Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-07 18:06
We kennen allemaal Photoshop, maar ik ben een huis-tuin-en-keuken fotograaf (lees: je krijgt kinderen en dan ga je ineens foto's schieten ;) )

Daarvoor zoek ik een toegankelijk foto bewerkingsprogramma. Ik werk met een iMac en OSX 10.9 en maak derhalve gebruik van iPhoto om mijn foto's te beheren. De bewerkingsmogelijkheden met iPhoto vind ik echter wat beperkt als het aankomt op het opleuken van de foto's bijv. met een filtertje hier en daar.

Op de iPad/iPhone heb ik de beste ervaringen met Aviary for iOS, maar die is helaas niet beschikbaar voor OSX. Dus ging ik op zoek naar een desktop programma.

Zo stuitte ik o.a. op Photoscape en Pixelmator. Beide kosten min of meer hetzelfde (zij het dat je Photoscape gratis kan downloaden en de volledige functionaliteit moet ontgrendelen met een in-app aankoop)

Ik ben erg benieuwd naar welke software jullie gebruiken en wat jullie evt aanraden. Ik ga iig Photoscape alvast proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:15

breinonline

Are you afraid to be known?

Volgens mij kom je best een eind met iPhoto, zie bijvoorbeeld http://www.photobookgirl....etter-edit-photos-iphoto/. Zodra je dat te weinig vindt kom je al snel bij Adobe Lightroom uit.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-07 16:11

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Is een simpel programma als Picasa of iPhoto dan niet iets voor je?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:11

qless

...vraag maar...

Ik gebruik ipv photoshop pixelmator, kan bijhoorlijk veel photshop dingen...

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Dat iPhoto ook bewerkingsmogelijkheden heeft, was ik inderdaad wel een beetje vergeten. Dat werkt op zich vrij aardig om foto's iets te bewerken. (@breinonline bedankt voor die blog-tip!)

Ik mis alleen nog wat leuke toevoegingen zoals filters e.d.

Ondertussen ge-experimenteerd met Aperture (kan op eerste gezicht ietsje meer dan iPhoto qua bewerking, maar misschien ben ik daar nog niet ervaren genoeg mee)

Adobe lightroom ga ik nog eens naar kijken.

@qless dus jij bent wel tevreden over Pixelmator? Kan je ook zeggen hoe die al dan niet samenwerkt met iPhoto library, of heb je geen Mac?

[ Voor 4% gewijzigd door autoreverse op 03-01-2015 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:11

qless

...vraag maar...

Ja, pixelmator is er ook alleen voor de mac. Nu, ik gebruik voor fotos wel lightroom, pixelmator is voor de zaken die daar niet in kunnen (lagen, effecten, tekst e,d.)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Laatst online: 22-07 14:16
Je kan eventueel ook kiezen voor Photoshop elements. Iets uitgekleder dan Photoshop, maar met Elements kan je nog heel wat doen.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Schiet je raw of in jpeg? Indien jpeg: bestaat er geen GIMP for mac? Indien raw: lightroom is de consumentenstandaard en ik heb in dit forrum een klein draadje rond de alternatieven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Uitsluitend in jpeg (vooralsnog). Met GIMP had ik op mijn linux bak en later op mijn mac geen goede ervaringen. Ik zoek een programma waar je een beetje intuïtief mee uit de weg kan. Het hoeft ook niet zoveel te kunnen. Denk toch dat ik met Pixelmator eens een kans ga wagen. Jammer dat je dat niet even een tijdje gratis kunt proberen :P

Photoshop elements zit ik een beetje te dubben (beetje prijzig met 80 euro), voor wat ik ermee wil, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Here you go, free trial:

http://www.pixelmator.com/mac/try/

en voor Photoshop elements:

http://www.adobe.com/nl/downloads.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156876

Ondanks dat ik Aperture persoonlijk een erg fijn programma vind, raad ik je aan om hier niet voor te gaan! Aperture is end-of-life en zal geen updates meer krijgen. Later dit jaar komt Apple met een nieuwe applicatie die zowel iPhoto als Aperture moet gaan vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:21
Ik zou zelf Pixelmator zeggen. Ook Corel (Aftershot Pro 2) is zeer betaalbaar, en heeft /wat/ filters.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Ben zo afgericht om alleen in de Mac App Store te kijken 8)7

Dank! _/-\o_

Edit: damn; die Pixelmator trial is alleen vanaf OSX 10.10 ;( Effe speuren naar een oudere versie...

[ Voor 18% gewijzigd door autoreverse op 24-01-2015 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Anoniem: 156876 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 15:54:
Ondanks dat ik Aperture persoonlijk een erg fijn programma vind, raad ik je aan om hier niet voor te gaan! Aperture is end-of-life en zal geen updates meer krijgen. Later dit jaar komt Apple met een nieuwe applicatie die zowel iPhoto als Aperture moet gaan vervangen...
Is hier inmiddels al iets meer over bekend? Ik heb er sinds de aankondiging niks meer over gehoord. Ik vind Aperture best een fijn programma om mee te werken dus alles moet wel compatible blijven:)

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
De nieuwe app heet Photos en het enige wat tot nu toe bekend is kwa planning is 'Early 2015'. Verder weet denk ik nog niemand wat het nou gaat inhouden. De verwaching is een soort van kruising tussen IPhoto en Aperture.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 429371

-----

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 429371 op 08-06-2017 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Darktable. Gratis, Open, en heel krachtig.
Maar vooral gericht op raw-fotoghrafie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-07 14:02
Anoniem: 429371 schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 11:46:
Afgelopen donderdag is OS X 10.10.3 vrijgegeven voor ontwikkelaars, daarbij kan kennelijk ook een beta van Photos uit de App Store worden gehaald. De eerste indrukken zijn er nu dus.
Werkt al aardig moet ik zeggen. VEEL soepeler dan lightroom en de bewerkingen doet photos ook veel beter (verlichten etc). Alleen mis ik veel functies die lightroom wel heeft zoals flags, kleuren, snel de gevlagde foto's selecteren en de vele export functies.

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-07 07:56

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Voor echte foto bewerking:

https://affinity.serif.com/en-gb/photo/

Net uitgekomen (beta). Gaat 50 euro kosten (maar de nu lopende Beta is gratis en doet het ook heel goed als ik de mensen op het internet mag geloven). Is wel erg uitgebreid en stevige Photoshop concurrent.

En voor het beheren en standaard bewerking (kleur, licht, contrast, spot removal etc) is Lightroom het beste. Kost dan wel weer 125 (en zo te lezen dus boven jouw budget) maar ik kan echt niet meer zonder.

[ Voor 4% gewijzigd door sys64738 op 12-02-2015 20:23 ]

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 21:20
Gezien je kinderen gaat fotograferen is volgens mij picasa het beste deze doet gezicht herkenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Dank voor de tip! Deze ga ik eens proberen.
Edit: dit is een heel vet programma zeg! Hij is wel redelijk 'pro' dus ik moet ergens even kijken hoe ik het onder de knie ga krijgen. Eens op dat forum neuzen.

Verder zag ik dat ik via Slim.nl voor maar 17,50 adobe lightroom kan kopen. Dat is wel een mooi aanbod om het te proberen, dacht ik. Enige nadeel is dat je per jaar betaald (abonnement)

EDIT: Affinity Photo is gelanceerd. Ik ben kennis aan het maken met het programma. Gekocht met 20% launch korting voor 40 euro. Een steal voor zo een programma! De mogelijkheden zijn enorm, en toch zou je er als relatieve newbie aardig mee uit de voeten kunnen. Op de website van Serif staan allerlei tutorial video's waar het programma en z'n functies uitgelegd worden. Het gaat me evengoed nog niet heel gemakkelijk af, maar ik heb wel zin om dit programma enigszins onder de knie te gaan krijgen. :)

[ Voor 74% gewijzigd door autoreverse op 19-07-2015 22:03 ]

Pagina: 1