeens als norm moet gaan hanteren?
Wie ben jij dat je gaat bepalen wat mensen in Columbia wel of niet met hun leven mogen doen en of ze iets wel of niet erg vinden?
Ik zei: Ik vind dat een idioot idee. Als ik in Columbia had gewoond, dan had ik protest aangetekend. Ik bepaal voor niemand wat te doen of wat erg te vinden. Ik hoor wat ik hoor en lees wat ik lees en denk, naar aanleiding van wat ik weet, dat wat ze gaan doen, onverstandig is. Je mening ventileren heet dat.
Bigamie wordt niet verplicht ofzo. Men mag het doen als me er behoefte aan heeft.
Dat is waar. Maar iemand, die zijn/haar partner niet met iemand wil delen, heeft dus feitelijk geen recht om de ander een tweede partner te weigeren. Kan je je voorstellen, dat ik me voorstellingen maak van de problemen, die hierdoor kunnen ontstaan?
En nogmaals...ik ken persoonlijk een aantal gevallen waar mensen met 3 en zelfs 4 een soort 'groot' gezin vormen en dat gaat prima. Het is wel zo dat in alle gevallen waar dat een rol speelt de mensen wat ouder zijn, laten we zeggen boven de 35. Om de een of andere reden geeft levenservaring soms een wat ruimere kijk op dingen. En ziet men in dat absolute normen en waarden niet altijd onder alle omstandigheden werken.
Ik ken die gevallen niet. Ik kan me er ook niet zo veel bij voorstellen. Voor je nu weer kwaad wordt (ik kreeg de indruk dat je dat was): misschien helpt het als ik er eens wat over lees.
Ik geloof graag dat dit soort gezinsvormen niet per definitie verkeerd hoeven te zijn. Het raakt me echter wel als ik hoor, dat er mensen onrecht (of wat dan ook) door wordt aangedaan.
Enne, absolute normen en waarden? Ik ben niet zo'n regeltjesNederlander die nooit uitzonderingen op de expliciet vastgelegde regels maakt. Ik baseer echter mijn oordelen op een set basis-normen en -waarden. Vandaaruit oordeel ik dat een legalisering van bigamie niet verstandig is. Dat oordeel wil ik anderen niet opleggen ofzo; het is mijn eigen, persoonlijke mening.